Sprawdziliśmy najnowszy system operacyjny BMW 7.0

Najważniejsze | Newsy | Recenzje
Opinie: 0

Dzięki uprzejmości BMW Polska, na konferencji BMW Tech Club w Olsztynie, sprawdziliśmy działanie nowego systemu operacyjnego BMW 7.0. System zarządza usługami i multimediami w najnowszych samochodach BMW. Nowa wersja kokpitu (BMW Live Cockpit Professional z BMW 7.0) zadebiutowała w BMW 8. W Olsztynie był prezentowany właśnie w super mocnej ósemce z 530 KM i w najnowszym X5.

System operacyjny BMW 7.0

Oprócz modelu BMW 8 i X5, najnowszy system 7.0 jest także dostępny w modelu X7 i tegorocznej serii 3. Niestety aktualizacja do wersji 7.0 nie będzie dostępna np. dla osoby, która w tym roku kupiła serię 5.

BMW 7.0 to przede wszystkim nowy design liczników (bardziej przypominają nerki BMW), współpraca z asystentem głosowym (będzie dostępny jako aktualizacja w najbliższych dniach), a także delikatnie rozbudowana obsługa gestami (2 nowe ruchy).

Wraz z modernizacją BMW Cockpit dostępne są także nowe opcje dostosowywania ekranu. Zależnie od preferencji kierowcy wyświetlacz może mieć układ z maksymalnie czterema obszarami prezentującymi najważniejsze informacje aktualizowane w czasie rzeczywistym.  
Tak jak wspomnieliśmy powyżej, nowością jest kształt wirtualnych zegarów. Wcześniejszy design przypominający analogowe wskaźniki został zastąpiony przez zaokrąglony kształt otwarty od środka. 

Na środku wyświetlacza widzimy nawigację, która jest dostępna dla nas także na wirtualnym ekranie wyświetlanym na szybie.  Personalizacja wyświetlacza za kierownicą jest możliwa wygodnie i bezpiecznie poprzez przyciski umieszczone w kole kierownicy. Zmiany designu w stosunku do poprzedniej wersji systemu są znaczące, ale nie jest to całkowita rewolucja.

Hey BMW

Od marca 2019 r. po raz pierwszy w samochodach BMW oferowany będzie asystent głosowy, który domyślnie reaguje na hasło Hey BMW. Podobne rozwiązanie oferuje już w swoim samochodach Mercedes i Audi. Na razie asystent BMW nie będzie rozmawiał z nami po polsku, a na przykład Mercedes już to potrafi (choć polska wersja jest bardzo ograniczona w stosunku do angielskiej). Do tej pory w BMW była dostępna wyłącznie prosta obsługa głosowa.

W BMW kierowcy będą mogli nadać asystentowi wybrane przez siebie imię, a w niedalekiej przyszłości asystent BMW ma działać także w naszych domach za pośrednictwem inteligentnych głośników i przez smartfon. Oznacza to, że będzie on kompatybilny z innymi cyfrowymi asystentami głosowymi.

Dzięki połączeniu z BMW Open Mobility Cloud i oprogramowaniu opartego o sztuczną inteligencję możliwości asystenta mają być stale ulepszane. Aktualizacje nowych usług głosowych mają być dostarczane w trybie OTA.

Asystent BMW ma być gotowy już w marcu na odpowiedzi nawet na tak filozoficzne pytania jak na przykład: Hey BMW, what’s the meaning of life?

Wypowiedzenie sentencji Hey BMW, I’m cold sprawi, że asystent odpowiednio dostosuje temperaturę wewnątrz samochodu. 

Asystent będzie się także znał się na samym samochodzie i pełnił rolę eksperta. Wyjaśni nam zaawansowane funkcje auta (Jak działa asystent świateł drogowych?), poda informacje o aktualnym stanie samochodu (Czy poziom oleju jest prawidłowy?) i odpowiedzieć na pytania (Czy są jakieś komunikaty ostrzegawcze?). Polecenie Hej BMW, jestem zmęczony/zmęczona odpali program witalizacji, który dostosowuje oświetlenie, muzykę i temperaturę, aby pobudzić kierowcę. Integracja asystenta z Microsoft Office 365 już teraz będzie umożliwiać telekonferencje lub odczytywanie e-maili. Asystent wyszuka także stację radiową lub playlistę nadającą pożądany przez nas rodzaj muzyki (Odtwórz muzykę klasyczną).

„Hey BMW” pojawi się na rynku w wersji podstawowej w marcu. Będzie oferowany wyłącznie w modelach z nowym systemem operacyjnym BMW 7.0 oraz w ramach Live Cockpit Professional (6U3). 

Bezprzewodowy Apple CarPlay

BMW zadbał także w swoich najnowszych autach o fanów urządzeń Apple. Już od listopada 2018 r. wszystkie modele BMW i MINI można zamawiać z dostępem do usługi Apple CarPlay. Jest to funkcja dostępna w samochodach wielu marek, ale w BMW jest to CarPlay w wersji bezprzewodowej. To spore ułatwienie, gdy nie musimy swojego telefonu za każdym razem podłączać do samochodu kablem USB. Aplikacja korzysta z funkcji sterowania głosowego Siri. Niestety koszt aktywacji CarPlay to aż 1200 zł.

Na razie nadal w samochodach BMW nie jest oferowane rozwiązanie Android Auto.

BMW Digital Key w smartfonach Samsunga

Nowością w tegorocznych modelach jest także BMW Digital Key. Od teraz użytkownicy smartfonów Samsung (na razie tylko oni) mogą „wczytać” do swojego telefonu klucz do samochodu. Klucz jest obsługiwany przez aplikację ConnectedDrive i aktywowany w salonie dealerskim. Samochód otwieramy wówczas przykładając smartfon do klamki przy wykorzystaniu NFC. Auto uruchamiamy po odłożeniu Samsunga na bezprzewodową ładowarkę. Na razie lista telefonów jest bardzo ograniczona. Są to Samsungi z serii S od S7 w górę z systemem Oreo lub nowszym. BMW na razie nie dogadał się w sprawie BMW Digital Key z Apple.

Jedną z ciekawszych funkcji cyfrowego klucza jest możliwość zdalnego podzielenia się kluczem z innymi osobami np. żoną lub kolegą z pracy.

BMW 8

Platformę BMW 7.0 testowaliśmy w jednym z najmocniejszych samochodów z aktualnej oferty BMW, czyli w najnowszym 530 konnym BMW 8. 

BMW 8 Coupé to sportowy samochód, które nie jest „wyścigowy” lub „rajdowy”. Nie jest w żadnym stopniu „dziki”. Ma służyć do bardzo szybkiego i bardzo wygodnego pokonywania długich tras w jedną lub 2 osoby. Ósemka ma wiele rozwiązań i elementów, które znamy już z najnowszej „piątki”.  BMW 8 ma gwarantować „luksus na długich dystansach”. Jest to segment samochodów „luksusowych premium”. Ja nadal tęsknię za dzikością i szaleństwem modelu M2, który testowaliśmy w zeszłym roku. Narowisty maluch miał w sobie „to coś”.

Oprócz „zwykłej” wersji „ósemki” na rynku zobaczymy niebawem także BMW M8 Coupé i BMW M8 Gran Coupé. Można już także zamawiać kabriolet. Do wersji M (BMW M850i xDrive ) trafi ten sam silnik V8, którego moc będzie zwiększona z 390 do 440 kW (600 KM).
Silnik V8 modelu BMW M Performance testowanego przez nas w Olsztynie miał  pojemność 4,4 litra i moc 530 KM.

Fani oleju napędowego mogą kupić nowe BMW także z silnikiem diesla, ale na szczęście diesle do Olsztyna nie dotarły. Wersja z sześciocylindrowym rzędowym silnikiem wysokoprężnym ma dużo mniejszą moc 320 KM. 

Maksymalny moment obrotowy dla „benzyny” to 750 Nm dostępne w zakresie od 1800 do 4600 obr/min.

Przyspieszenie to szalone 3,7 sekundy.

Kręte dziurawe drogi kolo Olsztyna były prawdziwą katorgą dla tak szybkiego samochodu zaprojektowanego na niemieckie autostrady z odcinkami „no limit”. Prędkość maksymalna jest ograniczona do 250 km/h. Przeniesienie napędu w benzynie i dieslu odbywa się przez 8-stopniową skrzynię Steptronic. 

Niespodzianką jest to, że niemieckie sportowe coupe ma całkiem spory bagażnik – jego pojemność to  420 litrów.

Asysta kierowcy w BMW 8

Kierowca BMW 8 nie jest ani na chwilę pozostawiony samemu sobie. Za jego rozrywkę i bezpieczeństwo odpowiada naprawdę wiele często niesamowitych rozwiązań. 

Standardowe wyposażenie obejmuje już BMW Operating System 7.0 z BMW Live Cockpit Professional. To cyfrowy zestaw wskaźników i monitor  o przekątnej 10,25 cala. 

Systemy obsługujemy dotykiem, kontrolerem, przyciskiem na kierownicy, sterowaniem głosowym i gestami. Najważniejszym wyświetlaczem podczas jazdy jest wygodny i bezpieczny Head-Up – teraz z większą o 16 procent powierzchnią, nową grafiką i nowymi, dodatkowymi wskazaniami.  

Za nasz komfort i bezpieczeństwo odpowiada aktywny tempomat z funkcją Stop & Go, asystent kierowania i toru jazdy, ostrzeganie przed zjechaniem z pasa ruchu, ostrzeganie przy zmianie pasa ruchu, ostrzeganie przed kolizją boczną, asystent omijania, informacja o odstępie, ostrzeganie przed ruchem poprzecznym, przed drogą z pierwszeństwem przejazdu, przed jazdą pod prąd.

Asystent parkowania pomoże nam przy parkowaniu, ale teraz także przy wyjeździe z wąskiego miejsca parkingowego. Asystent cofania sam poprowadzi pojazd na wstecznym na dystansie do 80 metrów odcinka ostatnio przejechanego na wprost. Asystent parkowania współpracuje z kamerami z widokiem Surround View, Top View, Panorama View i Remote 3D View.

Dodatkowo do BMW 8 możemy dokupić system BMW Night Vision z rozpoznawaniem osób w całkowitych ciemnościach.

BMW potwierdza, że w kolejnych etapach rozwoju autonomii aut rola kierowcy będzie systematycznie i dynamicznie ograniczana, aż do etapu, że samochód już nie będzie mógł poprosić człowieka o pomoc nawet w trudnej sytuacji drogowej, a my w czasie jazdy będziemy mogli nawet spać.

Gdy chcecie się pobawić konfiguratorem BMW 8 to jest on dostępny tutaj.

Ceny zaczynają się od 600 tys. zł za wersję z silnikiem benzynowym. Diesel jest tańszy.

Można także zamawiać już wersję Cabrio - konfigurator jest tutaj.

Jej cena w podstawowej wersji to 630 tys. zł.

Galeria:

Materiały dodatkowe:

Opinie:

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: