Play i Plus bardzo wysoko w rankingu polskich marek

Najważniejsze | Newsy
Żródło: Rzeczpospolita
Opinie: 29

Dziennik Rzeczpospolita opublikował najnowszy ranking najbardziej cennych polskich marek 2017.

Numerem 4 w rankingu jest marka Play, której wartość przez rok spadła o 8%.

Wartość marki Plus spadła przez rok o 10%, ale operator zdołał utrzymać swoją 5 pozycję z rankingu za 2016 r.

Podstawowym kryterium selekcji marek jest ich polskość, rozumiana jako miejsce narodzin znaku towarowego. W rankingu można zatem znaleźć marki należące dziś do polskiego kapitału, ale również mające zagranicznych właścicieli, np. Biedronkę (Jeronimo Martins), Wedla (Lotte) czy Winiary (Nestle).

Do obliczenia wartości marki skorzystano z metody zwolnienia z opłat licencyjnych (ang. royalty relief). Metoda ta polega na określeniu opłaty licencyjnej, która mogłaby być pobierana przez właściciela, gdyby zdecydował się on na oddanie praw do korzystania z danej marki innemu podmiotowi. Jest ona ustalana w relacji do przychodów netto ze sprzedaży.

TOP10 rankingu polskich marek według wartości

 

L.p. Nazwa marki Wartość marki (mln zł) Wartość marki (mln zł) Zmiana wartości marki Pozycja 2016
1 Orlen 4 713,3 3 935,0 20% 1
2 Biedronka 3 848,3 3 821,0 1% 2
3 PKO Bank Polski 2 745,4 3 240,1 -15% 3
4 Play 2 458,5 2 677,0 -8% 4
5 Plus 2 261,6 2 524,2 -10% 5
6 PZU 1 981,1 2 278,9 -13% 6
7 Poczta Polska 1 964,2 105,0 1771% 114
8 Mlekovita 1 685,9 1 790,3 -6% 7
9 Bank Zachodni WBK 1 552,3 1 017,4 53% 11
10 Sokołów 1 459,2 902,0 62% 15