Raport z badania jakości usług telefonii komórkowej w Polsce

Newsy
Opinie: 43

UKE zaprezentowało raport z badań jakości usług telefonii komórkowej w Polsce.

Urząd polecił w grudniu 2015 r. przeprowadzić badania jakości usług czterech operatorów telekomunikacyjnych.

W badaniach porównawczych wartości wskaźników wzięli udział:

  • Orange Polska S.A.
  • P4 sp. z o.o.
  • Polkomtel sp. z o.o.
  • T-Mobile Polska S.A.

Badanie zostało przeprowadzone na terenie całego kraju, najwięcej pomiarów dokonano na terenach miast i aglomeracji, aby objąć nimi jak najwięcej konsumentów. Przy czym, ze względu na specyfikę zasięgu poszczególnych nadajników, nie można wyników badań traktować jako referencyjnych dla każdego punktu w Polsce, uogólnić dla całego kraju.

Mapa przebiegu tras pomiarowych

Badano usługi głosową i dostępu do Internetu we wszystkich obecnie dostępnych w sieciach technologiach GSM (2G), UMTS (3G) i LTE (4G). Łączna długość tras pomiarowych to 20150 km. Zawsze była testowana najlepsza technologia udostępniania przez operatora na danym obszarze.

Dla usługi głosowej większość, bo aż około 95% połączeń wykonano w technologii UMTS, a dla usługi transmisji danych technologią dominującą jest LTE, gdyż około 88% połączeń było wykonanych w tej technologii. Świadczy to o dobrym rozwoju sieci mobilnej i że polski konsument ma możliwość wyboru tylko wśród dobrych operatorów.

Użycie technologii w usługach głosowych na badanym obszarze:

Użycie technologii

[%]

 

Orange

Play

Plus

T-Mobile

LTE

0,00

0,00

0,00

0,00

UMTS

95,51

96,28

95,48

94,50

GSM

4,49

3,66

4,52

5,50

Bardzo wysoko, u wszystkich operatorów, oceniono skuteczność połączeń głosowych, bo aż na poziomie ponad 99%.

Wskaźnik CSSR - skuteczności połączeń telefonicznych w badanych miastach:

Istnieją jednak miejsca, w których użytkownicy mogą mieć problemy z nawiązaniem połączenia, mimo dobrej oceny, o czym świadczy liczba połączeń przerwanych, w niektórych badanych miastach.

Dominującą technologią transmisji danych jest LTE - około 83%, następnie UMTS - 17% i GSM - poniżej 1%.

Użycie technologii w usługach transmisji danych na badanym obszarze:

Użycie technologii

[%]

 

Orange

Play

Plus

T-Mobile

LTE

77,89

83,15

94,19

78,08

UMTS

21,98

16,75

5,59

21,55

GSM

0,14

0,10

0,22

0,38

Z punktu widzenia użytkownika najważniejszym parametrem usług transmisji danych jest prędkość pobierania danych z Internetu i występujące opóźnienia w czasie transmisji, choć tak naprawdę jest więcej istotnych parametrów jakie trzeba brać pod uwagę oceniając jakość połączenia np. warto zwrócić uwagę na wskaźniki degradacji obrazu video czy czas nawiązywania połączenia ze stroną WWW, która nas interesuje.

Oto zróżnicowanie powyższych przykładowych wskaźników w miastach objętych badaniem:

Należy podkreślić, iż prędkość pobierania jak i pozostałe testowane parametry dla transmisji danych zależą w niektórych przypadkach nie tylko od operatora, z którego usług korzystamy, ale także od operatorów pośredniczących między operatorem świadczącym nam usługi a udostępniającym nam dane. Dlatego w celu urealnienia tego parametru w badanych sieciach wykonano testy z serwerem referencyjnym znajdującym się w punkcie wymiany ruchu, do którego dostęp ze wszystkich badanych sieci jest porównywalny.

Opóźnienia w transmisji pakietów:

Liczba wykonanych testów przedstawia tabela statystyka testów:

Statystyka testów

Orange

Play

Plus

T-Mobile

Połączenia głosowe

12 326

12 429

12 248

12 400

Test transferu danych – Download

6 093

6 001

6 174

5 799

Test transferu danych – Upload

5 779

5 628

5 924

6 092

Test opóźnienia pakietów danych

5 981

5 833

6 130

6 002

Test zmienności opóźnienia

5 748

5 571

5 900

5 802

Test referencyjnej strony WWW

5 730

5 541

5 879

5 755

Test YouTube

5 538

5 098

5 708

5 620

Z uwagi, iż testy wykonywane przez UKE nie obejmą każdego punktu w Polsce, w bieżącym roku planowane jest udostępnienie aplikacji na smartfony, za pomocą której konsumenci sami będą mogli wykonywać testy jakości sieci w miejscach, które ich interesują. Aplikacja ta będzie przekazywała, za zgodą konsumenta, dane anonimowe do systemu UKE, w którym każdy przez przeglądarkę internetową będzie mógł na mapie Polski zobaczyć interesujące go wyniki.

Komentarze operatorów komórkowych do wyników badania:

Komentarz rzecznika prasowego sieci Orange, Wojciecha Jabczyńskiego:

Ocena sieci zawsze budziła Wasze emocje i pamiętam niejedną dyskusję na blogu na ten temat. Dlatego z ciekawością oddałem się lekturze opublikowanego właśnie badania UKE na temat jakości sieci polskich operatorów komórkowych. Zaprezentowane dane obiektywnie są pozytywne dla operatorów, a usługi dla Polaków świadczone na wysokim poziomie. Badania potwierdzają, że pod względem jakości usług głosowych i mobilnej transmisji danych, Orange należy do najlepszych w kraju, nie ustępując, a w kilku aspektach wyprzedzając konkurentów. Może o tym świadczyć m.in. jakość odtwarzania filmów z YouTube, która była analizowana. Chcę zwrócić Waszą uwagę, że Orange osiągnął dobre wyniki mimo, że nie dysponował takimi zasobami pasma jak np. Plus i przez to nie mógł rozwijać LTE, tak jak chciał. Nasz rezultat wynika przede wszystkim z gruntownej modernizacji całej sieci mobilnej, które była rozłożona na kilka lat i pochłonęła masę pieniędzy oraz efektywnego zarządzania tą siecią, Dlatego jestem przekonany, że w kolejnym badaniu wypadniemy jeszcze lepiej. Dlaczego? Bo będziemy mogli już wykorzystać częstotliwości 800 i 2600 MHz, wylicytowane na niedawno zakończonej aukcji. Dzięki nim zapewnimy co najmniej 75 Mb/s na terenie niemal całego kraju. W wielu miejscach transmisja będzie znacznie szybsza, bo już teraz są obszary gdzie mamy do 112 Mb/s. Nowe częstotliwości pozwalają także "sięgnąć" w głąb budynków, znacznie poprawiając siłę sygnału i tym samym jakość usług. Planujemy, że w roku 2016 zwiększymy zasięg LTE Orange do ponad 95 proc. populacji Polski. Kolejnym krokiem będzie wprowadzenie usług w oparciu o tzw. agregację pasm i standard LTE Advanced. Wtedy nasi klienci będą mogli korzystać z prędkości sięgających 300 Mb/s.

Adam Sawicki, prezes T-Mobile na Twitterze:

Marcin Gruszka, rzecznik prasowy sieci PLAY:

Nie zamierzam niczego krytykować, ani podważać, nawet jeżeli nasz wynik nie jest wynikiem najlepszym. Postanowiłem co nieco jednak skomentować. Nie po to, żeby się tłumaczyć, ale bardziej w celach edukacyjnych ;-)

Wyniki testów sieci nie zaskoczyły nas. Ktoś, kto bardziej interesuje się technologiami i wie czym są częstotliwości i do czego służą mógłby śmiało obstawiać miejsca na podium. Nie zarobiłby zbyt wiele, bo wyniki były i przed testem oczywiste. My nigdy nie chcieliśmy brać udziału w wyścigach na szybkość i nic się w tym zakresie nie zmieni. Dla nas ważniejsze jest, żeby dawać klientom więcej i staramy się to zawsze robić. Skutek jest prosty. Nasi klienci dużo chętniej korzystają z sieci. Od czasu do czasu pokazujemy statystyki ruchu DATA i wynika z nich, że ruch w naszej sieci był i jest zdecydowanie największy. To oczywiście ma wpływ na wyniki takich testów.

Mam nadzieję, że kiedyś nadejdzie taki dzień, że będzie można porównać gruszki z gruszkami. Ten test porównywał jabłka z gruszkami i to nie jest żadna pretensja tylko stwierdzenie faktu. Ja wiem, że nie lubicie czytać o częstotliwościach i o kłótniach o nie. Mnóstwo ludzi, nawet niektórzy dziennikarze nie rozumieją o co to zamieszanie i w sumie ok, bo wszyscy na tym nie muszą się znać. My coś tam się znamy i  z podstawowej wiedzy wynika, że zieloni mają 2 razy więcej pasma i mają 2 razy lepsze wyniki. Pomarańczowi i różowi mają 1,5 raza lepsze wyniki, bo mają 1,5 raza więcej pasma w LTE. Banalna matematyka, ale ma to duże znaczenie dla wyników.

Zieloni mają jeszcze jedną ważną przewagę. Dwa lata temu dostali paczkę 5 MHz w paśmie 800 i to też fajnie widać w testach.

Pomarańczowy Wojtek (pozdrawiam) napisał: „Chcę zwrócić Waszą uwagę, że Orange osiągnął dobre wyniki mimo, że nie dysponował takimi zasobami pasma jak np. Plus i przez to nie mógł rozwijać LTE, tak jak chciał. ”

W sumie ja też mogę napisać niemal identycznie: Chcę zwrócić Waszą uwagę, że PLAY osiągnął dobre wyniki mimo, że nie dysponował takimi zasobami pasma jak np. Plus, Orange i T-Mobile i przez to nie mógł rozwijać LTE, tak jak chciał.

Fantastycznie wypadły wyniki testów połączeń głosowych! Zasięg 4 sieci jak widać działa bardzo dobrze ;-) Gratulacje dla wszystkich!!!

Co do samych testów to uwag mieć nie mogę, to same drobiazgi. Na przykład nie do końca rozumiem, dlaczego testy pomarańczowych i różowych nie były wykonywane jak u całej reszty jednocześnie. Przecież klienci nie łączą się na zmianę z netem w Networks. Ale to detal, bo różnica byłaby podobno na poziomie 6%. Kilka razy w tekście można odnieść takie wrażenie, że autor nas pomija, albo o nas zapomina, ale rozumiem z czego to wynika. Słabo się znamy z firmą wykonującą testy. Jako chyba jedyni z czwórki nigdy nic razem nie robiliśmy i z tego co wiem nie ma takich planów.

Reasumując nie ma tragedii i nikt u nas nie jęczy po kątach ;-) Jest bowiem ważne światełko w tunelu. Dziś dowiedzieliśmy się, że dostaliśmy rezerwację naszych paczek w pasmach 800 i 2600. To bardzo dobra wiadomość. Nie marudzimy, tylko bierzemy się do roboty i jestem pewien, że już wkrótce odczujecie efekty ;-)

Oficjalna opinia sieci T-Mobile:

W ostatni piątek Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował rezultaty badania jakości sieci. To pierwsze od czasu prezentowanych przez T-Mobile wyników pomiarów zrealizowanych na tak dużą skalę. W raporcie zaprezentowane zostały wskaźniki jakościowe dla połączeń głosowych i usług transmisji danych. Potwierdziły one to co mówimy od lat – T-Mobile ma Najlepszą Sieć, o czym świadczą wyniki poszczególnych usług. Jako, że publikacja raportu wzbudziła sporo dyskusji i analiz, a same wyniki były interpretowane dość różnie, zaprosiliśmy Dariusza Kupca, Dyrektora Departamentu Utrzymania i Zarządzania Usługami w T-Mobile o kilka zdań podsumowania.

Jakość połączeń głosowych jest wysoka dla wszystkich operatów, niemniej jednak biorąc pod uwagę wszystkie trzy kluczowe dla połączenia czynniki: czyli czas i skuteczność zestawienia rozmowy oraz liczbę zerwań, T-Mobile może pochwalić się najlepszym rezultatem. Za nami znalazła się sieć Play, która w ramach roamingu krajowego korzysta bardzo często właśnie z naszej infrastruktury!!!
 
Badanie jakości usług transmisji danych przyniosło znacznie ciekawsze rezultaty.

T-Mobile zaprezentował się w nich bardzo dobrze, ustępując miejsca jedynie Polkomtelowi, którego przewaga nad pozostałymi uczestnikami badania wynika z faktu iż jest on jedynym z badanych operatorów posiadającym dostęp do pasma 800MHz. Ta przewaga już wkrótce zostanie przez nas całkowicie zniwelowana po przydzieleniu częstotliwości z niedawno zakończonej aukcji. Dzięki nim będziemy wstanie dotrzeć z technologią LTE niemalże do każdego mieszkańca naszego kraju, znacząco poprawiając poziom usług. Dodatkowo, jeszcze w 2016 roku, udostępnimy naszym klientom usługi w technologii LTE Advanced, pozwalające na zwiększenie osiąganych przepływności do poziomu 300Mbps.

To co jednak klienci cenią sobie najbardziej w mobilnym Internecie to dostępność i jakość usług. Analizując wyniki opublikowanego przez UKE raportu, warto skupić się na wskaźnikach, które realnie wpływają na odczucia klientów. Są to m.in.,  prędkość transmisji danych, czas odpowiedzi sieci na zapytanie czy wskaźniki pozwalające ocenić jakość korzystania z tak popularnych serwisów jak YouTube.

Do mniej znaczących można zaliczyć chociażby wskaźnik nieukończonych sesji, czy czas ustanowienia połączenia TCP/IP. Metodyka pomiaru tych wskaźników nie oddaje realnych warunków w jakich klienci korzystają z sieci, gdyż w takich przypadkach system bardzo często sam przerywa procedurę i ponownie odpytuje sieć co dla klienta pozostaje niezauważalne. Analizując najważniejsze z punktu widzenia klienta wskaźniki widać wyraźnie, że T-Mobile jest absolutnym liderem jakościowym w zakresie usług opartych na transmisji danych.

Opublikowane przez UKE wyniki potwierdzają to, co T-Mobile mówi od marca 2014 roku, kiedy to po raz pierwszy opublikowaliśmy rezultaty badania sieci czterech operatorów w zakresie jakości usług głosowych i transmisji danych. T-Mobile ma Najlepszą Sieć.

Komunikat sieci Plus:

Plus z najszybszym Internetem według badania UKE

Według raportu będącego wynikiem zleconego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej badania jakości usług telefonii mobilnej w kategorii transmisji danych najszybszym był Internet Plusa.

Badanie porównawcze jakości usług operatorów telekomunikacyjnych przeprowadzone zostało w grudniu ubiegłego roku przez firmę zewnętrzną wyłonioną w drodze przetargu przez UKE. W trakcie badania wykonanych zostały dziesiątki tysięcy różnych testów usług z wykorzystaniem kart SIM operatorów sieci Orange, Play, Plus i T-Mobile. Pomiary zrealizowane zostały na terenie całego kraju, a aż 83% wykonywanych zostało w ruchu.

Zgodnie z opublikowanym 22 stycznia raportem średnia prędkość pobierania danych w sieci Plus to 25,19 Mb/s. To aż dwa razy szybciej niż w Play, a o 25% lepiej niż w T-Mobile i Orange. Wyniki szybkości pobierania danych w sieciach T-Mobile i Orange wyniosły odpowiednio 20,64 Mb/s i 19,66 Mb/s, a w sieci Play 12,43 Mb/s. Plus miał również największy wskaźnik prędkości wysyłanych danych, który wyniósł 17,71 Mb/s. W przypadku pozostałych operatorów wyniki wyglądały następująco: T-Mobile - 16,87 Mb/s, Orange - 15,85 Mb/s i Play - 12,60 Mb/s.

Przeprowadzone badania potwierdziły również pośrednio, że Plus ma największy w Polsce zasięg LTE. Aż 94% czasu badania transmisji danych w Plusie odbywało się właśnie z wykorzystaniem  technologii LTE. Dla pozostałych operatorów było to 83% dla Play i 78% dla T-Mobile i Orange. Również na drogach pomiędzy miastami Plus uzyskał najlepsze parametry w tym zakresie i 83% czasu badania odbyło się w sieci LTE, dla Play było to 52% oraz po 38% dla Orange i T-Mobile. 

Odnosząc się do raportu warto przede wszystkim zauważyć, że badanie realizowane przez UKE miało w pierwszej kolejności służyć poprawie jakości usług operatorów. Przedstawiciele operatorów powinni więc stale uczestniczyć jako ciało doradcze dla UKE w procesie przygotowywania norm i wytycznych dla realizacji pomiarów. Operatorzy powinni też mieć pełen dostęp do danych z pomiarów dotyczących ich sieci. Kluczowym elementem, który zagwarantowałby pełną miarodajność badania jakości sieci, jest dokonywanie pomiarów wszystkich sieci przede wszystkim dokładnie w tych samych warunkach z zachowaniem zasady jednoczesności, co mamy nadzieję będzie już zachowane w trakcie następnych testów przeprowadzanych przez Urząd.

Materiały dodatkowe: