PLAY zapowiada szybszy Air Fiber i ofertę telewizyjną kolejnej generacji

Najważniejsze | Newsy
Opinie: 20

PLAY podał swoje wyniki za 2017 r.

Operator miał na koniec zeszłego roku 15.2 mln klientów (wzrost 5.6% rok do roku) i 6.67 mld zł rocznych przychodów (wzrost rok do roku o 9%).

Wartość wskaźnika adjusted EBITDA osiągnęła poziom 2,298 mld zł, co oznacza wzrost o 12.9% (marża EBITDA 34,4%).

Udział Playa w rynku urósł o 2.5% do 28.8%.

Liczba aktywnych klientów jest oceniana na 12.4 mln.

Średnie ARPU wynosi 32.3 zł.

Netto Play przez rok pozyskał 227 tys. nowych kart, co oznacza spadek w porównaniu rok do roku o 38.2%.

Ruch data w roamingu krajowym spadł przez rok z 6.6 do 5.5%.

Średni miesięczny ruch danych na użytkownika wzrósł o 48,5% z 2.8 do 4.1 GB.

Play zdradził także, że w latach 2018 i 2020 zamierza wdrożyć kolejną generację platformy telewizyjnej Play Now TV dla gospodarstw domowych oraz kolejną generację (szybszą) rozwiązań typu Air Fiber. Teraz jest to usługa NET BOX, czyli bezprzewodowy dostęp do szybkiego internetu dla gospodarstw domowych wykorzystujący modem zewnętrzny 4G. Play podaje, że "targetem" dla rozwiązań Air Fiber jest aż 40-50% polskich gospodarstw domowych.

 

W 2018 r. PLAY uruchomi ponad 1000 nowych stacji bazowych.

Komentarz Prezesa spółki P4 Sp. z o.o. na temat wyników osiągniętych w roku 2017:

„Rok 2017 był udany dla PLAY. Ogólne wyniki handlowe oraz silny wzrost kluczowych wskaźników grupy były zbieżne z planami, które przedstawiliśmy w momencie debiutu giełdowego (IPO). W 2017 r. czerpaliśmy korzyści z efektu skali połączonego ze stałą koncentracją na efektywności kosztowej, co pozwoliło nam osiągnąć imponujący wzrost skorygowanego wskaźnika EBITDA na poziomie 12.9% r/r. Wysoki poziom generowanych przepływów gotówkowych, mający przełożenie na wolne przepływy pieniężne dla właścicieli kapitału własnego zamykające się w kwocie 664 mln zł za rok 2017, w pełni zabezpiecza naszą zdolność do wypłaty dywidendy w kwocie 650 mln zł zgodnie z informacjami przekazanymi w momencie debiutu giełdowego. Patrząc na nasze ogólne wyniki za rok 2017, jesteśmy spokojni o naszą strategię oraz wyniki w 2018 r. pomimo wpływu regulacji RLAH oraz dalszego rozwoju sieci na terenie całego kraju. Z tego względu zamierzamy utrzymać nominalną wartość wypłaty dywidendy w roku 2019 na takim samym poziomie, jak w roku 2018.

W IV kw. 2017 r. podejmowaliśmy dalsze działania w celu spełniania oczekiwań naszych klientów oraz świadczyliśmy usługi o najwyższej jakości, co przełożyło się na dalszy wzrost naszej bazy do poziomu 15.2 mln klientów. W 2017 r. zwiększyliśmy liczbę abonentów kontraktowych o 1 064 tys. Jesteśmy mocno skoncentrowani na realizowaniu naszej strategii, co przekłada się na mocny wzrost wyników handlowych oraz solidne wyniki finansowe. Nasze przychody operacyjne za rok 2017 osiągnęły poziom 6 670 mln zł, co stanowi wzrost o 9.0% w porównaniu do roku 2016, podczas gdy nasza skorygowana marża EBITDA zwiększyła się do poziomu 34,4%, +1,2 p.p. w porównaniu do roku 2016.

Od 15 czerwca 2017 r. jesteśmy zobligowani do stosowania się do regulacji RLAH wprowadzonej przez UE. Regulacja RLAH eliminuje opłaty roamingowe na terenie UE oraz wpływa na branżę telekomunikacyjną w Europie poprzez: 1) zmniejszenie przychodów z roamingu międzynarodowego; oraz 2) zwiększenie kosztów roamingu międzynarodowego (ze względu na ruch realizowany w sieciach operatorów zagranicznych oraz stawki hurtowe). W drugiej połowie 2017 r. negatywna zmiana w zakresie przychodów z roamingu międzynarodowego oraz kosztów roamingu międzynarodowego osiągnęła kwotę ok. 101 mln zł (w III kw. 2017 r. – 57 mln zł r/r, w IV kw. – 43 mln zł r/r), przede wszystkim ze względu na zwiększony ruch generowany przez naszych klientów. We wrześniu 2017 r. złożyliśmy wniosek o dopłaty do roamingu. W dniu 15 stycznia 2018 r. otrzymaliśmy pozytywną decyzję od organu regulacyjnego a z końcem stycznia 2018 r. podjęliśmy decyzję wprowadzenia pewnych zmian względem nowych klientów oraz osób nadużywających roamingu.

W dalszym ciągu realizujemy naszą strategię rozwoju sieci na terenie całego kraju i na koniec 2017 r. posiadaliśmy 5 746 stacji bazowych, co stanowi wzrost o 609 stacji netto oraz 697 stacji brutto w porównaniu z końcem 2016 roku. Ponadto, zasięg naszej własnej sieci 4G osiągnął poziom 93,4% populacji (co stanowi wzrost o 15,4 p.p. w porównaniu z rokiem 2016) podczas gdy zasięg sieci 4G LTE Ultra wyniósł 80,7% populacji (co oznacza wzrost o 4,5 p.p. w porównaniu z końcem roku 2016). Łącznie z roamingiem krajowym, w zasięgu naszej sieci znajduje się ponad 99% populacji kraju. W 2018 r. zamierzamy uruchomić ponad 1 000 stacji bazowych.

W całym roku 2017 wypracowaliśmy solidne wyniki, które są zgodne z informacjami przekazanymi w momencie debiutu giełdowego.”

Jørgen Bang-Jensen

 

Materiały dodatkowe: