URTiP chce wprowadzić roaming krajowy - jest już projekt decyzji

Newsy
Żródło: URTiP
Opinie: 35

Jest gotowy projekt decyzji nakazującej udostępnienie sieci i wprowadzenie roamingu krajowego w telefonii komórkowej.

15 grudnia br. Prezes Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty przekazał do zaopiniowania przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów projekt decyzji regulacyjnej dotyczącej rynku komórkowego w Polsce. Wymóg uzyskania porozumienia w zakresie propozycji regulacyjnych Prezesa URTiP wynika z Prawa telekomunikacyjnego. Prezes UOKiK powinien wydać opinię w terminie dwóch tygodni.

Projekt decyzji Prezesa URTiP stwierdza występowanie na hurtowym rynku dostępu i rozpoczynania połączeń w sieciach ruchomych, kolektywnej pozycji znaczącej, zajmowanej przez wszystkich trzech faktycznie działających na tym rynku operatorów, tj. Polską Telefonię Cyfrową Sp. z o.o., Polkomtel S.A. oraz PTK Centertel Sp. z o.o.

W wyniku analizy rynkowej Prezes URTiP zidentyfikował następujące problemy:

  • wysoki i praktycznie niezmienny poziom cen detalicznych (zwłaszcza w zakresie usług abonamentowych),

  • trudności w rozpoczęciu działalności przez nowych operatorów infrastrukturalnych, takich jak Netia Mobile Sp. z o.o., a także możliwych problemów w tym zakresie dla podmiotów wyłonionych po rozstrzygnięciu przetargu na rezerwacje częstotliwości w paśmie GSM1800 (9 stycznia 2006 r. upływa termin składania ofert w tym przetargu),

  • trudności w rozpoczęciu działalności przez operatorów wirtualnych sieci komórkowych MVNO,

  • zjawisko price-squeezing, polegające na stosowaniu niskich cen w obszarach podatnych na działania konkurencyjne (niektóre segmenty rynku detalicznego) przy stosowaniu wyższych cen hurtowych.

Mając na uwadze powyższe problemy, Prezes URTiP w projekcie decyzji przewidział nałożenie na wszystkich trzech operatorów telefonii komórkowej następujących obowiązków regulacyjnych:

  • obowiązek dostępu do sieci, w tym obowiązek roamingu krajowego (szczególnie istotne dla nowych operatorów infrastrukturalnych), a także obowiązek oferowania usług na warunkach hurtowych w celu ich dalszej odsprzedaży przez innego przedsiębiorcę (ważne dla podjęcia działalności przez MVNO),

  • obowiązek niedyskryminacji,

  • obowiązek przejrzystości stosowanych warunków umownych oraz opłat,

  • obowiązek stosowania opłat z tytułu dostępu telekomunikacyjnego w oparciu o uzasadnione koszty.

Projekt decyzji przewiduje nałożenie rygoru jej natychmiastowej wykonalności przez operatorów sieci ruchomych. W terminie miesiąca od daty otrzymania decyzji każdy z operatorów będzie zobligowany do ogłoszenia warunków, na których świadczyć będzie usługi hurtowe dla innych operatorów infrastrukturalnych oraz MVNO i dostawców usług (Service Provider).

Opinie:

Opinie archiwalne (35):

Komentuj

Komentarze / 35

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    sebastiank pisze: 2005-12-16 15:12
    ciekawe czy to przejdzie, mogło by ;)
    0
  • Users Avatars Mini
    sebastiank pisze: 2005-12-16 15:14
    Domyślam się, że będą problemy techniczne po stronie świętej trójcy ;p
    0
  • Users Avatars Mini
    tomek pisze: 2005-12-16 15:17
    wizja przyszlosci gsm w polsce przedstwia sie coraz lepiej czyt. spadek cen ale problemow bedzie co niemiara
    0
  • Users Avatars Mini
    szalony pisze: 2005-12-16 15:18
    Pewnie znów będą problemy i jeśli to wogóle wejdzie to w 2007 a wtedy to już za późno będzie na 4 bo nasycenie rynku będzie za duże żeby dla 4 coś zostało !
    0
  • Users Avatars Mini
    robaas pisze: 2005-12-16 15:23
    ***szalony w 2007 jako testy, tzn wszyscy bede gotowi kupic po cenie hurtowej ale nikt nie bedzie sprzedawal:)
    0
  • Users Avatars Mini
    Bosy pisze: 2005-12-16 15:35
    szalony - są kraje kilkakrotnie mniejsze od Polski w ktorych działa bez problemu po sześć operatorów lub więcej - np Holandia.
    0
  • Users Avatars Mini
    kulis pisze: 2005-12-16 15:44
    Witam!:) Szukam kogoś kto ma telefon UMTS w Plusie i znajduje się w zasięgu 3G bo czasami bywam w Katowicach i z chęcia bym się pobawił videorozmową:) Prosze o kontakt: plusik-17@o2.pl
    0
  • Users Avatars Mini
    sebastiank pisze: 2005-12-16 15:44
    *Bosy ma racje - nie jest powiedziane że u nas ma być 4 operatorów, a ilość abonentów będzie zależało czywiście od konkurencyjności.
    0
  • Users Avatars Mini
    Alienus pisze: 2005-12-16 15:48
    Nie ma się czym podniecać... URTiP w wyrażaniu chęci zawsze był rewelacyjny, z wykonaniem zawsze było dużo gorzej... TP i święta trójca robią z nimi co chcą bo prawo i przepisy które URTiP tworzy są albo niekompletne, albo niedorobione albo niema przepisów wykonawczych... Swoją drogą nie zdziwił bym się jakby operatorzy maczali swoje bogate paluszki w tym że URTiP generuje prawo nie do wyegzekfowania bo jest im to na ręke żeby liberalizacje rynku opóźniać... Nie jestem zwolennikiem spiskowej teorii dziejów ale wszyscy dobrze wiemy jak sie w Polsce robi interesy...
    0
  • Users Avatars Mini
    Alienus pisze: 2005-12-16 15:50
    wyegzekwowania miało być :)
    0
  • Users Avatars Mini
    arnie pisze: 2005-12-16 16:02
    A kiedy w końcu będę mógł przejść z abonamentem z TFSA (czyt: Telekomunikacja Francuska SA) do alternatywnego operatora?
    0
  • Users Avatars Mini
    zapinator pisze: 2005-12-16 16:16
    a teraz na odwrot, wszyscy poleca do Netii aby sie dogadac odnosnie roamingu wewn. zeby konkurencja nie ubiegla:)
    0
  • Users Avatars Mini
    eTechnology pisze: 2005-12-16 17:33
    Pożyjemy zobaczymy czy to przejdzie. Bo mi się coś wydaje że są małe na to szanse.
    0
  • Users Avatars Mini
    ajpiotrowski pisze: 2005-12-16 18:42
    buahahaha! witek g - pseudo regulator - rob\i co moze aby go nie posuneli ze stolka a i tak nic to nie da mu! - a wszystko robione jest pod netie w ktorej wczesniej pracowal b.min. infrastruktury halka-taka to u nas rownoprawnosc biznesu:-)
    0
  • Users Avatars Mini
    observator pisze: 2005-12-17 15:03
    Pan prezes szanowny tylko zapomniał o dwóch drobiazgach: chory koszt interconnectu, który blokuje obniżanie cen (przypominam niezorientowanym że koszt wymiany ruchu międzyoperatorskiego to 0,65 zł / minutę w sieciach gsm!) oraz dominacja TP SA na rynku odbiorców indywidualnych i monopol jaki to tworzy. WIęc może szanowny urząd ds. ochrony interesów tepsy w końcu rozgonił tego raka polskiego rynku telekomunikacyjnego na 4 wiatry?
    0
  • Users Avatars Mini
    kill649 pisze: 2005-12-17 19:49
    No i bardzo dobrze :-) ile w tym kraju bedzie mozliwe.
    0
  • Users Avatars Mini
    PRAWDA pisze: 2005-12-17 19:54
    wysoki i praktycznie niezmienny poziom cen detalicznych (zwłaszcza w zakresie usług abonamentowych), O KIM QWA MOWA ??? NA PEWNO NIE GSM A RACZEJ O TPSA 60 GODZIN ZA DARMO :-))))) W PLANIE GDZIE 80 % WARTOŚCI ABONAMENTU TO WYPŁATA DLA DUDKA. GSM-Y SĄ TANIE JAK BARSZCZ.
    0
  • Users Avatars Mini
    olek_01 pisze: 2005-12-17 20:54
    Brawo, popieram - 10 punktów - to doprowadzi do obnizki cen,jak dojdzie do otwarcia ze 3 nowych tel;ekomów komórkowych :) ***observator - a co to za problem obniżyc cene interconnectu też ustawowo??:)
    0
  • Users Avatars Mini
    lennox pisze: 2005-12-18 15:37
    no w końcu, w końcu :))) jak najszybciej niech wprowadzą ten roaming, bo się nigdy nie wydostaniemy się z pod dyktatu świętej trójcy. Tylko że jak znam życie tępy Graboś będzie się dawał zwodzić tym złodziejom - plusowi, orange i erze - przez następne dwa lata, a potem to wprowadzi, ale na lepszych dla opów warunkach niż jest to za granicą (a co za tym idzie, na gorszych dla klientów) ale... jest inna możliwość, graboś poleci na pysk, a pis się weźmie za to ostro i nie będzie się cackać ze złodziejami, OBOWIĄZKOWY roaming wprowadzi od powiedzmy czerwca 2006, na bardzo korzystnych warunkach dla nowych podmiotów, chcących przełamać mopolistyczny rynek, zdominowany przez trzy korporacje które się ze sobą dogadały i umówiły co do cen i usług jakie oferować, liczę na tą drugą opcje, czy jestem naiwny ? zobaczymy :)
    0
  • Users Avatars Mini
    lennox pisze: 2005-12-18 15:47
    *PRAWDA - "GSM-Y SĄ TANIE JAK BARSZCZ." niewiem czy psychiatra ci jeszcze jest w stanie pomóc, myślę że jedyna szansa dla ciebie to kaftan bezpieczeństwa i cieplutki bezpieczny pokuj bez klamek :DDD *obserwator - to jest urząd ds. ochrony interesów TPsy, plusa, ery, orange, lub inaczej urząd który nie działa w imieniu konsumentów, czyli tych w imieniu których działać nakazuje mu ustawa
    0
  • Users Avatars Mini
    prwada pisze: 2005-12-18 23:58
    lenox ja Ciebie nie obraziłem. Czepilem się tylko jednego głupiego stwierdzenia w tej informacji. Zdania nie zmienie. Jest tanio. Mam porównanie i wiem ile co kosztuje. Od 8 lat posiadam telefon kom. i ceny spadły o 70%
    0
  • Users Avatars Mini
    Tom pisze: 2005-12-19 11:13
    W porównaniu z tym co było jeszcze 2 lata temu to pewnie, że GSM-y są tanie. za abonament 20-30zł jest po 25-40 minut z maliczaniem sekundowym. Poza tym, niech ci tak zwani nowi operatorzy zamiast skomleć o roamingu wewnętrznym zaczną budować własną infrastrukturę. Pokupywali koncesje a na sprzęt już kasy nie starczyło? Co w tym dziwnego, że Era, Orange i Plus wyrzucili kasę na infrastrukturę i teraz na tym zarabiają? Jeśli wpadnę na pomysł jakiegoś niezłego biznesu i zacznę zarabiać kasę to za miesiąc do moich drzwi zapuka Urząd i powie: Panie, Pan za dużo zarabiasz, inni też chcą - masz im za drobną opłatą udostępnić swój sklep, bo oni będą tu sprzedawać to samo co Pan tylko, że taniej? To ma być wolny rynek? A poza tym, jak tu już ktoś napisał, niech szanowny Urząd przyczepi się najpierw do TPSA, która ma od 10 lat abonament za 42,70 i ZERO minut tam wliczonych. To jest dopiero taniocha.
    0
  • Users Avatars Mini
    lennox pisze: 2005-12-19 16:44
    *prawda - nie, nie czepiam się jednego zdania z całej wypowiedzi, tylko CAŁEJ wypowiedzi, każdego jej słowa, a to zdanie przytoczyłem jako jej esencje. Co znaczy stwierdzenie "Zdania nie zmienie" ? tzn. że jak ktoś Ci przedstawi racjonalne argumenty, a wręcz udowodni Ci że nie masz racji to Ty i tak nie zmienisz zdania ??? to stary współczuję, bo jeżeli tak, jesteś tzw. DOKTRYNEREM który nie zmienia swoich poglądów (a właściwie nie swoich, tylko powtarzanych czyichś poglądów) bez wględu na wszystko. Ceny spadły o 70% ? ale w stosunku do czego ?! jak by 5 lat temu było 100zł za minutę rozmowy a dzisiaj 10zł to też byś się szczerzył że tanio, bo ceny spadły o 90% ?!?!? ale w stosunku do czego ? nie ważne o ile, ważne jaka była tzw. baza, a była bardzo wysoka, a pozatym czy wg. Ciebie jeżeli ceny spadły o 70% to już mają się zatrzymać, już nie mają dalej spadać ? wystarczy ? no cóż jeżeli dla Ciebie 70gr za minutę to jest TANIO (sic!) to niestety podtrzymuję swoją opinie - KAFTAN !
    0
  • Users Avatars Mini
    lennox pisze: 2005-12-19 16:52
    *Tom - "Poza tym, niech ci tak zwani nowi operatorzy zamiast skomleć o roamingu wewnętrznym zaczną budować własną infrastrukturę." ale DLACZEGO ?!?! czy jesteś właścicielem plusa, orange, albo ery ??? bo to jest niezgodne TYLKO I WYŁĄCZNIE Z ICH INTERESAMI. A roaming będzie bez wątpienia korzystny dla WSZYSTKICH klientów i w ogóle dla wszystkich za wyjątkiem wymienionej "trójcy" więc dlaczego ich bronisz ??? jesteś pracownikiem ktoregoś z opów i tak patriotycznie przedstawiasz jego interesy ? czy o co chodzi ? "Jeśli wpadnę na pomysł jakiegoś niezłego biznesu i zacznę zarabiać kasę to za miesiąc do moich drzwi zapuka Urząd i powie: Panie, Pan za dużo zarabiasz, inni też chcą" no żeby robić takie porównania trzeba być KRETYNEM ! tzn. ten twój biznes by musiał być koncesjonowany, musiał by być jednym z trzech tego typu NA CAŁĄ POLSKĘ, nie mogło by być absolutnie żadnej konkurencji, a jej wejście na rynek by uniemożliwiały kolosalne koszta koncesji, infrastruktury itp.
    0
  • Users Avatars Mini
    lennox pisze: 2005-12-19 16:58
    mało tego twoja JEDYNA konkurencja, czyli pozostałe dwa podmioty na rynku, to tak naprawde nie byłaby twoja konkurencja, tylko przyjaciele, którzy się z tobą umówili że będą oferowali wyższe ceny niż jest to uzasadnione faktycznymi kosztami i marżami, przez co wasze działania można by nazwać quasi-monopolistycznymi, lub poprostu zmową korporacyjną, mało tego jak urzędnicy by chcieli uratować przynajmniej w niewielkim stopniu klientów od waszego dyktatu, wprowadzając korzystniejsze dla nich rozwiązania, wy byście to blokowali, potem lobbowali, potem kłamali że nie ma możliwości technicznych, potem prowadzili szeroko zakrojoną kłamliwą kampanie i informacyjną (a raczej dezinformacyjną) na niekorzyść nowych rozwiązań, jak już urząd by przez to przebnął zaskarżylibyście go do sądu, a potem się odwołali od niekorzystnego dla was wyroku, I TAK DO UPADŁEGO ! byle by wasi klienci nie mieli lepiej
    0
  • Users Avatars Mini
    lennox pisze: 2005-12-19 17:01
    takie porównanie jest bardziej realne... i gdyby w takiej sytuacji urzędnik powiedział ci "Panie, Pan za dużo zarabiasz, inni też chcą - masz im za drobną opłatą udostępnić swój sklep, bo oni będą tu sprzedawać to samo co Pan tylko, że taniej?" to każdy by mu przyklasnął i gratulował SŁUSZNEJ DECYZJI !!! "To ma być wolny rynek?" no napewno w większym stopniu niż jest dzisiaj.
    0
  • Users Avatars Mini
    Tom pisze: 2005-12-19 23:56
    *lennox. Po pierwsze nie wyzywam cię od kretynów, więc dzieciaku schowany za klawiaturą nie pozwalaj sobie. Po drugie coś się tak zaperzył? \"jesteś pracownikiem ktoregoś z opów i tak patriotycznie przedstawiasz jego interesy ? czy o co chodzi ?\" - a ty co? jesteś pracownikiem tzw. MVNO , które startują, startują i wystartować nie mogą bo okazuje się, że nie wystarczy ogłosić światu na pierwszych stronach gazet - jesteśmy piątym/ szóstym/ósmym operatorem w Polsce, tylko jeszcze trzeba mieć kapitał? a może mama nie dała na zdrapkę i wielka krzywda, bo minuty takie drogie?
    0
  • Users Avatars Mini
    Tom pisze: 2005-12-19 23:56
    \"wejście na rynek by uniemożliwiały kolosalne koszta koncesji, infrastruktury itp.\" no i o to chodzi, guzik mnie obchodzą interesy opów, tylko nie mogę zrozumieć, dlaczego ktoś może komuś KAZAĆ dzielić się swoim ciężko wypracowanym majątkiem z innymi \"bo jest za drogo\" - ktoś poniósł te koszty i teraz chce realizować zyski - czemu Netia i inne Onety tej infrastruktury sobie nie wybudują? Będzie 11 operatorów, każdy będzie miał własną sieć i będziesz miał taniej niż 70 gr za minutę. I może nawet super wypas telefonik za darmo ci dadzą.
    0
  • Users Avatars Mini
    Tom pisze: 2005-12-19 23:56
    Ja też chciałbym mieć tańsze połączenia i większy wybór operatorów, z których usług mógłbym korzystać itp. tylko śmieszy mnie już to wieczne biadolenie jak to ta \"trójca\" się zmówiła, jak doją biednych klientów itp. No w końcu firmy powstały po to, żeby przynieść zyski ich właścicielom,a nie jako instytucje charytatywne.
    0
  • Users Avatars Mini
    wibrator pisze: 2005-12-20 01:55
    Tom*** -lejesz miod w moje serce. Jest dokładnie tak jak piszesz. Jeśli sieci zaangażowały swój kapitał, sporo ryzykowały na polskim, dosc trudnym rynku i teraz dają np. minutę w abonamencie za 50 gr brutto - to jest taka wygórowana cena ? I teraz mają tak po prostu udostępnić innym swoją infrastrukturę ? To ja w takim razie mam wniosek formalny do Kwaśniewskiego (jeszcze chyba jest prezydentem?) WNIOSKUJĘ O UDOSTĘPNIENIE MI ZA 100 zł (sto złotych) NA OKRES JEDNEGO TYGODNIA W OKRESIE WIOSENNYM 2006 r. PAŁACU W WIŚLE !!! OCZYWIŚCIE RÓWNOCZESNA WIZYTA PEZYDENTA W PAŁACU NIE BĘDZIE MI SPECJALNIE PRZESZKADZAŁA (taki mały roaming ;-))) Jak się Wam mój pomysł podoba ?
    0
  • Users Avatars Mini
    Prezydent pisze: 2005-12-20 04:28
    Szanowny Pan Grabos mial kilka lat na stworzenie warunków do rozwoju konkurencji
    0
  • Users Avatars Mini
    lennox pisze: 2005-12-20 13:28
    *Tom - "Po pierwsze nie wyzywam cię od kretynów" no a ja cię nazywam kretynem, bo nim jesteś, skoro porównujesz sklep sporzywczy, do ogólnopolskiego operatora telefoni mobilnej. "a ty co? jesteś pracownikiem tzw. MVNO" nie ! widzisz różnica między tym co mówisz ty, a tym co mówie ja jest taka, że to co mówisz ty jest TYLKO I WYŁĄCZNIE w interesie operatorów, w niczyim innym, a to co mówię ja jest owszem w interesie MVNO, ale to mnie nie interesuje, bo PRZEDEWSZYSTKIM jest to w moim interesie i reszty konsumentów w Polsce, nie dziwię się że osoba twojego pokroju - bezmyślny doktryner ten "drobny" szczegół przeoczył. "ktoś poniósł te koszty i teraz chce realizować zyski " a kogo to obchodzi ?! no może opów, ale mnie jako konsumenta GÓWNO to obchodzi, mnie obchodzi TYLKO koszt usług i dotacje do słuchawek, a to że ktoś tam kiedyś poniósł koszty to mi zwisa i powiewa, co ja jestem ? ojciec miłosierdzia żeby płakac nad biednymi opami ?
    0
  • Users Avatars Mini
    lennox pisze: 2005-12-20 13:35
    "Będzie 11 operatorów, każdy będzie miał własną sieć" nie będzie, bo to jest niepołacalne, w ogole budowanie teraz infrastruktury do technologi która powoli odchodzi do lamusa - GSMu było by idiotyczne i żaden normalny zażąd by się na to nie zgodził. "i będziesz miał taniej niż 70 gr za minutę. I może nawet super wypas telefonik za darmo ci dadzą" no ja myślę ! na zachodzie tak jest, więc w Polsce też tak może być, tylko to jest kwestia bardziej nasycenia rynku niż większej konkurencji, pewnie że będziemy mieli takie oferty jak w UK, np. SE k750i za darmo w abonamencie za 100zł, co ? nie można ? MOŻNA !!! "Ja też chciałbym mieć tańsze połączenia i większy wybór operatorów, z których usług mógłbym korzystać itp" no nie, nie chciał byś, sądząc po twoich wypowiedziach najważniejsze jest żeby operatorzy nie byli w żaden sposób poszkodowani, klienci są w ogóle nieważni, konkurencja też, ważne są tylko interesy obecnych operatorów
    0
  • Users Avatars Mini
    lennox pisze: 2005-12-20 13:44
    " tylko śmieszy mnie już to wieczne biadolenie jak to ta \"trójca\" się zmówiła, jak doją biednych klientów itp" a to ciekawę, a dlaczego ciebie to śmieszy ?!? "No w końcu firmy powstały po to, żeby przynieść zyski ich właścicielom" tak... i to jest w ICH interesie, nie w MOIM, w MOIM interesie jest to żeby oni mieli małe zyski (bo to znaczy że nie łupią klientów tak jak dzisiaj) żeby konkurencja była zabujcza, żeby była wieczna wojna cenowa, a klient żeby miał tanio i dobrej jakości usługi, to jest w MOIM interesie i wszystkich konsumentów, ty reprezentujesz ewidentnie inne interesy *wibrator - "teraz dają np. minutę w abonamencie za 50 gr brutto - to jest taka wygórowana cena ?" TAK !!! dlaczego 50gr, a nie 20gr, albo 15gr, albo w ogóle ryczałt, bo co ? bo bidaki zainwestowali i teraz muszą nas rżnąć przez dziesięciolecia, dlaczego nie obniżą interconnectu ???
    0
  • Users Avatars Mini
    lennox pisze: 2005-12-20 13:49
    *wibrator "I teraz mają tak po prostu udostępnić innym swoją infrastrukturę ?" oczywiście że tak !!! czy ci się to podoba czy nie, tak właśnie będzie i ku twojemu wielkiemu rozczarowaniu wszyscy będziemy mieli taniej :P dziwne że są tacy ludzie którym to nie odpowiada, no chyba że to pracownicy opów i boją się że wylecą na pysk, bo coraz ciężej będzie wcisnąć słaby produkt, albo produkt będzie lepszy ale prowizje niższe, bo zysk opa niższy. Całe szczęście że nikt się pracowników opów nie pyta o zdanie :D
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: