Obszerne porównanie wyników polskich operatorów komórkowych w latach 2001-2003

Newsy
Opinie: 78

Porównanie podstawowych wskaźników operacyjnych i finansowych operatorów komórkowych.

Liczba abonentów

Przyrost liczby klientów poszczególnych sieci


W Roku 2003 Plus wykazał się najsłabszą dynamiką przyrostu bazy abonenckiej spośród wszystkich operatorów. Przyrost netto klientów przedstawiał się następująco:

Przyrost roczny netto liczby klientów poszczególnych sieci

Wykresy te w połączeniu z opiniami użytkowników wyrażonymi na portalach tematycznych mogą świadczyć o niższej atrakcyjności oferty Plusa wzgledem konkurentów. Idea nie osiągnęła już tak spektakularnego rezultatu jak w roku, 2002 ale najniższy z jej wyników przewyższa najlepsze osiągnięcia Plusa z ostatnich trzech lat, a Era stale wykazuje tendencje wzrostową. Jeśli przyjąć, że nowa marka PTC - Heyah podtrzyma tempo pozyskiwania klientów pomimo wzrastającego poziomu nasycenia rynku, to Operator ten zdystansuje jeszcze bardziej Plusa.


Struktura klientów

Udział segmentu post paid w ogólnej liczbie abonentów poszczególnych sieci

 

Udział segmentu pre paid w ogólnej liczbie abonentów poszczególnych sieci

Aktualnie już żaden operator nie posiada w swojej bazie abonenckiej większej liczby klientów abonamentowych niż klientów pre paid. Tendencja ta była od dawna obserwowana i jest ona wynikiem zrównywania cenników usług dla obu segmentów klientów. Plus zanotował najniższy spadek udziału klientów abonamentowych w swojej bazie, ale oznacza to też, że najwolniej przyrastał segment klientów pre paid, uznawany aktualnie przez pozostałych operatorów za najbardziej perspektywiczny.


Udziały w rynku

Zmiana struktury rynku telekomunikacyjnego w Polsce

Analizując linie trendów dla wartości udziałów poszczególnych operatorów w rynku, można stwierdzić, że dla Ery przebiega on bardziej stromo niż dla Plusa, ale Era przełamała w roku 2003 trend i wykazała się wzrostem udziałów w rynku - można za przyczynę takiego stanu rzeczy częściowo uznać wyłączenia hurtowe nieaktywnych kart SimPlus z jednej strony i niższą dynamikę wzrostu bazy abonenckiej Idei z drugiej.
W przypadku Idei trend jest stale wzrostowy, ale ulega spłaszczeniu, - co oznaczać może zbliżanie się do bariery nasycenia.


Przychody operatorów

Przychody za sprzedaży usług


Wszyscy operatorzy notują wzrost przychodów ze sprzedaży usług. Wśród wszystkich na czoło pod względem dynamiki wzrostu wysuwa się Idea, - co koresponduje ze wskaźnikami ilościowymi, od których przychody głównie zależą, oraz od poprawy struktury klientów abonamentowych, wśród których największy wzrost notuje segment klientów biznesowych. Dynamika wzrostu przychodów Plusa spadać może ze względu na malejący udział w rynku klientów biznesowych a zwłaszcza w segmencie SME i SOHO, którego można powiedzieć - Plus nie docenia. Dla przykładu - w Idei, aby skorzystać z oferty biznesowej wystarczy posiadać jedną kartę SIM, a w Plusie 5.


Wskaźnik EBITDA

EBITDA

Dane Idei za rok 2003 - to symulacja na podstawie dynamiki wzrostu przychodów i trendu lat ubiegłych, wobec braku potwierdzonych danych od operatora.

Plus zachował tempo wzrostu EBITDA a nawet wykazał się dynamiką większą niż w roku 2002 i zbliżył się do wyniku osiągniętego przez Erę.
Idea nie podaje wartości tego wskaźnika w dokumentach oficjalnych, ale informacji pozyskanych ze źródeł nieformalnych wiadomo, że w latach ubiegłych wskaźnik ten rósł średnio o ponad 200 % i w roku 2004 należy się spodziewać uzyskania wyniku zbliżonego do uzyskanego przez Plus i Erę.


EBITDA Marża

EBITDA MARŻA

Marża EBITDA jako wskaźnik operacyjny kondycji finansowej Plusa wykazuje stały, choć niewielki wzrost. Era osiągnęła stabilny poziom po niewielkim spadku z roku 2002 a Idea wykazuje dwucyfrową dynamikę wzrostu. 


Wskaźnik ARPU

ARPU zagregowane

Spadek ARPU to zjawisko trwałe i obserwowane na polskim rynku od kilku lat. Plus utrzymuje wciąż zagregowane ARPU powyżej średniej dla polskiego rynku, ale wartość bezwzględna i procentowa spadku wskaźnika jest największa. Tendencję do obniżania wysokości ARPU stymuluje proces obniżania cen usług i zmieniająca się struktura abonentów sieci. Z analizy trendów wywnioskować można, że na poziomie około70 - 80 zł rysuje się pas stabilizacji wartości, oznaczający zbliżanie się do poziomu optimum nasycenia rynku. Wartości graniczne pasa stabilizacji mogą zostać przekroczone w przypadku, gdy atrakcyjność ofert abonamentowych w stosunku do ofert pre paid nie wzrośnie, a tym bardziej jeśli jeszcze spadnie.


ARPU post paid

ARPU post paid

Tendencja spadku ARPU w segmencie post paid jest dla ERY i PLUS-a zbliżona w wartościach procentowych ale w wartościach bezwzględnych Era notuje spadki mniejsze a dynamika spadku jest stała. W plusie Dynamika nieznacznie spadła a w Idei spadek był największy. Era i Idea osiągnęły traki sam poziom wskaźnika dla klientów abonamentowych. Sama tendencja spadku jest głównie wynikiem oszczędności kosztów stałych wprowadzanych w firmach a dopiero później spadkiem cen usług, a wszystko to ma związek z kondycją polskiej gospodarki.


ARPU pre paid

ARPU pre paid

ARPU dla klientów pre paid wykazuje największy spadek wśród klientów Plus-a, i w roku 2003 zeszło do wartości najniższej wśród operatorów - z najwyższej w roku 2001. Za stały można natomiast uznać poziom wskaźnika w Idei, dzięki czemu tendencja do spadku wartości zagregowanego ARPU ulega spowolnieniu.


Zysk Netto

 Zysk netto w mln złotych

Plus i Era wykazują się zbliżoną dynamiką wzrostu zysku netto, jednak Era ze względu na większą dynamikę pozyskiwania abonentów będzie zmniejszać dystans do przodującego w tym względzie Plusa. Idea przy zachowaniu tendencji do poprawy struktury bazy klientów będzie dążyła do systematycznego wzrostu zysku. Należy się spodziewać że w roku 2004 wyniesie on więcej niż 100 mln PLN. Natomiast w przypadku Ery należy spodziewać się zrównania poziomu zysku netto z Plusem w okresie nieprzekraczającym 2 lat obrachunkowych.


Wskaźnik CHURN

Porównanie CHURN średniego

W latach ubiegłych najwyższy wskaźnik CHURN notowała Idea, ale nie publikowała nigdzie tych danych. Brak danych za rok, 2003 ale należy się spodziewać, że po raz pierwszy osiągnął on w Idei wartość niższą niż w Plusie. Ma to związek z poprawą jakości świadczenia usług oraz pozyskiwaniem większej liczby abonentów niż pozostali operatorzy, którzy w tej chwili pozyskują głównie klientów pre paid. Wpływ na tak wysoki odsetek rezygnacji w Plusie miały głównie hurtowe wyłączenia nieaktywnych kart SimPlus.


Koszt pozyskania klienta /SAC/.

Porównanie SAC średniego

Idea
Era: Dane z raportu rocznego za rok 2003
Era 2: Dane z raportu rocznego za rok 2002
Plus: SAC z kosztami reklamy
Plus 2: SAC bez kosztów reklamy

Koszty pozyskania klienta w przypadku Ery wykazują tendencję spadkową na przestrzeni ostatnich trzech lat, chociaż występuje poważna sprzeczność, co do wartości wskaźnika SAC prezentowanych w kolejnych raportach rocznych. W raportach z lat 2003 i 2002 występują różne dane dla roku 2002, stąd na wykresie umieszczono obie wartości celem uniknięcia błędu a w przypadku Plusa przedstawiono wartość wskaźnika bez kosztów reklamy oraz w wersji zawierającej koszty reklamy, ze względu na brak informacji dotyczącej preferowanego algorytmu naliczania wskaźnika. Jednak z przedstawionych danych jasno wynika, że w Plusie wskaźnik wzrasta, co jednak nie ma przełożenia na wzrost liczby pozyskiwanych klientów. Idea zanotowała wzrost wskaźnika ze względu na przeniesienia punktu ciężkości kampanii reklamowych w kierunku klientów abonamentowych, co wymagało zwiększenia środków na pozyskanie tego typu klientów.


Struktura SAC w PLN

SAC dla klientów abonamentowych utrzymał się w roku 2003 na poziomie przekraczającym 700 PLN. Najwyższą jego wartość zanotowała Idea. Struktura i wartość wskaźnika w przypadku Idei jest konsekwencją intensywnej walki o szybkie powiększenie bazy abonenckiej, jaką ten operator prowadził od chwili wejścia na rynek. 
Jeśli tendencja wzrostu wartości wskaźnika w Plusie utrzyma się a nie wpłynie to na wartość sprzedaży nowych aktywacji - można przypuszczać, że znajdzie to swoje odbicie w spadku wyceny operatora ze względu na niższą efektywność sprzedażową.

Opinie:

Opinie archiwalne (78):

Komentuj

Komentarze / 78

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    blobi pisze: 2004-04-13 17:29
    Szkoda ze tylko do 2003...A Idea Mix to post czy prepaid??? :DD
    0
  • Users Avatars Mini
    T-Mobile EU pisze: 2004-04-13 17:29
    moim zdaniem era powinna wreszcie uatrakcyjnic swoja oferte post-paid bo jest najslabsza na rynku!!!!
    0
  • Users Avatars Mini
    blobi pisze: 2004-04-13 17:32
    porównując udział post i pre u idei brakuje 0,1 % O_o Czyzby to właśnie był mix?
    0
  • Users Avatars Mini
    loco pisze: 2004-04-13 17:33
    No się podbudowałem, bo plusowcy mi tu kiedyś jakieś wyliczenia robili a tu wychodzi jednak na to, że Era najlepsza:)) Dalej ERO!
    0
  • Users Avatars Mini
    adzik pisze: 2004-04-13 17:37
    Wszystkie sieci są cały czas bardzo blisko siebie. Ale dogłębnie widać zę Era króluje ba rynku, mam nadzieję zę to się niebawem zmieni!
    0
  • Users Avatars Mini
    loco pisze: 2004-04-13 17:45
    **adzik: myślę, że w przyszłym roku PTC będzie miała jeszcze lepszy wynik dzięki Heyah:) Nadal uważąm że to teraz najlepszy pre pad na rynku, porónałem wszystkie tabeleczki i zdecydowanie prostotą wykonania i taltem 1/1 heyah prowadzi. Więc wskaźnik przyłączenia do sieci powinien zdecydowanie wzrosnąć na korzyść Ery, czy PTC jak kto woli:)
    0
  • Users Avatars Mini
    erowiec pisze: 2004-04-13 17:51
    Bardzo dobre porównanie. I nie tylko dlatego, że moja sieć w nim przoduje, ale dlatego, że jasno i rzetelnie przeprowadzone, a wyniki można komentować wedle uznania, choć z liczbami niezmiernie ciężko jest się kłócić:D
    0
  • Users Avatars Mini
    blobi pisze: 2004-04-13 18:04
    Za to liczbami można bardzo łatwo manipulować, a PTC jest w tym mistrzem :DD
    0
  • Users Avatars Mini
    Komar pisze: 2004-04-13 18:10
    CHURN najnizszy w erze co oznacza ze z ery rezygnuje najmniej klientow. Jednym slowem najlepsza siec.
    0
  • Users Avatars Mini
    zbulwersowany pisze: 2004-04-13 18:12
    buhahaha,ale macie mierne pojęcie!!!! przecież heyah to nie ERA, hayah tylko dzierzawi łącza! po drugie wsadz sobie te heyah w dupe tam musisz kupic karte 50zl co 3 misiace, bo jak nie to ci hayah numer zablokuje na amen! i co z tego naliczania sekundowego?, w popie o d 15 kwietnia rusza sekundowe naliczanie a 50 zl mozesz ladowac najdalej co rok! i jaką ty widzisz oplacalnosc buraku. te twoje tabliczki to chyba amfetaminy itp, jeszcze raz "mierne pojęcie!"
    0
  • Users Avatars Mini
    loco pisze: 2004-04-13 18:15
    **blobi: myślałem że mistrzem od manipulacji jest Idea, ostatnie wypociny tabelkowe pana K. tego przykładem :)))))
    0
  • Users Avatars Mini
    issa pisze: 2004-04-13 18:18
    Po pierwsze brawa , test rzeczywiście bardzo jasny , poparty klarownymi wykresami. Extra. Po drugie Idea Mix , zaliczany jest do post-paid. Jednak przymusowo płatny abonament , umiejscawia tę ofertę w właśnie tam. Po trzecie zawsze wątpiłem w ilośc klientów pre-paid u wszystkich operatorów , ale teraz myślę , że rzeczywiście Heja napędzi Erze znaczną ilość nowych użytkowników. No i da im sporo pieniędzy , kosztem Plusa i Idei. *** blobi - po tabelkach sądząc mistrzem w mąceniu jest Herr Kalinowski
    0
  • Users Avatars Mini
    issa pisze: 2004-04-13 18:22
    No proszę loco , myśli tak samo i pewnie paru innych użytkowników tak samo :-) ***zbulwersowany - jaka dokładnie firma dzierżawi łącza od PTC , operatora sieci Era. Mógłbyś mi sprecyzować ?
    0
  • Users Avatars Mini
    damde pisze: 2004-04-13 18:22
    hehe, ale CHURN Ery to trza wszędzie przez 12 przemnożyć, ehh...
    0
  • Users Avatars Mini
    J.Kalinowski pisze: 2004-04-13 18:22
    Szanowni Panstwo, W zwiazku z publikacja powyzszego anonimowego artykulu chce sprostowac niektore bledne dane omawiane w powyzszym zestawieniu: Przykładowo zmiana ilosci klientow prepaid/ postpaid w stosunku 2003/2002 wynosila: - 4,48 mln ogolem w 2002 (31.12) z tego ok. 3,1 mln prepaid (1,3 mln postpaid) - 5,7 mln ogolem w 2003 (31.12) z tego ok. 3,1 prepaid (liczba utrzymana na tym samym poziomie) i 2,6 mln postpaid - PODWOJENIE LICZBY KLIENTÓW! W odroznieniu od innych operatorow komorkowych, w sieci IDEA w 2003 r. WZROSLA, a nie spadla liczba klientow abonamentowych, a liczba uzytkownikow prepaid utrzymywala sie na podobnym poziomie. Prosze o PILNE sprostowanie nieprawdziwych danych! Jacek Kalinowski Rzecznik Prasowy PTK Centertel, IDEA
    0
  • Users Avatars Mini
    issa pisze: 2004-04-13 18:28
    ***J.Kalinowski - nie wygłupiaj się. Ostatnio byłeś POP-akiem na telefon.gsm.pl ;-)
    0
  • Users Avatars Mini
    issa pisze: 2004-04-13 18:31
    Teraz okaże się w całej mocy kwestia wiarygodności. Ktoś tu kłamie po prostu. Jakoś patrząc na tabelki publikowane przez PTK Centertel i porównujące oferty , mam pewne wskazanie. No cóż zobaczymy.
    0
  • Users Avatars Mini
    dude pisze: 2004-04-13 18:40
    A Pan Kalinowski to powinien raczej zabrać się do szukania nowej pracy albo do lekcji matematyki i robienia tabelek zamist marnować czas w internecie ;-)
    0
  • Users Avatars Mini
    no-name pisze: 2004-04-13 18:49
    **ten Kalinowski to w końcu naprawdę czy jakaś ściema? ciężko się połapać, zwłaszcza że po Kalinowskim jak wiemy można się wszystkiego spodziewać ;)
    0
  • Users Avatars Mini
    issa pisze: 2004-04-13 18:55
    N telefon.gsm.pl w nesie o pakietach MMS , pokazał się także użytkownik o nicku -POPAK- zapowiadający , że "jutro zobaczysz". Chdziło o 1/1 w POP , nie pomylił się , więc jest dobrze poinformowany , ma zresztą hots taki jak wtedy ptkbm.centertel. pl a to też o tym świadczy , ale Kalinowski (rzeczywisty) to raczej on nie jest , bo nie sądzę by wdawał się w tłumaczenie szczegółów w komentarzach , a nie jak to było do tej pory , w listach (patrz mBox). Dobrze napisał ***rhat - może za to , brzydko mówiąc "beknąć" , o ile się nie mylę choćby po regulaminach kont e-mail , coś takiego jest zabronione.
    0
  • Users Avatars Mini
    Gonzales pisze: 2004-04-13 18:55
    Artykuł niezły i to miłe, że ktoś wysilił się i skondensował ułamkowe dane prezentowane na GOL w jednym miejscu. Miło również, że Pan J. Kalinowski pojawił się na liście dyskusyjnej - wierzę, że to on, a nie ktoś podszywający się.
    0
  • Users Avatars Mini
    issa pisze: 2004-04-13 18:58
    Zresztą o ile się nie mylę tabelka pokazuje wzrost klientów post-paid w ogólnej puli klientów.
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2004-04-13 19:10
    issa - klarownymi? Wykresy są takie, jakie są dane... A jeśli ktoś myli średni miesięczny wskaźnik rezygnacji ze średnim rocznym i to porównuje, pozostałe porónania są dla mnie tyle samo warte, bo nie wiedząc jakie są dane, nie będę na pewno ufał tym tutaj podanym :-) A do tego komentarz... "Wykresy te w połączeniu z opiniami użytkowników wyrażonymi na portalach tematycznych..." No co to za opinie? A czy obiektywne przyczyny spadku przyrostu bazy klientów netto spowodowane odłączeniem klikuset tysięcy Simplusów wzięto w opisie pod uwagę? Dla mnie nie jest do końca rzetelne to porównanie. Po prostu... Niestety ;-)
    0
  • Users Avatars Mini
    loco pisze: 2004-04-13 19:11
    **issa: więc myślisz, że to jakiś fanatyk ideowy, czy Kalinowski napisał z tego samego adresu? ciekawe czy będą ścigać oszusta jeśli to oszust?? w sumie to nie jest jakaś tam kradzież pseudo na necie tylko użycie pełnego nazwiska. A może kolnąć do idei i zapytać ich o to? ;)
    0
  • Users Avatars Mini
    loco pisze: 2004-04-13 19:13
    **wlo: witaj! strasznie mało ostatnio CIę słychać. Albo to ja już tak się od GOLa uzależniłem, że aż pracę zaniedbuję...
    0
  • Users Avatars Mini
    issa pisze: 2004-04-13 19:36
    *** wlo - gdyby to nie było o Plusie , to pewnie nie miałbyś zastrzeżeń ;-) Ja też się nie zgadzam ze zdaniem "Wykresy te w połączeniu z opiniami użytkowników wyrażonymi na portalach tematycznych mogą świadczyć o niższej atrakcyjności oferty Plusa wzgledem konkurentów" , bo jeśli oferta Plusa (abonamentowa) jest słaba , to ja już nic nie rozumiem. Wlo - jeśli ktoś , coś zamieszał w jednym , to nie znaczy , że wszystko jest "be". Nie rozumiem, mógłbyś mi wyjaśnić - "obiektywne przyczyny spadku przyrostu bazy klientów netto spowodowane odłączeniem klikuset tysięcy Simplusów". Widzę ***wlo , że to nie po Twojej myśli ;-)
    0
  • Users Avatars Mini
    issa pisze: 2004-04-13 19:39
    ***loco - napisal to pewnie ktoś z Idei , i teraz milczy jak zaklęty i "trzęsie portkami" pewnie. Wierzysz , że prawdziwy Kalinowski pojawiłby się w komentarzach i wdałby się w oceny i dyskusje? Zostałby zgnieciony momentalnie i już nigdy by więcej nie dotknął klawiatury ;-) Niesty , propaganda Pana Kalinowskiego , jego hasła i tabelki , są dosyć słabych lotów.
    0
  • Users Avatars Mini
    issa pisze: 2004-04-13 19:44
    Ach ***wlo - jeśli mógł stworzyć takie coś ***dorsej7 - stwórz i Ty. Poczytamy , porównamy , pogadamy. :-) Jesteś dobry w statystyce , nie mam wątpliwości.. :-)
    0
  • Users Avatars Mini
    loco pisze: 2004-04-13 19:45
    **issa: pewnie masz rację:) Ja też uważam, że to "w połączeniu z komentarzami" jest nie do końca, bo sam jestem świadkiem, że komentarzy o Plusie dobrych jest dużo. Niemniej jednak cieszę się, że "moja" Era prowadzi w tych wykresach i tabelkach:)
    0
  • Users Avatars Mini
    simon pisze: 2004-04-13 19:51
    wyniki mowia same za siebie, a nie ma nic lepszego od wykresow
    0
  • Users Avatars Mini
    mar pisze: 2004-04-13 19:53
    Ale z CHURNem to ktoś zlamerzył ;) Era jako jedyna podaje CHURN miesięczny, a nie roczny!
    0
  • Users Avatars Mini
    pawlik pisze: 2004-04-13 19:59
    jak widać ludzie uciekają z abo na karte!!! i ja tak samo zrobie w sierpniu a mam 6abonamentów!!! zakupie heyah i wszystko mam w dupi...
    0
  • Users Avatars Mini
    Alek pisze: 2004-04-13 20:23
    Jesli masz jakieś pytanie dotyczące twojego telefonu lub sieci IDEA to wyślij sms na numer 508708360. Zapraszam!
    0
  • Users Avatars Mini
    rgumkowski1 pisze: 2004-04-13 21:07
    Wprost świetne, idealnie zrobione porównanie polskich operatorów komórkowych. Brawa dla autora "dorsaj7" :)
    0
  • Users Avatars Mini
    Ania pisze: 2004-04-13 23:45
    Słaba analiza. Tendencyjna, z błędami i z mylnymi wnioskami. Autor musi się jeszcze trochę nauczyć :)
    0
  • Users Avatars Mini
    tit pisze: 2004-04-13 23:58
    "Z analizy trendów wywnioskować można, że na poziomie około 70 - 80 zł rysuje się pas stabilizacji wartości, oznaczający zbliżanie się do poziomu optimum nasycenia rynku" o matko.....
    0
  • Users Avatars Mini
    tit pisze: 2004-04-14 00:02
    Plus i Era wykazują się zbliżoną dynamiką wzrostu zysku netto, jednak Era ze względu na większą dynamikę pozyskiwania abonentów będzie zmniejszać dystans do przodującego w tym względzie Plusa - albo ja jestem glupi... ale jesli bedzie zwiekszac dynamike pozyskiwania to bedzie generowac wieksze koszty, wiec zysk netto bedzie spadac, wiec dystans bedzie sie zwiekszac a nie zmniejszac... hmm
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2004-04-14 00:18
    issa - akurat jeśli chodzi o "cyferki" jestem bardzo uczulony... niezależnie o kim by to było, taką samą opinię miałbym o tym porównaniu :-) No i niestety - jeśli ktoś zamieszał w jednym, to dla mnie jest prawdopodobieństwo, graniczące z pewnością, że zamieszał we wszystkim. Jeśli znałbym szczegółowo raporty z poszczególnych lat, albo chałoby mi się porównywać, gwarantuję Ci, że znalazłbym jeszcze niejedno odstępstwo od rzeczywistości :-) No i dlaczego nie po mojej myśli? Nie bardzo mnie obchodzą dane o ilości klientów, czy CHURN - niejednokrotnie to mówiłem. Najbardziej do mnie przemawiają, jako do tzw. przedsiębiorcy inne dane, na które bardziej uwagę zwracam, więc to, że Plus jast w jakimś rankingu ostatni trąca mnie delikatnie mówiąc :-) Wiem jedno - mam w Plusie najtaniej - to jest dla mnie najważniejsze. Ale przecież Ty to powinieneś wiedzieć?
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2004-04-14 00:19
    Porównania to dobry pomysł, ale jakoś osobiście kiedy przygotowuję jakieś raporty czy zestawienia (zawodowo też to robię w swojej dziedzinie) bardziej się przykładam :-) Powtórzę - jeden błąd i bardzo subiektywne opinie autora - niestety nie uwiarygadniają tej analizy :-)
    0
  • Users Avatars Mini
    tkubon pisze: 2004-04-14 01:43
    OK, era ma duzo ludzi, ale nie ilosc a jakosc. Z tego co sie w tej chwili dzieje na rynku to spora liczba ludzi w erze ma taktaki na wykonczeniu, a heyah kupilo i zaraz wywala do kosza. Pod wzgledem abonamentow plus przoduje, a jest to pewniejszy zysk niz z prepaidow. Ta tendencja w tej chwili juz jest z pewnoscia nieaktualna....
    0
  • Users Avatars Mini
    rymek pisze: 2004-04-14 01:57
    ja to nie cieszyłbym się tak z tego zysku Plusa. Dla mnie równanie samo się nasuwa: Plus ma kasę = Plus zdziera ze swoich abonentów.
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2004-04-14 10:27
    rymek - tak, masz rację... a 1/3 użytkowników rynku pre-paid w Polsce to głupole, dający się wykorzystywać :-) Trochę płytka ta Twoja analiza :-) Spojrz na ARPU - to wskaźnik, ile ludzie dzwonią, a nie na ile są ograbiani. Dlaczego jest wyższy? Z Twojego punktu widzenia już wiemy, ale mi się zdaję, że po prostu w Plusie ludzie więcej dzwonią :-) Tutaj akurat nie porównano ile "wydzwonionych" minut przypada na użytkownika czy abonenta... a szkoda :-)
    0
  • Users Avatars Mini
    rafalkoj pisze: 2004-04-14 17:43
    idea wypada najsłabiej ale jest najmłodsza... może kiedyś to się wyrówna... chciałbym zobaczyć te wykresy kiedy wejdzie nowy operator i troszke zamiesza... to może być ciekawe...
    0
  • Users Avatars Mini
    prakseda pisze: 2004-04-14 18:16
    roznice w niektorych wielkosciach wygladaja dramatycznie, poniewaz autor zastosowal niezly chwyt - stary jak swiat - kompletnie manipuluje tutaj skalami (na skali od 38 do 62 lub od 35 do 55 kazda roznica wydaje sie ogromna). Profesjonalni analitycy takich chwytow nie stosuja. Zapraszam do lektury dos ciekawej ksiazki \"How to lie with statistics\".
    0
  • Users Avatars Mini
    mizin pisze: 2004-04-15 15:16
    moze ktos zna link lub strone z raportem za cały okres działalności wszystkich firm komórkowych w polsce najlepiej z porównaniem jak na tym tle wypada TPSA
    0
  • Users Avatars Mini
    filips90 pisze: 2004-04-15 18:04
    niezły artykuł; można sobie wszystko porównywać; myślę, że najciekawsze przed nami- wejście heyah i może rozpęta się wojna cenowa z korzyścią dla nas użytkowników
    0
  • Users Avatars Mini
    kamil200222 pisze: 2004-04-17 02:37
    fajny artykul jescze takiego nie widzialem
    0
  • Users Avatars Mini
    stasiu_j pisze: 2004-04-19 18:48
    jednoi rośnie drugie maleje..:)
    0
  • Users Avatars Mini
    abazighal pisze: 2004-04-21 22:28
    moim zdaniem era jest najlpesza
    0
  • Users Avatars Mini
    ideal.boss pisze: 2004-04-24 03:56
    mysle, ze jesli chodzi o heyah - tak samo szybko upadnie jak szybko weszla... to wszystko pic na wode.
    0
  • Users Avatars Mini
    MARCIN EMPUNKT pisze: 2004-04-25 12:29
    Ciekawe co się będzie działo od maja (w praktyce od czerwca), oj ciekawe?
    0
  • Users Avatars Mini
    artjaw pisze: 2004-04-29 08:36
    Bardzo rzeczowy artykuł.
    0
  • Users Avatars Mini
    Faxi pisze: 2004-04-30 01:01
    Era górą!!!!!!!!!!!!!!!!
    0
  • Users Avatars Mini
    heo7 pisze: 2004-04-30 17:23
    Moim zdaniem Era zasługuje na miano !ZWYCIĘSCY! (pomimo tego że jestem użytkownikiem Plus Gsm). Bo jest jedynym operatorem w Polsce który wprowadza na rynek cały czas Nowości i Promocje.
    0
  • Users Avatars Mini
    Szkot pisze: 2004-05-03 23:53
    Witaj, „heo7", jestem abonentem Ery od samego Jej początku, ale coraz częściej zastanawiam się nad przejściem do Idei. Powód jest prosty, brak kumulacji niewykorzystanych darmowych minut. Tak, więc na miano ZWYCIĘSCY Era dla mnie prznajmniej narazie nie zasługuje.
    0
  • Users Avatars Mini
    mocin pisze: 2004-05-04 03:40
    Fajny artykuł, fajne wykrsiki ale co nam - abonentom poszczególnych sieci z tego? he? sorki ale nie widze koniecznośco rowarzania wskaźnika CHURN bo nie jest on wiarygodny. Pamietajcie, że wśrod tych abonentów znajdują się teżludzie któży bardzo chętnie by nadal kozystali z usług poszczególnych sieci gdyby im tylko na to kieszeń pozwalała. Może poszczególne sieci poichwalą się wskaźnikiem ZAGCHURN i porównają go z CHURN-em to bedziemy mieli jasnośc sytuacji? he? Ale nie tego przecierz nie zrobią. A tak na marginesie to każda siec - bez względu na jej wyniki finansowe czy inne wskaźniki jest dobra jesli tylko chcemy z niej kozystać. Pozdr.
    0
  • Users Avatars Mini
    nobody pisze: 2004-05-09 14:22
    Dośc żadko dociera do mnie polska prasa,ale własnie pare minut temu przeczytałem,że najlepiej prosperującą polską firma w branzy GSM jest PLUS.Pozatym do przejecia go szykuje sie VODAFONE.Mysle,że to by było coś !
    0
  • Users Avatars Mini
    iorel9 pisze: 2004-05-16 03:06
    Heh... Jedno jest pewne... jak dla mnie Era rzeczywiscie zasloguje na tytul zwyciezcy, ale Idea bardzo ostro wyrwala do przodu... moim zdaniem Plus juz od jakiegos czasu odpadl z konkurencji... jego ofery sa nieatrakcyjne... Wezmy Mixy: Era i Idea maja Mixy, a Plus? Nie... wymyslili Abonament 0 zl... jest jeszcze bardziej zamotany niz Mixy, ktorych i tak niemozna jednznacznie zakwalifikowac do pre-paido czy abonamentow... Jesli Vodafone przejmie plusa bedzie to tym lepiej dla abonentow... i bynajmniej jesli go przejma to nie dlatego ze jest taki dobry, tylko wrecz odwrotnie...
    0
  • Users Avatars Mini
    Kris pisze: 2004-05-22 15:39
    Moim skromnym zdanie oferta Ery jest najlepsza pod paroma względami, czy się to komus podoba czy nie ? 1. Najlepszy zasięg w Polsce. 2. Najlepsza oferta utrzymania klienta w sieci: dodatkowe minuty co miesiąc, sekundowe naliczanie za 1 zł, upust 30 % na abonament, poł. z 1 numerem Ery z 93% rabatem przez cały okres na jaki przedłużasz umowę LUB wymiana telefonu na nowy. 3. Najlepsza oferta telefonów. 4. Najlepsza relacja abonamentu do ilości minut - najtansza minuta w abonamencie ! 5. Bezproblemowe połączenie się z biurem obsługi Klienta, a nie jak w Idei komunikat \"wszystkie linie są zajęte - proszę zadzwonić później\" i ... rozłączenie rozmowy. Mam wynieniać dalej ? Czy ktoś podejmie ze mną merytoryczną polemikę ??? Zapraszam !
    0
  • Users Avatars Mini
    Vex pisze: 2004-05-24 12:32
    O przepraszam, dla mnie najlepsza jest Idea, a konkretnie Idea MEGA - ceny nieporównywalnie niższe, bardzo dobry i ciągle rozwijający się zasięg (do Ery czy Plus GSM już mu nie brakuje), najtańsze stawki za minutę (do wszystkich, a nie do jednej osoby), przy przedłużaniu umowy na rok naliczanie sekundowe od początku rozmowy za darmo, a do tego przechodzenie minut na zawsze (tylko w tej sieci jest coś takiego!), bardzo bogate usługi dodane (w tym mBox, który sobie bardzo chwalę), najtańsze połączenia i sms-y również za granicę, wysoka jakość obsługi klienta, która jest nieustannie zwiększana - ostatnio wprowadzono nowoczesny system obsługi klientów w BOK i wglądu w ich dane, co rzeczywiście wiązało się z przejściowymi problemami, ale już działa i to bardzo dobrze.
    0
  • Users Avatars Mini
    Vex pisze: 2004-05-24 12:42
    Dodam, że Idea MEGA to nie jedyna oferta. Usługi oferowane przez Ideę są bardzo bogate i każdy może znaleźć coś dla siebie. Połączenia z jednym numerem również, choć niekoniecznie do Ery... Za to jest usługa Przyjaciel (100 minut za 10 zł.) lub plan codzienny - rozmawiasz za darmo do 20 minut DZIENNIE nie z jednym numerem, ale ze wszystkimi numerami w Idei, a to za zaledwie 45 zł./msc. Oczywiście nie wszystkim musi to odpowiadać, dlatego jest w Idei również coś takiego jak MEGA (patrz wyżej), MIX, czy Premium - najlepsza oferta dla wymagających klientów, zupełnie unikatowa na rynku pod względem jakości, ceny za cały pakiet usług i podejścia do klienta (np. specjalni konsultanci, telefon za 1 zł. w miejsce skradzionego). Z czego by się nie skorzystało, zawsze można być w Proficie, z którego ja np. dostaję 6 godzin na rozmowy do dowolnej sieci w ciągu roku i mogę je wykorzystać w dowolnym momencie, a nie w danym miesiącu.
    0
  • Users Avatars Mini
    Vex pisze: 2004-05-24 12:47
    Co do Ery - ostatnio mają taką politykę, że tanie minuty są, ale tylko te w abonamencie. Nigdy nie jest tak, że z miesiąca na miesiąc zawsze gadasz tyle samo, i to jeszcze np. równo połowę do Ery ;) Trzeba być świrem, żeby tak robić. Albo nie wykorzystujesz wszystkich minut, albo pogadasz za dużo i zabulisz jak za drugi abonament. Bardzo niefajna sprawa. Na szczęście mój operator nie stosuje tego typu praktyk. Poza tym nie muszę gonić za promocjami, tylko mam swoją MEGĘ na stałe :P Nie wiem jak to osądzą inni, bo przecież są tacy, którzy dzwonią tylko do mamusi, która akurat jest "w Plusie", ale dla mnie najlepiej wypada Idea i nie widzę żadnej oferty, która mogłaby konkurować np. z Idea MEGA. Oczywiście nikomu nie karzę z niej korzystać... Każdy powinien mieć wybór i sam zdecydowac, co właśnie dla niego jest najlepsze :)
    0
  • Users Avatars Mini
    lipny lipek pisze: 2004-06-07 05:21
    fajnie sie kBucicie.wiecie co .tabelki,wykresy i inne bzdety.czy nie widzicie ze operatorzy kroja was(nas) jak chca.ceny w granicach0.50,0.40euro to sa ceny których nikt w krajach zachodnich by nawet nie zaproponowal.sprawdzcie ile sie placi u operatorow zagranicznych(zach) a ile w polsce.i zobaczycie ile przeplacacie.a gadka typuja mam plusa,idee czy ere i mam najtaniej to lipa.placimy w zasadzie tak samo .drogo
    0
  • Users Avatars Mini
    alex pisze: 2004-07-18 03:17
    issa - te wykresy pokazują spadek post-paid, a to i tak nie uwzględnia heyah i new popa bo na 2003 się kończą
    0
  • Users Avatars Mini
    alex pisze: 2004-07-18 03:19
    vex - t nie jest forum reklamowe, nie przesadzaj...
    0
  • Users Avatars Mini
    AQQ pisze: 2004-08-01 18:22
    idea wypada finansowo nie zgozej, tylko zadnej reklamacji mi nie uznali a telefon wylaczyli 14h przed koncem umowy
    0
  • Users Avatars Mini
    swerd pisze: 2004-08-13 00:48
    a moim zdaniem happy jest bardziej uzupełnieniem oferty heja. pełne usługi i jedna stawka to konkurencja dla judei, heja z najtanszymi połączeniami w sieci i smsami jest bezkonkurencyjna dla osób co mają 2 karty tej firmy i wystaczy ze rozmawiają i piszą bez bajerów
    0
  • Users Avatars Mini
    orko1990 pisze: 2004-09-06 23:17
    idea!i dea! idea! idzie do góry
    0
  • Users Avatars Mini
    Soniak pisze: 2004-09-10 00:33
    Muszę przyznać że rzeczywiście Era moim zdaniem wydaje się być dość konkretną firmą, która w tej chwili ma dość ciekawe promocje na abonament. Jestem w Erze ale nie jestem fanem tylko jednej sieci patrze na konkurencję obiektywnie. Chciałem wstąpić do Plusa,bo mają najniższy abonament, no ale mi k... nie dali! Napaliłem sie na siemensa cx65, myślę sobie fajna nowość.... Tylko czekałem na niego 2 miesiące i dalej jest niedostępny!!! A więc po co k... pokazany jest w ulotkach, jak go nie mają na stanie w salonie??Gdy dzwoniłem do salonu słyszałem tylko:\"Nie jest dostępny, nie wiemy kiedy bedzie, nie mamy go na magazynie w Warszawie...\" To co w Niemczech mają czy co? Nie wierze że jest na niego taki popyt bo jest drogi u Plusa...I nie tylko dotyczy to tego modelu większości tel. nie ma w plusie bo słyszałem jak innym klientom wciskano telefony po 1 zł bo droższych nie ma! SKANDAL !!Przeciez ktoś tam jest od logistyki, czy nie?
    0
  • Users Avatars Mini
    Soniak pisze: 2004-09-10 00:34
    Jeśli jacyś klienci mają upatrzony model telefonu tak jak ja a go niema no to stracili pau klientów łajzy. Wkur...poszłem do mojej Ery i mam droższy abonament ale telefon jaki chciałem wziąłem i wyszedłem wciągu 5 min z pocałowaniem ręki. Idei nie brałem pod uwage bo kumpel miał problemy z tą siecią. Nie mieszkam na wsi mam duży wybór salonów ale tylko w Plusie odnotowałem hasło jak za komuny: NIE MA!!. Mam tylko nadzieje że jeśli chodzi o Plusa to taka sytuacja występuje tylko u mnie i jest wyjątkiem bo jak nie to nieciekawie mają...
    0
  • Users Avatars Mini
    Sento pisze: 2004-09-14 18:30
    A JA JESTEM ZADOWOLONYM KLIENTEM IDEI I NARAZIE NIE NARZEKAM ALE 1/1 MOGLO BY BYC WE WSZYSTKICH TARYFACH
    0
  • Users Avatars Mini
    miczu pisze: 2004-09-21 20:51
    Ja tez jestem w idei i moja mama i siostra tez i nie mamy zamairu zmieniac jej na innego operatora, idea idzie ciagle do przodu, a pop jest juz prawie tak tani jak bym chcial tego ja sam:))) ale te 5 gr taniej mogloby byc:D hehe Pozdro Ps, fajny artykuł ale czekam na aktualizacje !!!!!!!!!!
    0
  • Users Avatars Mini
    WujekM pisze: 2004-09-29 03:50
    Era od początku istnienia gsm w polsce wypadała najlepiej i dalej tak jest A SZKODA przydał by sie 4 op w polsce bo inaczej nigdy ceny nie spadna PA
    0
  • Users Avatars Mini
    qbeusz pisze: 2004-10-18 15:50
    Mam telefon w idei, ale wydaje mi sie ze Idea traktuje swoich abonentów w umową na 2 lata nieco po macoszemu, gdyz cezy po wykorzystaniu darmówek, sa 2 razy wieksze niz w popie. Ciekawe kiedy to sie zmieni. Czekam teraz na wejscie 4 operatora. Moze to cos zmieni. A jak narazie czekam i płace :(
    0
  • Users Avatars Mini
    Soul Calibur pisze: 2004-10-25 00:07
    Z tego co tu można przeczytać i zobaczyć to ERA dominuje nad innymi operatorami GSM. Oby tak dalej, oby z korzyścią dla klientów przede wszystkim!
    0
  • Users Avatars Mini
    flapa pisze: 2004-11-17 21:53
    mysle ze era ma coraz słabszą oferte post paid, a poczatkowy sukces heya to przypadek który zaskoczył również PTC
    0
  • Users Avatars Mini
    Piotr pisze: 2007-03-07 11:06
    SPADAJ PALANCIE !!!
    0
  • Users Avatars Mini
    Nevil pisze: 2007-04-20 19:37
    era powinna miec wiencej promoci i i do orange miec tansze sms
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: