mObywatel tylko dla systemu Android i na razie z jedną usługą, która do niczego nie służy

Newsy
Opinie: 21

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało w Google Play aplikację mObywatel. Pierwszą usługą dostępną w aplikacji jest mTożsamość, czyli dostęp do obrazu naszego wybranych danych z rejestrów państwowych (PESEL, numer dowodu, data urodzenia). Dzięki mTożsamości można sprawdzić tożsamość innej osoby i w teorii wymienić się danymi bez spisywania, skanowania czy fotografowania dowodu osobistego. Wymieniać się danymi można tylko z innymi użytkownikami aplikacji mObywatel, a więc na razie jest to usługa do niczego nieprzydatna. mTożsamość nie zastąpi dowodu osobistego w banku, urzędzie, podczas kontroli drogowej lub przekraczania granicy.

Wkrótce w aplikacji mObywatel mają pojawić się kolejne mDokumenty — mDowód Osobisty, mPrawo Jazdy, mDowód Rejestracyjny, mUbezpieczenie OC.

Wersja dla systemu iOS ma wystartować w styczniu przyszłego roku.

Z mTożsamości może korzystać każdy, kto jest pełnoletni i ma:

•  ważny dowód osobisty,
•  profil zaufany (eGo) - jest dostępny np. w wybranych polskich bankach
•  smartfon z systemem operacyjnym Android w wersji 6.0 lub nowszej, wyposażony w Bluetooth i aparat fotograficzny;
•  aktywną aplikację mObywatel,
•  połączenie z internetem.

Na razie sam proces rejestracji w aplikacji jest bardzo skomplikowany. Aplikację przygotował NASK.

mTożsamość korzysta z aktualnych danych tożsamości, które znajdują się w rejestrach państwowych:

•  imion, nazwiska, daty urodzenia, numeru PESEL — czyli danych z rejestru PESEL,
•  zdjęcia, terminu ważności, numeru dowodu, informacji, kto wydał dokument — czyli danych z Rejestru Dowodów Osobistych.

Te dane możesz w każdej chwili wyświetlić na ekranie swojego smartfona. Dostęp do danych jest zabezpieczony hasłem dostępu.

Przekazać komuś lub pobrać od kogoś — z telefonu na telefon — możesz tylko część tych danych:

•  imiona i nazwisko,
•  zdjęcie w niskiej rozdzielczości,
•  numer dowodu oraz informację, kto go wydał.

W przypadku zagubienia telefonu użytkownik powinien:

•  zastrzec certyfikat w aplikacji na innym smartfonie (należy ją pobrać na inny smartfon),
•  zgłosić utratę telefonu — zadzwoń pod numer 42 253 54 74, telefon działa w godzinach 7.00-18.00 w dni powszednie.