Dzięki uprzejmości Nielsen Polska Telecom Practise Group prezentujemy fragmenty raportu badawczego dotyczącego polskich użytkowników smartfonów:
Kto używa smartfonów?
Dla laika smartfon to po prostu telekomunikacyjny gadżet, a jego użytkownik to nikt inny jak miłośnik gadżetów z dużą zasobnością portfela. Jak jest naprawdę? Kim są użytkownicy smartfonów? Co ich różni od użytkowników zwykłych telefonów komórkowych? Czy możemy powiedzieć, że na rynku telefonii komórkowej zachodzi zjawisko krystalizowania się nowej grupy użytkowników, której potrzeby będą miały coraz większy wpływ na kształtowanie finalnej oferty zarówno wśród producentów jak i operatorów?
Wśród użytkowników telefonów komórkowych w Polsce 17% stanowią użytkownicy telefonów typu smartfon. Rodzaj użytkowanego telefonu nie jest jedyną cechą wyróżniającą ich spośród pozostałych użytkowników telefonów komórkowych. Przeciętny użytkownik smartfona to mężczyzna (63%), osoba w wieku 26 – 35 lat (31%). Pod względem statusu zawodowego użytkownicy smartfonów najliczniej reprezentowani są przez specjalistów oraz kierowników (35%). Średni dochód gospodarstwa domowego użytkowników smartfonów kształtuje się na poziomie 3 048 PLN. W odróżnieniu od użytkowników samrtfonów, użytkownikami zwykłego telefonu komórkowego są głównie kobiety (55%), osoby w wieku 18 – 25 lat (32%) oraz pracownicy biurowi (24%). Średni dochód gospodarstwa domowego w tej grupie wynosi 2 895 PLN. Jak widzimy dochód gospodarstwa domowego nie jest cechą, która istotnie różnicuje omawiane grupy użytkowników telefonów komórkowych. Takimi cechami są płeć, wiek, rodzaj wykonywanej pracy.
Czy istnieją jakieś inne zróżnicowania pozwalające na pełniejsze zrozumienie obu omawianych grup użytkowników? Skoro mowa o użytkownikach, przyjrzyjmy się, który z producentów i operatorów jest w tych grupach najbardziej popularny.
Nie od dziś wiadomo, że liderem na rynku produktów telefonii komórkowej jest Nokia. Zjawisko to dotyczy zarówno zwykłych telefonów komórkowych jak i smartfonów.
Użytkownicy smartfonów istotnie częściej niż pozostali korzystają z telefonów Nokia (77%). Ale ten fakt jest niejako oczywisty. Wśród osób nie będących użytkownikami smartfonów, poza telefonami Nokii (38%) równie popularne są telefony Samsung (23%) oraz Sony Ericsson (23%). Przed dokonaniem ostatecznego wyboru telefonu każdy z użytkowników poszukuje szczegółowych informacji na temat produktu, co do którego podejmie ostateczną decyzję zakupu. Pod względem wykorzystywanych źródeł informacji w procesie zakupu telefonu pomiędzy omawianymi grupami użytkowników istnieją silne zróżnicowania.
Dla użytkowników smartfonów głównym źródłem informacji o dostępnej ofercie telefonów są strony internetowe producenta (48%), w dalszej zaś kolejności strony internetowe dostawców usług (41%). Użytkownicy zwykłych telefonów komórkowych informacji poszukują przede wszystkim na stronach internetowych dostawców usług (39%) oraz w salonach sprzedaży (35%), podczas rozmów ze sprzedawcami (34%). W porównaniu do użytkowników smartfonów korzystają istotnie rzadziej ze stron internetowych producentów (34%). Różnica ta ma charakter istotny statystycznie. Oznacza to, że korzystanie z informacji na stronach producenta jest cechą charakterystyczną dla użytkowników smartfonów, a nie użytkowników telefonów konwencjonalnych. Użytkownicy konwencjonalnych telefonów zdecydowanie bardziej zdają się być zorientowani na poszukiwanie informacji o ofercie operatora. Zaś użytkownicy smartfonów zdecydowanie bardziej interesują się informacjami o samym produkcie i jego możliwościach niż związaną z nim ofertą sprzedaży. Kolejną równie istotną różnicę możemy zauważyć w poszukiwaniu informacji poprzez czytanie forów internetowych i blogów. Zdecydowanie chętniej z tego źródła informacji korzystają użytkownicy smartfonów (28%).
Pomiędzy omawianymi grupami użytkowników telefonów komórkowych możemy także zauważyć wyraźne różnice w preferencjach dotyczących wyboru operatora. Ze względu na korzystanie z usług poszczególnych operatorów praktycznie co trzeci użytkownik smartfona związany jest kontraktem z siecią Plus (36%). Istotnie mniej wskazań przypadło pozostałym operatorom. Użytkownicy nie-smartfonów wskazywali najczęściej na korzystanie z usług operatora Orange (32%), w dalszej kolejności Plus (29%) i Era (29%). Gdyby w chwili obecnej zaistniała możliwość zmiany operatora, w grupie użytkowników smartfonów nadal najwięcej kontraktów podpisano by z siecią Plus (31%). Generalnie liczba klientów związanych kontraktami z poszczególnymi operatorami nie uległaby istotnym zmianom. Inaczej wyglądałaby sytuacja w przypadku użytkowników zwykłych telefonów komórkowych. Znacznemu spadkowi uległaby liczba klientów sieci Orange (z 32% na 24%) oraz Era (z 29% na 23%). Klientów przybyłoby w sieci Play ( z 9% na 16%).
W omawianych grupach użytkowników wybór aktualnego operatora w znacznej mierze uwarunkowany jest poprzednim doświadczeniem, ceną oferowanych usług oraz jakością sieci. Pomimo różnic we wskazaniach na poszczególne powody wyboru operatora tylko w przypadku jakości sieci możemy mówić, że różnica ma charakter istotny statystycznie. Jakość sieci to przede wszystkim wysoka jakość połączeń głosowych, dobry zasięg, niewiele rozłączonych lub zablokowanych połączeń, zasięg roamingu.
Poza cechami socjo-demograficznymi, które pozwalają na wyraźną charakterystykę użytkowników smartfonów, obraz naszego smartfon usera możemy teraz uzupełnić o dodatkowe informacje, które tylko jemu są właściwie i stanowią o jego odrębności na tle innych użytkowników telefonów komórkowych. Użytkownik smartfona informacji o dostępnej ofercie telefonów przede wszystkim poszukuje bezpośrednio u producenta. Częściej niż inni informacji o telefonach poszukuje na forach i blogach internetowych. Rozmowy ze znajomymi lub rodziną nie są dla niego tak ważne, jak dla zwykłych użytkowników telefonów. Wybierając operatora większą uwagę przywiązuje do tego, czy operator oferuje sieć wysokiej jakości niż, czy cieszy się reputacją i rekomendacjami.
Można pokusić się o stwierdzenie, że użytkownicy smartfonów stanowią grupę osób bardziej świadomych swoich potrzeb i wymagań zarówno wobec producentów jak i operatorów. Niewątpliwie grupa ta będzie miała znaczący wpływ na dalszy rozwój rynku telefonii komórkowej.
Przygotował: Nielsen Poland Telecom Practice Group