KPMG: mobilne płatności będą się rozwijać

Newsy
Żródło: KPMG
Opinie: 1

KPMG przygotowało raport „Mobile Payments in Central and Eastern Europe”. Z raportu prezentującego wyniki badań m.in. nad stopniem rozwoju telefonii komórkowej oraz usług finansowych w Europie Wschodniej i Centralnej wynika, iż najbliższym czasie powinniśmy obserwować dynamiczny rozwój płatności mobilnych w naszym regionie. Krytycznym czynnikiem warunkującym powszechność płatności mobilnych jest znalezienie akceptowanego przez wszystkie strony modelu współpracy operatorami komórkowymi, instytucjami finansowymi oraz punktami sprzedaży.

Już w tej chwili w Warszawie, Rydze czy Bukareszcie można zapłacić za parkowanie samochodu w centrum miasta wysyłając SMS na wskazany numer. Polska jest jednym z pierwszych krajów w regionie, w którym uruchomiono rozwiązanie oparte na uznawanej za przyszłościową technologii NFC (ang. Near Field Communications), która umożliwia bezkontaktową łączność między terminalem płatniczym a telefonem (czy innym „osobistym” narzędziem posiadanym przez konsumenta).

W całym regionie Europy Wschodniej i Centralnej wzrasta liczba transakcji bezgotówkowych, z których większość to drobne płatności mogące być obsługiwane z wykorzystaniem telefonu komórkowego. Rozwojowi mobilnych płatności sprzyja ogólny trend odchodzenia od wykorzystania gotówki na rzecz metod elektronicznych. Jednocześnie prawie każda dorosła osoba w w regionie nosi stale przy osobie telefon komórkowy - w większości z krajów w regionie
(w tym również w Polsce) penetracja telefonii komórkowej przekroczyła już 100%.

Mobilne płatności mogą mieć bardzo szerokie zastosowania: zarówno w rozwiązaniach dedykowanych dla biznesu (B2B), poprzez rozwiązania typu B2C, przeznaczone do zakupu towarów i usług przez konsumentów, aż do rozwiązań umożliwiających przesyłanie przekazów pieniężnych pomiędzy prywatnymi osobami. Jednak największy potencjał rozwojowy mobilnych płatności tkwi w obszarze B2C, gdzie płatności mobilne mogą one stać się alternatywą dla drobnych płatności gotówkowych, oraz innych form płatności.

KPMG wskazuje w swoim raporcie, że trudności w adaptacji płatności mobilnych w poszczególnych krajach mają te same źródła. „Największe wyzwania stwarza zbudowanie modelu biznesowego systemu płatności mobilnych, który zostałby zaakceptowany przez kluczowych główne strony jakimi są operatorzy komórkowi i instytucje finansowe z włączeniem głównych graczy na rynku kart kredytowych” – stwierdził Jan Karasek, starszy manager z grupy telekomunikacyjnej KPMG.

Brak sprawdzonego, korzystnego dla wszystkich stron modelu powoduje, że w regionie były wdrażane do tej pory na ogół lokalne, jednostkowe rozwiązania, każdorazowo „szyte na miarę”, co dodatkowo zmniejsza efektywność ekonomiczną takiego podejścia. „Na rynku płatności mobilnych mamy do czynienia z typowym problemem „jajka i kury” – konsumenci nie są zainteresowani w płatnościami mobilnymi, ponieważ istniejące rozwiązania nie są masowo oferowane przez punkty sprzedaży, natomiast sprzedawcy nie mają motywacji dla instalacji nowych rozwiązań technologicznych dla pojedynczych klientów” – mówi Piotr Hałka, konsultant wykonawczy w KPMG.

Zdaniem KPMG spodziewany 5-6 krotny wzrost do roku 2012 rynku płatności mobilnych w Europie Wschodniej i Centralnej spowoduje, że w najbliższym czasie najwięksi gracze wypracują rozwiązania stymulujące masowy rozwój dostępu do usługi, dojrzeją również technologie płatności, które oferują największe udogodnienia dla konsumentów.

Materiały dodatkowe:

Opinie:

Opinie archiwalne (1):

Komentuj

Komentarze / 1

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    manente pisze: 2009-03-20 18:14
    Ten system jest zbyt skomplikowany, ludzie chcą prostych rozwiązań, maxymalnie prostych. Dlatego jest problem z jego przyjęciem i upowszechnieniem. Poczekam na propozycje Orange i Ery
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: