Polski Orange w 2010 r. - wyniki

Newsy
Żródło: TP S.A.
Opinie: 0

Omówienie wyników Orange za 2010 rok - oficjalne dane:

  • spadek przychodów o 0,4% rok-do-roku wobec -10,2% w 2009 roku, odzwierciedla wyraźne odwrócenie trendu – widoczne w danych kwartalnych

  • wzrost przychodów w 4 kw. o 6,4% rok-do-roku wobec +1,7% w 3 kw.

  • wzrost EBITDA w 2010 roku o 1,9%, przy marży 29,3% wobec 28,6% w 2009 roku

  • skuteczny marketing widoczny w przyroście bazy klientów o 618 tys., w tym o 191 tys. w 4 kw. 2010

  • Orange liderem rynku, z szybszym wzrostem liczby klientów niż u głównych konkurentów

  • wzrost liczby klientów mobilnego dostępu do internetu o 41% względem 2009 roku

  • smartfony stanowiły 22% nowych i przedłużonych umów w 4 kw.

Kluczowe wskaźniki

Telefonia komórkowa

4 kw. 2010

4 kw. 2009

Zmiana

Cały rok 2010

Cały rok 2009

Zmiana

Przychody (w mln zł)

2 002

1 882

+6,4%

7 711

7 745

-0,4%

Łączna liczba klientów (w tys.)

14 332

13 714

+4,5%

 

 

 

Liczba klientów post-paid (w tys.)

6 956

6 624

+5,0%

 

 

 

Liczba klientów pre-paid (w tys.)

7 375

7 090

+4,0%

 

 

 

Liczba mobilnych dostępów szerokopasmowych (w tys.)

547

388

+41,0%

 

 

 

Marża EBITDA (jako % przychodów)

28,9%

30,4%

-1,5 pp

29,3%

28,6%

+0,7 pp

W 2010 roku, w segmencie telefonii komórkowej nastąpiła wyraźna poprawa dynamiki przychodów: od spadku o 9,1% rok-do-roku w 1 kw. do wzrostu o 6,4% w 4 kw. W efekcie, w skali roku przychody spadły jedynie -0,4%, co stanowi znaczącą poprawę wobec odnotowanego w 2009 roku spadku o 10,2%.
Do odwrócenia trendu w przychodach przyczyniły się przede wszystkim dwa czynniki: malejący niekorzystny wpływ obniżek stawek MTR (wprowadzonych w marcu i lipcu 2009) oraz dynamiczny przyrost bazy klientów Orange. W skali roku baza klientów zwiększyła się o 618 tys. (wobec spadku o 469 tys. w 2009 roku), przy czym w każdym kwartale odnotowano dodatni wskaźnik przyłączeń netto. Odwrócenie trendu w zakresie liczby klientów było możliwe dzięki nowym ofertom marketingowym, opartym na segmentacji w zależności od profilu korzystania z usług i wprowadzonym przez Orange zarówno w segmencie post-paid jak i pre-paid. Przyrostowi liczby klientów towarzyszył wzrost średniego czasu połączeń na abonenta o 16%, który częściowo zrównoważył wpływ obniżek cen na wskaźnik ARPU.
W 2010 roku zysk EBITDA dla telefonii komórkowej wzrósł o 1,9% względem 2009, przy marży 29,3% (wobec 28,6% w 2009 roku). Wzrost efektywności został osiągnięty głównie dzięki realizacji programu optymalizacji kosztów.

Opinie:

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: