Kilkaset złotych za pozyskanie jednego klienta postpaid

Newsy
Żródło: Puls Biznesu
Opinie: 45

Krajowi operatorzy sieci telefonii komórkowej muszą coraz dłużej czekać na moment, w którym zwrócą się im pieniądze wydane na zdobycie nowego klienta. Wbrew powszechnej opinii, nie wynika to ze wzrostu kosztów jego pozyskania, a jest przede wszystkim efektem szybkiego spadku średniego przychodu z abonenta. Dzieje się tak za sprawą bardzo wysokich cen połączeń.

Działający w naszym kraju operatorzy sieci telefonii komórkowej niechętnie przyznają ile kosztuje ich pozyskanie nowego klienta. Większość telekomów informuje jedynie, że do każdego nowo pozyskanego abonenta dopłaca na początek kilkaset złotych.
"Średni koszt pozyskania klienta w naszej sieci wynosi obecnie około 1 tys. zł. W porównaniu z poprzednimi latami wartość ta wzrasta, choć nie następuje to w zbyt szybkim tempie" - mówi Jacek Kalinowski z Centertela.

Według Leszka Kamińskiego, rzecznika prasowego Plus GSM, średni koszt pozyskania klienta sięga kilkuset złotych, a firma (z różnym skutkiem) stara się go zmniejszać.

Również Małgorzata Żelezińska, investor relations manager w Erze przekonuje, że jej firma ściśle kontroluje koszty pozyskania klienta. W przypadku Ery informacje te znajdują jednak potwierdzenie w sprawozdaniach, które firma przedstawia co kwartał na giełdzie w Nowym Yorku, ponieważ tam notowane są jej obligacje. Na korzyść danych pochodzących od operatora sieci Era przemawia też fakt, że są one pozyskiwane według jednolitych zasad, obowiązujących czołowych operatorów.

"Według nowojorskiej giełdy, na koszt pozyskania klienta składa się: kwota subsydiów do telefonów, sumy jakie płacimy naszym dealerom i własnym sprzedawcom za każdego pozyskanego klienta oraz ta część kosztów marketingu i reklamy, która jest skierowana na pozyskanie klienta. Na koszt pozyskania klienta nie składają się natomiast reklamy wizerunkowe oraz działania PR" - mówi Małgorzata Żelezińska.

Liczony według tych kryteriów średni koszt pozyskania klienta w sieci Era wahał się w ciągu ostatnich 2 lat w granicach 500-600 zł i wbrew powszechnemu przekonaniu nie wykazywał trwałej tendencji wzrostowej.

"Średni koszt pozyskania klienta zmienia się w zależności od okresu roku. Na ogół jest on niższy w III kwartale, kiedy staramy się zaoszczędzić środki na promocje, odbywające się pod koniec roku. Tradycyjnie też wyższe koszty pozyskania klienta notujemy w okresie, w którym nasza sieć obchodzi urodziny" - mówi Małgorzata Żelezińska.

Jako jeden z głównych czynników decydujących o zmniejszaniu się średniego kosztu pozyskania abonenta w sieci Era jest rosnący udział użytkowników usługi pre-paid w strukturze klientów. W przypadku PTC koszt pozyskania klienta płacącego abonament wyniósł bowiem średnio niespełna 800 zł, natomiast nowy klient usługi przedpłaconej kosztował operatora niecałe 200 zł. Stosunkowo niewielkie nakłady na pozyskanie klienta usługi pre-paid w sieci Era spowodowane są głównie relatywnie niewielkimi nakładami na reklamę oraz praktycznie zerowym sybsydiowaniem aparatów telefonicznych.

Niskie koszty pozyskania użytkownika usługi pre-paid nie są jednak wspólną cechą telekomów działających w naszym kraju. Z informacji przedstawiciela sieci Idea wynika bowiem, że pozyskanie użytkownika usługi POP kosztuje firmę Centertel niewiele mniej od zdobycia klienta płacącego abonament. Jest to spowodowane głównie kosztownymi akcjami reklamowymi.

Przyjmując więc, że na pozyskanie nowego użytkownika usługi POP Centertel przeznaczył 600 zł, a przychód na jednego abonenta tego typu usługi wynosi w naszym kraju około 40 zł miesięcznie, operator może liczyć na zwrot zainwestowanych środków po 1,5 roku. Znacznie lepiej sytuacja wygląda w przypadku klientów abonamentowych. Operator inwestując nawet 1 tys. zł może liczyć na zwrot inwestycji w okresie niewiele dłuższym niż 1 rok, ponieważ średni przychód z jednego klienta płacącego abonament, tzw. ARPU, wynosi około 100 zł.

Tymczasem nawet operatorzy działający w naszym regionie mogą się pochwalić znacznie lepszymi wynikami. O ile bowiem pod względem kosztów pozyskania klienta plasujemy się na równi z takimi krajami jak Czechy czy Węgry, to już pod względem średniego przychodu z abonenta nasi operatorzy pozostają daleko w tyle. Na tamtych rynkach pomimo obniżeniu cen, a raczej dzięki temu, telekomy osiągnęły większą penetrację rynku, a jednocześnie zachowały satysfakcjonujący wskaźnik ARPU, średnio o kilkadziesiąt złotych wyższy niż w Polsce.

Opinie:

Opinie archiwalne (45):

Komentuj

Komentarze / 45

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    Zenon Masterski pisze: 2002-02-06 14:17
    ....a u nas gówno i nędza. u nas bryndza. u nas shit na biegunach. u nas dno dna. u nas wszystko co najgorsze. u nas..... (anty-amen).
    0
  • Users Avatars Mini
    hubert pisze: 2002-02-06 14:21
    Czyli nie oplaca sie kupowac fonow w trzecim kwartale. A mi, jak na zlosc, konczy sie wtedy cyro :-((
    0
  • Users Avatars Mini
    pms pisze: 2002-02-06 14:29
    I dlatego taki Polkomtel nie jest zainteresowany zatrzymaniem klienta, który jest w sieci (warunki wymiany aparatów są żałosne)
    0
  • Users Avatars Mini
    hubert pisze: 2002-02-06 14:32
    pms: jesli placisz rachunki rzedu 60 zl z czego 90% to wyslane SMSy, to wcale sie nie dziwie Plusowi. Ja jestem w Plusie juz z 5 lat i na PWA nie narzekam.
    0
  • Users Avatars Mini
    Athlon pisze: 2002-02-06 14:34
    Ale zobaczcie co zostało napisane w ostatnim akapicie, że własnie obnizka taryf (do tego nalezy dodać 1 sekundową taryfikację) a nie jak wydaje ich podwyzka generuje wiekszy przychód na 1 klienta, który za określona kwote moze wykonac wiecej rozmów a przyzwyczajajac się to takiego stanu rzeczy po pewnym czasie rozmawia coraz wiecej (mówię to przynajmniej na swoim przykładzie) i chyba duzo sie w tym wzgledzie nie myle.
    0
  • Users Avatars Mini
    m3 pisze: 2002-02-06 14:41
    pms:czemu zalosne, muj tatus jak mu skonczyla sie umowa wymienil na 8210 za 49 zl. a w tedy kosztowala jeszce 499zl/ wiec chyba nie jest tak zle.??
    0
  • Users Avatars Mini
    dexter pisze: 2002-02-06 14:46
    Mam nadzieję, Athlon, że polscy operatorzy też znają te dane i wezmą je sobie do serca. Jak widać tylko sukcesywne obniżanie cen usług prowadzi do zwiększenia ARPU a tym samym do większych przychodów. Nie bez znaczenia jest też zwiększenie udziału w rynku poprzez obniżki cen usług. Na krótką metę generować to może straty ale na dłuższą przyniesie to tylko zwiększenie przychodów. Czekamy zatem na posunięcie polskich operatorów. Pzdr.
    0
  • Users Avatars Mini
    Qba pisze: 2002-02-06 14:47
    Pozyskanie nowego klienta zeczywiscie jest strasznie drogi! Aparat ktory szary czlowiek kupuje za 199 netto, w zeczywistosci jest drozszy! Operator musi zaplacic za taka sluchawke ok. 500 zl, do tego specjalne pudelko POP-a i sam zestaw startowy POP i juze koszta wzrastaj, a do tego dochodzi jeszcze koszt reklam! Co do tego sekundowego taryfikatora to raczej dla abonamentu, a dla pre-paida to moze co 30 sek. lub cos podobnego! Trzeba tez pamietac, ze osoba ktora nabyla zestaw POP-a nie bedzie co miesiac dodawac do konta po 50 czy 100 zl, a moze to zrobic raz na 6 meisiecy, bo malo dzwoni! Przydalo by sie cos z tym zrobic, ale w taki sposob zeby owca byla cala i wilk syty!
    0
  • Users Avatars Mini
    roski pisze: 2002-02-06 14:49
    to może nasi operatorzy poszliby w ślady swoich czeskich i węgierskich kolegów?
    0
  • Users Avatars Mini
    hubi pisze: 2002-02-06 14:50
    fakt jest taki ze pozyskanie klienta kosztuje a ludzie przychoda i nazekaja co za 199 za tel poszaleli i taka jest mentalnosc ludzi niestety
    0
  • Users Avatars Mini
    Sliweczka pisze: 2002-02-06 14:50
    pewnie z tych powodow Plus jest siecia natawiona nie na pozyskanie klienta lecz na zatrzymanie go przy sobie ;))...
    0
  • Users Avatars Mini
    hubi pisze: 2002-02-06 14:51
    trzeba kupic tak taka tam taryfikacja jest 60/30/30
    0
  • Users Avatars Mini
    j pisze: 2002-02-06 14:52
    Doświadczyłem ostatnio jak Plus dba o klientów. 1.Dzwoniłem na nr 0801 - nie polecam innym. Czekałem 2 min. aby zapytać konsultanta o warunki promocji bo na www nic nie było, zostałem przełączony do kogoś innego ale trafiłem ponownie do kolejki oczekujących na rozmowę. Odczekałem ok. 1 min i dałem sobie spokój. 2. Moja firma posiada 25 telefonów w Systemie Plus a Polkomtel robi nam problemy z zakupami w nowych promocjach (nie zalegaliśmy nigdy z płatnościami). 3. Zwróciliśmy się z zapytaniem o możliwość wymiany telefonów - czekamy na odpowiedź już dwa tygodnie. Można przytoczyć jeszcze wiele przykładów ale po co. Dalej tak będzie że cały nacisk kładzie się na pozyskanie nowego klienta a tego co już złapali to nich się męczy - sam wybrał.
    0
  • Users Avatars Mini
    Qba pisze: 2002-02-06 14:58
    Sliweczko moze dlatego ze znaczna ilosc kliento ucieka z plusa do konkurencji, a ze era za droga to wala do idei! ;-)
    0
  • Users Avatars Mini
    Sliweczka pisze: 2002-02-06 15:02
    Qba: a skad masz taka wiadomosc.. ze uciekaja z Plusa??..
    0
  • Users Avatars Mini
    Giewont pisze: 2002-02-06 15:08
    Qba: ma rozne informacje :))))))))))) on zna takich ktorzy zmienili siec, a jego znajomi sa grupa reprezentatywna dla wszystkich abonentow plusa :))))))))))
    0
  • Users Avatars Mini
    Kan pisze: 2002-02-06 15:13
    Jeżeli zwiększenie klientów prepaidowych przynosi zmniejszenie udziałów w kosztach pozyskania jednego klienta to nie można się dziwić Idei,ze tak ustawia swój rynek.Zresztą z danych jakie pojawiaja się z rynków europejskich tesz operatorzy rozszeżają rynek przedpłatowy.cze.
    0
  • Users Avatars Mini
    Qba pisze: 2002-02-06 15:23
    Bo na spotkaniu gdzie mozna bylo pogadac z plusem, era, idea i prezesem Nokii przy butelca wodki, a nawet kilku! Po alkoholu wile jezykow robi sie bardzo rozwiazlych i chetnych do pogaduszek o tym co sie dzieje w pracy! Dzialo sie to podczas otwarcia salonu Nokii we Wroclawiu! ;-)
    0
  • Users Avatars Mini
    Athlon pisze: 2002-02-06 15:25
    Ciepilx i Cyber Wolf - czy wy jesteście poważni - roztrząsajcie swoje spory gdzie indziej bo to nic przyjemnego czytac to co tu piszecie !!!!!!!!!!!!!!!
    0
  • Users Avatars Mini
    Qba pisze: 2002-02-06 15:31
    No juz spokoj chlopaki, nie ladnie sie tak bawic!
    0
  • Users Avatars Mini
    raror pisze: 2002-02-06 15:36
    a wystarczy tylko zmniejszyc ceny polaczen i bedzie wszysko okej. Bieshcie pshyklad z naszych poludniowych sasiadow. Pozdrowaka dla wshystkich polskich operatorow komorkowych.
    0
  • Users Avatars Mini
    mwk pisze: 2002-02-06 15:41
    dobrze ze chocia era mowi otwarcie ile ja kosztujemy...:))))
    0
  • Users Avatars Mini
    Cornholio pisze: 2002-02-06 15:47
    Aby zrównoważyć sobie koszty pozyskania abonenta ceny rozmów i abonamentów nie spadają. W związku z tym abonenci którym kończy się cyro odchodzą a nowi się nie kwapią do złożenia podpisu pod umową co powoduje z kolei, że koszty pozyskania nowego abonenta nie maleją więc aby zrównoważyć sobie te koszty...... I wracamy do punktu wyjścia :) Niech któryś z opów zdecyduje się wreszcie na obniżenie cen rozmów (przynajmniej na próbę :))
    0
  • Users Avatars Mini
    nicek pisze: 2002-02-06 17:10
    No czyli czarno na białym widać o co tu chodzi. Zamiast pakować kasę w reklamy wystarczy obniżyć ceny. Ale u nas to jest niestety zbyt skomplikowana siatka zależności: operatorzy-zamówienia reklamowe, układy żeby było tak proste. Natomiast Kan chyba nie doczytałeś - akurat w Idei koszt pozyskania popaka jest zbliżony do abonamentowca, więc Twoja teoria się nie sprawdza. Widocznie Idea ma jakieś inne powody aby stawiać na popa (bo jej jakość usług nadaje się tylko dla mało wymagających?).
    0
  • Users Avatars Mini
    leszek27041 pisze: 2002-02-06 17:56
    Wniosek jest jasny: społeczeństwo ubożeje, mniej gada przez komóry, a SMSy to wysyła z Interneta, który jest coraz bardziej powszechny w wielu miejscach. Operatorzy powinni wziac sie za cenniki to moze cos sie poprawi.
    0
  • Users Avatars Mini
    piasek pisze: 2002-02-06 18:07
    nicekprzecierz pop jest dla młodzieży. a u młodzierzy liczy się pieniądz a nie jakość
    0
  • Users Avatars Mini
    piasek pisze: 2002-02-06 18:13
    Leszek27041: i tu masz racje sam bym pisał sms z telefonu gdyby były tańsze. pamiętam jak byłem w erze i łączyłem się modemem. to żeby wysłać sms włączałem kompa paliłem dial-up i słałem z netu przyokazi poczte sprawdziłem. Jeden impuls w tepsie 0,35 gr brutto a sms w erze 0,61 gr,
    0
  • Users Avatars Mini
    Kan pisze: 2002-02-06 18:21
    Nicek przeczytałem do końca i wiem o co ci chodziPOP Centertel przeznaczył 600 zł, a przychód na jednego abonenta tego typu usługi wynosi w naszym kraju około 40 zł miesięcznie, operator może liczyć na zwrot zainwestowanych środków po 1,5 roku. Znacznie lepiej sytuacja wygląda w przypadku klientów abonamentowych. Operator inwestując nawet 1 tys. zł może liczyć na zwrot inwestycji w okresie niewiele dłuższym niż 1 rok, ponieważ średni przychód z jednego klienta płacącego abonament, tzw. ARPU, wynosi około 100 zł.Tyle,że jak z news podaje powodem tego są w większości wydatki na reklamę,które w dłuższej perspektywie powinny przynies więcej pożytku i większe dopłaty do zestawów:poprostu bedzie więcej klientów.Zresztą będziemy mieć porównanie Era z tak-takiem i Idea z pop-em.cze.
    0
  • Users Avatars Mini
    Kan pisze: 2002-02-06 18:28
    A tak na marginesie też mogę się mylić ja tylko próbuję wyciągać wnioski nie tylko z newsów,ale często podpieram się innymi dostępnymi żródłami,ale jak wiesz nasz rozregulowany rynek potrafi jeszcze nie jedno przewidywanie obrócić o 180 stopni i jezeli menadzerowie firm róznie stawiają na rynek to ja jako ich klient mogę tylko oceniać.Pozdr.
    0
  • Users Avatars Mini
    graffi pisze: 2002-02-06 18:29
    No tak, to nie są dobre wieści, oznaczać mogą, że obniżek cen nie będzie :( A np ja daje erze zarobić, i oczekiwałbym, że jednak mnie będą traktowć trochę powyżej przeciętnej (no dobra, niby to robią, ale jednak mogliby zaoferować lepsze warunki wymiany aparatu)
    0
  • Users Avatars Mini
    graffi pisze: 2002-02-06 18:31
    Athlon, w uzupełnieniu - analiza poprawna, pytanie tylko, czy przekona operatorów
    0
  • Users Avatars Mini
    patrol pisze: 2002-02-06 21:14
    kiedy jakis przytomny operator zrozumie ze bez obnizki cen rozmow trudno bedzie pozyskac nowych klientow.Ludzi przestaja powoli interesowac aparaty,bo jakos ich jakosc ogolnie sie poprawila,nawet patrzac na low-end natomiast coraz czesciej glownym kryterium decydujacym o zakupie fona jest cena rozmow,wystarczy spojrzec na inne kraje..... ogolnie to najpierw tzreba cosik wiecej dolozyc aby potem cieszyc sie wiekszym zyskiem, no i dwie strony bedazadowolone, no a cio nie jest tak??????
    0
  • Users Avatars Mini
    malisz pisze: 2002-02-06 21:33
    Hmm ale oni sa biedni tyle to kosztuje! i na dodatek te pre-paidy w erze nic dziwnego ze idee kosztuje 3x wiecej od ery skoro w erze takie gownianetelefony,wysokie stawki i w ogole lipa
    0
  • Users Avatars Mini
    sepultura pisze: 2002-02-06 22:08
    jak ci nie zareklamują to skąd wiesz że sprzedają, nic tylko łazić po sklepach i pytać jak tam ich wslaźnik APRU, jak rośnie to kupować
    0
  • Users Avatars Mini
    misiak_ pisze: 2002-02-06 22:15
    hmm szczegolnie z konca artykulu wynika ze opi powinni pomyslec o obnizeniu cen za polaczenia, moze wtedy koszt pozyskania nowego klienta zwracalby im sie szybciej, a jak chodzi o pre-paid to nie dziwie sie ze koszt pozyskania klienta na POPa jest tak duzy skoro tyle jest reklam POPa, a szczegolnie te ktore byly na poczatku i koncu BB, jesli sam program nie zniechecal do ogladania to reklama zaczynajaca BB odstraszala na 100%. Pozdrawiam. misiak
    0
  • Users Avatars Mini
    prozac pisze: 2002-02-06 23:14
    Z długoterminowej analizy rynku wynika ze opy mogą liczyc na wzrost sprzedazy prepaid,a takze wydaje się ze ujawniane (niechetnie) dane tpsy ( rezygnacja od200tys.do ok.300tys abonentow w skali roku!!) mogą ich napawać optymizmem i raczej nie zmiejszą stawek za rozmowy..Raczej najmą nowych gości by wymyślali im kolejne nazwy promocji "na zime" "na gwiazdke"na wszystkich swietych amen.
    0
  • Users Avatars Mini
    Tygrysek urwisek pisze: 2002-02-07 00:58
    Z artykulu wynika, ze klienci abonentowi przynosza wieksze dochody od pre-paid'owcow. Tak wiec w/g mnie Kan wyciaga bledne wnioski i to, ze idea stawia na pop'a nie jest spowodowane nizszym kosztem pozyskania takiego klienta (bo wieksze znaczenie ma realny zysk), tylko raczej pozbycia sie problemu egzekwowania naleznosci oraz ogolnej tendencji rynku, ktora sklada sie w kierunku uslug pre-paid. Ostatecznie rynek podzieli sie na abonentowcow (firmy oraz klienci indywidualni, ktorzy czesto korzystaja z komorki) oraz na pre-paidowcow (uczniowie, studenci, emeryci i wszyscy ci co nie dzwonia wiele). Procentowy udzial powyzszych grup bedzie zblizony jak prezentuje regula Pareto, czyli 20% abonentowcow, ktorzy beda generowac 80% zyskow oraz 80% pre-paiders.
    0
  • Users Avatars Mini
    Qba pisze: 2002-02-07 09:48
    Do Cyberwolf: Wszystkie sieci po pewnym czasie sprzedaja swoje dlugi firmom za 50% wartosci tego rachunku, tak w wiekszosci przypadkow to wlasnie ta firma reprezentuje swoje interesy w sadzie, zas operator juz dawno ma kase! Polowe, ale zwsze polowa to wiecej niz nic!
    0
  • Users Avatars Mini
    Qba pisze: 2002-02-07 11:42
    Ja to skomentuje ale chyba nie jestem PED.. i BU.! Nie nie maja na tym zysku, ale odzyskuje jakas czesc kasy, bo tak to nie mieli by nic! Wejdz na priva po 10 to bedzie adres! Nara! ;-)
    0
  • Users Avatars Mini
    Amper pisze: 2002-02-07 17:48
    Era niestety obniża też koszty poprzez obniżanie prowizji dla swoich dealerów... A może polscy operatorzy wezmą przykład od Czechów i Węgrów i obniżą koszty rozmów? Możliwe, że na początku nie będzie masowego wzrostu rozmów, ale w perspektywie ludzie zaczną dłużej rozmawiać. Ale nie bez znaczenia jest też fakt słabej kondycji finansowej Polaków.
    0
  • Users Avatars Mini
    Qba pisze: 2002-02-07 20:25
    Ale gdyby tak bylo i ludzie rzeczywiscie byli by biedniejsi nie kiedys, to zadna siec nie pozyskala by nowych abonentow! pamietaj ze czlowiek zawsze znajdzie jekis grosz na to co jest moden, a telefony teraz sa naszczycie piramidy mody!
    0
  • Users Avatars Mini
    milmedyk pisze: 2002-02-07 23:00
    Myślę, że nie tylko o modę tu chodzi. Ja się urodziłem w miejscowości, w której jeszcze 3 lata temu łączyłem się po pokręceniu korbką... Teraz też nie jest lepiej, bo są tam tylko dwa telefony (DWA) TPSA. Zasiegu jeszcze nie ma. Co do artykułu - dziwię się operatorom, że mimo, iż wiedzą o wysokich cenach połączeń (można to rozumieć dwojako), niewiele robią, żeby je obnoiżyć.
    0
  • Users Avatars Mini
    grzegorz z pisze: 2002-02-08 09:46
    z tego co pamietam to ostatnia *obnizka* z prawdziwego zdarzenia w telefonii komorkowej, ktora nie wiazala sie z zabraniem czegos w zamian, albo podwyzszeniem innych oplat w zamian z obnizenie drugich miala miejsce jakies poltora roku temu w Plusie w prepaidzie i polegala na obnizeniu wszystkich oplat za polaczenia *O CAŁE 5 (slownie pięć) GROSZY*
    0
  • Users Avatars Mini
    Qba pisze: 2002-02-10 23:31
    I tak niestety bedzie u nas jeszcze bardzo dlugo, ale mam skryta nadzieje ze ktos przelamie te zasady i pojdzie nam na reke!
    0
  • Users Avatars Mini
    askaa pisze: 2002-02-14 00:01
    Ludzie, po co te dabaty, i tak nie obniżą stawek za połączenie
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: