Streżyńska: rejestracja kart zaprojektowana przez MSWiA to "mechanizm o niskiej efektywności"

Newsy
Opinie: 33
Anna Streżyńska, minister cyfryzacji

Anna Streżyńska, minister cyfryzacji, w odpowiedzi na interpelację sejmową, źle oceniła skuteczność zasad dotyczących obowiązku rejestracji kart prepaid. Jej pełna odpowiedź, głównie dotycząca wtórnego obrotu już zarejestrowanymi kartami, znajduje się poniżej:

Szanowny Panie Marszałku, zmiany ustawy – Prawo telekomunikacyjne w zakresie obowiązku rejestracji kart przedpłaconych (pre-paid) zostały wprowadzone ustawą o działaniach antyterrorystycznych . Jej gospodarzem było Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, odpowiedzialne między innymi za ochronę bezpieczeństwa i porządku publicznego.

Kwestia wtórnego obrotu kartami przedpłaconymi była sygnalizowana przez Ministerstwo Cyfryzacji już na etapie przygotowywania przepisów ustawy. Ministerstwo Cyfryzacji wskazywało, że rejestracja kart przedpłaconych, jako sposób realizacji celów ustawy, jest mechanizmem o niskiej efektywności. Jednocześnie wymaga dużego wysiłku organizacyjnego i finansowego po stronie przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Co więcej, resort cyfryzacji podnosił, że rejestracja kart przedpłaconych może skutkować rozwojem wtórnego obrotu kartami tak, aby niejako obejść przepisy ustawy.

Niektóre państwa członkowskie (np. Czechy) właśnie ze względu na identyfikowane konsekwencje i problemy wynikające z obowiązkowej rejestracji kart przedpłaconych, nie zdecydowały się na wprowadzenie takiego obowiązku. Wszystkie argumenty przemawiające za niską efektywnością rozwiązania były kierowane przez przedstawicieli Ministerstwa Cyfryzacji do gospodarza procesu legislacyjnego, tj. 1 ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2016 r. poz. 1489, z późn. zm.), dalej „Pt” 2 ustawa z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. poz. 904, z późn. zm.), dalej „ustawa” Ministerstwo Cyfryzacji ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa resortu spraw wewnętrznych i administracji, w trakcie prac roboczych nad projektem ustawy.

W świetle obowiązujących przepisów, sprzedaż kart pre-paid zarejestrowanych na inne osoby jest działaniem dopuszczalnym i w pełni legalnym. Nawet w przypadku wprowadzenia zakazu wtórnego obrotu kartami dostawców funkcjonujących na polskim rynku, nie ma aktualnie możliwości wyeliminowania obrotu kartami dostawców zagranicznych, w szczególności ze względu na gwarantowane swobody traktatowe.

Pt nie reguluje natomiast kwestii informowania dostawców usług o śmierci użytkownika karty pre-paid, pozostawiając to zagadnienie ogólnym zasadom dziedziczenia. Zgodnie z nimi prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na spadkobierców. W interesie spadkobiercy jest więc zabezpieczenie składników majątkowych po zmarłym, w tym również karty pre-paid tak, aby nie korzystały z niej osoby nieuprawnione. Należy wskazać, że aktywność nieużywanej karty przedpłaconej, która nie została odpowiednio i terminowo doładowywana, wygasa z upływem okresu wskazanego w regulaminie dostawcy usług. Mając powyższe na uwadze, nie wydaje się konieczne informowanie dostawcy o śmierci abonenta karty pre-paid, chyba że spadkobierca chce korzystać z dotychczasowego numeru telefonu spadkodawcy lub obawia się tego, że karta mogłaby zostać wykorzystana przez osoby nieuprawnione.

Z wyrazami szacunku, Anna Streżyńska Minister Cyfryzacji

Opinie:

Opinie archiwalne (33):

Komentuj

Komentarze / 33

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    frasag pisze: 2017-07-29 09:40
    Czyżby nowy obowiązek???
    1
  • Users Avatars Mini
    /// pisze: 2017-07-29 09:48
    państwo Meksyk zrezygnowało z rejestracji kart sim, terroryzm i nie grupy przestępcze, świetnie sobie poradzili z bzdurną rejestracją, tylko koszty, dla klientów i państwa i nic więcej.
    18
  • Users Avatars Mini
    Ben pisze: 2017-07-29 09:53
    Mam czeski numer i mi starczy. Sim startowy kosztuje 200 Koron. Przynajmniej nie wydzwaniają mi żadne panienki z garnkami. Dzwoni ten kto musi, rozmawia krótko i na temat bez pitolenia. A swoją drogą polscy operatorzy podsumowali już straty związane z rejestracją kart ? Pewno niedługo sobie odbiją na klyentach.
    21
  • Users Avatars Mini
    Janusz pisze: 2017-07-29 10:02
    Może złagodzą rejestrację.
    0
  • Users Avatars Mini
    Remington pisze: 2017-07-29 10:17
    Rejestracja była niewątpliwie wtopą roku 2016, bo jak wiele ostatnio - wprowadzono to kompletnie bez pomysłu: 1. Dotknęło to wszystkich korzystających z prepaid 2. Zmieniło model sprzedaży i aktywacji funkcjonujący od 18 lat 3. Obowiązek rejestracji uchwalony w ustawie, ale bez przepisów wykonawczych 4. Brak "właściciela" tej regulacji prawnej 5. Możliwość legalnego handlu zarejestrowanymi numerami 6. Brak obowiązku zgłaszania faktu zbycia karty SIM 7. Brak przepisów regulujących rejestrację w przypadku cesji 8. Brak prawnego związku rejestracji ustawowej z rejestracją pod MNP 9. Brak regulacji jak wyrejestrować numer i w jakim zakresie to możliwe (możliwe jest, bo wynika z ustawy o ochronie danych osobowych, w której przepisy o rejestracji nie wprowadziły wyjątku) 10. Brak jasnych wytycznych co z niezarejestrowanymi po okresie przejściowym 11. Brak konkretów odnośnie organizacji procesu rejestracji co spowodowało taką nie inną rejestrację w Lyca 12. Totalna dezinformacja w zakresie obowiązku rejestracji numerów VOIP (szkoda, że Telepolis nie zrobił jeszcze o tym artykułu)
    16
  • Users Avatars Mini
    Telefon 112 pisze: 2017-07-29 11:12
    Bo dzwonią do biura PiS i obrażają posłów i senatorów.Teraz to wiedzą kto ich wróg i nie prawomyślny.Zarejestrowany wrogi nie spiskuje jak ja go podsuchuje.
    29
  • Users Avatars Mini
    pabloki pisze: 2017-07-29 12:45
    Po tym widać że to nie o terroryzm chodziło . Nie ma obecnie skuteczności ustawa po zbyciu karty . Zbywający może być pociągnięty do odpowiedzialności np. karnej gdy nabywaca dokona przestępstwa. Nikt nam tego nie kazał wprowadzac mimo to wprowadzono.. Czechy mądry kraj ale nasze osły klepną wszystko . Nawet ta zmianę we wrześniu.
    16
  • Users Avatars Mini
    gość pisze: 2017-07-29 14:01
    Tak jak pisałem wcześniej, rejestracja była bezsensowna i nikomu do niczego niepotrzebna. Czas to potwierdził, stracili wszyscy, terrroryzm nie zniknął. Głupie pisowskie państwo frustratów i oszołomów traktujące każdego kto się z nimi nie zgadza jak przestępcę dało d....py. Przestępstwo trzeba udowodnić a nie traktować swoich obywateli jak przestępców którzy mają sie tłumaczyć przed pisowskim reżimem. Streżyńska mądrze powiedziała w tym wypadku, kraje normalne jak Czechy nie rejestrowały prepaidów bo jest to bez sensu i nic nie daje. Polska pod nierządem pislamistów nie jest krajem normalnym. Pisuary miną jak faszyzm kiedyś minął, tylko szkód narobią.....
    47
  • Users Avatars Mini
    gość pisze: 2017-07-29 14:04
    W uzupełnieniu, taki handlarz który handluje zarejestrowanymi kartami na siebie w przypadku popełnienia przestępstwa przez nabywcę takiej karty nie powinien ponieść odpowidzialności. Organom ścigania może podać komu sprzedał taką kartę i tyle. Przestępstwo należy udowodnić osobie która je popełniła, karta i jej rejestracja nie ma tu nic do rzeczy.
    50
  • Users Avatars Mini
    gość pisze: 2017-07-29 14:07
    Największym bublem tej całej pisowskiej ustawy "antyterrorystycznej" jest brak zapisu o możliwości wyrejestrowania takiej karty. Natomiast najlepiej wychodziło tym oszołomom traktowanie z góry własnych obywateli jak przestępców. I ci obywatele zasadzą wam kopa w d...pę w najbliższych wyborach.
    44
  • Users Avatars Mini
    ir pisze: 2017-07-30 09:57
    Rejestracja jest potrzebna. Jednak jej funkcjonowanie miałoby sens, gdyby została wprowadzona w całej Europie, a odsprzedanie musiałoby być karane lub również rejestrowane. Mafia, skorumpowani urzędnicy, politycy i obca agentura mieliby duże problemy i znacznie częściej musieliby kontaktować się osobiście, a wtedy łatwo o wpadkę.
    -40
  • Users Avatars Mini
    gość pisze: 2017-07-30 13:35
    przyjdą uchodżcy to zrobuą porządek
    -28
  • Users Avatars Mini
    Lisu pisze: 2017-07-30 14:18
    Tak, najpierw ze mną powinni zrobić porządek. Lekarze psychiatrzy.
    24
  • Users Avatars Mini
    Arek pisze: 2017-07-30 14:19
    W Szwajcarii każdy musi zarejestrować swój numer i nikt się temu nie dziwi. A kwestie obcych numerów można załatwić na poziomie Unii
    -21
  • Users Avatars Mini
    gość pisze: 2017-07-30 14:45
    @Arek A cóż to za argument? I Na co? A w Czechach nikt nie musi niczego rejestrować i żyją. W Niemczech jest ale w praktyce to fikcja. Trzeba być kompletnym durniem żeby naprawdę wierzyć że rejestracja prepaid ma zapobiec terroryzmowi. To jest tylko tłumaczenie dla społeczeństwa. Prawda jest taka że zawsze chodzi o kontrolę i inwigilację. Tylko tego ci reżim nie powie.
    38
  • Users Avatars Mini
    Zenek pisze: 2017-07-30 15:16
    gość ' tak to racja. Jak włączam laptopa to aktualizacje już wiedzą którą wersję przesłać mimo, że nie wyraziłem zgody. Albo taka url: niebezpiecznik.pl opisuje to co można mieć tylko w snach. A przecież cały świat z nimi nie współpracuje.
    0
  • Users Avatars Mini
    Lisu pisze: 2017-07-30 17:28
    Albo egzorcyści :)
    -15
  • Users Avatars Mini
    gość pisze: 2017-07-31 08:43
    kiedy do nas przyjdą uchoccy?
    -17
  • Users Avatars Mini
    PiotrusPan pisze: 2017-07-31 09:15
    płaszczak do dymisji!
    31
  • Users Avatars Mini
    gość pisze: 2017-07-31 11:18
    jak bedziemy już mieć dosyć uchoćców to napewno nie bedzie trzeba rejestrować SIM. Bedziemy znali ich adresy i pochodzenie. Łatwo bedzie o kontakt z nimi.
    -22
  • Users Avatars Mini
    Lisu pisze: 2017-07-31 11:18
    A PiotrusPan do szpitala psychiatrycznego!
    -23
  • Users Avatars Mini
    asf pisze: 2017-07-31 13:46
    Chciałem wyjechać z Grońca na urlop do krajów zachodnich ale nie znam arabskiego...
    -25
  • Users Avatars Mini
    Lisu pisze: 2017-07-31 14:55
    @Lisu podszywaczu wypad. Papla bł@szczak, głupek m@cierewicz, pajac zi@bro, wszechmogący k@czor itp... Dlugo nieporządzą
    46
  • Users Avatars Mini
    lump pisze: 2017-07-31 16:14
    Tu jest bardzo dużo "robali z Puszczy Białowieskuej"
    -8
  • Users Avatars Mini
    Lisu pisze: 2017-08-01 11:01
    Wypuścili mnie z zakładu. Jestem wolny ale leki brać muszę.
    27
  • Users Avatars Mini
    bronek pisze: 2017-08-01 11:42
    Zaostrzyć zabronić tel komórkowy powinien byc zaraejestrowany na milicji i oznakowany nalepką taką jak na szybie w samochodzie. O to tym idio..tom w rządzie w sumie chodzi. Zaostrzyć i zabronić. Potem będzie obowiązkowa rejestracja widelców.
    14
  • Users Avatars Mini
    lump pisze: 2017-08-01 12:44
    bronek gdzie Ciebie zaliczyć?
    -2
  • Users Avatars Mini
    Lisu pisze: 2017-08-01 15:15
    Cały ten rząd pislamistów to "mechanizm o niskiej efektywności"
    48
  • Users Avatars Mini
    Cnotliwy pisze: 2017-08-01 15:36
    Lisu 15:15 coś Ci dolega? Przecież to jest następstwem Twoich przodków seksualnej "pracy". A co Ty "wyprodukujesz"???
    14
  • Users Avatars Mini
    Cnotliwy pisze: 2017-08-01 15:45
    Lisu 15:15 To Twoi przodkowie "wyprodukowali" pokolenie. A Ty już zmajstrowałeś bardzo mądrych następców po sobie???
    -6
  • Users Avatars Mini
    gość = asf pisze: 2017-08-19 17:45
    Popieram PiS i ustawę antyterrorystyczną w całej rozciągłości. Na zachodzie zamachy a my spacerujemy spokojnie :)
    -32
  • Users Avatars Mini
    Lisu = 62 pisze: 2017-08-27 12:13
    Popieram PO i Nowoczesną, głupawe ustawy pislamistów będą uchylone jako szkodliwe społecznie, a my u mnie na oddziale psychiatrycznym spacerujemy spokojnie :)
    10
  • Users Avatars Mini
    marek pisze: 2017-08-28 15:29
    Pani Streżyńska zapomniała że przecież sama to projektowała i jej ludzie z departamentu prawnego.Zrzuca winę na mswia a mc samo winne.
    4

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: