Telekomunikacja Polska w 2010 r. - wyniki

Newsy
Żródło: TP S.A.
Opinie: 0

Omówienie wyników Telekomunikacji Polskiej za 2010 rok:

  • spadek przychodów o 8,5% względem 2009 roku, przy poprawie trendu kwartalnego

  • spadek o 7,0% rok-do-roku w 4 kw. wobec -7,5% w 3 kw. i -8,7% w 2 kw.

  • obniżenie bazy kosztowej o 5,9% w 2010 roku dzięki programowi optymalizacji kosztów

  • skorygowana6 marża EBITDA na poziomie 38,9% wobec 41,2% w 2009 roku

  • przywrócony wzrost liczby klientów dostępu do internetu, +17 tys. w 4 kw.

  • nowe, konkurencyjne ceny oraz plan działań dla tego segmentu przyniosły wyniki

  • wzrost liczby klientów telewizji o 46% względem 2009 roku, do 544 tys.

  • potrojenie liczby abonentów płatnej telewizji (premium) vs 2009 rok, do 125 tys.

Kluczowe wskaźniki

Telefonia stacjonarna
 

4 kw. 2010

4 kw. 2009

Zmiana

Cały rok 2010

Cały rok2009

Zmiana

Przychody (w mln zł)

2 211

2 377

-7,0%

9 028

9 863

-8,5%

Liczba łączy stacjonarnych (w tys.) - W tym Orange WLR i Orange WLL

6 346

7 076

-10,3%

 

 

 

Liczba detalicznych dostępów szerokopasmowych (w tys.)

2 286

2 273

+0,6%

 

 

 

Liczba klientów usług TV (w tys.)

544

372

+46,2%

 

 

 

Skorygowana marża EBITDA (jako % przychodów)

36,3%

37,4%

-1,1 pp

38,9%

41,2%

-2,3 pp

W segmencie telefonii stacjonarnej, Grupa TP podlega nadal silnej konkurencji oraz procesowi wypierania telefonii stacjonarnej przez telefonię komórkową. Pomimo tych czynników, w 2010 roku nastąpiła stopniowa poprawa trendu w zakresie przychodów: od spadku o 10,5% rok-do-roku w 1 kw. do ograniczenia erozji do 7% w 4 kw. W całym roku, przychody telefonii stacjonarnej zmniejszyły się o 8,5% względem 2009 roku, głównie w wyniku strukturalnego spadku liczby abonentów stacjonarnych. Istotny postęp odnotowano w segmencie dostępu do internetu; korzystając z formuły „koszt plus”, w październiku 2010 roku Grupa TP znacząco obniżyła ceny dostępu szerokopasmowego, dostosowując je do poziomu rynkowego. Obniżka cen przyniosła wymierne wyniki: 17 tys. przyłączeń netto w 4 kw., dzięki czemu w całym roku Grupa TP odnotowała niewielki wzrost liczby klientów usług dostępu do internetu. Utrzymała się wysoka dynamika wzrostu dla usług TV – liczba klientów tych usług zwiększyła się o 46% względem 2009 roku, osiągając na koniec roku poziom 544 tys.
Marża EBITDA (skorygowana) dla segmentu telefonii stacjonarnej wyniosła w 2010 roku 38,9% wobec 41,2% w 2009 roku. Spadek marży wynikał przede wszystkim z erozji przychodów, zrównoważonej częściowo przez obniżenie bazy kosztowej6 o 5,9% rok-do-roku. Oszczędności uzyskano dzięki realizowanemu przez Grupę programowi optymalizacji kosztów, który kontrybuował do redukcji kosztów dotyczących sieci i systemów informatycznych o 7,6% rok-do-roku, kosztów wynagrodzeń pracowniczych o 4,6% oraz kosztów usług operatorskich w segmencie telefonii stacjonarnej o 6,1%.

Opinie:

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: