Grupa TP ogłosiła wyniki finansowe za 1 kwartał 2011 roku - oficjalne dane:
spadek przychodów ograniczony do 3,7% rok-do-roku wobec -5,1% w całym 2010 roku
wzrost przychodów segmentu komórkowego o 2,2% rok-do-roku (+4,4% z wyłączeniem wpływu obniżki stawek MTR dot. SMS)
88 tys. nowych klientów telefonii komórkowej przyspieszyło wzrost liczby klientów do 4,7% rok-do-roku
11 tys. przyłączonych klientów detalicznych netto potwierdza przywrócenie trwałej tendencji wzrostowej w segmencie dostępu do internetu
stabilna marża EBITDA, na poziomie 36,1% wobec 36,7% rok wcześniej
spadek bazy kosztowej o 2,8%, dzięki 59 mln zł oszczędności kosztowych w 1 kw. 2011
EBITDA telefonii komórkowej o +4,6% rok-do-roku, przy marży 28,2% wobec 27,6% w 1 kw. 2010
zysk netto na poziomie 189 mln zł, pomniejszony o 51 mln zł wskutek przyspieszonej amortyzacji
z wyłączeniem tego zdarzenia, zysk netto niższy o 45 mln zł rok-do-roku
pomimo wysokich płatności za nakłady inwestycyjne, wolne przepływy pieniężne netto na poziomie 0,4 mld zł; cel całoroczny potwierdzony
sprzedaż TP Emitel za 1,7 mld zł (około 11×EBITDA tej spółki)
Kluczowe wskaźniki (w mln zł), MSSF | 1 kw. 2011 | 1 kw. 2010 | Zmiana |
Przychody | 3 729 | 3 873 | -3,7% |
Segment telefonii stacjonarnej | 2 131 | 2 311 | -7,8% |
Segment telefonii komórkowej | 1 856 | 1 816 | 2,2% |
EBITDA | 1 345 | 1 420 | -5,3% |
EBITDA (jako % przychodów) | 36,1% | 36,7% | -0,6 pp |
Wolne przepływy pieniężne netto | 398 | 464 | -14,2% |
Odnosząc się do wyników Grupy TP za pierwszy kwartał, Maciej Witucki, Prezes Zarządu TP, stwierdził:
„Pierwszy kwartał 2011 roku to korzystny rozwój sytuacji, co podkreśla dyscyplinę we wdrażaniu naszego średniookresowego planu działań. Wyniki finansowe pozwalają potwierdzić cele całoroczne Grupy TP. Tempo spadku przychodów w pierwszym kwartale odzwierciedla obniżkę stawek międzyoperatorskich za rozliczenia z tytułu SMS, a marża EBITDA ustabilizowała się powyżej poziomu 36%. Notujemy stałe postępy na polu komercyjnym, utrzymując solidny przyrost liczby klientów telefonii komórkowej i usług TV. Nasza baza klientów dostępu do Internetu wzrosła znacząco trzeci kwartał z rzędu i choć ścieżka wzrostu nie odpowiada jeszcze naszym ambicjom, to wyniki potwierdzają prawidłowość decyzji o wprowadzeniu obniżek cen w październiku 2010 roku, które przyniosły trwałą poprawę dynamiki wzrostu liczby klientów. W drugim kwartale przewidujemy działania na rzecz przyspieszenia wzrostu w segmencie usług dostępu do internetu, m.in. poprzez wprowadzenie nowych opcji z prędkością 40 Mb/s i wyższą oraz, we współpracy z TVN, najlepszego pakietu telewizyjnego w Polsce. Na koniec, warto wspomnieć, że pierwszy kwartał przyniósł także kluczowe wydarzenia w dwóch projektach strategicznych: podpisaliśmy przedwstępną umowę sprzedaży naszej spółki zależnej Emitel za kwotę 1,7 mld zł (to kluczowy element strategii koncentracji na działalności podstawowej), a także uzyskaliśmy zgodę UOKiK2 na współkorzystanie z sieci mobilnej z Erą, co otwiera drogę do realizacji projektu, który w przyszłości przyniesie nam wymierne korzyści.