NASK i spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisały w Warszawie umowę o współpracy, której celem jest wzmocnienie cyberbezpieczeństwa programu CPK. Strony chcą, by ochrona cyfrowa była projektowana równolegle z infrastrukturą transportową – od systemów zarządzania ruchem i narzędzi informacyjnych po rozwiązania wykorzystywane w logistyce i komunikacji technicznej.
Porozumienie podpisali dyrektor NASK dr inż. Radosław Nielek oraz prezes CPK dr Filip Czernicki. W praktyce współpraca ma koncentrować się na ograniczaniu ryzyk związanych z tym, że nowoczesne lotnisko i sieć kolejowa będą w dużej mierze oparte na systemach działających w czasie rzeczywistym i połączonych ze sobą cyfrowo.
NASK wnosi do projektu kompetencje m.in. z zakresu cyberbezpieczeństwa i kryptologii, teleinformatyki, sztucznej inteligencji oraz technologii kwantowych. Instytut odpowiada też za CSIRT NASK, jeden z trzech krajowych zespołów reagowania na incydenty. Jak wskazuje NASK, nowa umowa ma być kontynuacją doświadczeń zdobytych wcześniej przy współpracy z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej oraz spółkami z Grupy PKP, w tym z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi.
Zakres porozumienia obejmuje m.in. przygotowanie i aktualizację polityk cyberbezpieczeństwa, wsparcie we wdrażaniu norm i standardów, w tym ISO, a także audyty oraz doradztwo techniczne w obszarze odporności systemów. Zaplanowano również działania badawczo-rozwojowe dotyczące infrastruktury lotniczej i kolejowej oraz elementów związanych z planowaniem przestrzennym. Ważną częścią współpracy mają być szkolenia dla pracowników CPK i inicjatywy edukacyjne kierowane do firm zaangażowanych w realizację inwestycji.
Umowa przewiduje także możliwość powołania wspólnego zespołu roboczego, który ma koordynować działania, analizować ryzyka i planować kolejne inicjatywy związane z bezpieczeństwem cyfrowym programu CPK.