Omówienie wyników Orange za 1 kwartał 2011 roku - oficjalne dane:
wzrost przychodów o 2,2% rok-do-roku wobec spadku o 0,4% w całym 2010 roku
z wyłączeniem -40 mln zł wpływu obniżki stawek MTR za SMS, wzrost o 4,4% rok-do-roku
obniżka stawek MTR za SMS obniżyła przychody o 40 mln zł, ale nie wpłynęła na EBITDA
EBITDA wyższa o 4,6%, przy marży 28,2% wobec 27,6% rok wcześniej
przyrost liczby klientów o 4,7% rok-do-roku, dzięki 88 tys. przyłączeń w 1 kw. 2011 roku
Orange nadal liderem rynku: 30,1% ilościowy i 30,4% wartościowy udział w rynku
wzrost liczby abonentów dedykowanych mobilnych usług dostępu do internetu o około 50% rok-do-roku
w 1 kw. smartfony stanowiły 28% nowych i przedłużonych umów
liczba smartfonów wzrosła o 236 000 w 1 kw. 2011
Kluczowe wskaźniki
Telefonia komórkowa | 1 kw. 2011 | 1 kw. 2010 | Zmiana |
Przychody (w mln zł) | 1 856 | 1 816 | 2,2% |
Łączna liczba klientów (w tys.) | 14 420 | 13 774 | 4,7% |
Liczba klientów post-paid (w tys.) | 6 963 | 6 713 | 3,7% |
Liczba klientów pre-paid (w tys.) | 7 457 | 7 062 | 5,6% |
Liczba mobilnych dostępów szerokopasm. (w tys.) | 599 | 400 | 49,7% |
Marża EBITDA (jako % przychodów) | 28,2% | 27,6% | 0,6 pp |
Przychody segmentu komórkowego wzrosły o 2,2% rok-do-roku w porównaniu ze spadkiem o 0,4% w całym 2010 roku. Na dynamikę wpłynęła wprowadzona 1 stycznia obniżka stawek międzyoperatorskich za SMS (z 0,15 zł do 0,08 zł), która spowodowała uszczuplenie przychodów o 40 mln zł. Z wyłączeniem wpływu obniżki MTR SMS, przychody wzrosły o 4,4% względem poprzedniego roku, do czego przyczynił się przede wszystkim znaczny wzrost bazy klientów Orange; liczba klientów wzrosła o 4,7% w porównaniu z analogicznym okresem 2010 roku, przy czym w 1 kw. 2011 roku sieć Orange wybrało 88 tys. nowych klientów. Przyrostowi liczby klientów towarzyszył wzrost średniego ruchu na abonenta (AUPU) o 8,2%, który częściowo zrównoważył wpływ presji cenowej na wskaźnik ARPU.
W 1 kw. zysk EBITDA dla telefonii komórkowej wzrósł o 4,6% względem analogicznego okresu 2010 roku, przy marży 28,2% (wobec 27,6% w 1 kw. 2010 roku). Wzrost EBITDA został osiągnięty głównie dzięki wzrostowi przychodów przy jednoczesnej optymalizacji kosztów niezwiązanych ze sprzedażą.