Zamiast opłat operatorzy komórkowi zainwestują w WiMAX

Newsy
Żródło: Parkiet
Opinie: 29

Według dziennika Parkiet, Urząd Regulacji Telekomunikacjii Poczty wystąpi do ministra infrastruktury o umorzenie pozostałych opłat koncesyjnych za UMTS. Zaoszczędzone pieniądze operatorzy mieliby inwestować w internet radiowy. Propozycja znalazła już poparcie w rządzie.

Operatorzy komórkowi postulowali taką zamianę wielokrotnie. Propozycja polega na tym, aby każdy z trzech operatorów komórkowych (PTC, Polkomtel i Centertel) zamienił pozostałe 390 mln euro opłat koncesyjnych na inwestycje w bezprzewodowy internet. Operatorzy zamierzają wykorzystać technologię WiMAX. "Urządzenia radiowego dostępu szerokopasmowego są już osiągalne. Brakuje jedynie środków na inwestycje" - tłumaczy Maciej Rogalski, zastępca dyrektora generalnego Polskiej Telefonii Cyfrowej.

Nie jest jasne, jak taka zamiana koncesji na inwestycje mogłaby wyglądać. Nie wiadomo też, czy konwersję, która musi zostać wprowadzona ustawowo, poprą posłowie (raz już taką propozycję odrzucili). Tym razem URTiP ma jednak dodatkowy argument. "Chodzi o równość na rynku. Wkrótce wejdzie czwarty operator UMTS, który - wedle nowego prawa telekomunikacyjnego" - nie zapłaci żadnych opłat koncesyjnych - wyjaśnia Jacek Strzałkowski, rzecznik prasowy URTiP.

Opinie:

Opinie archiwalne (29):

Komentuj

Komentarze / 29

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    bluebird pisze: 2004-09-06 15:13
    No i dobrze niech inwestują, może lepiej sporzytkują ta kase niz ci którzy docelowo mieli by nią zarzzdzać!!
    0
  • Users Avatars Mini
    Andrez pisze: 2004-09-06 15:13
    No i dobrze. Musi być konkurencja.
    0
  • Users Avatars Mini
    === i-g-o-R === pisze: 2004-09-06 15:17
    Z jednej strony, fajnie, będzie net wszędzie, ale... Za darmo nie będzie, więc czemu MY (budżet, nasze podatki) mamy sponsorować kolejne źródło przychodu takich gigantów?
    0
  • Users Avatars Mini
    AQQ pisze: 2004-09-06 15:21
    co to jest ten wimax?
    0
  • Users Avatars Mini
    Rydzu pisze: 2004-09-06 15:33
    === i-g-o-R ===: "MY==budżet" ?? dla mnie pieniądze zapłacone Państwu w podatkach są pieniądzmi straconymi! Wielokrotnie większy będziesz miał pożytek z tych pieniądzy jeśli zostaną one w prywatnych rękach (i zostaną zainwestowane chociażby w szybki, bezprzewodowy intenet). Największą przeszkodą w rozwoju nowych technoligii jest właśnie Państwo ze swoimi podatkami, koncesjami, opłatami i regulacjami.
    0
  • Users Avatars Mini
    Gonzales pisze: 2004-09-06 16:00
    Bardzo dobrze. Opłaty za koncesje to po prostu kolejny podatek podrażający koszty inwestycji. ***Igor - jeżeli op zapłaci za koncesję, to opłatę przerzuci na klienta. Natomiast jeżeli jej nie zapłaci, to podatnik nie dołoży się ani grosza. Mało kto kojarzy, ale jest to jedna z przyczyn wyższych cen usług w Polsce - koszty koncesji :).
    0
  • Users Avatars Mini
    === i-g-o-R === pisze: 2004-09-06 16:00
    Rydzu: choćby najgorszy rząd i aparat państwowy, to jednak coś... Wyobraź sobei, że budżet państwa zostaje pozbawiony przychodów? Na ulicach zapanowałby chaos, jak w filmach s-f. Bez policji, bez prądu, itd. Operatorzy zgodzili sie na takie a nie inne warunki, wiec teraz niech nie kombinuja. Jak ja kupie towar i mi sie nie sprzeda, Pan stwo zwroci mi poniesione koszty? Nie. To ryzyko prowadzenia dzialalnosci gospodarczej. Jak panstwo zgodzi sie na takie rozwiazanie, to wlasnie bedzie nierowne traktowanie podmiotow, a paplanie, ze niby czwarty bedzie mial taniej... ech...
    0
  • Users Avatars Mini
    valter pisze: 2004-09-06 16:10
    === i-g-o-R === Radze wybrać sie na studia ekonomiczne (omijac wyklady Balcerowicza i Kolodki) i sluchac tego co tam mowia. Patriotyzm to NIE jest placenie podatkow - czy ktos wierzy ze panstwo wyda je lepiej niz rece prywatne?! Z tego co pamietam to w skandynawi dali koncesje za darmo - widocznie wiedza gdzie panstwo powinno zarabiac a gdzie sie nie wpie.... Budowe WiMAX popieram trzema ręcami w końcu nie musiałbym placic za tel. stacjonarny ktorego potrzebuje jak ryba roweru.
    0
  • Users Avatars Mini
    Erazmus pisze: 2004-09-06 16:11
    Podatki w Polsce to okradanie obywatele w majestacie prawa .Im wiecej podatkow tym wiecej wywalonych pieniedzy w bloto na nieudolną policje , nieefektywny Narodową Fikcje Zdrowia itp. Niedlugo bedziemy placic 22 % VAT od uslug internetowych . Ciekawe czy sie Igor ucieszysz jak ci przyjdzie do zaplaty rach 22 % wiekszy ...
    0
  • Users Avatars Mini
    AQQ pisze: 2004-09-06 16:12
    a to jakas odmina wi fi wiecie co to jakas glupota przeciez to pieniadze z umts to poco je kierowac w wifi
    0
  • Users Avatars Mini
    mardall pisze: 2004-09-06 16:16
    jeżeli to naprawde byłoby przeznaczone na udrożnienie nowego kanału dostępu do netu to jestem za
    0
  • Users Avatars Mini
    Rydzu pisze: 2004-09-06 16:27
    === i-g-o-R ===: zgadzam się, że zmienianie zasad w czasie gry jest nieuczciwe, i od złego prawa podatkowego gorsze jest tylko takie, które wciąż się zmienia. Ale jestem pewny, że bliżej nam do chaosu z powodu za wysokich obciążeń (i ich konsekwencji, np.: bezrobocia), niż z powodu braku pieniędzy w budżecie. Jeśli operatorzy zapłacą koncesję, to zapewniam Cię, że nie bedziesz miał z tych pieniądzy najmniejszego pożytku, a operatorzy bedą musieli te pieniądze zdobyć na..., nono, zadanij sam na kim.
    0
  • Users Avatars Mini
    MarekR pisze: 2004-09-06 16:33
    A nie lepiej te pieniadze zainwestowac w promocje UMTS i np tanie pakiety na przesyl danych lub nawet stala oplate miesieczna za nieograniczony przesyl danych?? Po co wprowadzac WiFi, skoro UMTS pozwala na przesylanie danych z predkoscia do 2 Mb/s....
    0
  • Users Avatars Mini
    Rumpelstickin pisze: 2004-09-06 16:40
    UMTS jak na razie zabawka dla bogatych a i nie każdy bedzie czuł potrzebe wideo konferencji a upowszechnienie wszedzie WIFI to bardzo dobry pomysł zwłąszcza na utarcie nosa TPSA bo se z nowa neo w kulki polecieli a po drugie byłoby to rozwiazanie tzw. problemu ostatniej mili gdzie ograniczeniem jest tzw. petla lokalna dominujacego operatora i jeszcze jede bonus miało by sie karte WIFI np do lapa albo i zwykłego kompa i mozna by korzystac w dowolnym miejscu wyobrażcie sobie np tak asytuacje macie domek na wsi to mozecie sobie z kompem wyjśc na świerze powietrze i surfowac do woli póki sztrumu w lapie styknie ;)
    0
  • Users Avatars Mini
    Gonzales pisze: 2004-09-06 17:09
    Nie no, przecież tu nie ma o czym dyskutować. Operatorowi każe się płacić haracz za to, że cche stworzyć miejsca pracy, a przy okazji wdrożyć nowe technologie. Tym bardziej, że koncesje na UMTS miały za zadanie przede wszystkim załatać dziurę w budżecie.
    0
  • Users Avatars Mini
    orestes pisze: 2004-09-06 17:12
    nie pomysl byłby moze i dobry jednka jesli wziasc pod uwage ze jezeli cytujac partkiet, operatorzy mieliby zainstalowac na nadajnikach specjalne odbiorniki radiowe umoziwiajace transfer rzedy 70mb/s to pomysl upada, bo te 70mb to moze wystaczy dla malej wioski, a nadajnikow nie jest wcale taka ilosc zeby zaspokoic żądania glodnych interetu
    0
  • Users Avatars Mini
    mi_b pisze: 2004-09-06 17:54
    I dobrze, że nie będzie miał opłat koncesyjnych :) Wtedy kasę wrzuci w promocję i niższe ceny. Czyli "Święta trójco" - bójcie się ;)
    0
  • Users Avatars Mini
    Klimaz pisze: 2004-09-06 20:31
    Valter - Ty lepiej jeszcze się poucz troche. Bzdury gadasz a w dodatku podważasz autorytet najlepszych ekonomistów w Polsce.
    0
  • Users Avatars Mini
    ja pisze: 2004-09-06 20:53
    jestem za. niech pokryja bezprzewodowym internetem cala polske. nikt wtedy nie bedzie dzwonil, wysylal smsow, bo po co? skype i inne cuda wystarcza do komunikacji. w koncu wtedy zawsze bedzie sie w sieci. wierzycie w takie bajki? bo ja nie. skonczy sie na tym, ze wielka trojca postawi nadajniki tylko w obszarach wiejskich (bo tam dostana dotacje, ulgi itp.), a w miastach nic sie nie zmieni. sama usluga tez pewnie bedzie koszmarnie droga, z limitami lepszymi niz w tepsie.
    0
  • Users Avatars Mini
    ATieQ pisze: 2004-09-06 21:51
    A niech inwestują w UMTS i dotują tel z 3G na pokłądzie kogo stać na kupno choćby SEz1010 ? za 2100 ?? Bo mnie nie i raczej nikogo z mojej okolicy :]
    0
  • Users Avatars Mini
    Radeonik pisze: 2004-09-06 23:27
    Wygląda to pięknie, ale ................. polskie realia. Pomysł wyśmienity. Byłaby szansa na obniżenie cen na internet i telefonie komórkową naraz. aaahhhh te marzenia :-)
    0
  • Users Avatars Mini
    olek_01 pisze: 2004-09-07 01:10
    No,i w tym kierunku należy iść - opłaty na UMTS przekonwertować na inwestycję , raty za koncesja na komórki też, Tą kasę spzytkować na bezprzewodowy dostep do netu ( za pomocą komórek albo i laptopów,i wtedy wejdzie 4 op ( TELE 2 ?? ) I WTEDY SIE ZACZNIE PRWADZIWA KONKURENCJA,nie tylko w pre-paidzie ,ale też i w abonamentach:-)) a tak na marginesie wie ktoś z Was co oznacza skrót UMTS??? :-)) Złośliwi uważaja,że Unlimited Many To Spend.......:-)))
    0
  • Users Avatars Mini
    KoziK pisze: 2004-09-07 01:25
    CO TO ZA BZDURY! CZ YJA ETZ MOGE Z NIMI NEGOCJOWAC CENE ABONAMENU JAK PODPISALEM CYROGRAF!?!?!? NIE!!!??!? TO NIECH W DUPE SIE UGRYZA I PLACA TAK JAK JA!! NIE MA ZE BOLI PODPISALI NIECH PLACA TAK JAK JA!...
    0
  • Users Avatars Mini
    akbluebird pisze: 2004-09-07 03:50
    Zgadzam sie z KoziK. Opy stosuja zasade, ze jak sie pojdzie z nimi w uklad, to co sie nie zmieni zadnych ulg nie dadza. Wiec czemu oni maja takowe dostawac. Licza sie jakies zasady, oni kradna to niech sie czasami sami poczuja jak to jest. A poza tym ciezko mi uwierzyc, ze te zaoszczedzone przez opow pieniadze poszlyby w technologie, ktore pozwolilyby obnizyc ceny uslug - gowno, oni zawsze zdzieraja jak sie da, niewazne o ile mogliby obnizyc ceny. Pewnie nie mam do konca racji, ale moze dzieki temu tez czwarty op moglby szybciej zrobic niezla konkurencje naszym trzem koniom, a to chyba by nam wszystkim wyszlo na dobre!
    0
  • Users Avatars Mini
    Gonzales pisze: 2004-09-07 09:31
    Panowie, załóżcie sobie koło przyjaciół socjalistycznego stylu myślenia - zapewne będziecie mieć czas stojąc w kolejce do Urzędu Pracy.
    0
  • Users Avatars Mini
    lukaszkrucz pisze: 2004-09-07 12:07
    Ot... ciekawostka... dzis u mnie w Gliwicach padla siec IDEA.. tz. nie mozna bylo wykonac zadnego polaczenia wychodzacego,zainicjowac gprs;u czy wyslac sms'a ...sytuacja poprawila sie okolo godzinki 10... po czym wszystko w miare wrocilo do normy... zainicjowalem sesje danych na mojej nokii i zglosilo mi sie EDGE =O co mnie nieco zaskoczylo... podobno taka sytuacja ma miejsce w wiekszosci duzych miast w Polsce =O cos czuje ze IDEA niedlugo pozamiata ERE i Plusa :P Ktos wie moze co jest grane???
    0
  • Users Avatars Mini
    === igoR === pisze: 2004-09-07 14:48
    VALTER, Balcerowicz musi odejść? Czy Ty aby przypadkiem rano na błękitny kołnierzyk nie zawiązujesz krawata w ukośne biało-czerwone pasy??? Nie wierzcie, że opowie, jak dostaną za friko po 650 mln euro (licencja UMTS), obniżą ceny, albo zrobią coś dla abonentów. Znaczy, zrobią, kolejne usługi, które i tak kupimy. Jak coś się dobrze sprzedaje (komórki w Polsce) i rynek nie jest nasycony, po co obniżać ceny? Ja bym tak w życiu nie zrobił, sory. W końcu nie pracuję dla przyjemności, tylko dla banknotów NBP.
    0
  • Users Avatars Mini
    biT.MP pisze: 2004-09-07 22:47
    bedzie 4 op, zobaczym,y jak to bedzie.. moze dlatego tez nie bedzie placil za licencje UMTS bo ciezko sie wbic na rynek gdzie sporo osob ma cyforgrafy na pare latek podpisane... a z tym net WiMAX to dobry pomysl bo nikt nie przeje tej kasy tylko zostanie zainwestowana a to da (*chyba? ) zyski dla wszystkich :)
    0
  • Users Avatars Mini
    rgumkowski1 pisze: 2004-09-09 22:21
    Za takie posunięcie bym wychwalał i klaskał, tylko czy ma to sens wypalić?
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: