Audytel rekomenduje UKE dalszy spadek MTR i utrzymywanie asymetrii

Newsy
Żródło: UKE
Opinie: 0

UKE opublikowało analizę wpływu regulacji telefonii komórkowej w zakresie ustalania stawek MTR oraz ich asymetrii na rozwój polskiego rynku telekomunikacyjnego. Analiza została przeprowadzona z wykorzystaniem szczegółowych danych rynkowych za lata 2003-2009 oraz prognoz na rok 2010. Według UKE, wyniki badania wykazują, że:

Stopniowe obniżanie stawek MTR korzystnie wpłynęło na wzrost konkurencji rynku.
Spowodowało spadek cen detalicznych, w tym także cen połączeń F2M, zmniejszyło bariery rozwoju telefonii ruchomej oraz pozytywnie wpłynęło na stopień innowacyjności usługowej i polepszyło alokację zasobów. Wbrew niektórym prognozom obniżanie MTR nie wywołało negatywnych skutków dla konsumentów: nie stwierdzono występowania tzw. „efektu łóżka wodnego" (czyli rozprzestrzeniania się ewentualnych skutków negatywnych na ceny detaliczne) i spadku nakładów inwestycyjnych w telefonii ruchomej. Wzrosła za to aktywność operatorów MVNO, co przełożyło się na dodatkowy wzrost penetracji mobilnej. Obniżki MTR wyeliminowały także niekorzystne ekonomicznie zjawiska terminacji ruchu w sieciach telefonii ruchomej poprzez bramki FCT oraz subsydiowanie usług mobilnych przez abonentów sieci stacjonarnych.

Wdrożenie asymetrii MTR spowodowało kolejne pozytywne rezultaty.
Nastąpił dalszy wzrost poziom konkurencji oraz spadek stopnia koncentracji dostawców w sektorze telefonii ruchomej. Zjawiska te wynikały z wejścia na rynek kolejnych operatorów infrastrukturalnych, przede wszystkim operatora P4, który w ciągu pierwszych 3 lat działalności osiągnął około 10 proc. udziału w rynku telefonii ruchomej. Następstwem aktywnych działań mających na celu zwiększenie konkurencyjności było dalsze obniżenie cen detalicznych, pojawienie się kolejnych innowacyjnych usług telefonii głosowej oraz rozwiązań niegłosowych. Jedynym negatywnym następstwem wdrożenia asymetrii MTR było zjawisko dyskryminacji cenowej dla połączeń do sieci nowych operatorów.

Efekty regulacji MTR prezentują następujące dane liczbowe dla lat 2006-2010 (dane za 2010 r. prognozowane na podstawie wyników dwóch kwartałów 2010):

•Ceny połączeń w sieciach ruchomych spadły w analizowanym okresie łącznie o 65,4% (średniorocznie były o 33,8% niższe, niż w scenariuszu bez regulacji MTR);
•Ceny połączeń z sieci stacjonarnych do sieci telefonii ruchomej (F2M) spadły łącznie o 50,4% (średniorocznie były o około 30,2% niższe, niż w scenariuszu bez regulacji MTR);
•Ruch głosowy w sieciach telefonii ruchomej był średniorocznie wyższy o 26,9%;
•Penetracja usług telefonii ruchomej wzrosła do 118% (o 1,8 punktu procentowego więcej, niż w scenariuszu bez regulacji MTR czyli o ok. 800 tys. kart SIM);
•Bilans dobrobytu społecznego wyniósł aż 12,6 mld złotych.

Bilans dobrobytu społecznego wprowadzenia regulacji MTR dla lat 2006-2010






Wybrany sposób wdrożenia obniżek MTR (ścieżka stopniowego schodzenia z wysokiego poziomu do cen zbliżonych do kosztów) oraz asymetrii MTR (obniżanie MTR dla zasiedziałych MNO) jest zgodny z zaleceniami Komisji Europejskiej i praktyką regulacyjną innych krajów unijnych.

Biorąc pod uwagę korzyści wynikające z bezpośredniego ograniczenia negatywnego wpływu efektów sieciowych oraz zmniejszenia przewagi kosztowej operatorów zasiedziałych, raport rekomenduje prezesowi UKE kontynuowanie polityki obniżania stawek MTR i utrzymywania asymetrii dla nowo wchodzących MNO co najmniej do końca 2012 r. Aktualne oszacowania kosztów krańcowych zakańczania połączeń w sieciach MNO, dające wynik dużo niższy niż aktualny poziom MTR wynoszący 16,77 gr/min, pozostawiają sporo przestrzeni regulacyjnej - zarówno na kontynuowanie obniżania stawek MTR, jak i na stosowanie asymetrii MTR.

Materiały dodatkowe:

Opinie:

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: