Komisja Europejska zgłosiła weto do projektów decyzji prezesa UKE w sprawie pozycji znaczącej TP na rynkach 1 i 2.
 
 10 stycznia 2007 r. Komisja Europejska zgłosiła weto do notyfikowanych przez  Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej projektów decyzji w sprawie  wyznaczenia Telekomunikacji Polskiej S.A. jako przedsiębiorcy  telekomunikacyjnego zajmującego pozycję znaczącą na rynku świadczenia usługi  przyłączenia do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej i utrzymania w  gotowości do świadczenia usług telekomunikacyjnych dla konsumentów (tzw. rynek  1) oraz dla użytkowników końcowych, z wyłączeniem konsumentów (rynek 2) i  nałożenia na tego przedsiębiorcę obowiązków regulacyjnych przewidzianych w  ustawie Prawo telekomunikacyjne.
 
 Weto Komisji zakończyło 2-miesięczną procedurę wstrzymującą wydanie tych  decyzji, w związku ze zgłoszonymi przez Komisję w dniu 13 listopada 2006 r.  „poważnymi wątpliwościami” (tzw. „serious doubts letter”), które rozpoczęły fazę  II postępowania konsolidacyjnego.
 
 W decyzji wetującej Komisja stoi na stanowisku, że dowody przedstawione przez  Prezesa UKE nie uzasadniają definicji rynku, obejmującej w ramach rynku  właściwego detaliczny dostęp dla potrzeb usług szerokopasmowych, a zatem projekt  decyzji nie jest zgodny z prawem wspólnotowym, w szczególności z art. 8 i 15  ust. 3 dyrektywy ramowej w połączeniu z art. 10 i 82 Traktatu.
 
 Z tego powodu Komisja nakazuje Prezesowi UKE wycofanie notyfikowanych projektów  decyzji. Ponadto, jak wynika z decyzji wetującej, Prezes UKE podczas kolejnego  definiowania rynków dostępu do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej dla  konsumentów i dla użytkowników końcowych nie będących konsumentami powinien w  pełni wziąć pod uwagę analizę Komisji, dotyczącą tego, dlaczego projekty decyzji  w obecnym kształcie nie powinny zostać przyjęte. W szczególności, rozważając  zakres produktów zaliczonych do wspólnego rynku dostępu, Prezes UKE powinien  dokładnie przeanalizować substytucyjność produktów, wchodzących w skład  analizowanych rynków, pod względem ich funkcjonalności i cen.
 
 Prezes UKE podtrzymuje swoje stanowisko w sprawie rynku 1 i 2 i uważa, iż  włączenie do rynku produktowego dostępu cyfrowego xDSL (dla potrzeb usług  szerokopasmowych) znajduje swoje uzasadnienie w danych przedstawionych Komisji  Europejskiej w odpowiedzi na dodatkowe pytania, jak i w dalszych rozmowach z  Komisją.
 
 Należy zauważyć, iż na analizowanym rynku głównym produktem są usługi dostępu  abonenckiego, nie zaś usługi połączeń głosowych. Dla Prezesa UKE nie ulega  wątpliwości, iż linie xDSL stanowią element infrastruktury telekomunikacyjnej,  który technicznie i funkcjonalnie może być wykorzystywany do świadczenia usług  telekomunikacyjnych zarówno konsumentom jak i użytkownikom końcowym z  wyłączeniem konsumentów (tj. klientom biznesowym) do różnych celów: tradycyjnej  telefonii głosowej oraz dostępu szerokopasmowego do Internetu.
 
 Prezes UKE pragnie zauważyć, iż celem zaproponowanych regulacji nie jest  kontrola cen detalicznych produktów szerokopasmowych (tj. produktów  detalicznych, których ceny związane są już z konkretnymi prędkościami  transferu). Pomimo, iż ceny za te usługi są obecnie określane dowolnie przez TP  S.A., Prezes UKE nie uważa za zasadną ingerencję w tzw. miesięczne opłaty  abonamentowe za dostęp do sieci Internet (za tzw. opcje). Notyfikowane decyzje  regulacyjne mają na celu jedynie objęcie regulacją ex-ante tego elementu usługi  (dostępu do sieci /miesięcznego kosztu utrzymania łącza), który jest wspólny dla  usług takich jak dostęp analogowy, dostęp cyfrowy i dostęp szerokopasmowy.  Zdaniem Prezesa UKE niedopuszczalna jest sytuacja, w której TP S.A. usługę  utrzymania łącza w gotowości na potrzeby cennika PSTN/ISDN wycenia na 21 zł. 48  gr., a na potrzeby cennika tzw. naked DSL na 30 zł. Miesięczny koszt utrzymania  łącza powinien być niezależny od sposobu jego wykorzystania (abonament  telefoniczny, dostęp do sieci Internet).
 
 Ponadto, Prezes UKE proponując regulację w zakresie dostępu cyfrowego xDSL miał  również na uwadze brak efektywnej oferty na rynku hurtowym, zapewniającej  konkurentom TP S.A. dostęp do łączy xDSL. Do chwili obecnej nie została  uwolniona żadna pętla lokalna, a w zakresie hurtowego dostępu szerokopasmowego  (ang. Bitstream Access) zostało zawartych 6 umów (na warunkach nie w pełni  zgodnych z ramową ofertą wprowadzoną przez Prezesa UKE i kwestionowanych przez  operatorów alternatywnych), których praktyczna realizacja będzie wymagała czasu.  Prezes UKE obawia się jednocześnie, iż przedsiębiorcy alternatywni, korzystający  z dostępu szerokopasmowego będą w pierwszym okresie działania oferty hurtowej  kierować swoją ofertę raczej do klientów biznesowych, niż do konsumentów, co  sprawi, że pozycja rynkowa TP S.A. na rynku dostępu abonenckiego (wąskopasmowego  i szerokopasmowego) dla konsumentów w perspektywie 2 lat nie ulegnie zmianie.  Tymczasem obecne działania podejmowane przez TP S.A. w związku z wprowadzeniem  od 15 lutego 2007 r. tzw. naked neostrady (naked xDSL), budzą duże  zaniepokojenie, gdyż sprowadzają się do:
narzucenia ceny za utrzymanie łącza, która nie jest oparta na kosztach,
dyskryminacji abonentów związanych umowami na czas nieokreślony w stosunku do abonentów związanych umowami na czas określony (w kwestiach dotyczących cen, podwyższania prędkości transferu),
niekorzystnych uregulowań w regulaminie usługi.
Dlatego Prezes UKE jest przekonany o konieczności podjęcia  działań, które będą monitorowały i kontrolowały w ramach regulacji ex-ante  oferty detaliczne TP S.A. w zakresie opłat za dostęp wąskopasmowy i  szerokopasmowy w części dla nich wspólnej, tj. w zakresie kosztów utrzymania  łącza, a także w zakresie pozacenowych warunków dla konsumentów.
 
 Prezes UKE jest zdania, iż rynki określone w Zaleceniu KE oraz ich wyjaśnienie  zawarte w Nocie objaśniającej do Zalecenia KE, powinny być punktem odniesienia  dla regulatorów, ale ich wąska interpretacja stosowana przez KE nie może  prowadzić do sytuacji, w której, w obliczu szybkich zmian technologicznych na  rynku dostępu abonenckiego, Prezes UKE zostanie pozbawiony swobody  interweniowania w sposób gwarantujący, jego zdaniem, realizację zadań nałożonych  na niego w ustawie Prawo telekomunikacyjne. Poza ww. działaniami związanymi z  pojawieniem się „naked neostrady”, dotyczy to również możliwości interwencji w  przypadku stosowania przez TP S.A. takich praktyk jak sprzedaż wiązana,  dyskryminacja abonentów zawierających umowy na czas nieokreślony w stosunku do  abonentów umów lojalnościowych oraz zawieranie w ramach promocji wieloletnich  umów, które powodują związanie konsumentów bez możliwości dokonania wyboru.
 
 Prezes UKE pragnie zauważyć, iż veto Komisji w odniesieniu do propozycji  regulacji detalicznego dostępu abonenckiego w technologii xDSL, zostało  poprzedzone zakwestionowaniem prawa Prezesa UKE do regulowania cenników i  regulaminów usług szerokopasmowego dostępu do Internetu do czasu analizy  właściwych rynków przez Dyrektora Generalnego Dyrekcji Społeczeństwa  Informacyjnego i Mediów KE - Pana Fabio Colasantiego. Prezes UKE, nie zgadzając  się z treścią tego listu, opublikował na stronach UKE swój komentarz, który  pozostaje w pełni aktualny w odniesieniu do regulacji ex-ante rynku dostępu  abonenckiego dla konsumentów i klientów biznesowych i nadal wykonywał wobec TP  uprawnienia wynikające z obowiązującego prawa. Praktyki TP, które nastąpiły po  tej wymianie korespondencji (odmowa rozdzielenia neostrady, następnie  rozdzielenie neostrady tp na warunkach zaporowych, dyskryminacja części  abonentów, odmowa przedstawienia do akceptacji Prezesa UKE regulaminu neostrady)  potwierdzały zdaniem Prezesa UKE konieczność regulacji tego rynku. Prezes UKE,  aby rozproszyć wątpliwości Pana Colosantiego i zadośćuczynić oczekiwaniom  Komisji w zakresie dokonania analizy rynku, notyfikował decyzje dla rynku 1 i  rynku 2, które to jednak działanie także nie znalazło uznania w oczach Komisji  Europejskiej.
 
 Przedstawiając powyższe, Prezes UKE ma nadzieję, iż informacje przekazane w  niniejszym stanowisku, pozwolą zarówno Komisji jak i przedsiębiorcom oraz  konsumentom zrozumieć podejście polskiego regulatora w przedmiotowych sprawach.
 
		
	
 
		
	 
		
	
 
		
	 
		
	 
		
	 
		
	 
		
	 
		
	 
		
	 
           
           
           
           
           
          