Z najnowszego badania IBRiS przeprowadzonego na zlecenie Polskiej Agencji Prasowej wynika, że prawie jedna trzecia Polaków (30 proc.) przeznacza miesięcznie ponad 60 zł na dostęp do platform streamingowych. Wydatki różnią się w zależności od wieku, płci, wykształcenia oraz deklarowanych poglądów politycznych.
Według danych, 22 proc. badanych deklaruje miesięczne wydatki w przedziale 21–40 zł, a 17,9 proc. mieści się w zakresie 41–60 zł. Najniższe miesięczne koszty – do 20 zł – ponosi 15,2 proc. respondentów. 10,9 proc. osób korzysta wyłącznie z darmowych wersji próbnych lub współdzielonych kont, nie ponosząc żadnych opłat. 4 proc. nie potrafiło określić swoich wydatków w tym zakresie.
Z badania wynika, że mężczyźni częściej niż kobiety przeznaczają na streaming kwoty przekraczające 60 zł (37,4 proc. vs. 21,8 proc.). Większy odsetek mężczyzn (20,8 proc.) niż kobiet (10,1 proc.) mieści się również w grupie wydającej do 20 zł. Z kolei kobiety częściej korzystają z darmowych opcji lub dzielą się kontami (21,8 proc. w porównaniu do 1,2 proc. mężczyzn).
W grupie wiekowej 18–29 lat największy odsetek osób (41,1 proc.) deklaruje wydatki do 20 zł. 23,5 proc. przeznacza na streaming 21–40 zł, a 14,5 proc. wydaje ponad 60 zł miesięcznie.
Osoby z wykształceniem podstawowym lub zawodowym najczęściej deklarują wydatki w przedziale 21–40 zł (43,1 proc.) oraz do 20 zł (37,5 proc.). Żadna z tych osób nie korzystała z darmowych opcji.
Wśród osób z wykształceniem średnim najwięcej badanych przeznacza na streaming powyżej 60 zł (33,5 proc.) lub 21–40 zł (25,1 proc.), a 21,1 proc. korzysta z darmowych form dostępu.
W grupie z wykształceniem wyższym dominują osoby wydające powyżej 60 zł (36,3 proc.), a także 21–40 zł (25 proc.). 3,7 proc. korzysta z darmowych rozwiązań.
Respondenci o poglądach lewicowych najczęściej przeznaczają na streaming 21–40 zł (27,8 proc.) lub powyżej 60 zł (31,3 proc.). Ci z poglądami centrowymi częściej korzystają z darmowych rozwiązań (29,9 proc.) lub wydają powyżej 60 zł (25,2 proc.). Wśród osób o poglądach prawicowych dominują wydatki powyżej 60 zł (37,8 proc.) i 21–40 zł (30,7 proc.). W tej grupie nie odnotowano przypadków korzystania z darmowych wersji.
Badanie zostało przeprowadzone przez IBRiS w dniach 27–28 czerwca 2025 roku na reprezentatywnej grupie 1070 dorosłych mieszkańców Polski, metodą wywiadów telefonicznych (CATI).