Wskaźniki jakości usług świadczonych przez UPC

Newsy
Opinie: 3

UPC Polska jako pierwszy operator w Polsce, publikuje pełne rezultaty pomiarów jakości świadczonych usług, dokonanych zgodnie z wytycznymi Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Wynika z nich, że w II połowie 2014 roku usługa internetu, oferowana klientom UPC, spełniała parametry najwyższej jakości.

Publikacja wyników to efekt wdrożenia postanowień Memorandum w sprawie współpracy na rzecz podnoszenia jakości usług na rynku telekomunikacyjnym, zawartego z inicjatywy Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Operatorzy telekomunikacyjni, którzy przystąpili do Memorandum, zobowiązali się do wdrożenia systemów umożliwiających wiarygodne i porównywalne badanie jakości świadczonych usług (Quality of Service – QoS) w kluczowych obszarach:

  • Jakości internetu
  • Jakości połączeń głosowych
  • Jakości obsługi klienta

W II połowie 2014 roku UPC odnotowało wysoką jakość dla usługi internetu (mierzoną w grudniu 2014 r.). Dla wszystkich grup aplikacji (przeglądanie stron www; oglądanie wideo; wideorozmowy, VoIP; Multiroom; gry sieciowe) prędkość transmisji danych oraz opóźnienie pakietów spełniały parametry najwyższej jakości, ustalone przez Prezesa UKE oraz pozostałych operatorów uczestniczących w Memorandum. Z kolei skuteczność wykonywanych przez użytkowników UPC połączeń telefonicznych była wyższa niż 98%, a średni czas oczekiwania na połączenie z infolinią mieścił się w przedziale 60-120 sek.

Parametry usług Jakość usługi w sieci stacjonarnej 2014
Jakość obsługi klienta
Średni czas oczekiwania na połączenie z personelem* jakość zadowalająca; > 60s ale < 120s
Poprawność faktur** dobra jakość; > 97,5%
Jakość połączeń głosowych
Skuteczność połączeń telefonicznych dobra jakość; > 98%
Jakość Internetu (prędkość transmisji danych i opóźnienie pakietów danych)***
Przeglądanie stron WWW dobra jakość; powyżej 90% próbek danych spełniło jednoczesny warunek prędkości transmisji danych ≥ 1 Mb/s DL oraz opóźnienia pakietów danych ≤ 200 ms
Oglądanie wideo SD dobra jakość; powyżej 90% próbek danych spełniło jednoczesny warunek prędkości transmisji danych ≥ 2 Mb/s DL oraz opóźnienia pakietów danych ≤ 200 ms
HD dobra jakość; powyżej 90% próbek danych spełniło jednoczesny warunek prędkości transmisji danych ≥ 6 Mb/s DL oraz opóźnienia pakietów danych ≤ 200 ms
Rozmowy wideo HD dobra jakość; powyżej 90% próbek danych spełniło jednoczesny warunek prędkości transmisji danych ≥ 1,5 Mb/s DL i UL oraz opóźnienia pakietów danych ≤ 150 ms
Usługi telefoniczne VoIP dobra jakość; powyżej 90% próbek danych spełniło jednoczesny warunek prędkości transmisji danych ≥ 64 kb/s DL i UL oraz opóźnienia pakietów danych ≤ 150 ms
Usługi Multiroom (3x wideo HD) dobra jakość; powyżej 90% próbek danych spełniło jednoczesny warunek prędkości transmisji danych ≥ 18 Mb/s DL oraz opóźnienia pakietów danych ≤ 200 ms
Gry sieciowe Czasu rzeczywistego dobra jakość; powyżej 90% próbek danych spełniło jednoczesny warunek prędkości transmisji danych ≥ 2 Mb/s DL i 1,5 Mb/s UL oraz opóźnienia pakietów danych ≤ 30 ms
Pozostałe (planszowe itp.) dobra jakość; powyżej 90% próbek danych spełniło jednoczesny warunek prędkości transmisji danych ≥ 1 Mb/s DL i UL oraz opóźnienia pakietów danych ≤ 200 ms

*jednostka miary - sekunda [s]
Wskaźnik wyliczany jest:

  • od momentu wybrania opcji połączenia z konsultantem do odebrania tego połączenia przez konsultanta (dla operatorów z systemami IVR);
  • od momentu zestawienia połączenia do momentu odebrania połączenia przez konsultanta (dla operatorów z liniami obsługowymi, tj. bez IVR);

dla wszystkich głównych linii obsługowych, jako średnia arytmetyczna czasu dla 90% zdarzeń o najmniejszych wartościach w danym miesiącu, rejestrowanych w ruchu ciągłym 24h/365 dni w roku, z wyłączeniem połączeń porzuconych w czasie oczekiwania na połączenie z personelem.

**jednostka miary - procent [%]
Wskaźnik wyliczany jest jako liczba faktur nieskorygowanych w stosunku do liczby wszystkich faktur za usługi telekomunikacyjne wystawionych w danym okresie sprawozdawczym, z uwzględnieniem wszystkich faktur korygujących.

***jednostki miary - [Mb/s] i [ms]
Wskaźnik prędkości transmisji danych wyliczany jest jako stosunek ilości przesłanych danych do czasu trwania Interwału. Prędkość transmisji danych można interpretować jako średnią prędkość z jaką dane mogą być wysyłane (UL) lub odbierane (DL) przy użyciu danego łącza.
Wskaźnik opóźnienia pakietów danych wyliczany jest jako różnica między czasem wysyłania pakietu z sondy pomiarowej a czasem odebrania pakietu z odpowiedzią przez sondę pomiarową. Z wyników wszystkich zakwalifikowanych testów w trakcie cyklu pomiarowego wylicza się średnią arytmetyczną, która jest wartością dla tego cyklu pomiarowego.
Oba wskaźniki prezentowane są poniżej z perspektywy aplikacji wykorzystywanych w ramach dostępu do Internetu.