UKE przygotowało raport o polskim rynku broadband

Newsy
Żródło: UKE
Opinie: 6

Urząd Regulacji Telekomunikacji przygotował we wrześniu analizę cen usług szerokopasmowych w Polsce po wprowadzeniu przez Telekomunikację Polską nowej promocji na neostradę.

Analiza obejmuje usługi dostępu do sieci Internet spełniające kryterium uznane przez Urząd Komunikacji Elektronicznej jako podstawowe przy określaniu usług szerokopasmowych a mianowicie takie, że przepływność w stronę abonenta powinna być wyższa niż 144 kbit/s. Dane dotyczące działalności analizowanych podmiotów pochodzą z cenników posiadanych przez UKE oraz z oficjalnych stron operatorów.

Analiza składa się z trzech części. Pierwsza część analizy obejmuje porównanie cen usług dostępu szerokopasmowego do sieci Internet świadczonych przez TP S.A. na koniec roku 2005 z promocją cenową obowiązującą od 4 lipca 2006. W drugiej części przeprowadzona została analiza cen z końca roku 2005 i aktualnych 6 największych konkurentów TP, (Netia, Dialog, UPC, Vectra, Multimedia Polska, Aster City) wraz z opisem aktualnych promocji oferowanych przez operatorów. W ostatniej podsumowującej części dokumentu zawarte zostały wnioski nasuwające się po analizie wyżej opisanych zmian cen usług szerokopasmowych.

Najważniejsze wnioski z analizy:

Rozwój rynku dostępu do sieci Internet w ostatnich latach spowodowany był głównie częściowym uwolnieniem rynku usług telekomunikacyjnych. Jednak najistotniejszym z punktu widzenia użytkowników bodźcem skłaniającym do przyłączenia się do sieci stały się niskie koszty instalacji oraz obniżenie opłat dostępowych. Tempo wzrostu użytkowników Internetu jednak nie jest zadowalające i w związku z tym UKE w roku bieżącym podjął szereg decyzji, których zadaniem jest między innymi zwiększenie liczby osób korzystających z usług dostępu do sieci Internet.

Na podstawie analizy można stwierdzić, iż rynek próbuje reagować na obniżki cen ze strony operatora dominującego. Pozostali gracze na rynku dostępu do sieci Internet również próbują pozyskać nowych abonentów swoich usług poprzez wprowadzanie na rynek różnego rodzaju promocji. Ceny usług w poszczególnych przedziałach przepływności nie wykazują znacznych różnic. Różnice uwidaczniają się przy analizie horyzontów czasowych, na jakie zawierane są umowy. Żaden z analizowanych operatorów, wyłączając TP S.A., nie wymaga podpisywania umowy aż na 3 lata. Nawet umowa jaką oferuje operator dominujący na najkrótszy okres, 24 miesiące, znajduje się w regulaminie promocji tylko Netii S.A., pozostali operatorzy wymagają podpisywania umowy z reguły na 12 miesięcy.

W dniu 10 maja 2006 r. została podpisana przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej decyzja administracyjna wprowadzająca do stosowania przez Telekomunikację Polską S.A. ofertę ramową określającą warunki dostępu do lokalnej pętli abonenckiej poprzez dostęp do węzłów sieci telekomunikacyjnej na potrzeby usług szerokopasmowej transmisji danych.

Decyzja ta jest odpowiedzią Prezesa UKE na wysokie ceny dostępu szerokopasmowego do Internetu. Zapewni także uwolnienie rynku usług szerokopasmowej transmisji danych i umożliwi innym operatorom oferowanie tego typu usług (odpowiednik neostrady TP) abonentom TP S.A. Sposób ustalania opłat dla operatorów alternatywnych opiera się na metodzie „cena detaliczna minus”. W wyniku tego różnica pomiędzy ceną oferowaną przez TP S.A. swoim abonentom, a ceną za usługę dla operatorów w celu umożliwienia tworzenia ofert konkurencyjnych wynosi 51 %, a dla ofert obejmujących promocje dla abonentów TP S.A. – 41 %.

Na tę decyzję operator dominujący zareagował obniżką cen usług neostrada, której promocyjny abonament w opcji 512 kbit/s i umowie na 36 miesięcy wynosi obecnie 28 zł w pierwszym roku użytkowania, co stanowi niespełna 17 % opłaty z cennika podstawowego, a po tym okresie podwaja się i stanowi 33,26 % opłaty standardowej.

Kolejnym krokiem w kierunku zwiększenia liczby użytkowników Internetu jest zalecenie pokontrolne Prezesa UKE o rozdzieleniu neostrady od abonamentu telefonicznego w ofercie TP S.A. Dotychczas Telekomunikacja Polska S.A. wymagała od użytkowników neostrady by dodatkowo byli abonamentami usług telefonicznych.

Materiały dodatkowe:

Opinie:

Opinie archiwalne (6):

Komentuj

Komentarze / 6

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    mirekb pisze: 2006-09-16 00:42
    dla tego dla kogo simdata jest najlepszym rozwiazaniem taka oferta to brawura;-))
    0
  • Users Avatars Mini
    haha pisze: 2006-09-16 01:04
    Podsumówując: Stała się tragedia !!!! TP zaoferowała jedne z najniższych cen a przecież miała być najdroższa. UKE nie wie co robić. Trzeba podjąć kolejne działania w tym celu aby TP stała się znowu najmniej konkurenycjna. Kolejni operatorzy także obniżyli ceny w opcjach na 24 i 36 miesięcy. UKE zapomina jednak, że obniżki cen nie doprowadzą do rewolucji, wiele osób ma po prostu Internet w d... i nie bedzie na to wydawało nawet 10 zł miesięcznie
    0
  • Users Avatars Mini
    Giaur pisze: 2006-09-16 13:15
    **haha: TP ma jedne z najniższych cen powiadasz? To przyjedź do Płocka. Lokalny operator - Petrotel - wprowadził promocję dla klientów: 1. sam decydujesz czy chcesz umowę na 12 czy na 24 miesiące; 2. Za 61 zł brutto miesięcznie masz: a) plan standardowy (abonament telefoniczny + 10 impulsów) oraz internet 512kbps/128bps bez limitu transferu. Cena obowiązuje przez cały okres trwania umowy! W przypadku TP koszt tej samej usługi jest znacznie wyższy!
    0
  • Users Avatars Mini
    w pisze: 2006-09-16 23:38
    Do kogos kto pisze z astera: zobacz ceny najdrozszych pakietow i zobacz jak tam wypada tepsa.
    0
  • Users Avatars Mini
    margon pisze: 2006-09-17 00:25
    Nie ma słowa o karach umownych. Prosze policzyć ile będzie wynosić kara przy zawartej umowie na 36miesięcy w TPSA na 512 i rozwiązanej powiedzmy w 24miesiącu. Mi wychodzi kara ponad 3000zł, czyli lepiej w takim wypadku byłoby niekorzystać i płacić przez pozostały okres 12miesięcy, bo wtedy nasz abonament przez ten czas to "jedynie" niecałe 700zł...
    0
  • Users Avatars Mini
    JA pisze: 2006-09-17 15:53
    Ten debilny UKE mnie robraja-banda idiotow , najpierw chca zeby bylo najtaniej a jak TPSA wprowadza promocje to wlepiaja kare za to ze zostala ona wdrozona bez poinformowania laskawych regulatorow ze takowa bedzie ( przy czym TP nie miala takiego obiowiazku bo to nie jest usluga powszechna)!!! - nic tylko pogratulowac inteligencji!!.
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: