Grupa TP - omówienie wyników w II kw. 2011 r.

Newsy
Żródło: TP S.A.
Opinie: 0

Grupa TP podała swoje wyniki finansowe i operacyjne w 2 kw. 2011:

kluczowe wyniki 2 kw. 2011:
 wzrost przychodów o 1,6% kwartał-do-kwartału ograniczył spadek w 1 półroczu do 4,3% rok-do-roku; znacząca poprawa wobec -7,5% w 1 półroczu 2010
 skorygowana EBITDA urosła o 5,1% kwartał-do-kwartału, osiągając marżę 37,3% wobec 36,9% rok wcześniej, co było możliwe dzięki utrzymaniu dyscypliny po stronie kosztów
 dobre wyniki segmentu komórkowego: przychody +6% względem 1 kw., EBITDA +13% kwartał-do-kwartału (przy marży 30,1%), stabilny udział w wartości rynku: 30,8%
 zysk netto w całym 1 półroczu wyniósł 1,2 mld zł, +94% rok-do-roku, dzięki 1mld zł w samym 2kw 2011
 skorygowany zysk netto1 w 2 kw. wyniósł 265 mln zł, wzrost o 40% względem 1 kw.
 rezerwa na karę nałożoną przez Komisję Europejską nie wpłynie na politykę dywidendową
 realizacja strategii widoczna w finalizacji sprzedaży TP Emitel (1,2 mld zł zysku) i umowie o współkorzystaniu z sieci z PTC (ok. 1 mld zł korzyści dla wolnych przepływów pieniężnych do 2015 r.)
 Zarząd TP S.A. będzie proponował przeznaczenie około połowy wpływów ze sprzedaży TP Emitel na skup akcji własnych, w kwocie 800 mln zł
 potwierdzone założenia całoroczne i cel w zakresie wolnych przepływów pieniężnych

kluczowe wskaźniki (w mln zł), MSSF

2 kw. 2011

2 kw. 2010

Zmiana

1 poł. 2011

1 poł. 2010

Zmiana

przychody

3 790

3 987

-4,9%

7 519

7 860

-4,3%

segment telefonii stacjonarnej[1]

2 098

2 288

-8,3%

4 229

4 599

-8,0%

segment telefonii komórkowej

1 967

1 950

0,9%

3 823

3 766

1,5%

EBITDA1 skorygowana

1 414

1 472

-3,9%

2 759

2 892

-4,6%

EBITDA1 skorygowana (jako % przychodów)

37,3%

36,9%

0,4 pp

36,7%

36,8%

-0,1 pp

EBITDA

2 144

1 472

45,7%

3 489

2 892

20,6%

wolne przepływy pieniężne netto

507

711

-28,7%

905

1 175

-23,0%

zysk netto

995

325

206,2%

1 184

610

94,1%

Odnosząc się do wyników Grupy TP za drugi kwartał, Maciej Witucki, Prezes Zarządu TP, stwierdził:
„Drugi kwartał to kolejny ważny etap w skutecznej realizacji naszego planu średnioterminowego. Pod względem finansowym, przychody, marża EBITDA i wolne przepływy pieniężne netto są zgodne z założeniami i celami całorocznymi. W sferze komercyjnej, odnotowujemy znaczny przyrost bazy klientów usług komórkowych i telewizyjnych. Co więcej, pozyskanie w ciągu ostatnich 12 miesięcy 50 tys. nowych klientów dostępu do Internetu potwierdza słuszność zasadniczych zmian dokonanych w tej ofercie oraz umacnia nas w przekonaniu, że jesteśmy w stanie w pełni wykorzystać możliwości rynkowe w tym segmencie. Równolegle podpisaliśmy dwie umowy o dalekosiężnych skutkach dla Grupy TP. Sprzedaż spółki TP Emitel nie tylko przyniosła znaczny zysk, ale pokazała również naszą determinację w dążeniu do optymalizacji posiadanego portfela aktywów. Chciałbym także zwrócić uwagę na podpisaną z T Mobile umowę o współkorzystaniu z sieci, która jest korzystna dla wszystkich stron: klientom zapewnia zwiększenie zasięgu i przepustowości sieci, a Grupie TP przyniesie w długiej perspektywie znaczące oszczędności. Jesteśmy świadomi wyzwań, przed którymi stoimy, i chcemy w dalszym ciągu poprawiać nasze wyniki w kolejnych kwartałach. Jednak patrząc na ostatnie półrocze, a także ostatnich osiemnaście miesięcy, jesteśmy przekonani, że na półmetku realizacji naszego planu Grupa TP jest na dobrej drodze do osiągnięcia wszystkich celów średnioterminowych.”

wyniki finansowe

wzrost przychodów o 1,6% kwartał-do-kwartału ograniczył spadek w 1 półroczu do 4,3%; znacząca poprawa wobec -7,5% w 1 półroczu 2010
Według szacunków Grupy TP, wartość rynku telekomunikacyjnego w Polsce zwiększyła się w 2 kw. o 0,5% po wzroście o 0,2% (rok-do-roku) w 1 kw. 2011. Niska dynamika odzwierciedla wprowadzoną w styczniu 2011 obniżkę stawek MTR za SMS (z 15 gr do 8 gr). Do wzrostu wartości rynku w 2 kw. ponownie przyczynił się przede wszystkim segment komórkowy, który odnotował wzrost o 3% względem ubiegłego roku, podczas gdy czynnikiem negatywnie wpływającym na wartość rynku był segment telefonii stacjonarnej, w którym nastąpił spadek o 3,8% (rok-do-roku).

Przychody Grupy TP w 2 kw. wzrosły o 1,6% kwartał-do-kwartału, ale zmniejszyły się o 4,9% względem 2 kw. 2010; na porównywalność wyników rok-do-roku wpłynęła obniżka stawek MTR za SMS oraz zdarzenia losowe , które miały wpływ na przychody w 2 kw. 2010. W efekcie, spadek przychodów w 1 półroczu został ograniczony do 4,3% – zgodnie z założeniami na 2011 rok – co stanowi poprawę wobec 7,5% spadku w 1 półroczu 2010. Głównym czynnikiem zwiększającym przychody Grupy był w dalszym ciągu segment komórkowy, w którym nastąpił wzrost o 1,5% rok-do-roku. Segment telefonii stacjonarnej miał nadal niekorzystny wpływ na ewolucję przychodów, odnotowując w pierwszym półroczu 8% spadek przychodów.

46 mln zł oszczędności przyczyniło się do wzrostu skorygowanej EBITDA w 2 kw. o 5,1% kwartał-do-kwartału, a marży do 37,3% wobec 36,9% w 2 kw. ubiegłego roku
Skorygowana marża EBITDA Grupy TP wyniosła 37,3% i była wyższa zarówno w porównaniu do 1 kw. 2011 (+1,2 p.p.) jak i rok-do-roku (+0,4 p.p.). Głównym czynnikiem zmniejszającym EBITDA był spadek przychodów (z wył. wpływu regulacji), jednak na EBITDA pozytywnie wpłynął program optymalizacji kosztów, dzięki któremu baza kosztowa Grupy zmniejszyła się w skali roku o 5,5%.

zysk netto w 1 półroczu na poziomie 1,2 mld zł, wzrost o 94,1% rok-do-roku
w 1 półroczu zysk netto Grupy TP wyniósł 1 184 mln zł i wzrósł o 94,1% rok-do-roku. Dobry wynik netto uwzględniał zysk ze sprzedaży udziałów w TP Emitel w wysokości 1 188 mln zł, oraz niekorzystny wpływ zawiązania rezerwy w wysokości 458 mln zł na karę nałożoną przez Komisję Europejską. W I połowie 2011 roku, marża netto wyniosła 15,7% wobec 7,8% rok wcześniej, a zysk na jedną akcję wyniósł 0,89 zł.

wolne przepływy pieniężne wyniosły 0,9 mld zł w 1 półroczu, zgodnie z celem całorocznym
wolne przepływy pieniężne netto Grupy TP wyniosły w 1 półroczu 905 mln zł wobec 1 175 mln zł w I poł. 2010. Pomimo niższych przychodów, przepływy z działalności operacyjnej (z wyłączeniem podatku dochodowego oraz zmiany kapitału obrotowego) utrzymały się na ubiegłorocznym poziomie i wyniosły 2 539 mln zł. Pieniężne nakłady inwestycyjne Grupy wyniosły 1 601 mln zł i były wyższe o 587 mln zł rok-do-roku, co wynikało przede wszystkim z płatności za inwestycje z ubiegłego roku, oraz z szybszej realizacji inwestycji w 2011 roku. Wzrost wypływów pieniężnych z tytułu nakładów został jednak w części zrównoważony przez niższe o 292 mln zł zaangażowanie kapitału obrotowego.

wyniki telefonii komórkowej za 2 kw. 2011

 wzrost przychodów o 6,0% kwartał-do-kwartału i 0,9% rok-do-roku wobec -0,2% w 2 kw. 2010
 z wyłączeniem wpływu decyzji regulacyjnych wzrost o 3,2% w ujęciu rocznym
 EBITDA wyższa o 13,0% kwartał-do-kwartału, przy marży 30,1% (wzrost o 1,9 p.p. wobec 1 kw 2011)
 dzięki 116 tys. przyłączeń netto liczba klientów przekroczyła 14,5 mln (+3,6% rok-do-roku)
 Orange liderem rynku w ujęciu wartościowym: stabilny udział w rynku na poziomie 30,8%
 49.1% przyrost abonentów dedykowanych mobilnych usług dostępu do internetu (rok-do-roku)
 smarfony stanowiły 28% w sprzedaży post-paid, a ich liczba wzrosła do 1,8 mln, co odzwierciedliło się we wzroście ARPU z usług przesyłu danych o 29%

Kluczowe wskaźniki

Telefonia komórkowa

2 kw. 2011

2 kw. 2010

zmiana

1 poł. 2011

1 poł. 2010

zmiana

przychody (w mln zł)

1 967

1 950

0,9%

3 823

3 766

1,5%

łączna liczba klientów (w tys.)

14 535

14 029

3,6%

 

 

 

liczba klientów post-paid (w tys.)

6 967

6 792

2,6%

 

 

 

liczba klientów pre-paid (w tys.)

7 568

7 238

4,6%

 

 

 

liczba mobilnych dostępów szerokopasm.
(w tys.)

645

433

49,1%

 

 

 

marża EBITDA (jako % przychodów)

30,1%

31,3%

-1,2 pp

29,5%

29,2%

-0,3 pp

Przychody w segmentu komórkowego wzrosły o 0,9% rok-do-roku, odzwierciedlając obniżkę stawek MTR za SMS (z 15 gr do 8 gr, wprowadzoną w styczniu 2011). Z wyłączeniem wpływu decyzji regulacyjnych, przychody segmentu wzrosły w 2 kw. o 3,2% rok-do-roku. Wzrost przychodów wynikał przede wszystkim ze znacznego przyrostu bazy klientów, która w 2 kw. 2011 zwiększyła się o 116 tys., przekraczając 14,5 mln. W efekcie, Orange utrzymał pozycję największej sieci komórkowej w Polsce. Przyrostowi liczby klientów towarzyszył wzrost ruchu, przy jednoczesnej odporności wskaźnika ARPU z usług detalicznych na presję cenową.

W 2 kw. EBITDA wzrosła o 13,0% kwartał-do-kwartału, a marża ponownie przekroczyła poziom 30%. Te dobre wyniki zostały osiągnięte głównie dzięki wzrostowi przychodów przy jednoczesnej optymalizacji kosztów niezwiązanych ze sprzedażą.

wyniki telefonii stacjonarnej za 2 kw. 2011

 spadek przychodów o 8,3% rok-do-roku wobec -8,7% w 2 kw. 2010
 skorygowana marża EBITDA na poziomie 39,2%, wspierana przez program optymalizacji kosztów
 spadek liczby łączy stacjonarnych ograniczony do 160 tys. wobec 182 tys. w 1 kw. 2011
 14 tys. przyłączeń netto potwierdza odbicie usług dostępu do Internetu, zwiększając bazę klientów o 50 tys. względem 2 kw. 2010
 rosnący udział rynkowy w przyłączeniach netto: 21% w 2 kw. wobec 10% w 1 kw.
 wzrost liczby klientów telewizji o 30,8% rok-do-roku, do blisko 600 tys.
 wprowadzenie dostępu do Internetu o prędkości 40 Mb/s i 80 Mb/s oraz pakietów płatnej TV opartych na „n” początkiem ponownej ekspansji Grupy TP w obszarze dużych miast

Kluczowe wskaźniki

Telefonia stacjonarna

2 kw. 2011

2 kw. 2010

Zmiana

1 poł. 2011

1 poł. 2010

Zmiana

Przychody (w mln zł)

2 098

2 288

-8,3%

4 229

4 599

-8,0%

Liczba łączy stacjonarnych (w tys.)

6 004

6 750

-11,0%

 

 

 

Liczba detalicznych dostępów szerokopasm. (w tys.)

2 311

2 261

+2,2%

 

 

 

Liczba klientów usług TV (w tys.)

592

453

+30 8%

 

 

 

Marża EBITDA8 (jako % przychodów)

39,2%

37,6%

+1,6 pp

38,9%

38,7%

+0,2 pp

Trendy w segmencie telefonii stacjonarnej były podobne do tych z poprzednich kwartałów, ze spadkiem przychodów o 8,3% rok do roku. Zmiana wynika głównie ze strukturalnego spadku liczby łączy telefonii stacjonarnej w następstwie jej wypierania przez telefonię komórkową. Pomimo tego, spadek liczby łączy został ograniczony w 2 kw. do 160 tys. wobec 182 tys. w 1 kw. 2011 oraz 207 tys. w 2 kw. 2010. Utrzymała się stopniowa poprawa w segmencie szerokopasmowym, który czwarty kwartał z rzędu odnotował przyrost bazy klientów: liczba przyłączeń netto wyniosła 50 tys. na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy. Nadal rósł udział opcji o dużych prędkościach (6 Mb/s lub więcej) w sprzedaży neostrady, osiągając w 2 kw. 2011 poziom 48%, co stanowi znaczącą poprawę wobec 12% w 2 kw. 2010. Grupa TP osiągnęła także dobre wyniki w zakresie usług TV, gdzie liczba klientów zwiększyła się o 30,8% rok-do-roku, a wskaźnik penetracji tych usług w całkowitej liczbie klientów szerokopasmowych przekroczył 25%.
Skorygowana marża EBITDA8 segmentu wyniosła 39,2%, do czego przyczyniły się solidne wyniki programu transformacji kosztów.

Odnosząc się do wyników pierwszego kwartału, Jacques de Galzain, Członek Zarządu TP ds. Finansów, stwierdził:
„W pierwszym półroczu Grupa TP osiągnęła dobre wyniki finansowe. Dynamika przychodów jest zgodna z naszymi założeniami a program optymalizacji kosztów od początku roku przyniósł ponad 100 mln zł oszczędności, wspierając solidną skorygowaną marżę EBITDA. Pomimo zawiązania dodatkowych rezerw na ryzyka, Grupa odnotowała w pierwszym półroczu rekordowy zysk netto w wysokości 1,2 mld zł – również dzięki zbyciu TP Emitel. W pierwszym półroczu wygenerowaliśmy wolne przepływy pieniężne w wysokości 900 mln zł, co jest solidnym wynikiem zważywszy na duże płatności za ubiegłoroczne inwestycje. W dalszym ciągu konsekwentnie dążymy do optymalizacji kosztów i wolnych przepływów pieniężnych, a wyniki Grupy od początku roku oraz oczekiwania na drugie półrocze pozwalają nam potwierdzić całoroczny cel w zakresie przepływów pieniężnych.”

Opinie:

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: