T-Mobile Polska - wyniki za III kw. 2016 r.

Newsy
Opinie: 29

T-Mobile Polska  opublikował swoje wyniki za III kw. 2016 r.

T-Mobile Polska na koniec września 2016 roku obsługiwał 11,221 miliona klientów. Baza klientów usług abonamentowych wyniosła 6,541 miliona i wzrosła o 25 tysięcy klientów w trzecim kwartale.

Baza klientów usług przedpłaconych wyniosła 4,680 miliona i zmniejszyła się o 414 tysięcy numerów w porównaniu z poprzednim kwartałem. 



W trzecim kwartale widać już wyraźnie efekty wprowadzanych w firmie zmian, polegających na zdecydowanym postawieniu na jakość relacji z klientami. Uprościliśmy faktury, oferujemy SuperNet oraz podsumowanie umowy na jednej stronie, rejestracja numerów prepaid jest dostępna w największej liczbie kanałów. Oferujemy klientom sieć o doskonałych parametrach z największym zasięgiem LTE w kraju. Nasze reklamy są doceniane, co widać także we wzroście najważniejszych wskaźników świadomości marki. Wyniki pozyskiwania klientów w segmencie abonamentowym są najlepsze od początku 2013 roku. Jesteśmy liderem pod względem bilansu przenoszenia liczby numerów stacjonarnych - powiedział Adam Sawicki, Prezes T-Mobile Polska S.A.

 W tym roku inwestycje T-Mobile Polska (CAPEX) wyniosły 4,717 miliarda złotych. Firma w niespełna 9 miesięcy od pozyskania częstotliwości 800 MHz udostępniła swoim klientom ponad 1 000 stacji wykorzystujących je do świadczenia usług w technologii LTE. Dzięki temu zasięg sieci LTE T-Mobile Polska wzrósł z 83% w grudniu 2015 roku do aktualnie blisko 98% populacji kraju.


W ciągu 9 miesięcy tego roku w sieci T-Mobile średnie wykorzystanie pakietu danych w smartfonie wzrosło dwukrotnie: z około 530 MB do ponad 1,1 GB miesięcznie.

W trzecim kwartale br. wyniki wielowymiarowego badania poziomu satysfakcji klientów ze świadczonych usług TRI*M pokazały wyraźny wzrost dla rynku prywatnego w T-Mobile w obszarach takich jak: poczucie bycia w dobrych rękach, ogólna ocena oferty, stosunek jakości do ceny czy jakość sieci w trakcie wykonywania połączenia. W tym okresie wzrosły również wszystkie najważniejsze wskaźniki świadomości marki w porównaniu z ubiegłym rokiem: TOM (Top of Mind) z 19% do 23%, świadomość spontaniczna marki z 68% do 74%.

Raport UKE o przenoszalności numerów stacjonarnych w trzecim kwartale tego roku pokazuje, że T-Mobile pozyskał z rynku ponad 80 tysięcy numerów, co stanowi około 50% wszystkich przeniesionych numerów w tym czasie. Spółka z sumarycznym bilansem plus 64 tysięcy numer jest liderem rynku w tym segmencie.

W trzecim kwartale 2016 roku przychody całkowite T-Mobile Polska wyniosły 1,62 miliarda złotych i były niższe o 1,1% w porównaniu z trzecim kwartałem 2015 roku. Przychody z usług mobilnych wyniosły 1,507 miliarda złotych i były niższe o 1,4% w porównaniu z wynikami ubiegłego roku. Pozostałe przychody Spółki uwzględniające m.in. usługi stacjonarne oraz ICT wyniosły 113 milionów złotych i były wyższe o 2,7% w porównaniu z 2015 rokiem.



Przychody całkowite Spółki są na stabilnym poziomie. W trzecim kwartale T-Mobile zdecydowanie inwestował w rozwój największej sieci LTE w Polsce, marketing, pozyskanie klientów oraz częstotliwości. Wyniki finansowe w tym EBITDA Spółki odzwierciedla te działania, jak również wyższe koszty obsługi połączeń interkonektowych oraz roamingowych wynikające z większej aktywności użytkowników w tym okresie - powiedział Szabolcs Gaborjani, Członek Zarządu ds. Finansowych.

W okresie od 1 lipca do 30 września 2016 roku EBITDA T-Mobile Polska wyniosła 543 milionów złotych. W tym samym czasie marża EBITDA wyniosła 33,5% i była niższa o 8,6 punktu procentowego niż w trzecim kwartale 2015 roku.

Dane finansowe w euro

  Note Q3 2015
millions of €
Q4 2015
millions of €
FY 2015
millions of €
Q1 2016
millions of €
Q2 2016
millions of €
Q3 2016
millions of €
Change
%
Q1 - Q3 2015
millions of €
Q1 - Q3 2016
millions of €
Change
%
TOTAL REVENUE   391 386 1 544 378 343 373 (4,6) 1 158 1 094 (5,5)
PRODUCT VIEW   391 386 1 544 378 343 373 (4,6) 1 158 1 094 (5,5)
- Fixed network   26 23 101 24 24 26 0,0 78 74 (5,1)
- Mobile communications   365 362 1 443 354 319 347 (4,9) 1 081 1 020 (5,6)
SEGMENT VIEW   391 386 1 544 378 343 373 (4,6) 1 158 1 094 (5,5)
- of which Consumer   216 215 868 196 198 201 (6,9) 653 595 (8,9)
- of which Business   132 132 536 124 126 128 (3,0) 404 378 (6,4)
EBITDA 1 164 141 580 120 100 125 (23,8) 439 345 (21,4)
EBITDA MARGIN (EBITDA / TOTAL REVENUE) % 41,9 36,5 37,6 31,7 29,2 33,5 (8,4p) 37,9 31,5 (6,4p)
CASH CAPEX (AS REPORTED)   34 48 189 546 35 492 n.a. 141 1 073 n.a.
CASH CONTRIBUTION   130 93 391 (426) 65 (367) n.a. 298 (728) n.a.

Dane operacyjne

  Note Q3 2015 Q4 2015 FY 2015 Q1 2016 Q2 2016 Q3 2016 Change
%
Q1 - Q3 2015 Q1 - Q3 2016 Change
%
FIXED NETWORK (END OF PERIOD)      
Fixed network Access Lines ('000) 17 18 18 18 18 20 17,6 17 20 17,6
- IP ('000) 3 3 3 2 2 2 (33,3) 3 2 (33,3)
Broadband Access Lines Retail ('000) 8 10 10 10 10 10 25,0 8 10 25,0
TV (IPTV, SAT, Cable) ('000) 0 0 0 0 0 0 n.a. 0 0 n.a.
Wholesale Bundled Access Lines ('000) 0 0 0 0 0 0 n.a. 0 0 n.a.
ULLs/Wholesale PSTN ('000) 0 0 0 0 0 0 n.a. 0 0 n.a.
Wholesale Unbundled Access Lines ('000) 4 5 5 6 5 5 25,0 4 5 25,0
MOBILE COMMUNICATIONS (END OF PERIOD)      
Service revenue (€ million) 267 243 1 034 244 220 235 (12,0) 791 699 (11,6)
CUSTOMERS ('000) 15 696 12 056 12 056 11 821 11 635 11 221 (28,5) 15 696 11 221 (28,5)
- contract ('000) 6 640 6 569 6 569 6 518 6 516 6 541 (1,5) 6 640 6 541 (1,5)
- prepaid ('000) 9 056 5 487 5 487 5 303 5 119 4 680 (48,3) 9 056 4 680 (48,3)
NET ADDS ('000) (130) (3 641) (3 646) (235) (186) (414) n.a. (5) (835) n.a.
- contract ('000) (68) (71) (254) (50) (3) 25 n.a. (183) (28) 84,7
- prepaid ('000) (62) (3 569) (3 391) (184) (183) (440) n.a. 178 (807) n.a.
AVERAGE MONTHLY CHURN (%) 2,6 11,0 4,3 3,4 3,3 3,2 0,6p 2,3 3,3 1,0p
- contract (%) 1,1 1,2 1,1 1,2 1,1 1,2 0,1p 1,1 1,1 0,0p
SAC PER GROSS ADD 6 7 7 7 6 6 0,0 7 6 (14,3)
- contract 34 35 38 31 27 16 (52,9) 39 24 (38,5)
- prepaid 1 1 2 2 1 1 0,0 2 1 (50,0)
SRC PER RETAINED CUSTOMER 12 (12) 1 1 0 (1) n.a. 6 0 (100,0)
ARPU 6 6 6 7 6 7 16,7 6 7 16,7
- contract 11 10 11 10 9 10 (9,1) 11 10 (9,1)
- prepaid 2 2 2 2 2 2 0,0 2 2 0,0
NON-VOICE % OF ARPU (%) 39 40 39 39 46 42 3p 39 42 3p
MOU PER CUSTOMER (min) 154 172 157 204 213 215 39,6 153 211 37,9
- contract (min) 313 322 311 325 334 327 4,5 308 329 6,8