Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2009 - obszerny raport firmy PBS

Newsy
Żródło: UKE
Opinie: 1

UKE opublikowało obszerny raport „Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2009 r." wykonany przez PBS DGA na zlecenie urzędu. Badanie zostało wykonane w grudniu 2009 r. na reprezentacyjnej próbie gospodarstw domowych.

Głównym celem badania było poznanie opinii konsumentów w zakresie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych oraz ocena preferencji konsumentów.

Szczegółowe cele badawcze zostały określone w ramach czterech segmentów rynku telekomunikacyjnego i objęły następujące zagadnienia:

1. W zakresie telefonii stacjonarnej:
a. posiadanie lub brak telefonu stacjonarnego (przyczyny, plany),
b. znajomość spontaniczna dostawców usług telefonii stacjonarnej,
c. korzystanie z VoIP,
d. wybrany przez uŜytkownika dostawca usług,
e. zakres korzystania z usług: połączenia lokalne, międzymiastowe,
międzynarodowe i usługi dodatkowe,
f. skłonność do polecania innym wybranego dostawcy i jego usług,
g. korzystanie z usług świadczonych z udziałem personelu,
h. średnia miesięczna wysokość rachunków telefonicznych,
i. reakcja na zmianę cen,
j. zadowolenie abonentów z dostawcy usług,
k. znajomość regulacji prawnej na temat przenoszenia numeru przy zmianie
operatora,
l. zainteresowanie usługą przenośności numeru.
2. W zakresie telefonii ruchomej:
a. posiadanie lub brak telefonu komórkowego (przyczyny, plany),
b. znajomość spontaniczna dostawców usług telefonii ruchomej,
c. wybór dostawcy usług (kryteria decydujące),
d. rodzaj wykonywanych połączeń,
e. zakres korzystania z usług (np. billing, roaming, WAP),
f. percepcja opłat za połączenia głosowe, SMSy i MMSy,
g. sposób regulowania rachunków telefonicznych,
h. średnia miesięczna wysokość rachunków telefonicznych,
i. satysfakcja abonentów z dostawcy usług,
j. znajomość regulacji prawnej na temat przenoszenia numeru przy zmianie
operatora,
k. zainteresowanie usługą przenośności numeru.
3. W zakresie obu telefonii:
a. korzystanie z Ogólnokrajowego Biura Numerów (OBN),
b. dostępność numeru w OBN,
c. korzystanie z Ogólnokrajowego Spisu Abonentów (OSA),
d. skłonność do ponoszenia opłat za OSA,
e. dostępność numeru w OSA.
4. W zakresie dostępu do Internetu:
a. posiadanie lub brak komputera,
b. dostęp do sieci Internet w domu (przyczyny, cel zakupu, plany),
c. znajomość spontaniczna dostawców świadczących usługę dostępu do
Internetu,
d. posiadanie innych urządzeń pozwalających korzystać z Internetu,
e. częstotliwość i miejsce korzystania z Internetu,
f. korzystanie z usług audio i video przez Internet,
g. wybór dostawcy usług internetowych,
h. wybór technologii świadczenia usług internetowych,
i. znajomość oferty,
j. wysokość płaconych rachunków,
k. umiejętność sprawdzania prędkości łącza,
l. składanie reklamacji i skarg u dostawcy Internetu,
m. satysfakcja abonentów z ISP,
n. korzystanie z komunikatorów tekstowych i głosowych.
5. W zakresie odbioru telewizji
a. wybór technologii,
b. wybór dostawcy usług,
c. wysokość rachunków,
d. satysfakcja z dostawcy.
6. Ogólną ocenę rynku telekomunikacyjnego.
7. Podstawowe informacje o ankietowanych (wykształcenie, zatrudnienie, dochody).

Próba badawcza liczyła N=1602 wywiadów.

Materiały dodatkowe:

Opinie:

Opinie archiwalne (1):

Komentuj

Komentarze / 1

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    ernestg pisze: 2010-01-24 11:24
    Wyniki ciekawe, aczkolwiek mało miarodajne np. dla rynku biznesowego badanie oparło się na wywiadach z 400 firmami, co na skalę całego rynku telekomunikacyjnego jest słabym punktem odniesienia. Widać tendencje do pozbywania się telefonii stacjonarnej na rzecz komórkowej, oraz wzrost udziału w rynku technologii Internetowych.
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: