Jest najnowszy raport UKE o stanie polskiego rynku telekomunikacyjnego - bardzo spadły inwestycje

Newsy
Opinie: 0
Jest najnowszy raport UKE o stanie polskiego rynku telekomunikacyjnego - bardzo spadły inwestycje

UKE opublikowało Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w 2024 roku.

Wartość rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2024 r. wyniosła 44,4 mld zł, co oznaczało wzrost o 2,9% wobec poprzedniego roku. Wydatki na inwestycje telekomunikacyjne pochłonęły 9,5 mld zł, tj. o 14,3% mniej niż w 2023 r. Wartość infrastruktury wzrosła o 2,8% rok do roku i wyniosła 55,0 zł.

Z dostępu do internetu w Polsce w 2024 r. korzystało łącznie 18,4 mln użytkowników, którzy wygenerowali 8,6 mld zł przychodu. Częściej wykorzystanym dostępem był dostęp stacjonarny, z którego korzystało 9,8 mln użytkowników (wzrost o 3% wobec 2023 r.). Dostęp ruchomy użytkowany był przez 8,6 mln Polaków (wzrost o 1,6%). Pomimo niezbyt dużej różnicy w liczbie klientów obu dostępów (53,1% - dostęp stacjonarny, 46,9% - dostęp ruchomy), przychody z dostępu stacjonarnego stanowiły 73,8% wartości rynku internetu szerokopasmowego. Udział ten wzrósł o 1,3 pp. wobec 2023 r.

Usługi stacjonarnego dostępu do internetu wykorzystywane były w 2024 r. przez 67,5% gospodarstw domowych, co oznaczało wzrost o 2,0 pp. wobec 2023 r. Usługę stacjonarnego dostępu do Internetu świadczyło 2 133 przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Największa liczba firm działała w województwach: śląskim (390), mazowieckim (364) i małopolskim (302). Technologią, która najczęściej wybierana była do świadczenia usług internetowych były światłowody (FTTX). Korzystało z nich 55,8% użytkowników końcowych dostępu do internetu. Udział FTTX w strukturze udziałów pod względem liczby klientów wzrósł o 7,7 pp. Najczęściej wybierano łącza o przepustowości od 300 Mb/s do 1 Gb/s, z których korzystało 54,8% użytkowników internetu stacjonarnego. Trzy czwarte użytkowników wybrało prędkość powyżej 100 Mb/s. Liderem rynku był Orange (22,7% klientów).

W segmencie ruchomego dostępu do internetu nie odnotowano w 2024 r. znaczących zmian. Penetracja usługą, świadczoną za pomocą kart wykorzystywanych w dedykowanych urządzeniach12, wyniosła 23,0%, o 0,6 pp. mniej niż rok wcześniej. Z tego rodzaju dostępu korzystało 8,6 mln użytkowników (spadek o 1,6%). Liderem rynku usług mobilnego dostępu do Internetu kolejny rok z rzędu był Orange. Z oferty firmy skorzystało 38,7% użytkowników (spadek o 0,1 pp. względem 2023 r.). Wartość rynku pozostała na poziomie zbliżonym do poprzedniego roku wynosząc 2,2 mld zł. Za pomocą sieci ruchomych w usłudze dostępu do internetu przesłano 9,9 mln TB danych.

Schyłkową usługą pozostaje telefonia stacjonarna, gdzie każdego roku ubywa użytkowników. W 2024 r. z usługi korzystało 1,7 mln użytkowników, co oznaczało spadek o 18,5% wobec 2023 r.

Również wartość rynku tego segmentu zmniejszyła się do 0,8 mld zł (spadek o 13,0%). Największy udział w liczbie klientów posiadał, podobnie jak w poprzednich dwóch latach, Orange (37,5%).

Z usług telefonii VoIP korzystało w 2024 r. 2,7 mln użytkowników, o 2,8% mniej niż rok wcześniej. Główną formą świadczenia tych usług były usługi postpaid, z których korzystało 73,3% klientów. Usługi abonamentowe najczęściej kupowano od firmy Orange (66,6% udziału w rynku użytkowników). W przypadku usług prepaid, dominującym graczem pozostała Galena z 87,1% udziału w liczbie użytkowników formy przedpłaconej. Wartość rynku kształtowała się na poziomie zbliżonym do poprzedniego roku i wyniosła 293,7 mln zł.

Penetracja usługami telefonii ruchomej pozostała na stabilnym poziomie 141,9% (wzrost o 3,2 pp. wobec 2023 r.). Liczba aktywnych kart SIM13 wzrosła rok do roku o 1,6% wynosząc 53,2 mln. 74,6% kart SIM użytkowanych było w formie abonamentowej (postpaid), natomiast 25,4% wykorzystywano w sposób przedpłacony. Liderem rynku pod względem liczy użytkowników pozostał P4 z udziałem 29,8%. Łączne przychody operatorów ze sprzedaży usług telefonii ruchomej wyniosły 16,5 mld zł, w stosunku do 2023 r. wzrosły o 8,1%. Użytkownicy telefonii ruchomej wykonali połączenia o łącznym czasie trwania 112,3 mld minut. Przeciętnie mieszkaniec Polski rozmawiał 2 996 minut w ciągu roku, (4,2 godziny w miesiącu). Wysłano łącznie 38,0 mld SMS-ów, o 0,5% więcej niż rok wcześniej (84 SMS-y miesięcznie na osobę) oraz 2,3 mld wiadomości MMS (5 MMS- ów w ciągu miesiąca na osobę). O 18,5% wzrosła transmisja danych wynosząc 11,3 tys. PB. Czas trwania polaczeń głosowych wykonywanych w roamingu aktywnym sukcesywnie maleje. W 2024 r. wyniósł 3,5 mld minut, co oznaczało spadek w stosunku do 2023 r. o 6,9%.

Segment płatnej telewizji nie odnotował znaczących zmian. Penetracja usługą wzrosła o 1,3 pp. do poziomu 76,3%. Liczba użytkowników płatnych usług telewizyjnych w 2024 r. była wyższa o 1,8% w stosunku do 2023 r. i wyniosła 11,1 mln. Polacy najczęściej wybierali telewizję satelitarną (46,8%), a następnie kablową (38,8%). Telewizja satelitarna, choć wciąż popularna w Polsce, dość szybko traci udział w rynku płatnej telewizji na rzecz telewizji kablowej w technologii HFC oraz telewizji VoIP. Największym dostawcą płatnych usług telewizyjnych w 2024 r. był Cyfrowy Polsat, który obsługiwał 25,5% użytkowników tych usług. Wartość rynku wzrosła o 1,4% w porównaniu do 2023 r. i osiągnęła poziom 6,9 mld zł.

W 2024 r. o 0,7% spadła liczba odbiorców usług wiązanych. Z tego segmentu rynku korzystało 14,1 mln klientów. Zdecydowana ich większość wybierała pakiety double play (77,6%). Spośród ofert podwójnych najczęściej korzystano z pakietów: „telefonia ruchoma + internet ruchomy” oraz „internet stacjonarny + telewizja”. Pierwszy z nich miał 46,8%, a drugi 15,7% udziału w całości usług wiązanych pod względem liczby użytkowników. Operatorem o największym udziale w rynku usług wiązanych pod względem liczby klientów był P4, który w wyniku przejęcia sieci UPC w 2023 r. zwiększył udział do 48,8% (wzrost o 12,9 pp. wobec 2022 r.). W 2024 r. przychody z rynku usług wiązanych wyniosły 14 mld zł, o 7,7% więcej niż w roku poprzednim.

W 2024 r. zauważalny był dalszy rozwój stacjonarnych sieci telekomunikacyjnych. Coraz wyraźniej widać dominację technologii światłowodowej, która zyskuje na znaczeniu skutecznie wypierając tradycyjne technologie miedziane oraz radiowe. W 2024 r. zasięg sieci światłowodowych obejmował aż 78,0% gospodarstw domowych. Pomimo rozwoju sieci i realizacji projektów w ramach programów unijnych POPC/KPO/FERC nadal 22,0% gospodarstw domowych w Polsce pozostawało poza zasięgiem światłowodu. 11,3% polskich gospodarstw domowych nie miało dostępu do żadnej usługi detalicznej internetu stacjonarnego.

Dzięki dotychczas przeprowadzonym inwestycjom w rozbudowę sieci szerokopasmowych, internet o przepustowości co najmniej 1 Gb/s dostępny był w 3 133 jednostkach ewidencyjnych. Z kolei 83,6% gospodarstw domowych miało dostęp do internetu szerokopasmowego o przepustowości co najmniej 100 Mb/s z możliwością jej zwiększenia do przepustowości mierzonej w gigabitach.

W 2024 r. odnotowano również wzrost wykorzystania infrastruktury wybudowanej w ramach programu POPC. Usługi detaliczne świadczono w 46,8% gospodarstw domowych objętych zasięgiem w ramach programu, z czego 34,6% usług było świadczonych na infrastrukturze dofinansowanej, a 12,2% na infrastrukturze niedofinansowanej. Natomiast w 53,2% gospodarstw domowych, objętych zasięgiem w ramach POPC, nie było świadczonej usługi detalicznej. W przypadku wykorzystania infrastruktury dofinansowanej najczęściej wybierane były oferty stacjonarnego dostępu do internetu
o minimalnej przepustowości dosyłowej 300 Mb/s.

 

Raport można pobrać tutaj.

 

Usługi dostępu do internetu – dostęp stacjonarny

 

W 2024 r. dostęp do sieci internet posiadało 67,5% gospodarstw domowych, co było wartością o 2,0 pp. większą niż rok wcześniej. Usługi świadczyło 2 133 PT, natomiast liczba klientów korzystających z tych usług wyniosła 9,8 mln, co oznaczało wzrost rok do roku o 3,2%. Przychody kształtowały się na poziomie 6,3 mld zł i były wyższe niż w 2023 r. o 7,4%.

Dzięki inwestycjom w rozbudowę sieci szerokopasmowych, dostęp do internetu o przepustowości co najmniej 1 Gb/s w 2024 r. miało 77,4% gospodarstw domowych w Polsce. Jednocześnie 83,6% gospodarstw domowych miało możliwość korzystania z internetu szerokopasmowego o przepustowości co najmniej 100 Mb/s, z opcją zwiększenia jej do wartości gigabitowych.

W 2024 r. widoczny był również wzrost wykorzystania infrastruktury wybudowanej w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (POPC). Usługi detaliczne świadczono w 46,8% gospodarstw domowych objętych zasięgiem POPC, z czego najczęściej wybieranymi były usługi stacjonarnego dostępu do internetu o minimalnej przepustowości 300 Mb/s.

 

Usługi dostępu do internetu – dostęp mobilny

 

W 2024 r. usługę mobilnego dostępu do internetu świadczyło 108 przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Penetracja mobilnym dostępem do internetu, świadczonym za pomocą kart SIM wykorzystywanych w dedykowanych urządzeniach, w przeliczeniu na liczbę ludności, wyniosła 23,0% i była niższa o 0,6 pp. niż rok wcześniej. Liczba użytkowników korzystających z tego rodzaju mobilnego dostępu do internetu zmalała o 1,6% i wyniosła 8,6 mln. Wartość rynku wzrosła do poziomu 2,2 mld zł, co stanowiło wzrost o 1,0% względem 2023 r. Za pomocą wszystkich dostępnych usług mobilnych11 przesłano 9,9 mln TB danych. Odnotowano wzrost przepływu danych o 12,9% wobec 2023 r.

 

Usługi telefoniczne – telefonia stacjonarna

 

W 2024 r. utrzymał się trend schyłkowy telefonii stacjonarnej. Spadek odnotowano zarówno w liczbie użytkowników (spadek o 18,5%), jak i wolumenie czasu trwania połączeń. Konsekwencją tego był spadek przychodów o 13,0% do poziomu 0,8 mld zł.

 

Usługi telefoniczne – VoIP

 

Usługi telefonii VoIP w 2024 r. świadczyły 663 podmioty, co stanowiło spadek o 27 podmiotów względem 2023 r. Z usług tych korzystało 2,7 mln użytkowników, tj. o 2,8% mniej niż w roku poprzednim. Przychody z tytułu usług telefonii VOIP spadają z roku na rok. W 2024 r. wyniosły 293,7 mln zł, tj. o 0,4 % mniej niż w roku poprzednim. Całkowity czas trwania połączeń wychodzących w 2024 r. wyniósł 1,8 mld minut, co oznaczało spadek wobec 2023 r. o 10,0 %.

 

Usługi telefoniczne – telefonia ruchoma

 

W 2024 r. usługi telefonii ruchomej w Polsce świadczyło 154 przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Penetracja usługami, liczona jako liczba kart SIM w odniesieniu do liczby ludności, wyniosła 141,9%. Liczba aktywnych kart SIM wzrosła rok do roku o 1,6% osiągając poziom 53,2 mln szt. Przychody operatorów ze sprzedaży usług telefonii ruchomej wyniosły 16,5 mld zł, tj. o 8,1% więcej niż rok wcześniej. Użytkownicy telefonii ruchomej wykonali połączenia o łącznym czasie trwania 112,3 mld minut. Przeciętnie na każdego mieszkańca Polski przypadło 2 996 minut połączeń w ciągu roku. Czas trwania połączeń głosowych wykonywanych w roamingu aktywnym wyniósł 3,5 mld minut.

 

Płatne usługi telewizyjne

 

Płatne usługi telewizyjne w 2024 r. były świadczone przez 934 przedsiębiorców telekomunikacyjnych, a odbierane przez 11,1 mln użytkowników na terenie całego kraju. Usługi dostarczane były do 76,3% gospodarstw domowych. Największy procentowy udział w rynku pod względem liczby użytkowników miała telewizja kablowa (41,8%), następnie satelitarna (38,7%) a na końcu IPTV (19,3%). Przychody z rynku płatnych usług telewizyjnych pozostały na zbliżonym poziomie w porównaniu do 2023 r. i wyniosły 6,9 mld zł.

 

Usługi wiązane

 

Dużą popularnością wśród konsumentów cieszyły się usługi wiązane. Korzystało z nich 14,1 mln użytkowników. Niezmiennie od kilku lat najpopularniejsze wśród usług wiązanych pozostają oferty złożone z telefonii ruchomej i internetu mobilnego (46,8%). Najwięcej klientów korzystało z usług wiązanych oferowanych przez operatora P4 – 48,0% świadczonych usług. Posiadał on sporą przewagę nad pozostałymi przedsiębiorcami. Klienci generowali miesięcznie średnio 82,8 zł przychodu z tytułu sprzedaży usług wiązanych.

Opinie:

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: