UOKIK - duże kary dla Orange i Plusa

Newsy
Żródło: UOKiK
Opinie: 7

UOKIK ukarał Orange, Plusa i Tele2 za reklamy wprowadzające klientów w błąd.

Zgodnie z prawem, reklama wprowadza w błąd, gdy na jej podstawie konsument uzyskuje fałszywe wyobrażenie na temat towaru lub usługi. Nie ma przy tym znaczenia, czy zdecyduje się na skorzystanie z danej oferty. Prezes UOKiK prowadzi rocznie około 30 postępowań dotyczących reklamy. Trzy z nich właśnie się zakończyły stwierdzeniem naruszenia prawa.

Wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziła kampania spółki PTK Centertel prowadzona w okresie Świąt Bożego Narodzenia pod hasłem Bliskość tworzy święta. Zdaniem Prezes Urzędu działanie przedsiębiorcy, który reklamował promocyjne usługi w czasie świąt, nawiązując do ich tematyki i symboliki, a jednocześnie uniemożliwiał korzystanie z niej w tym okresie, stanowi nieuczciwą praktykę rynkową. Przedsiębiorca wprowadził bowiem konsumentów w błąd sugerując, że oferta specjalna Oferta promocyjna – Wybrane 3 numery, promowana w ramach prowadzonej kampanii, obowiązuje na takich samych zasadach przez cały rok. Tymczasem nie obowiązuje właśnie w czasie świąt: 24, 25, 26 i 31 grudnia oraz w Nowy Rok. Na spółkę została nałożona kara w wysokości ponad 800 tys. zł.

Zastrzeżenia Urzędu wzbudziła również akcja promocyjna spółki Polkomtel, operatora sieci telefonii komórkowej Plus. W kampanii przedsiębiorcy pojawiły się hasła, które mogły wprowadzać konsumentów w błąd, m.in. Laptop z modemem iPlus tylko za 1 zł oraz Przyjdź do sklepu Vobis. Kup wysokiej klasy laptopa w zestawie z modemem iPlus tylko za 1 zł. Na ich podstawie konsumenci mogli odnieść mylne wrażenie, że kupią komputer wraz z modemem za symboliczną złotówkę. Tymczasem atrakcyjna cena dotyczyła jedynie modemu. W ocenie Urzędu takie działanie, podobnie jak stosowanie mylących elementów graficznych – cena 1 zł umieszczona została na ekranie komputera, a nie na modemie – mogło wprowadzać zainteresowanych ofertą w błąd co do rzeczywistego przedmiotu reklamy. Urząd nałożył na spółkę karę w wysokości ponad 840 tys. zł.

Stosowanie zakazanych prawem działań udowodniono również spółce Tele2. Gdy korzystasz z abonamentu Darmowe rozmowy NON STOP możesz dzwonić za darmo przez całą dobę, a Twój rachunek i tak pozostanie bez zmian – w ten sposób przedsiębiorca reklamował swoją ofertę jednocześnie wprowadzając konsumentów w błąd. Jak ustalono w toku postępowania, abonent w ramach planu taryfowego Darmowe rozmowy NON STOP otrzymywał 2000 bezpłatnych minut miesięcznie na połączenia lokalne, międzymiastowe lub dostęp do Internetu przez modem. Nie miała przy tym znaczenia pora dnia czy dzień tygodnia. Konsumet nie otrzymywał jednak informacji, że po wykorzystaniu limitu, usługi rozliczane będą według stawek określonych w cenniku. Tym samym konsumenci narażeni byli na straty ekonomiczne – zyskiwali bowiem przekonanie, że oferta dotyczy wszystkich połączeń.

We wszystkich trzech przypadkach spółki mają przez sześć miesięcy publikować decyzję Prezesa UOKiK na swoich stronach internetowych – na stronie głównej ma się znaleźć odnośnik do jej pełnej wersji. Muszą również zamieścić dwukrotnie, w dzienniku ogólnopolskim, ogłoszenie zawierające sentencję decyzji. Prezes Urzędu nadała tym zobowiązaniom rygor natychmiastowej wykonalności. Należy dodać, że wszystkie trzy spółki nie prowadzą już zakwestionowanych przez Urząd kampanii.

Decyzje nie są ostateczne, przedsiębiorcy mogą się odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Materiały dodatkowe:

Opinie:

Opinie archiwalne (7):

Komentuj

Komentarze / 7

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    ShAMAN pisze: 2008-09-19 15:37
    nie no jaja jak berety! o tych kampaniach wszyscy już dawno zapomnieli, ale w końcu coś trzeba robić nie? lepiej się zajmijcie tym, żeby każdy zainteresowany mógł podłączyć sobie internet chociaż w opcji 512, a nie bzdurami się interesujecie!!!
    0
  • Users Avatars Mini
    GIENEK pisze: 2008-09-19 16:14
    I BARDZO DOBRZE... SZKODA ZE TAK MAŁE TE KARY
    0
  • Users Avatars Mini
    JANEK pisze: 2008-09-19 16:26
    BRAWO PANI ANIU!!! WRESZCIE KTOŚ MA ODWAGE I JAJA ŻEBY ROBIĆ PORZĄDEK W TYM SYFIE!!! GRATULUJĘ!!!
    0
  • Users Avatars Mini
    das pisze: 2008-09-19 16:27
    @ SHAMAN - bzdurami?? egzekwują prawo, fakt że długo to trwało, ale ważne że doszło do ukarania. co prawda mogliby większe im przyznac, bo na biednych nie trafiło, ale przynajmniej wiedzą że nie sa bezkarni
    0
  • Users Avatars Mini
    uokik pisze: 2008-09-19 17:19
    troche sie osmieszaja. W dokumencie dotyczacym Plusa oceniaja Centka: Prezes Urzędu zważył, co następuje. I. Ocena działań PTK Centertel w aspekcie zarzutu stosowania praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów. Nie to "copy and paste" co trzeba :)
    0
  • Users Avatars Mini
    waldek pisze: 2008-09-19 19:33
    Janek: Jakie Pani Aniu??? Co ma to tego Streżyńska?? To inny urząd. Czy nie wiesz że ta osobniczka jest powołana tylko i wyłącznie do walki z TPSA?? Musi przecież spłacać dług jak ją TELE2 zatrudniało.
    0
  • Users Avatars Mini
    Chudy pisze: 2008-09-20 10:54
    Wy Wszyscy Jesteście Poj.... jak to w filmie było... i to fakt namacalny co widac powyżej... :-( Polski naród jest żałosny, to prawda... wstydzę się że jestem Polakiem... za takich jak Wy (Shaman, waldek i uokik) szczególnie... :-( Jesteście beznadziejni po prostu...
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: