Orange - wyniki za I kw. 2015 r.

Newsy
Opinie: 8
Orange - wyniki za I kw. 2015 r.

Orange ogłosił swoje wyniki finansowe za I kw. 2015 roku.

Podsumowanie 1 kw. 2015:

  • spadek przychodów w 1 kw. ograniczony do -1,7%1 rok-do-roku wobec -0,8% w 4 kw. 2014 oraz -3,6% w 3 kw. 2014
  • wzrost przychodów z usług mobilnych o 1,6% rok-do-roku
  • przyrost o +68% rok-do-roku liczby klientów Orange Open, korzystających z ponad 2,4 mln usług, +52 tys. przyłączeń netto w 1 kw.
  • przyrost o 5% rok-do-roku liczby klientów post-paid, +48 tys. przyłączeń netto w 1 kw.
  • przyrost o +30% rok-do-roku liczby klientów mobilnego dostępu do Internetu, +77 tys. przyłączeń netto w 1 kw.
  • liczba użytkowników sieci LTE na poziomie 900 tys. (+47% względem 4 kw. 2014)
  • wzrost o 120% rok-do-roku liczby klientów szybkiego stacjonarnego dostępu do Internetu, +33 tys. w 1 kw.; baza klientów technologii ADSL pod presją
  • utrata liczby klientów stacjonarnych usług głosowych: -77 tys. wobec -67 tys. w 4 kw. 2014
  • liczba klientów Orange Finanse na poziomie 90 tys. (+54 tys. względem 4 kw. 2014)
Kluczowe wskaźniki (w mln zł), MSSF 1 kw. 2015 1 kw. 2014 Zmiana
przychody Grupy 2 930 2 980 -1,7%
z wyłączeniem wpływu regulacji     -1,0%
skorygowana EBITDA 960 947 1,4%
skorygowana EBITDA (jako % przychodów) 32,8% 31,8% 1,0 pp
zysk netto 171 271 -36,9%
organiczne przepływy pieniężne 152 157 -3,2%

Odnosząc się do wyników za 1 kw. 2015 roku, Bruno Duthoit, prezes zarządu, stwierdził: W 1 kw. nadal był widoczny znaczący popyt rynkowy na szybki stacjonarny i mobilny dostęp do Internetu, co utwierdza nas w przekonaniu co do planów dalszej rozbudowy sieci. W segmencie usług abonamentowych nadal generowaliśmy solidny przyrost bazy klientów, o 5% rok-do-roku, mimo że ze względu na dużą konkurencję na rynku liczba przyłączeń netto była niższa niż w poprzednim kwartale. Pomimo to, w zakresie przenoszenia numerów komórkowych utrzymaliśmy drugą pozycję na rynku. Nasza baza klientów szybkiego internetu (VHBB) podwoiła się w skali roku, lecz niepokoi nas utrata klientów technologii ADSL. W 2 kw. podejmiemy szereg działań komercyjnych w tym zakresie.

Kluczowe wskaźniki KPI (w tys.) 1 kw. 2015 1 kw. 2014 Zmiana
liczba klientów Orange Open 591 352 +67,9%
liczba klientów 3P (Internet, TV i VoIP) 441 364 +21,2%
liczba klientów komórkowych 15 518 15 395 +0,8%
post-paid 7 727 7 360 +5,0%
pre-paid 7 791 8 035 -3,0%
stacjonarne łącza głosowe (rynek detaliczny) 4 435 4 685 -5,3%
stacjonarne dostępy szerokopasmowe (rynek detaliczny) 2 198 2 285 -3,8%
mobilne dostępy szerokopasmowe 1 598 1 233 +29,6%
liczba klientów usług TV 756 708 +6,8%

 

baza klientów (w tys.) 2013   2014   2015
4 kw.   1 kw. 2 kw. 3 kw. 4 kw.   1 kw.
                 
Orange Open1 286   352 418 480 539   591
                 
Stacjonarne usługi głosowe                
POTS, ISDN i WLL 4 275   4 203 4 133 4 061 3 974   3 880
VoIP jako linia główna 466   482 500 518 538   555
Razem łącza główne – rynek detaliczny 4 741   4 685 4 633 4 579 4 512   4 435
                 
Dostępy szerokopasmowe                
ADSL 2 076   2 051 2 031 2 006 1 959   1 902
VHBB (VDSL+FTTH) 71   94 116 140 174   207
CDMA 154   140 134 123 108   89
Rynek detaliczny – łącznie 2 301   2 285 2 281 2 269 2 241   2 198
                 
 Baza klientów usług TV                 
IPTV  121   123 129 135 143   150
DTH (telewizja satelitarna) 586   585 591 600 605   606
Liczba klientów usług TV 707   708 720 735 748   756
W tym pakiety telewizyjne 'nc+' 123   133 144 155 166   176
                 
3P usługi (TV+BB+VoIP) 351   364 383 402 423   441
                 
Liczba klientów telefonii komórkowej                
Post-paid 7 221   7 360 7 459 7 533 7 679   7 727
- w tym klienci biznesowi 2 420   2 456 2 464 2 468 2 498   2 496
Pre-paid 8 104   8 035 8 002 8 058 7 950   7 791
Razem 15 325   15 395 15 461 15 591 15 629   15 518
- w tym abonenci dedykowanych usług mobilnego dostępu szerokopasmowego 1165   1233 1319 1413 1521   1598
Liczba klientów usług hurtowych                
WLR 1 301   1 237 1 176 1 111 1 046   991
BSA 330   322 311 295 280   263
LLU 172   169 165 159 152   146

1 Orange Open zawiera się w usługach stacjonarnego głosu, dostępu szerokopasmowego oraz usług telefonii komórkowej

Statystyki rynkowe 2013   2014   2015
4 kw.   1 kw. 2 kw. 3 kw. 4 kw.   1 kw.
                 
Rynek telefonii stacjonarnej                
Wskaźnik penetracji (w % gospodarstw domowych)1 46,9%   46,3% 46,0% 45,4% 44,9%   44,1%
Rynek dostępu lokalnego w Polsce – dane szacunkowe (w mln) 8,8   8,7 8,7 8,6 8,5   8,4
Dostęp lokalny – rynek detaliczny 1,2 53,8%   53,6% 53,5% 53,4% 53,2%   52,9%
Wartościowy udział w rynku1 60,2%   59,6% 59,7% 59,8% 59,3%   59,0%
                 
Rynek dostępu szerokopasmowego1                
Penetracja (w % gospodarstw domowych)1 45,8%   46,5% 46,4% 46,3% 46,2%   46,1%
Szacunkowa liczba użytkowników dostępu szerokopasmowego na rynku (w tys.)1 7 221   7 243 7 257 7 261 7 272   7 266
                 
Ilościowy udział w rynku (w %)1 31,9%   31,6% 31,5% 31,4% 30,9%   30,4%
Wartościowy udział w rynku (w %)1 40,1%   39,6% 39,2% 39,0% 38,7%   38,4%
                 
Rynek telefonii komórkowej                
Wskaźnik penetracji dla usług komórkowych  146,8%   147,4% 147,7% 148,7% 149,6%   150,9%
Ilościowy udział w rynku telefonii komórkowej 27,3%   27,3% 27,3% 27,4% 27,3%   26,8%

"1 Szacunki Spółki
2 Dostęp lokalny z wyłączeniem hurtowej odsprzedaży abonamentu, lecz z uwzględnieniem Orange WLR"

Struktura zatrudnienia w Grupie - dane raportowane
(w przeliczeniu na pełne aktywne etaty, na koniec okresu) 
2013   2014   2015
4 kw.
raportowane
  1 kw.
raportowane
2 kw.
raportowane
3 kw.
raportowane
4 kw.
raportowane
  1 kw.
Orange Polska 19 922   19 224 18 594 18 207 18 047   17 887
50% pracowników  Networks 397   396 396 395 395   369
Razem 20 319   19 620 18 990 18 602 18 442   18 256

Materiały dodatkowe: