Ericsson zintegrował GSM-R z IMS/VoLTE - szwajcarska kolej uratowana po wyłączeniu 3G

Newsy
Opinie: 0
Ericsson zintegrował GSM-R z IMS/VoLTE - szwajcarska kolej uratowana po wyłączeniu 3G

Ericsson oraz Szwajcarskie Koleje Federalne SBB (Schweizerische Bundesbahnen) pomyślnie zrealizowali pierwszą w Europie działającą integrację dotychczasowego systemu łączności kolejowej GSM-R z platformą IP Multimedia Subsystem (IMS) wykorzystującą usługę Voice over LTE (VoLTE).

Ta modernizacja infrastruktury zapewnia ogólnokrajową łączność kolejową na liczącej 3 100 km sieci kolejowej Szwajcarii, przygotowując ją na wyłączenie usług 3G Swisscom, planowane do końca 2025 roku. Dodatkowo, ulepszono pokładową obsługę 4G w około 1000 pociągów.

Przez lata połączenia głosowe w roamingu, wykorzystywane w szwajcarskiej komunikacji kolejowej, opierały się na publicznej sieci 3G Swisscom w miejscach, gdzie brakowało zasięgu GSM-R. W związku z decyzją Swisscom o wyłączeniu usług 3G, operatorzy kolejowi w Szwajcarii stanęli przed koniecznością modernizacji systemu. Jednym z rozwiązań była rozbudowa przestarzałego GSM-R, jednak SBB zwróciło się do firmy Ericsson o wdrożenie przyszłościowego rozwiązania opartego na IMS i VoLTE, łączącego funkcje systemów kolejowych GSM-R ze współczesnymi systemami telefonii mobilnej i stacjonarnej.

Ericsson zaprojektował i wdrożył to rozwiązanie, integrując technologie różnych dostawców w jednolity, konwergentny rdzeń IMS.

Strategia wdrożeniowa firmy Ericsson priorytetowo traktowała brak przerw w działaniu usług oraz pełną zgodność z wymogami bezpieczeństwa. Kluczowe elementy implementacji IMS obejmowały współpracę IMS–GSM-R, dostosowanie planu numeracji GSM-R oraz obowiązkowe funkcje krytyczne dla bezpieczeństwa, takie jak połączenia awaryjnego zatrzymania pociągu.

Od czerwca 2023 roku integracja IMS/VoLTE przechodziła przez rygorystyczne etapy testowe:

  • Czerwiec 2023: rozpoczęcie wdrażania platformy
  • Początek 2024: pomyślna realizacja pierwszych kompleksowych połączeń VoLTE-GSM-R
  • Styczeń 2025: szeroko zakrojone testy terenowe z wykorzystaniem pociągów pilotażowych, certyfikowane przez Federalny Urząd Transportu Szwajcarii
  • Kwiecień 2025: ogólnokrajowe uruchomienie systemu przed planowanym terminem.

Obecnie, w grudniu 2025 roku, nowa infrastruktura już działa, a około 450 pociągów i 1 000 urządzeń operacyjnych korzysta z technologii VoLTE bez jakichkolwiek przestojów.

Kluczowe funkcje typowe dla sektora kolejowego, w tym numeracja funkcjonalna EIRENE (European Integrated Radio Enhanced Network), połączenia awaryjnego zatrzymania pociągu, połączenia grupowe oraz komunikaty pokładowe, zostały w pełni zachowane.

Dzięki wdrożeniu usług 4G/5G szwajcarska sieć kolejowa unika przerw w działaniu wynikających z wyłączenia 3G, a jednocześnie tworzy fundament pod przyszłe innowacje oparte na systemie Future Railway Mobile Communication System (FRMCS) w technologii 5G. Dotychczas migracje przebiegają bez zakłóceń, wspierane szeroko zakrojonymi szkoleniami zespołów operacyjnych SBB.

Choć pełna migracja łączności taboru kolejowego i urządzeń mobilnych wciąż postępuje i ma zostać zakończona w grudniu 2025 roku, współpraca utorowała drogę do dalszych udoskonaleń.

Opinie:

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: