T-Mobile Polska - wyniki w II kw. 2016 r.

Newsy
Opinie: 20

T-Mobile opublikował komunikat dotyczący wyników finansowych i operacyjnych uzyskanych w II kw. 2016 r.

T-Mobile Polska na koniec czerwca 2016 roku obsługiwał 11,635 miliona klientów. Baza klientów usług abonamentowych wyniosła 6,516 miliona, a usług przedpłaconych 5,119 miliona.

Liczba przyłączeń netto w bazie klientów kontraktowych w drugim kwartale 2016 r. poprawiła się, zarówno w porównaniu do ubiegłego roku, jak i do poprzedniego kwartału. Osiągnięty obecnie przez T Mobile Polska wynik jest najlepszym uzyskanym przez spółkę od czwartego kwartału 2013 roku - spółka netto straciła tylko 3 tys. klientów postpaid. W tym samym czasie baza użytkowników usług przedpłaconych zmniejszyła się o 183 tysiące w porównaniu do pierwszych trzech miesięcy br. Jest to przede wszystkim nadal efekt wprowadzenia nowego standardu utrzymywania w systemach numerów prepaid po upływie terminu ich ważności.

T-Mobile Polska skutecznie realizuje plan powrotu na ścieżkę wzrostu bazy klientów kontraktowych. Pozytywnie zaskakujemy rynek promocjami i widzimy już pierwsze efekty tych działań. W drugim kwartale nasze wyniki w segmencie abonamentowym są najlepsze od ponad dwóch lat. Na bardzo konkurencyjnym rynku odwrócenie trendu było możliwe dzięki uproszczeniu planów taryfowych, podjęciu wielu działań wizerunkowych skierowanych do klientów oraz wzmocnieniu obecności T-Mobile w mediach – powiedział Adam Sawicki, prezes T-Mobile Polska.

W porównaniu do ubiegłego roku ilość wszystkich danych przetransferowanych w sieci T-Mobile wzrosła o 106% - w technologii UMTS przesłano o 47% więcej danych, a w przypadku technologii LTE wzrost wyniósł aż 348%.

W pierwszym półroczu T-Mobile Polska istotnie zwiększył swoją aktywność komunikacyjną zarówno w zakresie działań wizerunkowych jak i promocyjnych. Udział nakładów reklamowych w prasie, radiu i TV na tle wydatków branży telekomunikacyjnej wyniósł 24%, co w porównaniu do analogicznego okresu 2015 r. stanowi wzrost o 6 p.p.

Od początku roku T-Mobile wprowadził zmiany ofertowe oraz systemowe, które ułatwiają klientom korzystanie z usług telekomunikacyjnych. Nasze kampanie zajmują czołowe miejsca w rankingach popularności w Internecie, a klienci korzystają z prostszych planów taryfowych i większych pakietów danych. To kompleksowe podejście procentuje i jego wyniki widać już w statystykach pozyskiwania klientów kontraktowych - powiedziała Elżbieta Wójcik, członek zarządu ds. rynku prywatnego.

W drugim kwartale br. przychody całkowite T-Mobile Polska osiągnęły wartość 1,5 miliarda złotych, a w całym pierwszym półroczu 2016 roku wyniosły 3,148 miliarda złotych i były niższe o 0,9% w stosunku do analogicznego okresu 2015 roku.

W drugim kwartale br. skorygowana EBITDA wyniosła 438 milionów złotych, a marża EBITDA osiągnęła poziom 29,2%. Na niższy wynik EBITDA miało wpływ jednorazowe zdarzenie związane z rozliczeniem sprzedaży hurtowej międzynarodowych usług roamingowych w wysokości 62 milionów złotych. Bez uwzględnienia tego efektu EBITDA w tym okresie osiągnęłaby wartość 500 milionów złotych, a marża EBITDA 31,9%. Wyniki skonsolidowane pierwszego półrocza br. T-Mobile Polska na poziomie EBITDA wyniosły 959 milionów złotych, przy marży EBITDA na poziomie 30,5%.

Głównymi czynnikami wpływającymi na wyniki T-Mobile Polska w pierwszej połowie 2016 roku są: bardzo duża konkurencja i związane z tym zwiększenie nakładów marketingowych, jak również wyższe koszty obsługi połączeń interkonektowych wynikające z większej aktywności użytkowników taryf z nielimitowanymi usługami. Koszty tych działań w kumulacji z trendami rynkowymi mają wyraźny wpływ na wynik EBITDA - powiedział Szabolcs Gaborjani, członek zarządu ds. finansowych.

W drugiej połowie 2016 roku T-Mobile będzie rozbudowywał zasięg sieci LTE. Do końca roku będzie ona dostępna na 99% stacji bazowych. Dzięki wdrażaniu technologii Carrier Aggregation, która ma objąć 500 stacji bazowych T-Mobile, korzystanie z mobilnego szerokopasmowego Internetu będzie możliwe z prędkościami od 200 Mbps do 300 Mbps.

Wyniki finansowe T-Mobile Polska II kw. 2016

Note Q2
2015
millions of €
Q3
2015
millions of €
Q4
2015
millions of €
FY
2015
millions of €
Q1
2016
millions of €
Q2
2016
millions of €
Change

%
H1
2015
millions of €
H1
2016
millions of €
Change

%
                         
TOTAL REVENUE     385 391 386 1 544 378 343 (10,9) 767 721 (6,0)
PRODUCT VIEW     385 391 386 1 544 378 343 (10,9) 767 721 (6,0)
 - Fixed network     29 26 23 101 24 24 (11,1) 51 48 (5,9)
 - Mobile communications     358 365 362 1 443 354 319 (10,9) 716 673 (6,0)
SEGMENT VIEW     385 391 386 1 544 378 343 (10,9) 767 721 (6,0)
 - of which Consumer     217 216 215 868 196 198 (8,8) 437 394 (9,8)
 - of which Business     136 132 132 536 124 126 (7,4) 272 250 (8,1)
EBITDA   1 145 164 141 580 120 100 (31,0) 275 220 (20,0)
EBITDA MARGIN (EBITDA / TOTAL REVENUE) %   37,7 41,9 36,5 37,6 31,7 29,2 (8,5p) 35,9 30,5 (5,4p)
CASH CAPEX (AS REPORTED)     45 34 48 189 546 35 (22,2) 107 581 n.a.
CASH CONTRIBUTION     100 130 93 391 (426) 65 (35,0) 168 (361) n.a.

Wyniki operacyjne T-Mobile Polska II kw. 2016 r.

    Note Q2
2015
Q3
2015
Q4
2015
FY
2015
Q1
2016
Q2
2016
Change
%
H1
2015
H1
2016
Change
%
                         
FIXED NETWORK (END OF PERIOD)                        
Fixed network Access Lines ('000)   18 17 18 18 18 18 0,0 18 18 0,0
 - IP ('000)   3 3 3 3 2 2 (33,3) 3 2 (33,3)
Broadband Access Lines Retail ('000)   9 8 10 10 10 10 11,1 9 10 11,1
TV (IPTV, SAT, Cable) ('000)   0 0 0 0 0 0 n.a. 0 0 n.a.
Wholesale Bundled Access Lines ('000)   0 0 0 0 0 0 n.a. 0 0 n.a.
ULLs/Wholesale PSTN ('000)   0 0 0 0 0 0 n.a. 0 0 n.a.
Wholesale Unbundled Access Lines ('000)   4 4 5 5 6 5 25,0 4 5 25,0
MOBILE COMMUNICATIONS (END OF PERIOD)                      
Service revenue (€ million)   268 267 243 1 034 244 220 (17,9) 524 464 (11,5)
CUSTOMERS ('000)   15 827 15 696 12 056 12 056 11 821 11 635 (26,5) 15 827 11 635 (26,5)
 - contract ('000)   6 708 6 640 6 569 6 569 6 518 6 516 (2,9) 6 708 6 516 (2,9)
 - prepaid ('000) 1 9 118 9 056 5 487 5 487 5 303 5 119 (43,9) 9 118 5 119 (43,9)
NET ADDS ('000)   32 (130) (3 641) (3 646) (235) (186) n.a. 125 (421) n.a.
 - contract ('000)   (76) (68) (71) (254) (50) (3) 96,1 (115) (53) 53,9
 - prepaid ('000) 1 108 (62) (3 569) (3 391) (184) (183) n.a. 240 (368) n.a.
AVERAGE MONTHLY CHURN (%)   2,1 2,6 11,0 4,3 3,4 3,3 1,2p 2,1 3,4 1,3p
 - contract (%)   1,1 1,1 1,2 1,1 1,2 1,1 0,0p 1,1 1,1 0,0p
SAC PER GROSS ADD   11 6 7 7 7 6 (45,5) 8 6 (25,0)
 - contract   65 34 35 38 31 27 (58,5) 41 29 (29,3)
 - prepaid   2 1 1 2 2 1 (50,0) 2 1 (50,0)
SRC PER RETAINED CUSTOMER   6 12 (12) 1 1 0 (100,0) 3 0 (100,0)
ARPU   6 6 6 6 7 6 0,0 6 7 16,7
 - contract   11 11 10 11 10 9 (18,2) 11 10 (9,1)
 - prepaid   2 2 2 2 2 2 0,0 2 2 0,0
NON-VOICE % OF ARPU (%)   39 39 40 39 39 46 7p 39 42 3p
MOU PER CUSTOMER (min)   154 154 172 157 204 213 38,3 152 209 37,5
 - contract (min)   311 313 322 311 325 334 7,4 305 330 8,2