TVN zmusił UKE do działania

Newsy
Żródło: UKE
Opinie: 25

Prezes UKE rozpoczął przeciwko Tele2 Polska postępowanie o naruszenie obowiązków informacyjnych w stosunku do użytkowników końcowych przy zawieraniu umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych.

W opinii Prezesa UKE istnieje uzasadnione przypuszczenie, iż Tele2 Polska Sp. z o.o. (Tele2) w procesie zawierania ww. umów, w szczególności poza lokalem przedsiębiorcy oraz na odległość przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, poprzez udzielanie niejednoznacznych i nieostrych informacji dotyczących sposobu zawierania powyższych umów oraz wprowadzając niezrozumiałe dla zwykłego odbiorcy procedury zawierania tych umów, wprowadza w błąd abonentów/użytkowników końcowych doprowadzając ich do składania niezamierzonych oświadczeń woli.

Z licznych skarg otrzymywanych przez Prezesa UKE wynika również, iż operator zaniedbuje prawa konsumentów nie tylko do uzyskania pełnej i rzetelnej informacji przy zawieraniu umów na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, utrudnia rozwiązanie umowy oraz wykazuje się niestarannością przy rozpatrywaniu reklamacji i rozliczaniu za zrealizowane usługi.

Przykładowe nieprawidłowości w działaniach Tele2:

1. Prawo do rzetelnej i pełnej informacji oraz prawo do swobodnego wyboru operatora świadczącego usługi telekomunikacyjne.

Tele2 zawiera umowy z konsumentami poprzez akwizytorów i telemarketerów, tj. zawiera umowy poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość. Konsumenci skarżą się na niepełną informację, wprowadzanie w błąd co do charakteru rozmowy (nie są informowani, że rozmowa ma na celu zawarcie umowy), przedstawianiu niepełnych informacji o ofercie (nieinformowanie o pewnych rodzajach opłat, czy niepodawanie nazwy Firmy) a także wyłudzanie danych w celu sformułowania umowy (informowanie, że to tylko ankieta lub dane są potrzebne do przesłania oferty).

W efekcie konsumenci otrzymują faktury do zapłaty za usługi, na świadczenie których nie chcieli zawrzeć umowy. W wyniku rozmowy telefonicznej otrzymują przesyłkę ze specjalnym formularzem na kopercie, który jest zleceniem preselekcji. Konsumenci podpisują dokument przekonani, że potwierdzają tylko odbiór przesyłki. Nie są także informowani o prawie odstąpienia od umowy, ale każdy wypowiadający umowę obciążany jest karą za jej zerwanie w wysokości 100 zł.

Każdy kto został powiadomiony o zawarciu umowy (przez telefon lub u akwizytora) mimo, że nie wyrażał takiej zgody może ją wypowiedzieć w ciągu 10 dni od jej zawarcia. Informacje o tym jak wypowiedzieć i kiedy można znaleźć na stronach UKE. Prócz tego pomocy w takich sprawach udzielają Delegatury UKE w miastach wojewódzkich, Powiatowi Rzecznicy Konsumentów oraz organizacje konsumenckie.

2. Prawo do zmiany operatora i wypowiedzenie umowy zgodnie z zasadami regulaminu.

Konsumenci wskazują również na brak przyjmowania wypowiedzenia umowy przez operatora. Tele2 wielokrotnie twierdzi, że nie otrzymała przesłanego wypowiedzenia umowy i nalicza dalsze opłaty. Abonenci reklamując na poczcie niedostarczenie przesyłki dowiadują się, że wypowiedzenie zostało odebrane przez upoważnionego pracownika Tele2

W związku z tym proponujemy wysyłać wypowiedzenie umowy przesyłką za zwrotnym poświadczeniem odbioru. Ponieważ w wielu skargach podnoszone jest problem nie potwierdzania zgłoszeń i reklamacji telefonicznych, przypominamy, aby w każdym przypadku kontaktu telefonicznego pytać i notować nazwę firmy, nazwisko pracownika, ż którym prowadzimy rozmowę i numer zgłoszenia.

W przypadku gdy operator utrudnia wypowiedzenie umowy proponujemy zwracanie się o pomoc do Delegatury UKE w miastach wojewódzkich, Powiatowych Rzeczników Konsumentów oraz organizacji konsumenckich.

3. Prawo do właściwej jakości usług i rzetelnego naliczania należności za zrealizowane usługi.

Kolejnym powtarzającym się problemem klientów Tele2 jest niemożność uzyskania odpowiedzi na zgłoszoną reklamację, brak możliwości wyjaśnienia wątpliwych należności i skorygowania błędów w fakturach.

Firmę Tele2 obowiązują tak jak innych dostawców publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 1 października 2004 r. w sprawie trybu postępowania reklamacyjnego oraz warunków, jakim powinna podlegać reklamacja usługi telekomunikacyjnej (Dz. U. Nr 226, poz. 2291). Wynika z niego że reklamacja może być złożona pisemnie, telefonicznie lub ustnie do protokołu, a także elektronicznie (mailem). Dostawca usług ma obowiązek w ciągu 14 dni od jej złożenia (pisemnie, telefonicznie lub elektronicznie) potwierdzić jej przyjęcie. Firma ma 30 dni na rozpatrzenie reklamacji i udzielenie pisemnie odpowiedzi. Odpowiedź musi zawierać m.in. podstawę prawną, rozstrzygnięcie, pouczenie o dalszym prawie dochodzenia roszczeń i podpis upoważnionego pracownika. Jeżeli odpowiedź na reklamację jest odmowna musi zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne i być dostarczona przesyłką poleconą. Jeżeli odpowiedź na reklamację nie zostanie udzielona w ciągu 30 dni od jej zgłoszenia uznaje się że została uznana.

W przypadku gdy operator uchyla się od odpowiedzi na reklamacje proponujemy zwracanie się o pomoc do Delegatury UKE w miastach wojewódzkich.

Opinie:

Opinie archiwalne (25):

Komentuj

Komentarze / 25

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    Aster pisze: 2006-09-13 16:33
    Zniszczyć Tele2!!!
    0
  • Users Avatars Mini
    Aster pisze: 2006-09-13 16:37
    Ośmieszają się i są mln razy gorsi od TP. A biorąc pod uwagę, że nie płacą za utrzymanie sieci - bo jej nie mają (pasożyty) - to ich abonament winien wynosić max 10 PLN.
    0
  • Users Avatars Mini
    krissssas pisze: 2006-09-13 17:54
    Najpierw trochę poczytaj a potem coś pisz. Z tego co wiem to kupują abonament od TPSA hurtowo, bodajże po 26 zł i sprzedają go po 30-kilka, czyli mają z jednego klienta ok 10 zł miesięcznie. Od tego trzeba odliczyć koszty reklamy, promocji, domokrążców i wiele innych .....
    0
  • Users Avatars Mini
    krzyno pisze: 2006-09-13 18:10
    Na wstępie zaznaczę, że nie lubię tej firmy za praktyki przez nią stosowane, ale muszę powiedziec, że wina leży po obu stronach - czyli firmy i ludzi zawierających umowę. Ludzie przed podpisaniem umowy nie zapoznają się dokładnie ze wszystkimi warunkami i kosztami. Do mnie dzwonią co jakiś czas z różnych firm z ofertami i promocjami, ale do czasu kiedy nie zapoznam się z daną ofertą nie wyrażam zgody na zmiany mojej oferty i doradzam to wszystkim moim znajomym. Najgorsze jest to, że CDN
    0
  • Users Avatars Mini
    bartoldoo pisze: 2006-09-13 18:16
    co do abonamentu to oczywiście jest tak jak pisał krissssssas ale tele2 to firma bardzo podstępnie działajaca i było by dobrze żeby się pani prezes również zajeła pozostałymi firmami telekomunikacyjnymi a nie tylko tpsa bo coś mi się wydaje że ta tpsa to jest świeta w porównaniu z niktórymi ;-)
    0
  • Users Avatars Mini
    krzyno pisze: 2006-09-13 18:18
    takie firmy żerują na osobach starszych lub nieznających oferty danej firmy i konkurencji. Ostatnio TVN pokazywał praktyki tej firmy i bardzo dobrze, że są ludzie którzy zajmą się tym. Do moich teściów też kiedyś przyszedł gośc z ofertą TELE 2, i tak szybko jak przyszedł tak po kilku moich pytaniach, jeszcze szybciej się ewakuował. Babcię niestety przekabacili i podpisała umowę, ale zerwałem ją i ma tepsę tylko.
    0
  • Users Avatars Mini
    krzyno pisze: 2006-09-13 18:20
    Na wstępie zaznaczę, że nie lubię tej firmy za praktyki przez nią stosowane, ale muszę powiedziec, że wina leży po obu stronach - czyli firmy i ludzi zawierających umowę. Ludzie przed podpisaniem umowy nie zapoznają się dokładnie ze wszystkimi warunkami i kosztami. Do mnie dzwonią co jakiś czas z różnych firm z ofertami i promocjami, ale do czasu kiedy nie zapoznam się z daną ofertą nie wyrażam zgody na zmiany mojej oferty i doradzam to wszystkim moim znajomym. Najgorsze jest to, że CDN
    0
  • Users Avatars Mini
    krzyno pisze: 2006-09-13 18:26
    coś z tą stronką nie tak jest, nie chciało mi jej załadować i powieliło wcześniejszą wypowiedź. Z innymi stronkami nie mam kłopotu, śmigają szybciutko i jest OK.
    0
  • Users Avatars Mini
    midas pisze: 2006-09-13 18:53
    Tele2 oszukuje, ale ludzie tez nie sa bez winy. Kto jest na tyle naiwny, aby podawac PESEL podczas rozmowy telefonicznej???
    0
  • Users Avatars Mini
    gujemo pisze: 2006-09-13 19:06
    o prosże, jak tylko dwa reportaże w TVN-ie, to już pani prezes zmienia zdanie o Tele2
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2006-09-13 21:26
    Zdanie można sobie wyrobić i zez żadnych reportaży. Ja od lat mam wyrobione zdanie o Tele2 - i nikt mi tu nie wmówi, jak oni próbują wmawiać, że to nie oni tylko przedstawicie, że to wszystko, chamskie (!!!) zachowanie akwizytorów, to wina partnera. Nie - tak jak ludzie w punktach sprzedaży reprezentują operatorów "normalnych" tak oni reprezentują Tele2, nie ważne że są zatrudnieni przez inne firmy. Od zawsze uważam Tele2 za PASOŻYTA na tym rynku. I tak zawsze będę podchodził do takich zachowań.
    0
  • Users Avatars Mini
    rollo pisze: 2006-09-13 22:51
    Tele to poprostu operator na 2 i tyle ! - moze UKE dorwie sie im do tylka - bo ten reportaz zrobil na mnie takie samo wrazenie jak handel zwlokami.
    0
  • Users Avatars Mini
    haha pisze: 2006-09-13 22:57
    Ciekaw jestem ile jeszcze UKE by czekało z działaniami. Miłe słówka w prasie w strone Pani Prezes od P. Nesterowicza zrobiły chyba swoje :) Po reportażu w TVN jednak nie mieli wyboru i od razu wyjeli z szuflady skargi.
    0
  • Users Avatars Mini
    andrzejs pisze: 2006-09-13 22:58
    wszyscy wiedzieli jak jest z tele2,po2 wiekszosc komentarzy jest tu przesadzona,po3 nastepuje tu konflikt interesow..miedzynarodowych ale lokoalnych,wszyscu muwia o konkurencyjnosci a tak naprawde sprzyjaja monolom czyli ITI,CZEGO CI ZYDZI NIE WYMYSLA..
    0
  • Users Avatars Mini
    maras pisze: 2006-09-13 23:40
    krissssas - nie wliczaj tu kosztów reklamy itd bo tele2 jeszcze beszie zarabiac na połaczeniach wykonywanych przez "swoich" klientów. Po drugie TPSA i tak została zmuszona do sprzedaży hurtowej z dużo większym upustem niż to ma miejsce na rynkach europejskich. Po trzecie od początku istnienia w Polsce Tele2 ich dziłalnosc reklamowa ograniczała do czarnego PR i negowania oferty konkurencji. a to jak tele2 postępowało z klientami to też rzeka nonsensów i przekrętów - od samego początku.
    0
  • Users Avatars Mini
    Szota pisze: 2006-09-13 23:42
    Pozdrawiamy słuchaczy radyja...
    0
  • Users Avatars Mini
    wonder pisze: 2006-09-13 23:45
    Czytam te skargi i nie widzę tam nic nadzwyczajnego. Ludzie piszą skargi na to, że nie przeczytali umowy, którą podpisali. Do kogo mieć w takiej sytuacji pretensje, bo cyba nie do tele 2?
    0
  • Users Avatars Mini
    maras pisze: 2006-09-13 23:54
    krissssas a jeżeli o tym nie wiesz to chętnie Ci powiem ze UKE ustaliło (nakazało tepsie) że od ceny referencyjnej przysługuje Tele2 upust hurtowy w wysokości 46,99%. tylko ze w innych krajch UE ten procent upustu waha się od 2% do 21%. Daleczego Pani Prezes UKE zrobiła taki prezent firmie Tele2? cóz nieoficialnie wszyscy wiedzą ale nikt nie mówi.
    0
  • Users Avatars Mini
    Ja pisze: 2006-09-14 00:36
    Wiedzialem o tego typu dzialaniach jesli chodzi oTele 2 ale nigdy sobie sprawy nie zdawalem ze jest az tak bezczelne z ich strony to jest sprawa kryminalna Telekomunikacja Polska to jest przy nich przykladna firma!!.Wszyscy sie przywalili do TPSA lacznie z prezes UKE a tu sie okazuje ze TELE 2 jest o niebo gorsze !!.Nie mam pytan Tele 2 powinno zostac wziete ostro za du...i zgadzam sie z ludzmi ktorzy uwazaja ta firme za pasozyta !!
    0
  • Users Avatars Mini
    krzyno pisze: 2006-09-14 11:29
    I tylko czekać jak TELE 2 ogłosi, że wycofuje się z polskiego rynku telekomunikacyjnego. Przecież już tak zrobili kilka razy.
    0
  • Users Avatars Mini
    pisze: 2006-09-14 11:34
    mnie straszyli komornikiem, gdy spóźniłem się z płatnością dwa tygodnie. Po drugim takim liście przestałem korzystać z ich usług. Może TP S.A. to monopol, ale w porównaniu do Tele2, sposób obsługi klientów, kultura osobista pracowników, jakość usług (np swego czasu nie było możliwości połączenia się przez Tele 2 z Baiłorusią, podobnie jak zapchane podczas darmowych sobót łącza) to niebo a ziemia.
    0
  • Users Avatars Mini
    marcin pisze: 2006-09-14 12:08
    A ja zamiast stacjonarki mam Tak Tak-a w domu i problem z głowy......:-)
    0
  • Users Avatars Mini
    hor pisze: 2006-09-14 13:57
    maras - no teraz może UKE zmienii podejście wobec TELE2 - przy dużej ilości skarg mogli by gdyby chcieli zmienić ten procent upustu na np. 2-20% i wtedy tele2 powiedziałoby dowidzenia :)))
    0
  • Users Avatars Mini
    hor pisze: 2006-09-14 13:57
    maras - no teraz może UKE zmienii podejście wobec TELE2 - przy dużej ilości skarg mogli by gdyby chcieli zmienić ten procent upustu na np. 2-20% i wtedy tele2 powiedziałoby dowidzenia :)))
    0
  • Users Avatars Mini
    ajp pisze: 2006-09-14 19:31
    Oszustwo - nie przejdzie! robcie tak w Szwecji, nie w Polsce kraju prawa i sprawiedliwosci!
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: