Promocyjnie podnoszenie cen

Newsy
Opinie: 18
Opinie: 18
Przedstawiamy opinię jednego z naszych czytelników na temat sposobu wprowadzenia opłat za serwisy związane z programami typu

Przedstawiamy opinię jednego z naszych czytelników na temat sposobu wprowadzenia opłat za serwisy związane z programami typu "Big Brother" lub "Dwa światy". Według nas operatorzy rzeczywiście wykorzystują lukę w prawie, która pozwala im na niemal natychmiastowe wprowadzanie zmian w cenniku. Być może wynika to z walki rynkowej, jaka toczy się pomiędzy nimi (ujawnienie nowych usług następuje w dniu ich wprowadzenia), być może jednak ta pokrętna polityka wynika z tego, że operatorzy nie czują się zobowiązani do przestrzegania procedur, które powinny ich obowiązywać, mając na względzie dobro klienta. Jeden z rzeczników operatorów powiedział nam kiedyś, że nie jest zainteresowany uczestnictwem w "wyścigu" pomiędzy telekomunikacyjnymi witrynami internetowymi. Być może jednak niektórzy klienci również nie są zainteresowani uczestnictwem w toczącym się "wyścigu" pomiędzy operatorami telefonii przenośnej w Polsce.

autor: Marcin Żyła 

e-mail: mzyla@xox.pl

Promocyjnie podnoszenie cen

Od kilku tygodni możemy oglądać w TVN program o nazwie Big Brother. I nic szczególnego by w tym nie było, gdyby nie SPECJALNE SERWISY INFORMACYJNE oraz LINIE PODSŁUCHOWE. Serwisy te oferują wszystkie trzy sieci GSM. Uważam, że przy okazji wszystkie trzy sieci postępują nieetycznie. Dlaczego?

Abonent zawierając umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych o charakterze powszechnym (czyli kupując abonamentowy telefon GSM) akceptuje określony cennik, zwykle będący załącznikiem do umowy. Nawet jeżeli nie jest to załącznik do umowy, jest wymieniony jako podstawa do naliczania opłat, np. w sieci ERA jest to określone jako: „CENNIK – zestawienie cen za Usługi Telekomunikacyjne i inne usługi świadczone przez operatora” - § 5  Regulaminu Świadczenia Usług Telekomunikacyjnych. 

Na podstawie tego cennika mam prawo liczyć na określone ceny, zarówno rozmów, jak i SMS’ów. 

Okazuje się jednak, że dzwoniąc na określony numer, mogę zapłacić nawet kilka razy więcej, niż wynika z cennika, a wysłanie SMS może okazać się kilkadziesiąt razy droższe niż w cenniku.

Jak to możliwe? Czy opłata została naliczona błędnie? Czy został zmieniony cennik?

Zgodnie z obowiązującym prawem (Ustawa z dnia 21 lipca 2000r., Prawo telekomunikacyjne) możemy oczekiwać, ze operator zachowa się w sposób opisany w : Art. 35. pkt 2, czyli: „ W przypadku zmiany cen usług telekomunikacyjnych operator jest obowiązany do pisemnego powiadomienia abonenta, z wyprzedzeniem co najmniej jednego okresu rozliczeniowego, o zakresie zmian i terminie ich wprowadzenia.” Czyli jeżeli nie dostałem wraz z rachunkiem informacji o zmianie cen, to dalej obowiązuje mnie cennik który był ważny w chwili zawarcia umowy.

Zmiana cennika oznacza powiadomienie i możliwość akceptacji lub nie, zmiany zaproponowanej przez operatora.

Operatorzy jednak nic sobie z tego zapisu nie robią i wprowadzają promocyjne podwyżki. Wprowadzają je w pokrętny sposób – bez przeprowadzenia całej procedury zmiany cennika. Promocyjne podwyżki obejmują zarówno numery głosowe, jak i SMS.

Zmiana cen następuje więc bez właściwej procedury - cennik, który otrzymałem  w dniu zawarcia umowy i obecny cennik to tabele znacznie się różniące. Definiując cennik jako „wykaz opłat za połączenia i usługi” nastąpiła więc zmiana cennika.

Co ciekawsze, gdy pójdę dziś podpisać umowę z operatorem, dowiem się, że mam określony cennik, np. dostanę ulotkę z cenami za rozmowy (Plus: ulotka o numerze 50173/01 otrzymana w Fim Tower), która nic  nie mówi o cenach za SMS'y z tzw.  numerami specjalnymi, czy o opłatach za „ Dostęp do Serwisów Rozrywkowych i  Informacyjnych”, a sprzedawca zarzeka się, że są to jedyne opłaty (cytat: "Jak zadzwonię na dowolny numer wewnątrz sieci Plus to będę płacił 0,70 netto po szczycie, tak??  Tak oczywiście. A w nocy 0,25 zł netto/minutę"). Identyczna sytuacja miała miejsce w salonie firmowym Ery, na ul. Złotej w Warszawie, gdzie miła pani dała mi  cennik Era Biznes EBI-0009/06-11-2000 oraz ERA MOJA, i w żadnym z nich nie było wspomniane, że mogą wystąpić inne niż w cenniku opłaty (w Plus GSM jest zastrzeżenie, ze może nastąpić rozszerzenie oferty handlowej, jednak rozszerzenie powinno być według mnie zapisane w cenniku).

Co gorsza, numery płatne np. w sieci Plus GSM są "normalnymi" numerami np. 605 70 5x xx 605 70 6x xx (nie skróconymi, tak jak w Idei, czy też z zakresu usług audiotekstowych 0700 określonych w Planie Numeracji Krajowej)

Operatorzy komentują tę sytuacje w następujący sposób: usługi te wprowadzono w formie promocji, co oznacza, ze nie są to zmiany cennika a jedynie dodatkowe usługi, niezależne od usług określonych w cenniku.

Więc, gdy  dzwonię na dowolny numer wewnątrz sieci, mogę zapłacić kilka razy więcej niż wynika z cennika, jednak odpowiedź operatora jest prosta „zawsze podajemy cenę za minutę połączenia”. I jest to odpowiedź prawdziwa, przy założeniu, że przyglądamy się tym małym literkom na dole, jednak dzwoniąc na 605 705 xxx mam prawo domniemywać, że dzwonię na numer „normalny” (z ceną określoną w cenniku) a nie na numer kilka razy droższy.  Tak samo wysyłając SMS, ponoszę opłatę „za zdarzenie”, niezależnie od numeru jaki wybieram.

Według mnie zmiana wysokości opłat, w wyżej opisany sposób, pozwala nam nam nawet  na rozwiązanie umowy z operatorem, ponieważ upoważnia nas do tego sam regulamin:

Plus GSM – Regulamin świadczenia usług telekomunikacyjnych przez POLKOMTEL Spółka Akcyjna:

§  17 pkt 6. W przypadku zmiany warunków umowy zawartej na czas oznaczony, Abonent ma prawo rozwiązać umowę bez ponoszenia dodatkowych kosztów, powiadamiając POLKOMTEL w trybie określonym w ust. 5

ERA – Regulamin Świadczenia Usług  Telekomunikacyjnych:

§ 35. 2   W przypadku wprowadzenia do Regulaminu zmian uszczuplających prawa lub zwiększających zakres obowiązków Abonenta, które to zmiany zwiększyłyby obciążenia finansowe Abonenta , Abonent ma prawo rozwiązać Umowę, z zachowaniem 30 dniowego okresu wypowiedzenia, o ile w ciągu 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o zmianie Regulaminu, złoży stosowne oświadczenie o wypowiedzeniu Umowy   w Salonie  Firmowym, Biurze Obsługi Abonenta Operatora lub prześle takie oświadczenie listem poleconym na adres Operatora wskazany w Umowie.

Opinie:

Opinie archiwalne (18):

Komentuj

Komentarze / 18

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    Szymon pisze: 2001-03-29 00:12
    Oj - prawnicy operatorów będą musieli się teraz nie źle nagimnastykować... Myślę, że warto tej sprawie nadać jeszcze jakiś bieg - może jakieś potęźne media się tym zainteresują (na TVN nie ma co liczyć ;-))) )
    0
  • Users Avatars Mini
    alex pisze: 2001-03-29 00:28
    Z tego wynika, że IDEA jako jedyna wprowadziłą już spory czas temu cennik za SMS "specjlane" wysyłąne na odpowiednie numery. Są one zawarte na nowych ulotkach. Co się tyczy powiadomienia abonenta- znalazłem ten cennik chyba jeszcze grudniowym magazynie abonenta IDEA- "Profil". Jednak cennik za połaczenia głosowe z numerami specjalnymi został zaktualizowany dopiero kilka tygodni temu...
    0
  • Users Avatars Mini
    darnok pisze: 2001-03-29 00:57
    Witam! A ja opisze wam ciekawostke. Jestem uzytkownikiem SIMPLUSA. Tez zauwazylem ze pobieranie oplat po 2,44 za minute z numerem BB jst nacigactwem. Zadzwonilem pod ten numer w nocy i oczywiscie system pobral odemnie wyzsza oplate. W takim razie nastepnego dnia po telefonicznym potwierdzeniu cennika w BOKu wysylalem reklamacje domagajac sie zwrotu nieslusznie naliczonej oplaty. Ku mojemu zdziwieniu po 4 dnia PLUS oddal mi cala kwote na konto 4,88 (bo rozmowa trwala ponad minute). W tym tygodniu przyszedl list wyjasnienie: \"W zwiazku z reklamacja sprawdzilismy ze nie ma zadnych uchybien technicznych (czego ja nie sugerowalem), oplata zostala pobrana prawidlowo, jednakze na konto przyszlej naszej wspolpracy zwracamy pieniadze za polaczenie !!!!!!\" Wydaje mi sie ze PLUS zdaje sobie po prostu sprawe ze pobierane oplaty sa nieslusznie i tym sposobem chce mydlic oczy tym osobom ktore sie nie daly omamic informacji TVN ze koszt polaczenia jest 2,44 za minute (bo ta informacja nie jest dla zadnego abonenta wiazaca - liczy sie tylko cennik). Pozdrawiam DARNOK PS. Wydaje mi sie ze podobnie jest z Era, natomiast Idea sie wczesniej przygotowala i wprowadzila i drozsze SMSy i drozsze polaczenia
    0
  • Users Avatars Mini
    darnok pisze: 2001-03-29 01:05
    A jeszcze jedna informacja: PLUS w reklamacji przyslal mi cennik za polaczenia z numerami 0 605 70 XX XX. Sa one nastepujaco taryfikowane: 605705xxx - 1,87 netto, 605706 - 2,00 netto, 605707xxx - 2,10 netto, 605708xxx - 3,46 netto, 605709xxx - 4,00 netto. CO ciekawe cennika tego nie da sie w zaden sposob uzyskac z BOKu ;-)))
    0
  • Users Avatars Mini
    Swider pisze: 2001-03-29 01:18
    To fajnie ze strony Plusa, ale tak z podobnej beczki: Kiedy w Polsce wejdzie zakaz podawania cen netto? Dla mnie to jest największe oszustwo! Wszyscy płacą Vat, a tylko operatorzy GSM zawsze podają ceny "netto". K... M.ć
    0
  • Users Avatars Mini
    MIHAEL pisze: 2001-03-29 01:50
    Mam dla was jeszcze jedna ciekawostke! Otaz jak kazdy z Was zapewne wie, obecnie w Erze z jednym numerem tzw. \"promocyjnym\" stawka jest pomniejszana o 99% i tu ciekawostka. Otoz iz posiadam firme i mamy okolo 40 telefonow w sieci Era i dokupilismy ich 6 w marcu nie wpowadzajac \"numeru promocyjnego\"... dokonalismy aktywacji numeru wlasnie z BB i tu zaskoczyl nas rachunek, o dziwo siec taryfikowala te polaczenia zgodnie z taryfa podawana na antenie TVN ... regulamin promocji nie wymienial tegoz numeru jako \"niedozwolonego\" wiec zlozylismy reklamacje poniewaz rachunek byl bardzo wysoki... po 2 dniach dostalismy odpowiedz z sieci z wszystkie polaczenia z numerem BB zostana nam anulowane do stawki pomniejszonej o 99% .. no i wlasnie tu jest haczyk, do dzisiaj nikt w sieci era nie potrafi nam powiedziec dlaczego oplata zostala pomniejszona od stawki podawanej na antenie TVN a nie od stawki za minute polaczenia zawartej w cenniku Ery. Na zakonczenie chcialbym dodac iz juz od srody w regulaminie promocji tzw, \"numeru promocyjnego\" operator juz zawarl wzmianke iz nie moga byc to \"inne\" numery uslugowe. Co wy na to ?
    0
  • Users Avatars Mini
    Piotr pisze: 2001-03-29 12:43
    No cóż, może to niezły sposób na rozwiązanie umowy z operatorem
    0
  • Users Avatars Mini
    pytacz pisze: 2001-03-29 14:20
    Zgadzam sie z Piotrem, ale czy rozwiazanie umowy z operatorem to jest wyjscie, Mamy ich tylko 3 (slownie: trzech). Znajdz czwartego to wtedy bedziesz mogl chodzic po nosie tym trzem.
    0
  • Users Avatars Mini
    Allen pisze: 2001-03-29 14:41
    Nie zastanawiajcie się bo Was rozboli głowa. Lepiej najpierw przeczytać dokładną cenę danej usługi a nie pieprzyć głupoty
    0
  • Users Avatars Mini
    Lukson pisze: 2001-03-29 14:44
    Jaja jak berety... widac jak u nas jest wielu specjalistow. Brawo operatorzy! Czy oni w ogole sie uczą? Telefonia komorkowa nie istniejest od roku, a zagraniczni operatorzy? Szkoda, ze nie jestesmy w Stanach ale prawnicy mieliby radoche...
    0
  • Users Avatars Mini
    bART pisze: 2001-03-29 15:02
    To moge zerwac umowe z Era czy nie ???
    0
  • Users Avatars Mini
    john pisze: 2001-03-29 15:35
    ERA to syf!!!!!!!!!!!!
    0
  • Users Avatars Mini
    bART pisze: 2001-03-29 16:26
    Nie pytam sie czy syf czy nie. Pytam sie powaznych ludzi czy mozna zrezygnowac czy nie. Jak masz ochote dresie pogadac na temat czy to jest syf czy nie to gadaj z kolesiami twojego pokroju. Pozdrawiam
    0
  • Users Avatars Mini
    Unknown pisze: 2001-03-29 18:05
    Nie rozumiem ludzi, którzy podpisują cyro tylko po to, żeby się z tego wywinąć. Dzięki takim dresom, ceny są w Polsce jakie są. Nie stać Cie na abonament, kup se PP !!! Powazni ludzie nie robią z siebie wariatów. To, że ktos napisał iż te \"promocyjne ceny\" są naciągane, wcale nie oznacza, że moża wypowiedzieć umowe.. jak się komuś nie podoba, niech złoży reklamacje i tyle.. zostanie pewnie uznana.
    0
  • Users Avatars Mini
    Big Brother pisze: 2001-03-29 18:41
    Wielki Brat mówi wam abyście zasiedli przed telewizorami i głosowali kto ma opuścić dom Wielkiego Brata , dzwoniąc pod numer : 0700 ... ... , zamiast spierać się o jakieś głupoty !
    0
  • Users Avatars Mini
    Marcin Żyła pisze: 2001-03-29 19:21
    Obronię się troszeczkę. Otóż mam "zassany" cennik plusa (oraz innych operatorów) z dnia 09.03.2001, gdzie nic o "serwisach informacyjnych" nie słychać (ani widać). Tak samo jak na konferencji prasowej nt. nowych taryf, nic takiego nie było. A teraz pięknie jest dodane. I żeby nie było, że tylko +, wszyscy operatorzy tak samo postępują (za wyjątkiem SMS w Centertelu, jednak rozmowy już są wprowadzone niezgodnie z prawem). Pzdr Marcin
    0
  • Users Avatars Mini
    mexx pisze: 2001-03-29 19:50
    Alez Marcinie, ja Cie wcale nie atakowalem :) Stwierdzilem tylko, ze w cenniku zostaly juz dokonane zmiany, wiec operatorzy beda mogli "zbywac" niepewnych siebie... A to, ze rzeczywiscie to zaspali i teraz chca sie ratowac, to juz zupelnie inna historia. Powinny byc do tego przeznaczone specjalne numery. IMHO chodzi tu o gre, ktora nie jest fair. Ktos nie doczyta i dostanie piekny rachunek.
    0
  • Users Avatars Mini
    Szymon pisze: 2001-04-01 17:00
    Nie rozumiem jednego - dlaczego operatorzy wymyślili drożej taryfikowane numery rozpoczynające się prefiksem sieci, a nie skorzystali z usługi 0-700 (+48700) - tak, jak to jest np. dostępne w Tak-Taku. Jest to mącenie ludziom w głowie (a przecież nie tak dawno operatorzy reklamowali uproszczenie taryf). Ja wiem, że numery z prefiksami 600, 602, 604, 606, 608 są dla mnie tańsze (mam starą taryfę Ery), z prefiksami innymi są droższe, zagraniczne są liczone jeszcze inaczej a 0700 i 0800 są zablokowane - czy tak ciężko było odblokować numer 0700? Jak tak dalej pójdzie, to rozmowa na każdy numer będzie miała inną ceną (np. 608987654 będzie o grosz droższy niż np. 608456789 itp.). Przecież to jest paranoja... (Pomijam już tu niezgodność z prawem)
    0

Rekomendowane: