Mozilla przedstawiła na konferencji prasowej poprzedzającej rozpoczęcie targów Mobile World Congress w Barcelonie pierwszą komercyjną wersję swojego otwartego ekosystemu na urządzenia przenośne – Firefox OS. Ogłosiła również plany operatorów dotyczące wprowadzania na rynek urządzeń z tym systemem. Pierwsza seria urządzeń z Firefox OS będzie dostępna dla klientów w Brazylii, Kolumbii, Meksyku, Czarnogórze, Polsce, Serbii, Hiszpanii, Wenezueli oraz na Węgrzech. Kolejne rynki zostaną ogłoszone wkrótce.
Do chwili obecnej swoje zaangażowanie w inicjatywę wprowadzenia urządzeń Otwartej Sieci potwierdziło 17 głównych operatorów na całym świecie: América Móvil, China Unicom, Deutsche Telekom, Etisalat, Grupa Hutchison Three, KDDI, KT, MegaFon, Qtel, SingTel, Smart, Sprint, Grupa Telecom Italia, Telefónica, Telenor, TMN oraz VimpelCom. Telstra w inicjatywie Mozilli widzi szansę na zapewnienie swoim klientom dostępu do innowacyjnych technologii przenośnego Internetu. Szerokie grono operatorów wspierających system Firefox OS Mozilli stanowi wyraz znaczącego poparcia całej branży na rzecz elastycznej i pozbawionej ograniczeń platformy mobilnej.
Smartfony z Firefox OS to pierwsze urządzenia w całości oparte na standardach Otwartej Sieci, co umożliwia opracowywanie każdej funkcji w postaci aplikacji HTML5. Aplikacje internetowe uzyskują dostęp do wszystkich możliwości urządzenia z pominięciem przeszkód typowych dla protokołu HTML5 na urządzeniach przenośnych, co gwarantuje istotny wzrost wydajności. Elastyczność platformy umożliwia operatorom łatwe dostosowywanie interfejsu oraz rozwijanie usług dopasowanych do indywidualnych potrzeb ich klientów.
Mozilla współpracuje z producentami smartfonów – firmą Alcatel (TCL) LG i ZTE – nad opracowaniem pierwszych urządzeń z Firefox OS, natomiast Huawei planuje dołączyć do prac później w tym roku. Opracowywane urządzenia będą oparte na procesorach mobilnych Snapdragon firmy Qualcomm. Ponadto Mozilla podpisała umowy strategiczne z wiodącymi dostawcami treści i usług (więcej informacji w dedykowanej notatce prasowej). Użytkownicy otrzymają do dyspozycji na swoich smartfonach dynamiczne, bogate i otwarte środowisko aplikacji, zapewniające łatwy dostęp do ulubionych stron internetowych i funkcji (m.in. Facebook i Twitter), dzięki szybkiemu i prostemu w obsłudze interfejsowi oraz wbudowanym funkcjom kontroli kosztów połączeń.
Wstępną, „pierwszą falę” wprowadzenia urządzeń Otwartej Sieci ogłosiły firmy América Móvil, Deutsche Telekom, Telefónica i Telenor, które zamierzają udostępnić telefony w połowie bieżącego roku.
Firefox OS zawiera wszystko czego użytkownik oczekuje od smartfona – rozmowy, wysyłanie wiadomości SMS i e-mail, aparat fotograficzny i inne – a także to, co powinien mieć idealny smartfon, np. wbudowaną kontrolę kosztów, funkcje społecznościowe serwisów Facebook i Twitter, usługi oparte na lokalizacji, przeglądarkę internetową Firefox, nowe możliwości korzystania z jednorazowych i udostępnionych do pobrania aplikacji, dostęp do sklepu Firefox Marketplace. W Firefox Marketplace znajdziemy aplikacje z kategorii takich jak gry, wiadomości i media, biznes czy produktywność. Aplikacje te przypisane będą do użytkownika i jego internetowego ID, umożliwiając dostęp do nich z różnych urządzeń i platform. W Firefox Marketplace znajdziemy zarówno popularne aplikacje, takie jak AccuWeather, Airbnb, Box, Cut the Rope, Disney Mobile Games, EA Games, Facebook, Nokia HERE, MTV Brasil, Pulse News, SoundCloud, SporTV, Terra, Time Out czy Twitter, jak również programy indywidualnie dopasowane do potrzeb użytkowników w konkretnych rejonach świata.
Na konferencji prasowej podczas targów Mobile World Congress Mozilla ujawniła również założenia kampanii brandingowej systemu operacyjnego Firefox OS. Nowy wizerunek marki koncentruje się wokół koncepcji „uwolnienia lisa”, podkreślającej zalety systemu Firefox OS: zabawa i przyjazność dla użytkownika, pomoc i ochrona, szybkość i moc.