Za pomocą e-dowodu, aplikacji i NFC można zalogować się do stron rządowych

Najważniejsze | Newsy
Opinie: 0
Za pomocą e-dowodu, aplikacji i NFC można zalogować się do stron rządowych

Użytkownicy e-dowodu mogą logować się do stron rządowych za pomocą aplikacji eDO App. Aplikacja została stworzona jest bezpłatna i na razie jest dostępna tylko dla Androida.

Do logowania e-dowodem można użyć smartfonu lub czytnika NFC podłączonego do komputera - tutaj

Smartfon musi posiadać NFC.

Aplikacje z Google Play można pobrać tutaj

 

Dzięki aplikacji można:

  • Potwierdzić swoją tożsamość
  • Kontaktować się bez wychodzenia z domu ze wszystkimi urzędami administracji publicznej
  • Złożyć swój podpis – dokładnie tak jak tradycyjny – w internecie
  • Zmienić lub odblokować kod PIN do e-dowodu
  • Podpisać wniosek o wydanie karty tachografowej w serwisie info-car

Jak to działa?

Potwierdź tożsamość

Krok 1/7
Otwórz aplikację lub pobierz ją (o ile jeszcze jej nie posiadasz)
Krok 2/7
Jeżeli korzystasz z komputera zeskanuj QR kod Partnera lub jeżeli korzystasz z aplikacji na telefonie, kliknij „Użyj eDO App”
Krok 3/7
Na ekranie zobaczysz szczegóły operacji, którą chcesz wykonać. Jeżeli wszystko się zgadza, kliknij „POTWIERDZAM”
Krok 4/7
Podaj numer CAN – to numer widoczny w prawym dolnym rogu Twojego e-dowodu
Krok 5/7
Przyłóż dowód z warstwą elektroniczną do telefonu (z tyłu telefonu, w miejscu, w którym w aparacie telefonicznym znajduje się antena NFC. Nie poruszaj dowodem)
Krok 6/7
Wprowadź czterocyfrowy PIN (to kod PIN, który nadałeś w Urzędzie, podczas odbioru dokumentu)
Krok 7/7
Twoja tożsamość została potwierdzona!

Złóż podpis osobisty

Krok 1/8
Otwórz aplikację lub pobierz ją (o ile jeszcze jej nie posiadasz)
Krok 2/8
Jeżeli korzystasz z komputera zeskanuj QR kod Partnera (np. Info-car) lub jeżeli korzystasz z aplikacji na telefonie, kliknij „Użyj eDO App”)
Krok 3/8
Na ekranie zobaczysz szczegóły operacji, którą chcesz wykonać. Jeżeli wszystko się zgadza, kliknij „PODPISZ”
Krok 4/8
Podaj numer CAN – to numer widoczny w prawym dolnym rogu Twojego e-dowodu.
Krok 5/8
Przyłóż dowód z warstwą elektroniczną do telefonu (z tyłu telefonu, w miejscu, w którym w aparacie telefonicznym znajduje się antena NFC. Nie poruszaj dowodem)
Krok 6/8
Wprowadź sześciocyfrowy PIN (to kod PIN, który nadałeś w Urzędzie, podczas odbioru dokumentu)
Krok 7/8
Twój dokument został podpisany!
Krok 8/8
Podpisany dokument został wysłany do Partnera

Podpisz własny dokument

Krok 1/8
Otwórz aplikację lub pobierz ją (o ile jeszcze jej nie posiadasz)
Krok 2/8
W menu wybierz opcję „Podpisz dokument”. Następnie dodaj plik/dokument, który chcesz podpisać (pdf, max 5MB)
Krok 3/8
Na ekranie zobaczysz szczegóły operacji, którą chcesz wykonać. Jeżeli wszystko się zgadza, kliknij „PODPISZ”
Krok 4/8
Podaj numer CAN – to numer widoczny w prawym dolnym rogu Twojego dowodu osobistego
Krok 5/8
Przyłóż dowód z warstwą elektroniczną do telefonu (z tyłu telefonu, w miejscu, w którym w aparacie telefonicznym znajduje się antena NFC. Nie poruszaj dowodem)
Krok 6/8
Wprowadź sześciocyfrowy PIN (to kod PIN, który nadałeś w Urzędzie, podczas odbioru dokumentu)
Krok 7/8
Twój dokument został podpisany!
Krok 8/8
Podpisany dokument znajdziesz w pobranych plikach na swoim telefonie

Pytania i odpowiedzi

Kilkukrotnie źle wpisałem PIN do e-dowodu i zablokowałem możliwość korzystania z aplikacji. Co mogę teraz zrobić? 

Odblokuj PIN w eDO App, korzystając z funkcji „Odblokuj lub zmień PIN” w menu aplikacji. Do odblokowania kodu PIN należy użyć kodu PUK, który otrzymaliśmy w urzędzie wraz z dowodem osobistym (przy jego odbiorze).

Czy korzystanie z aplikacji eDO App jest bezpieczne? 

Tak. Korzystanie z aplikacji eDO App jest bezpieczne i dobrowolne. Dane odczytywane przez aplikację z Twojego dowodu osobistego z warstwą elektroniczną są przesyłane bezpiecznym, szyfrowanym połączeniem.

Zastosowane w aplikacji zabezpieczenia chronią Twoje dane przed nieuprawnionym skopiowaniem i dalszym wykorzystaniem.

Gdzie trafiają moje dane, kiedy korzystam z aplikacji mobilnej? 

Dane przekazywane są tylko do podmiotu wskazanego przez użytkownika (tam, gdzie użytkownik chce potwierdzić swoją tożsamość) i jedynie po potwierdzeniu chęci ich przekazania przez użytkownika. Każdorazowo przed przekazaniem danych aplikacja prosi nas o potwierdzenie operacji.

Kiedy przykładam dowód do telefonu, aplikacja go „nie czyta”. Dlaczego? 

Przede wszystkim upewnij się, że Twój dowód osobisty jest e-dowodem, czyli ma warstwę elektroniczną. Takie dokumenty tożsamości są wydawane od 4 marca 2019 r.

Każdy e-dowód, na awersie, w prawym górnym rogu ma symbol e-dokumentu.

Jeśli nasz dowód posiada warstwę elektroniczną, powinniśmy się upewnić się, że przyłożyliśmy go we właściwym miejscu, tj. tam, gdzie w aparacie telefonicznym jest antena NFC. A ta zwykle znajduje się z tyłu telefonu, w jego górnej części. Warto sprawdzić, najlepiej w instrukcji obsługi lub na stronie www producenta telefonu, gdzie w naszym urządzeniu zainstalowana jest antena NFC.

Upewnijcie się również, że etui lub osłona telefonu nie blokują sygnału NFC.

WAŻNE! Po przyłożeniu dowodu osobistego do telefonu, trzeba go trzymać nieruchomo. Najlepiej jest położyć dowód na płaskiej powierzchni, a na dowodzie telefon z zainstalowaną aplikacją eDO App.

Do czego mogę wykorzystać eDO App? 

  • do korzystania z e-usług,
  • do kontaktów z administracją publiczną (z dowolnego miejsca na świecie, 24 godziny na dobę),
  • dzięki aplikacji możesz też podpisać pismo do np. urzędu. Pomoże Ci w tym podpis osobisty, który możesz złożyć na pliku w formacie PDF.

Co to jest kod CAN? 

Kod CAN (czyli Card Access Number) to sześciocyfrowy kod, który znajdziesz w prawym dolnym rogu swojego e-dowodu. To kod, który chroni dostęp do danych zawartych w warstwie elektronicznej Twojego dokumentu.

Nie mam kodu PIN / Nie ustawiłam/em kodu PIN do mojego dowodu z warstwą elektroniczną. Nie aktywowałem/am warstwy elektronicznej w moim e-dowodzie. Czy mogę to zrobić zdalnie? 

Obecnie nie ma takiej możliwości. Warstwę elektroniczną można aktywować jedynie w urzędzie.

Kto jest administratorem danych osobowych przetwarzanych w eDO App? 

Administratorem danych osobowych, które odczytuje aplikacja w trakcje korzystania z eDO App jest Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. Wszystkie informacje na ten temat znajdują się w Regulaminie eDO App

Czy urząd może ponownie wykorzystać moje dane, bez mojej wiedzy? 

Nikt nie może wykorzystać danych z aplikacji bez zgody i wiedzy użytkownika. Dane przekazywane są jedynie po potwierdzeniu przez użytkownika i tylko do podmiotu przez niego wskazanego.

Kiedy będzie dostępna wersja aplikacji na iOS? 

Aplikacja eDO App dostępna będzie dla użytkowników iOS na przełomie maja i czerwca 2020 r.

Aplikacja pokazuje, że mój dowód jest nieważny. Czy to wiarygodna informacja? Co mam teraz zrobić? 

Aplikacja eDO App weryfikuje ważność dokumentu w rejestrze Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (OCSP MSWiA), zatem informacja o ważności dokumentu jest prawdziwa. W przypadku wyświetlenia informacji o braku ważności dokumentu, należy niezwłocznie skontaktować się z urzędem lub złożyć wniosek o nowy dokument. Najszybciej zrobić to przez internet - Uzyskaj dowód osobisty.

Mój telefon został skradziony. Czy ktoś może wykorzystać mój dowód? 

Nie, nie może. Aplikacja eDO App nie przechowuje w telefonie żadnych danych osobowych zawartych w e-dowodzie.

W jaki sposób eDO App weryfikuje tożsamość? 

Aplikacja eDO App automatycznie weryfikuje autentyczność e-dowodu z wykorzystaniem kryptografii oraz ważność dokumentu w rejestrze Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (OCSP MSWiA).

Do potwierdzenia tożsamości z wykorzystaniem aplikacji eDO App musisz użyć dokumentu i podać czterocyfrowy kod PIN do e-dowodu. Pamiętaj, by nikomu nie udostępniać i nie ujawniać swojego kodu PIN.

W jaki sposób eDO App weryfikuje ważność dokumentu? 

Aplikacja eDO App weryfikuje ważność dokumentu bezpośrednio w rejestrze Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (OCSP MSWiA), zatem informacja o ważności dokumentu jest prawdziwa. W przypadku wyświetlenia informacji o braku ważności dokumentu, należy niezwłocznie skontaktować się z urzędem lub złożyć wniosek o nowy dokument. Najszybciej zrobić to przez internet - Uzyskaj dowód osobisty.

Czy mogę zapisać swój dowód „na stałe” w aplikacji i nie nosić przy sobie fizycznego dokumentu? 

Obecnie, każdorazowo – by skorzystać z funkcjonalności aplikacji eDO App – należy przyłożyć dowód osobisty z warstwą elektroniczną do telefonu.

Czy z aplikacji można korzystać także na tablecie? 

Obecnie aplikacja dostępna jest na smartfony. Planujemy rozwój aplikacji o nowe funkcjonalności, a także roszenie jej zastosowania na inne urządzenia, w tym tablety.

W sklepie Google Play mam komunikat, że mój telefon jest niekompatybilny z eDO App, co to znaczy? 

W pierwszej kolejności sprawdź w instrukcji obsługi lub na stronie www producenta telefonu, czy aparat, który posiadasz, ma wbudowaną antenę NFC. Jeśli tak, zweryfikuj wersję systemu Android. Aplikacja eDO App jest dostępna dla wersji systemu Android 6.0 lub nowszych.

Gdzie jest dokument (plik), który podpisałem? 

Podpisany plik znajduje się w telefonie, w folderze „Pobrane”.

Czy mogę zobaczyć w eDO App historię moich operacji z użyciem e-dowodu? 

Obecnie nie ma takiej możliwości. Planujemy rozwój aplikacji o nowe funkcjonalności, także o historię operacji.

Czy mogę używać aplikacji w trakcie pobytu za granicą? 

Tak. Z aplikacji eDO App możesz korzystać z każdego miejsca na świecie, 24 godziny na dobę.

     

Opinie:

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: