Omówienie wyników Orange za 2010 rok - oficjalne dane:
spadek przychodów o 0,4% rok-do-roku wobec -10,2% w 2009 roku, odzwierciedla wyraźne odwrócenie trendu – widoczne w danych kwartalnych
wzrost przychodów w 4 kw. o 6,4% rok-do-roku wobec +1,7% w 3 kw.
wzrost EBITDA w 2010 roku o 1,9%, przy marży 29,3% wobec 28,6% w 2009 roku
skuteczny marketing widoczny w przyroście bazy klientów o 618 tys., w tym o 191 tys. w 4 kw. 2010
Orange liderem rynku, z szybszym wzrostem liczby klientów niż u głównych konkurentów
wzrost liczby klientów mobilnego dostępu do internetu o 41% względem 2009 roku
smartfony stanowiły 22% nowych i przedłużonych umów w 4 kw.
Kluczowe wskaźniki
Telefonia komórkowa | 4 kw. 2010 | 4 kw. 2009 | Zmiana | Cały rok 2010 | Cały rok 2009 | Zmiana |
Przychody (w mln zł) | 2 002 | 1 882 | +6,4% | 7 711 | 7 745 | -0,4% |
Łączna liczba klientów (w tys.) | 14 332 | 13 714 | +4,5% |
|
|
|
Liczba klientów post-paid (w tys.) | 6 956 | 6 624 | +5,0% |
|
|
|
Liczba klientów pre-paid (w tys.) | 7 375 | 7 090 | +4,0% |
|
|
|
Liczba mobilnych dostępów szerokopasmowych (w tys.) | 547 | 388 | +41,0% |
|
|
|
Marża EBITDA (jako % przychodów) | 28,9% | 30,4% | -1,5 pp | 29,3% | 28,6% | +0,7 pp |
W 2010 roku, w segmencie telefonii komórkowej nastąpiła wyraźna poprawa dynamiki przychodów: od spadku o 9,1% rok-do-roku w 1 kw. do wzrostu o 6,4% w 4 kw. W efekcie, w skali roku przychody spadły jedynie -0,4%, co stanowi znaczącą poprawę wobec odnotowanego w 2009 roku spadku o 10,2%.
Do odwrócenia trendu w przychodach przyczyniły się przede wszystkim dwa czynniki: malejący niekorzystny wpływ obniżek stawek MTR (wprowadzonych w marcu i lipcu 2009) oraz dynamiczny przyrost bazy klientów Orange. W skali roku baza klientów zwiększyła się o 618 tys. (wobec spadku o 469 tys. w 2009 roku), przy czym w każdym kwartale odnotowano dodatni wskaźnik przyłączeń netto. Odwrócenie trendu w zakresie liczby klientów było możliwe dzięki nowym ofertom marketingowym, opartym na segmentacji w zależności od profilu korzystania z usług i wprowadzonym przez Orange zarówno w segmencie post-paid jak i pre-paid. Przyrostowi liczby klientów towarzyszył wzrost średniego czasu połączeń na abonenta o 16%, który częściowo zrównoważył wpływ obniżek cen na wskaźnik ARPU.
W 2010 roku zysk EBITDA dla telefonii komórkowej wzrósł o 1,9% względem 2009, przy marży 29,3% (wobec 28,6% w 2009 roku). Wzrost efektywności został osiągnięty głównie dzięki realizacji programu optymalizacji kosztów.