Polska ma strategię regulacyjną rynku telekomunikacyjnego

Newsy
Żródło: MTiB
Opinie: 3

4 lipca br. Rada Ministrów zaakceptowała "Strategię Regulacyjną 2006 - 2007. Jak przyspieszyć rozwój polskiego rynku telekomunikacyjnego, obniżyć koszty usług dla Polaków i zwiększyć dostępność nowoczesnych rozwiązań?" przedłożoną przez Ministra Transportu.

Podstawowe zadania Strategii to:
- wsparcie rozwoju gospodarczego i społecznego poprzez zwiększenie dostępności, możliwości wyboru, poprawę jakości i obniżenie cen usług telekomunikacyjnych;
- likwidacja zapóźnienia cywilizacyjnego Polski poprzez zapewnienie powszechnego, taniego dostępu do szerokopasmowego internetu;
- wzrost liczby użytkowników telefonii stacjonarnej i komórkowej;
- skuteczniejsze działanie Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Realizacja Strategii ma zapewnić:
- otwarcie rynku abonamentu telefonicznego poprzez wprowadzenie przez Urząd Komunikacji Elektronicznej usługi hurtowego dostępu do sieci (umożliwi to różnym operatorom zakup po cenie hurtowej usługi abonamentu od Telekomunikacji Polskiej SA);
- dalsze stymulowanie rozwoju konkurencji na rynku rozmów telefonicznych;
- realną konkurencję na rynku dostępu do szerokopasmowego internetu w technologii ADSL (wprowadzenie hurtowego dostępu do ADSL pozwala różnym operatorom na zakup od TP SA usług dostępu do szerokopasmowego ADSL po cenach hurtowych);
- zwiększenie dostępności usług oraz liczby użytkowników telefonii komórkowej, w tym m.in. zakończenie przetargu na częstotliwości GSM;
- uczciwe warunki konkurowania operatorów komórkowych ze stacjonarnymi;
- niezbędne zmiany legislacyjne dotyczące Urzędu Komunikacji Elektronicznej, które umożliwią mu kształtowanie rynku i jego skuteczną kontrolę;
- zmiany w organizacji UKE, aby zwiększyć jego skuteczność i szybkość działania.

Polska będzie dążyć do obniżenia kosztów usług telekomunikacyjnych o 2-4 mld zł w ciągu 3 lat oraz istotnego zwiększenia dostępu obywateli do nowoczesnych usług internetowych i komórkowych. Dzięki regulacji rynku przez UKE, Polacy będą mogli zaoszczędzić ponad miliard złotych rocznie na połączeniach telefonicznych. Dalsze działania zwiększające konkurencję mogą przynieść kolejne oszczędności.

Powszechny dostęp do sieci jest priorytetem w naszym kraju, ponieważ wśród krajów europejskich to w Polsce najmniej osób korzysta z Internetu. Dostęp do telefonii komórkowej jest nadal niezadowalający. Zwiększenie konkurencji na tym rynku może obniżyć koszty połączeń komórkowych.

Opinie:

Opinie archiwalne (3):

Komentuj

Komentarze / 3

Dodaj komentarz

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: