Szczegółowe omówienie wyników Grupy TP w I kw. 2009 r.

Newsy
Żródło: TP S.A.
Opinie: 3

Grupa TP informuje o wynikach za pierwszy kwartał 2009 roku:

  • Spadek przychodów o 4,7% w wyniku dwóch obniżek stawek MTR oraz dalszego spadku przychodów z usług głosowych telefonii stacjonarnej (o 6,5%), częściowo skompensowanego przez dalszy wzrost sprzedaży szerokopasmowego dostępu do internetu (o 12,4%)

  • Wzrost liczby klientów dostępu szerokopasmowego1 o 11% (w stosunku do pierwszego kwartału 2008), do czego przyczynił się ponad czterokrotny wzrost liczby abonentów usług TV

  • Wzrost łącznej liczby klientów telefonii komórkowej o 11,2%, pomimo spadku liczby klientów pre-paid (w związku z zakończeniem racjonalizacji bazy klientów)

  • Obniżenie marży EBITDA o 6 punktów procentowych, związane ze spadkiem przychodów oraz niekorzystnymi kursami walutowymi,

  • Znaczące wzmocnienie wolnych przepływów pieniężnych netto do poziomu 12,2% przychodów, w porównaniu do pierwszego kwartału 2008, w którym miały miejsce wysokie jednorazowe płatności z tytułu nakładów inwestycyjnych

  • Utrzymanie silnej pozycji finansowej i płynności: wskaźnik zadłużenia netto do EBITDA utrzymał się na poziomie 0,7, a dostępne środki pieniężne i niezrealizowane linie kredytowe wyniosły łącznie 4,9 mld zł

  • Podtrzymany cel minimum 3 mld zł wolnych przypływów pieniężnych netto w 2009

  • Uruchmiomienie programu emisji obligacji EMTN (European Medium Term Notes), o wartości 1,5 mld Euro, dającego dodatkowe źródło finansowania do realizacji strategii długoterminowej,
     

Kluczowe wskaźniki - Grupa TP

Kluczowe wskaźniki Kwartał do dnia 31 marca Zmiana
(w mln zł), MSSF 2009 2008*
Przychody 4.312 4.526 -4,7%
Segment telefonii stacjonarnej 2.582 2.628 -1,8%
Segment telefonii komórkowej 1.998 2.093 -4,5%
EBITDA 1.657 2.009 -17,5%
EBITDA (jako % przychodów) 38,4% 44,4% -6 pp
Zysk netto przypisany do akcjonariuszy TP SA 328 684 -52,0%
Wolne przepływy pieniężne netto 526 -327 n/d
Zadłużenie netto 4.838 5.404 -522 mln

* Po wyłączeniu z wyników pierwszego kwartału spółki zależnej Ditel (wydającej książki telefoniczne), która została sprzedana pod koniec pierwszego półrocza 2008 roku. Wszystkie porównania w niniejszym dokumencie są dokonywane w odniesieniu do takich wyników pro forma.

Odnosząc się do wyników Grupy TP w pierwszym kwartale 2009 roku, pan Maciej Witucki, Prezes Zarządu TP, stwierdził:

„Wyniki pierwszego kwartału Grupy TP, chociaż nie są satysfakcjonujące, zawierają w sobie parę wartych odnotowania osiągnięć, które pomimo że pozostają w cieniu nieustającego wpływu decyzji regulatora oraz ciągłej zmienności kursów walut, są jednak wyrazem naszych starań o wynik Grupy. Pozwolę sobie wymienić tylko parę z nich: nasze strategiczne podejście do budowania wartości daje rezultaty w postaci wzrostu liczby klientów szerokopasmowego stacjonarnego dostępu do internetu oraz abonamentowych klientów telefonii komórkowej, pomimo silnej konkurencji na tych rynkach. Dzięki konsekwentnej ofercie cenowej oraz inicjatywom zwiększającym lojalność klientów, takim jak wdrożenie innowacyjnej usługi TV, pozostajemy liderem na rynku szerokopasmowego dostępu do internetu – najbardziej dynamicznym segmencie całego rynku telekomunikacyjnego. Dziś, gdy Polska doświadcza skutków spowolnienia gospodarczego, przyspieszamy oszczędności w kosztach operacyjnych oraz w nakładach inwestycyjnych. Jesteśmy zdeterminowani do skompensowania tymi działaniami niekorzystnych czynników wpływających na Grupę w roku 2009. Solidne wolne przepływy pieniężne netto wygenerowane w pierwszym kwartale 2009 są dobrym prognostykiem do osiągnięcia całorocznego celu na poziomie, co najmniej 3 mld zł, natomiast planowane uruchomienie programu emisji średnioterminowych obligacji na rynku europejskim, o wartości do 1,5 mld Euro, powinno zapewnić nam dodatkowe zasoby do wypełnienia naszej strategii w nadchodzących latach przy optymalnych warunkach finansowych.”

Omówienie wyników finansowych za pierwszy kwartał 2009 roku

Spadek przychodów w pierwszym kwartale o 4,7%, pomimo silnego wzrostu usług dostępu szerokopasmowego
Według wewnętrznych szacunków Grupy TP, wzrost wartości rynku telekomunikacyjnego w pierwszym kwartale 2009 gwałtownie zwolnił do 1,2%, z poziomu 8,5% rok wcześniej i 6,0% w czwartym kwartale ubiegłego roku. Tak nagłe spowolnienie wzrostu można w znacznym stopniu wyjaśnić skumulowanym wpływem dwóch obniżek opłat za zakańczanie połączeń w sieciach komórkowych (ang. Mobile Termination Rates – MTR), wprowadzonych w maju 2008 roku i w marcu bieżącego roku. Obniżki stawek, w połączeniu z rosnącą konkurencją cenową ze strony czwartego operatora infrastrukturalnego, spowodowały spadek wzrostu w segmencie telefonii komórkowej do 0,9% (w porównaniu ze wzrostem o 13,3% w pierwszym kwartale 2008 roku).
W takim otoczeniu biznesowym przychody całej Grupy TP zmniejszyły się o -4,7%. Chociaż w segmencie telefonii stacjonarnej, (dzięki utrzymaniu dwucyfrowego tempa wzrostu przychodów z szerokopasmowego dostępu do internetu), spadek przychodów rok do roku udało się ograniczyć

Marża EBITDA wyniosła 38,4%, głównie w wyniku spadku przychodów ze sprzedaży i dalszej deprecjacji złotego

Marża EBITDA Grupy TP zmniejszyła się o 6 punktów procentowych, do poziomu 38,4%, z powodu zmniejszenia się przychodów i niekorzystnego wpływu walut na koszty operacyjne.
Prawie połowa wzrostu wydatków (o 138 mln zł, rok do roku), jest spowodowana 26%-wym wzrostem kursu Euro w tym samym okresie. Spowodowało to wzrost o ok. 70 mln zł kosztów wyrażonych w Euro, takich jak zakup telefonów komórkowych, utrzymanie sieci i systemów informatycznych oraz opłaty za zakańczanie połączeń międzynarodowych i roaming.
Dodatkowo, koszty najmu nieruchomości w Warszawie wraz ze wzrostem cen energii, spowodowały wzrost kosztów użytkowania o 40 mln zł.
Warto podkreślić, że po wyłączeniu ujemnych różnic kursowych, oszczędności wynikające z obniżek MTR w kosztach połączeń międzyoperatorskich, zostały skompensowane przez wzrost kosztów spowodowany zwiększeniem się międzynarodowego ruchu przychodzącego i tranzytowego zakańczanego w innych sieciach.

Wpływ ujemnych różnic kursowych na zysk netto

Zysk netto Grupy TP przypisany akcjonariuszom TP S.A. (328 mln zł), obniżył się o 52% głównie w skutek spadku EBITDA. Koszty finansowe wzrosły o 82 mln zł (w porównaniu z pierwszym kwartałem 2008), co spowodowane było głównie stratami z tytułu różnic kursowych (64 mln zł), wynikającymi z aktualizacji wyceny części zadłużenia wyrażonego w Euro, które w pierwszych tygodniach kwartału nie były w pełni objęte zabezpieczeniami. Wzrost kosztów finansowych został częściowo skompensowany przez spadek podatku dochodowego o 59 mln zł.
Zysk na jedną akcję zmniejszył się do poziomu 0,25 zł (w pierwszym kwartale 2008 było to 0,50 zł). Wpływ na to miał zakończony w 2008 roku program skupu akcji własnych, który doprowadził do zmniejszenia średniej liczby akcji do 1,336 mln (-2,4%).

Znacząca poprawa przepływów pieniężnych netto i powrót do regularnego poziomu

Generując 526 mln zł wolnych przepływów pieniężnych netto (odpowiada to 12,2% przychodów ze sprzedaży), Grupa TP osiągnęła bardzo dużą poprawę rok do roku (-327 mln zł w pierwszym kwartale 2008, ujemna wartość wynikała ze spłat zobowiązań w związku z przyspieszeniem inwestycji pod koniec 2007). Niższy poziom EBITDA, spowodowany przez niższe przychody i niekorzystne kursy walut, został na poziomie przepływów pieniężnych w widocznym stopniu skompensowany przez wynik na transakcjach zabezpieczających. W efekcie tego, przepływy pieniężne z działalności operacyjnej przed opodatkowaniem i zmianami w kapitale obrotowym osiągnęły poziom bliski 40% przychodów.
Dzięki wysokim wolnym przepływom pieniężnym netto, ponownie spadło zadłużenie netto, (po uwzględnieniu zabezpieczeń) do 4,8 mld zł, a wskaźnik zadłużenia netto zmniejszył się o 2 punkty procentowe w porównaniu ze stanem na koniec 2008. Płynność Grupy TP na koniec kwartału, z uwzględnieniem dostępnych i nie wykorzystywanych linii kredytowych, wyniosła 4,9 mld zł.

Omówienie wyników za pierwszy kwartał 2009 roku w segmencie telefonii stacjonarnej

  • Dalsze spowolnienie spadku przychodów (-1,8%)

  • Utrzymanie dwucyfrowego wzrostu przychodów (12,4%) z usług szerokopasmowego dostępu do internetu

  • Wzrost ARPU szerokopasmowego dostępu do internetu o 5,8% (rok do roku)

  • Wzrost liczby łączy szerokopasmowych o 11%

  • Czterokrotny wzrost liczby abonentów usług TV

  • Spadek marży EBITDA o 3,1 punktów procentowych

  • Koszty międzynarodowego ruchu tranzytowego oraz utrzymania sieci i systemów IT wzrosły wskutek wpływu kursów walutowych

  • Wzrost kosztów użytkowania nieruchomości, głównie w efekcie najmu powierzchni w Warszawie

  • Dalszy rozwój oferty programowej dla usług TV

Kluczowe wskaźniki - Telefonia stacjonarna

Telefonia stacjonarna Kwartał do dnia 31 marca 2009 Zmiana rok do roku
Przychody (w mln zł) 2.582 -1,8%
Przychody z usług dostępu szerokopasmowego 391 +12,4%
Liczba łączy telefonii stacjonarnej (w tys.) 8.750 -6,1%
Liczba łączy szerokopasmowych (w tys.) 2.505 +11,0%
Liczba klientów usług TV (w tys.) 198 × 4
Marża EBITDA 42,4% -3,1 pp

Usługi segmentu telefonii stacjonarnej Grupy TP znajdują się nadal pod silną presją ze strony regulatora oraz konkurencji. Pomimo wzrostu rynku jako całości o 1,7%, Grupa TP potrafiła po raz kolejny ograniczyć wpływ negatywnych czynników rynkowych na poziom przychodów spółki.
Czynniki sprzyjające ograniczeniu spadku przychodów z usług głosowych telefonii stacjonarnej to:

  • dalsze ograniczanie dynamiki spadku liczby łączy na rynku detalicznym (o -0,5 punktu procentowego rok do roku),

  • spowolnienie wzrostu liczby łączy WLR (w wartościach względnych i bezwzględnych),

  • stabilizacja ARPL z usług głosowych, dzięki nowym planom taryfowym.

Rezultatem powyższego jest utrzymanie przez Grupę TP udziałów w rynku, w ujęciu wartościowym i ilościowym, na poziomach powyżej 70%.
Jednocześnie nastąpił wzrost przychodów z usług szerokopasmowego dostępu do internetu, wynikający z:

  • wzrostu liczby klientów na rynku detalicznym i hurtowym (łącznie o 11%),

  • dalszego wzrostu wskaźnika ARPU z detalicznych usług szerokopasmowego dostępu do internetu (o 5,8%),

  • stabilnego strumienia przychodów z biznesowych usług transmisji danych.

Po przezwyciężeniu problemów technicznych z systemem obsługującym składane zamówienia, Grupa TP ponownie osiągnęła poziom 30% udziału w liczbie aktywacji netto.
W efekcie, Grupa TP utrzymała wiodącą pozycję na rynku szerokopasmowego dostępu do internetu, z udziałem w rynku na poziomie 49% (wartość sprzedaży) i 39% (liczba klientów).
Marża EBITDA z telefonii stacjonarnej zmniejszyła się o 3,1 punktu procentowego, na co złożyły się spadek przychodów oraz wzrost kosztów. Koszty operacyjne zwiększyły się o 56 mln zł, (o 3,9%), głównie w wyniku wzrostu kosztów użytkowania nieruchomości o 32 mln zł (najem powierzchni w Warszawie). Następnym, istotnym czynnikiem zwiększającym koszty, był wzrost wydatków związanych z rozwojem oferty programowej dla usług TV (o 23 mln zł). Również koszty rozliczeń 4
międzyoperatorskich zwiększyły się o 21 mln zł, co było spowodowane wzrostem międzynarodowego ruchu przychodzącego i tranzytowego (na co nałożył się dodatkowo wzrost stawek, wynikający z osłabienia złotego). Oszczędności w kosztach sprzedaży i podatków związanych z budowlami sieci, oraz niewielkie zyski ze sprzedaży aktywów, pomogły skompensować część wzrostu kosztów.

Omówienie wyników za pierwszy kwartał 2009 roku w segmencie telefonii komórkowej

  • Spadek przychodów (o 4,5%), z powodu:

  • Spadku przychodów z usług hurtowych o 12,2%, z powodu obniżek stawek MTR

  • Spadku wskaźnika ARPU w usługach detalicznych o 3,7% (pomimo wzrostu AUPU o 23,8%), w wyniku świątecznych promocji z darmowymi połączeniami oraz stopniowej migracji klientów abonamentowych do nowych planów taryfowych

  • Dalszy wzrost liczby klientów abonamentowych (o 11,2%) oraz ich udziału w ogólnej liczbie klientów do 46,1%

  • Dalszy wzrost liczby klientów dedykowanych mobilnych usług szerokopasmowego dostępu do internetu (o 40,5%)

  • Spadek marży EBITDA z usług segmentu telefonii komórkowej w wyniku spadku przychodów oraz wzrostu kosztów spowodowanego zmianą kursów walutowych

Kluczowe wskaźniki - Telefonia komórkowa

Telefonia komórkowa Kwartał do dnia 31 marca 2009 Zmiana rok do roku
Przychody (w mln zł) 1.998 -4,5%
Łączna liczba klientów (w tys.) 13.681 -2,3%
Liczba klientów postpaid (w tys.) 6.311 +11,2%
Liczba mobilnych dostępów szerokopasmowych (w tys.) 368 +40,5%
Marża EBITDA 28,2% -10,6 pp

W pierwszym kwartale 2009, na rynku komórkowym doszło do niemal całkowitego zahamowania wzrostu (wyniósł jedynie 0,9% w ujęciu wartościowym). Zasadniczą przyczyną tego spowolnienia, były dwie obniżki stawek MTR: o 15% w maju 2008 roku oraz o 36% wprowadzona efektywnie w marcu 2009 roku, a dodatkowym czynnikiem był spadek cen, spowodowany zaostrzającą się konkurencją.
W tak wymagających warunkach przychody Orange spadły o 4,5%. Przychody ze sprzedaży detalicznej spadły o 1,6% w wyniku odłożonego w czasie wpływu świątecznych promocji z darmowymi połączeniami oraz stopniowej migracji klientów abonamentowych do nowych planów taryfowych. Wpływ powyższych czynników został częściowo skompensowany przez wzrost przychodów ze sprzedaży pod marką Orange usług stacjonarnych, głównie szerokopasmowego dostępu do Internetu, którego liczba klientów wzrosła na przestrzeni roku pięciokrotnie, do poziomu 127 tys.
Na rynku hurtowym, spadek przychodów wyniósł 12,2%, z powodu obniżki stawek MTR narastająco o około 25% (spadek ten zrównoważony został częściowo przez wzrost ruchu przychodzącego).
Orange w pierwszym kwartale zwiększył liczbę klientów abonamentowych o 11,2% (rok do roku), co odzwierciedla strategię koncentracji Grupy TP na budowaniu wartości. Znacząco wzrosła liczba klientów dedykowanych mobilnych usług szerokopasmowego dostępu do internetu (o 40,5%). Równocześnie nastąpił spadek liczby klientów usług przedpłaconych o 11,5% rok do roku. Jest to skutek zakończenia procesu racjonalizacji tej bazy klientów, zapoczątkowanego w 2008 roku.
Dalsze osłabienie złotego w pierwszym kwartale 2009, zwiększyło niektóre koszty operacyjne wyrażone w euro. Wpływ ten był widoczny w różnych kategoriach kosztów, m.in. w kosztach sprzedaży, kosztach dotyczących sieci i systemów informatycznych oraz kosztach rozwoju produktów (wliczanych do kosztów usług obcych). Dodatkowo, niekorzystne kursy walutowe spowodowały wzrost kosztów roamingu, który zniwelował oszczędności w rozliczeniach z operatorami w ruchu krajowym (wynikające z niższych stawek MTR).
W konsekwencji, marża EBITDA dla telefonii komórkowej spadła do 28,2%.

Podsumowanie

Wyniki Grupy TP w pierwszym kwartale 2009 były głównie pod wpływem skutków decyzji regulacyjnych i niekorzystnych zmiany relacji złotówki do Euro. Są także skutkiem rosnącej konkurencji. Tym razem negatywny wpływ tych czynników nie został w pełni skompensowany przez wzrost liczby klientów oraz wzrost wykorzystania usług. Jednak dalszy wzrost liczby klientów abonamentowych, wzrost liczby użytkowników mobilnego dostępu do internetu oraz rozwój szerokopasmowego dostępu stacjonarnego wraz ofertą TV powinny zostać docenione jako podstawa naszej pozycji konkurencyjnej, która zapewni odpowiedni zwrot, gdy rynek w Polsce powróci na ścieżkę wzrostu.
Pomimo tego, Grupa TP rozpoczęła wdrożenie programu oszczędnościowego, skupiającego się kosztach operacyjnych i nakładach kapitałowych, mającego na celu dalsze zabezpieczenie realizacji celu w postaci wygenerowania w bieżącym roku minimum 3 mld zł wolnych przepływów pieniężnych netto, przed uwzględnieniem wpływu zdarzeń nadzwyczajnych. Źródłami oszczędności będą:

  • Optymalizacja kosztów stałych, szczególnie w obszarach infrastruktury oraz funkcji wsparcia.
  • Renegocjacje cen wpływających na poziom kosztów zmiennych.
  • Dalsza rewizja projektów inwestycyjnych, głównie z perspektywy optymalizacji ich rozmiaru i harmonogramu w stosunku do potrzeb w zakresie dostarczania pojemności i pokrycia infrastrukturą oraz nowych produktów.

Roland Dubois, Członek Zarządu TP ds. Finansów, stwierdził:

„Podtrzymujemy nasz cel w zakresie generowania gotówki w roku 2009. Na bazie silnych fundamentów Grupy wdrażamy program oszczędnościowy, który w krótkiej perspektywie pomoże nam przezwyciężyć negatywne czynniki rynkowe, a także wzmocni naszą pozycję, gdy rynek ponownie znajdzie się w fazie wzrostu. Możliwości finansowe Grupy TP są solidne, przy płynności na poziomie 4,9 mld zł, kredytach w pełni zabezpieczonych przed wahaniami kursów, a największe agencje ratingowe po raz kolejny podtrzymały naszą wysoką ocenę. Obserwując obecne turbulencje na rynkach finansowych oraz rynku kredytów bankowych, podjęliśmy jednak decyzję o uruchomieniu programu emisji średnioterminowych obligacji na rynek europejski w celu zabezpieczenia z wyprzedzeniem przyszłych potrzeb finansowych. Program ten pozwoli nam lepiej zbilansować strukturę zadłużenia Grupy i wydłużyć jego zapadalność. Łączna kwota emisji w ramach programu wynosi maksymalnie 1,5 mld Euro i tak szybko, jak tylko ukończymy prospekt emisyjny, poinformujemy rynek o szczegółach i warunkach programu.”

Skonsolidowane przychody netto Grupy TP

(w mln zł) 3 miesiące do 31 marca 2009 3 miesiące do 31 marca 2009 (pro forma) 3 miesiące do 31 marca 2008 (opublikowane)
Usługi telefonii stacjonarnej 1 601 1 765 1 765
Oferta detaliczna (abonament i ruch) 1 306 1 544 1 544
Oferta hurtowa (w tym połączenia międzyoperatorskie) 289 210 210
Przychody z automatów samoinkasujących 6 11 11
Inne 0 0 0
Usługi telefonii komórkowej 1 844 1 943 1 943
Połączenia głosowe 1 048 1 122 1 122
Rozliczenia z innymi operatorami 425 483 483
Usługi przesyłania wiadomości i kontentu 351 339 339
Inne 20 -1 -1
Usługi przesyłu danych 645 607 607
Dzierżawa łączy 84 93 93
Transmisja danych 165 156 156
Komutowany dostęp do internetu 5

 
10 10
Szerokopasmowy dostęp do internetu 391

 
348 348
Radiokomunikacja 54 52 52
Sprzedaż towarów i inne 168 159 160
Przychody razem, netto 4 312 4 526 4 527

Struktura kosztów operacyjnych Grupy TP

(w mln zł) 3 miesiące do 31 marca 2009 3 miesiące do 31 marca 2009 (pro forma) 3 miesiące do 31 marca 2008 (opublikowane)
Koszty wynagrodzeń pracowniczych 611 601 611
Koszty usług operatorskich 647 634 634
Koszty sprzedaży 614 592 593
Koszty dotyczące sieci i systemów informatycznych 244 217 218
Usługi kontentowe 43 41 40
Inne usługi obce 400 330 334
Pozostałe koszty operacyjne, netto 101 106 95
Rezerwy na roszczenia i sprawy sądowe, ryzyka i inne koszty 0 1 1
Zyski (straty) z tytułu różnic kursowych -5 -5 -5
Koszty operacyjne razem 2 658 2 520 2 524

Struktura zatrudnienia w Grupie TP

(w przeliczeniu na pełne etaty) Na 31 marca 2008 Na 30 czerwca 2008 Na 30 września 2008 Na 31 grudnia 2008 Na 31 marca 2009
TP S.A. 24 682 24 190 23 878 23 484 23 152
TP S.A. wraz ze spółkami wydzielonymi* 26 573 25 471 25 178 24 911 24 653
PTK Centertel 3 246 3 292 3 361 3 373 3 559
Pozostałe 1 019 1 018 1 044 965 921
Grupa TP 30 838 29 781 29 583 29 249 29 134

* Procesem wydzieleń objęto do 30 czerwca 2008 następujące podmioty: TP Emitel, TP Teltech, TP Edukacja i Wypoczynek, TP Ditel

Opinie:

Opinie archiwalne (3):

Komentuj

Komentarze / 3

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    berry pisze: 2009-04-28 14:53
    No to, że trochę spadły przychody z telefonii stacjonarnej to jest normalne (duża konkurencja ze strony komórek, wojna cenowa w prepaidach), no ale zwraca też uwagę duży wzrost liczby użytkowników netu...
    0
  • Users Avatars Mini
    goral-1 pisze: 2009-04-28 18:06
    Orange ubyło bardzo dużo kart prepaidowych w I kw. 2009 roku. Segment post paido do góry, tu operator zanotowal dobry wynik.
    0
  • Users Avatars Mini
    vetinari pisze: 2009-04-29 16:01
    Z tego,co widać na tabelce, to abonament oranga stacza sie po równi pochyłej. Może tak jak zaoferowali lepszą ofertę prepaid, może planują coś większego z abo. Z drugiej strony ich plany jak na razie idą w łeb, jak rebranging neostrady na orage. Miał sie odbyć w tym roku, a czy na pewno będzie w 2010, też nie można być pewnym.
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: