Znacząca pozycja rynkowa Idei utrzymana

Newsy
Żródło: URTiP
Opinie: 28

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w dniu 18 lutego 2004 r. rozpoznał sprawę odwołania PTK Centertel od decyzji Prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty z dnia 31 grudnia 2002r.

W decyzji tej, wydanej w porozumieniu z Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Prezes URTiP ustalił, iż PTK Centertel jest operatorem o znaczącej pozycji rynkowej na rynku telefonii ruchomej (ponad 25 % udziału w rynku). Rozprawa na wniosek pełnomocnika PTK Centertel odbyła z częściowym wyłączeniem jawności, z uwagi na potrzebę ochrony tajemnicy handlowej operatora.

Spór dotyczył głównie prawidłowości określenia przez Prezesa URTiP udziału operatora w rynku telefonii ruchomej oraz prawidłowości prowadzenia postępowania administracyjnego w tej sprawie. Sąd, uwzględniając w całości stanowisko pełnomocnika Prezesa URTiP, oddalił odwołanie operatora uznając, że zgodnie z ustaleniami zaskarżonej decyzji, PTK Centertel posiada znaczącą pozycję rynkową.

W ustnym uzasadnieniu wyroku Sąd wskazał, iż Prezes URTiP nie musiał czekać z wydaniem tej decyzji na uprawomocnienie się postanowienia Prezesa UOKiK, zawierającego stanowisko w tej sprawie. Ponadto wskazał, że postępowanie w sprawie ustalenia znaczącej pozycji rynkowej przeprowadzone było przez Prezesa URTiP prawidłowo i starannie.

Wyrok Sądu oznacza, iż PTK Centertel, jako operator o znaczącej pozycji rynkowej, ustalonej przez Prezesa URTiP, nie może odmówić połączenia sieci z innymi operatorami, zaś przy ustalaniu opłat międzyoperatorskich, musi kierować się kryteriami określonymi w Prawie telekomunikacyjnym.
Orzeczenie takie ma istotne znaczenie dla dalszego rozwoju konkurencji na rynku telekomunikacyjnym w Polsce oraz dla dalszej liberalizacji tego rynku. Z pewnością będzie ono miało wpływ na dalsze działania organu regulującego rynek telekomunikacyjny.
Pozostali operatorzy telefonii ruchomej (Polska Telefonia Cyfrowa i Polkomtel), również zostali uznani przez Prezesa URTiP za operatorów posiadających znaczącą pozycję rynkową. Postępowania sądowe w tych sprawach jeszcze się nie zakończyły.
Od powyższego wyroku przysługuje PTK Centertel kasacja do Sądu Najwyższego.

Opinie:

Opinie archiwalne (28):

Komentuj

Komentarze / 28

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    fynf pisze: 2004-02-18 17:41
    Zgadzam się z wyrokiem sądu.Nic dodać nic ująć...__1__
    0
  • Users Avatars Mini
    Gonzales pisze: 2004-02-18 17:46
    W tej sprawie raczej trudno o inny wyrok.
    0
  • Users Avatars Mini
    rafalkoj pisze: 2004-02-18 18:05
    Bardzo słuszny wyrok.
    0
  • Users Avatars Mini
    simon pisze: 2004-02-18 18:20
    Wyrok Sądu oznacza, iż PTK Centertel, jako operator o znaczącej pozycji rynkowej, ustalonej przez Prezesa URTiP, nie może odmówić połączenia sieci z innymi operatorami, zaś przy ustalaniu opłat międzyoperatorskich, musi kierować się kryteriami określonymi w Prawie telekomunikacyjnym. I bardzo dobrze idea jako część TPSA mogła jeszcze mogłaby stosować jakieś sztuczki w stylu ich wielkiego brata
    0
  • Users Avatars Mini
    T-Mobile EU pisze: 2004-02-18 18:24
    chwalic to sie lubia, ze pierwsi, ze najwieksi itp.ale jak tylko sie z tym jakies obowiazki wiaza to od razu klamia w zywe oczy! i to tyczy sie calej trojkiwielkich cwaniaczkow!
    0
  • Users Avatars Mini
    kenit pisze: 2004-02-18 18:25
    niezły tytuł dali, skoro to w sumie idea po nosie dostaje...
    0
  • Users Avatars Mini
    kenit pisze: 2004-02-18 18:26
    simon: masz rację, ideę powinno się traktować tak samo jak TPSA, jako monopolistę
    0
  • Users Avatars Mini
    polak mały pisze: 2004-02-18 18:31
    Jaka tam znacząca pozycja rynkowa, jak zasięg do d_u_p_y! W przypadku Plusa i Ery to co innego...
    0
  • Users Avatars Mini
    bysr pisze: 2004-02-18 18:40
    Zaraz zaraz , ale jeśli się nie myle to znaczącą pozycję rynkową ma erazdziera(ok 6,3mln) a dopiero potem jest judea(5,7mln)... więc ...
    0
  • Users Avatars Mini
    bysr pisze: 2004-02-18 19:09
    w Judei dostepna jest juz motka v500
    0
  • Users Avatars Mini
    mattulko pisze: 2004-02-18 20:05
    ***bysr: Zdjęcie na swojej stronce masz naprawdę ładne ale b. Cię proszę daj sobie spokój z takim określaniem Idei. No słów nawet nie mam jak to o Tobie świadczy więc spasuj, please.
    0
  • Users Avatars Mini
    bysr pisze: 2004-02-18 20:28
    *mallultko powiem tylko tyle że mam telefon w Idei, złości mnie tylko ten takt 60/60 w popie a po za tym to spox
    0
  • Users Avatars Mini
    hubi pisze: 2004-02-18 20:57
    a co chcieli byc pierwszy w polsce (ja wiem ze jeszcze nie) i nie byc znaczacym?
    0
  • Users Avatars Mini
    Q! pisze: 2004-02-18 21:07
    czy mi sie wydaje czy orzeczenie to oznacza, ze idea oraz tepsa nie beda mogly robic "promocji wiazanych" typu z idei do tepsy za 1 grosik za minute? tzn. beda musieli kierowac sie cennikami interkonektu ogolnie panujacymi?
    0
  • Users Avatars Mini
    xxx pisze: 2004-02-19 00:08
    a ilu z was pamieta kiedy weszła idea a kiedy erai plus, 2 lata roznicy a tego nie wzieli pod uwage w demokratycznym panstwie. Ile idea byla stratna (2 lata to sporo) i cala reszta by byla z tylu.
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2004-02-19 10:04
    Zachwyty na decyzją sądu... Pytania o dominującą pozycję... a właściwie co to jest ta pozycja dominująca? 25% udziału w rynku... A jak nazwać firmę na rynku, na którym istniej 10 firm z udziałem powiedzmy 5-10% i ta jedna z udziałem 24%? Zmieni się prawo rozumiem, jak to zwykle w Polsce bywa, jeśli taka sytuacja wystąpi? Śmieszne to wszystko jest. Podobnie jak podejście niektóych użytkowników - Q - jakie ogólnie panujące stawki interkonektowe? Jest gdzieś jakiś cennik? xxx - a co to ma za znaczenie? Nikt Centertelowi nie bronił rozwijać GSM-u - woleli analogowe komórki - widać im się to opłacało i nie widzieli interesu w inwestowanie w GSM, podobnie jak dzisiaj nie widzą "rynku" dla szerokopasmowej transmisji danych w GSM. Co to znaczy, że cała reszta byłaby z tyłu? Plus jest z tyłu i jakie to ma znaczenie? Chyba tylko dla statystyków od ilości klientów, bo dla mnie żadnego. A nawet uważam, że jest odwrotnie, bo zasadniczym kryterium nie jest dla mnie liczba sprzedanych aktywacji.
    0
  • Users Avatars Mini
    Q! pisze: 2004-02-19 11:17
    *** wlo -- dlaczego zarzucasz mi smiesznosc? czy nie zauwazyles w dwoch moich zdaniach magicznego znaczka "?" na koncu oznaczajacego forme pytajaca wypowiedzi, nie twierdzaca? jak to ktos kiedys powiedzial: nie ma glupich pytan, sa tylko.. itd. ;) poza tym: ".. wyrok Sądu oznacza, iż PTK Centertel, jako operator o znaczącej pozycji rynkowej, ustalonej przez Prezesa URTiP, nie może odmówić połączenia sieci z innymi operatorami, zaś przy ustalaniu opłat międzyoperatorskich, musi kierować się kryteriami określonymi w Prawie telekomunikacyjnym..". czyli, o ile dobrze mi sie wydaje, stawki interkonektowe rowniez sa kryteriami okreslonymi w prawie telekomunikacyjnym.. inaczej: kazdy podmiot musi byc traktowany jednakowo, czyli np. wysokosc w/w oplaty rowniez _powinna_ byc identyczna, tak? atpo: nie mow nigdy nikomu ze jest smieszny -- wystarczy poprawic jego blad myslenia.. inaczej sam narazasz sie na smiesznosc.. pozdrawiam.. ;)
    0
  • Users Avatars Mini
    khalon pisze: 2004-02-19 18:13
    No z tego co widzę to operatorzy GSM nie są zbyt zadowolenie z faktu, iż będą musieli Lączyć się z innymi operatorami... Krótko móiąc wcale się nie dziwię, no bo sami budowali swoje sieci a teraz prawo im nakazuję dać dobre ceny innym... Jeśli dobrze rozumię to chodzi tu przede wszytkim o operatorów wirtualnych takich jak Tele2 itd...
    0
  • Users Avatars Mini
    xxx pisze: 2004-02-19 21:12
    wlo jak nikt nie zabronil centertelowi sie rozwijac,chyba byles w pieluchach jak to sie dzialo.Nie dano im po prostu koncesji GSM, bez wyraznego powodu to nie cxentertel nie chcial sie rozwijac tylko jemu zabroniono,a teraz wszystkich goni i nadrabia zaleglosci techniczne i nie tylko.I jak na razie to dobrze na tym wychodzi.
    0
  • Users Avatars Mini
    _kb pisze: 2004-02-20 13:27
    wlo - Trudno było Centertelowi nadążyć za konkurencją mając przez pewien czas koncejse tylko w paśmie GSM1800 (dawny DCS).
    0
  • Users Avatars Mini
    Andrez pisze: 2004-02-21 23:29
    Wiecie co dziwi mnie to że tyle ludzi ma tyle nie chęci do idei. Moim zdaniem sieć ta jest chyba najlepsza w pols a dlatego że jeżeli kończy Ci się umow np. w erze lub plusie to trudno jest dostać nowy telefon. Tutaj z tym nie ma problemu. Idea nie stoi w miejscu tak jak plus który odstarasza opłatami za takie usługi gdzie są one bezpłatne czyli identyfikacje numeru osoby dzwoniącej. Po 2 nowe zasady przyznawania telefonów na abonament są beznadziejne. Odbywa się to wolno nie tak szybko jak w erze lub idei. Jedno co w idei jest złe to brak dobrych telefonów z aparatami cyfrowymi (choć ostatnio nadrabia te minusy). Jedno trzeba przyznać erze że wprowadza durzo telefonów na rynek ale iich modyfikacje w oprogramowaniu ich są bulwersujące w większości chodzi o omnixa. Więc jak nie lubicie TPSA to nie lubcie sobie ale Idea to ma inne zasady działania wiec nie doczepiajcie się. Pozdrowionka.
    0
  • Users Avatars Mini
    HawkEye pisze: 2004-02-22 03:01
    ***Andrez*** Nic dodac nic ujac! Jestem ZA!!! W szczegolnosci spodobalo mi sie to ostatnie zdanie... A poza tym,jesli nie chca Idei, to nikt ich nie zmusza... Niby Plus taki SUPER, a wiekszosc moich znajomych, majacych firmy juz dawno poprzechodzili na Idee i w mniejszosci na Ere... No coz... moze i kiedys,kiedy Idea nie miala zasiegu Plus byl najlepszy, lecz dzis WYZNAWCY PLUSA, czasy sie zminily ... A ze Wy tego nie dostrzegacie, no to jest juz Wasz problem i Wasze rachunki ;))) Pozdrawiam brac Ideowcow i Erowcow ;) No i zeby nie bylo przykro to i byla brac Plusowcow ;))))
    0
  • Users Avatars Mini
    HawkEye pisze: 2004-02-22 03:08
    Ach! zapomnialbym... Jesli ktos nie zna historii rozwoju sieci GSM w PL to lepiej niech cichutko siedzi i noska nie wychyla... Bo Centertel CHCIAL pasmo 900 tyle ze mu go nie dano... Dano mu jedynie pasmo 1800 a to ze wzgledu na to ze dysponowal wowczas siecia analogowa i bano sie ze bedzie mial zbyt duzy udzial na rynku komorkowym. Nie bano sie natomiast tego ze jest to firma zalezna od TPSA! Bo Polkomtel i PTC mialy wowczas b. duze budzety na rozwoj... Tak wiec racje ma xxx.Poza tym To Era i Plus w tej chwili sa w pewnym stopniu stratni...bo dali sobie wydrzec rynek Idei :))) - a byli o 2!!! lata do przodu... No to tyle historii o rozwoju sieci GSM w PL ;)
    0
  • Users Avatars Mini
    HawkEye pisze: 2004-02-22 03:14
    No i jeszcze jeden prztyczek w nosek Plusowcom i Erowcom... Przypomnijcie sobie KTO pierwszy dal promocje telefonow za rozsadna cene! Pamietacie te czasy kiedy to Eriksson kosztowal w Idei ok 99 PLN a u konkurencji o wiele wiele wiecej? hmmm i jak myslicie-dzieki komu zawdzieczacie fakt ze tel. ktory obecnie macie w Erze lub Plusie kupiliscie za symboliczna zlotowke? Dopiero pozniej Era zaczela robic promocje za 1-2 Gr... No, to tyle... i juz mnie nie ma ;)))
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2004-02-23 10:17
    xxx 19-02-2004 20:12 ptkbm.centertel.pl - piszesz "a teraz wszystkich goni i nadrabia zaleglosci techniczne i nie tylko" :-) Nadrabia zaległości techniczne? Przecież jeśli zaczęli później to i infrastrukturę o tyle nowszą chyba mają? Jakie więc opóźnienia techniczne? To raczej Plus i Era powinny w takiej sytuacji mówić, że infrastruktura zbudowana dwa lata przed Ideą jest technicznie przestarzała i sami muszą nadrabiać? Andrez - nie mam nic do Idei - nie analizowałem szczegółowo czy potrzebuję telefon w tej sieci - porównuję jak zwykle tylko ich nowe oferty z mimi obecnymi u mojego operatora - nie są lepsze, więc po co zmieniać? Dotyczy to zarówno strawek za usługi, jak i np. nowych telefonów. Natomiast widzę co się dzieje z "polem" - wielokrotnie przytaczałem przykłady jak to nagle zasięgi gnięły i ludzie zmuszani byli zmieniać operatorów w czasie obowiązywania umów! Niektórzy się męczyli do końca okresu, niektórzy nawet grożąc sądem (ale to firmy) bez kar rozwiązywały umowy.
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2004-02-23 10:19
    I w tym jest problem - co z tego, że przechodząc od inego operatora dostaje fima zniżkę 50% czy nawet więcej na abonament, tanie połączenia wewnątrz firmy, i praktycznie za darmo telefony? Skoro tam gdzie "pole" jakie takie było jeszcze niedawno obecnie jest tylko na dachu firmy?
    0
  • Users Avatars Mini
    PREZES PTK pisze: 2004-02-23 17:07
    to było potrzebne, ale po co o tym dyskutować..... Czas na 4 operatora i UMTS!
    0
  • Users Avatars Mini
    Andrez pisze: 2004-02-23 22:43
    No jeszcze 2 operatorów by się przydało. Ale ne wiem czy pamiętacie że kiedyś kofana idea podpisywała umowy na 1 roczek. A teraz wszyscy podpisuja na 2 :(
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: