Omówienie wyników Telekomunikacji Polskiej za 2010 rok:
spadek przychodów o 8,5% względem 2009 roku, przy poprawie trendu kwartalnego
spadek o 7,0% rok-do-roku w 4 kw. wobec -7,5% w 3 kw. i -8,7% w 2 kw.
obniżenie bazy kosztowej o 5,9% w 2010 roku dzięki programowi optymalizacji kosztów
skorygowana6 marża EBITDA na poziomie 38,9% wobec 41,2% w 2009 roku
przywrócony wzrost liczby klientów dostępu do internetu, +17 tys. w 4 kw.
nowe, konkurencyjne ceny oraz plan działań dla tego segmentu przyniosły wyniki
wzrost liczby klientów telewizji o 46% względem 2009 roku, do 544 tys.
potrojenie liczby abonentów płatnej telewizji (premium) vs 2009 rok, do 125 tys.
Kluczowe wskaźniki
Telefonia stacjonarna | 4 kw. 2010 | 4 kw. 2009 | Zmiana | Cały rok 2010 | Cały rok2009 | Zmiana |
Przychody (w mln zł) | 2 211 | 2 377 | -7,0% | 9 028 | 9 863 | -8,5% |
Liczba łączy stacjonarnych (w tys.) - W tym Orange WLR i Orange WLL | 6 346 | 7 076 | -10,3% |
|
|
|
Liczba detalicznych dostępów szerokopasmowych (w tys.) | 2 286 | 2 273 | +0,6% |
|
|
|
Liczba klientów usług TV (w tys.) | 544 | 372 | +46,2% |
|
|
|
Skorygowana marża EBITDA (jako % przychodów) | 36,3% | 37,4% | -1,1 pp | 38,9% | 41,2% | -2,3 pp |
W segmencie telefonii stacjonarnej, Grupa TP podlega nadal silnej konkurencji oraz procesowi wypierania telefonii stacjonarnej przez telefonię komórkową. Pomimo tych czynników, w 2010 roku nastąpiła stopniowa poprawa trendu w zakresie przychodów: od spadku o 10,5% rok-do-roku w 1 kw. do ograniczenia erozji do 7% w 4 kw. W całym roku, przychody telefonii stacjonarnej zmniejszyły się o 8,5% względem 2009 roku, głównie w wyniku strukturalnego spadku liczby abonentów stacjonarnych. Istotny postęp odnotowano w segmencie dostępu do internetu; korzystając z formuły „koszt plus”, w październiku 2010 roku Grupa TP znacząco obniżyła ceny dostępu szerokopasmowego, dostosowując je do poziomu rynkowego. Obniżka cen przyniosła wymierne wyniki: 17 tys. przyłączeń netto w 4 kw., dzięki czemu w całym roku Grupa TP odnotowała niewielki wzrost liczby klientów usług dostępu do internetu. Utrzymała się wysoka dynamika wzrostu dla usług TV – liczba klientów tych usług zwiększyła się o 46% względem 2009 roku, osiągając na koniec roku poziom 544 tys.
Marża EBITDA (skorygowana) dla segmentu telefonii stacjonarnej wyniosła w 2010 roku 38,9% wobec 41,2% w 2009 roku. Spadek marży wynikał przede wszystkim z erozji przychodów, zrównoważonej częściowo przez obniżenie bazy kosztowej6 o 5,9% rok-do-roku. Oszczędności uzyskano dzięki realizowanemu przez Grupę programowi optymalizacji kosztów, który kontrybuował do redukcji kosztów dotyczących sieci i systemów informatycznych o 7,6% rok-do-roku, kosztów wynagrodzeń pracowniczych o 4,6% oraz kosztów usług operatorskich w segmencie telefonii stacjonarnej o 6,1%.