UOKiK: Plus w swoich reklamach wprowadzał w błąd klientów - ogromna kara ponad 30 mln zł

Drukuj

UOKiK twierdzi, że kampanie reklamowe Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu dotyczące oferty smartDOM i Power LTE wprowadzały w błąd.

UOKiK nałożył kary na obie spółki w łącznej wysokości ponad 40 mln zł oraz nakazał emisję informacji o naruszeniu praw konsumentów w telewizji i publikację decyzji na stronach internetowych

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów napływały skargi konsumentów dotyczące dwóch kampanii reklamowych ofert smartDOM i Power LTE. Jest to pakiet usług Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu. Skargi dotyczyły reklam prezentowanych latem 2014 roku w prasie, mediach elektronicznych i na bilboardach hasłem Power LTE - Internet LTE bez limitu danych. Następnie, przed Bożym Narodzeniem, spółki emitowały reklamy telewizyjne, które sugerowały, że pakiet usług wraz ze smartfonem, tabletem i telewizorem można uzyskać za 61 zł miesięcznie.

Klienci skarżyli się do UOKiK, że zostali wprowadzeni w błąd. Pokazują to przykłady:

  • Niestety, mniej więcej po miesiącu użytkowania internetu okazało się, że posiada on limity danych po przekroczeniu których internet znacząco spowalnia.
  • Za tablet i telewizor trzeba dodatkowo i to dużo płacić, a hasło w telewizji wskazuje, że za tę kwotę jest wszystko.

Postępowania UOKiK wobec obu spółek potwierdziły te sygnały. Rzeczywiste warunki promocji Power LTE ograniczały zarówno wielkość transferu (pakiety danych), jak i prędkość transmisji danych po wykorzystaniu pakietu, nawet do 32 kb/s. Konsument nie mógł też kupić pakietu usług telekomunikacyjnych ze smartfonem, tabletem i telewizorem za cenę 61 zł miesięcznie. W rzeczywistości oferta obejmowała tylko cenę za świadczoną usługę, a za sprzęt trzeba było zapłacić dodatkowo.

Zakwestionowaliśmy wprowadzanie w błąd w reklamie usług telekomunikacyjnych i sprzętu elektronicznego. Praktyki obu spółek mogły spowodować straty finansowe u tych konsumentów, którzy zdecydowali się zawrzeć umowę w ramach promocji smartDOM i Power LTE. Nasze postępowania wykazały, że rzeczywiste warunki oferty różniły się od tych prezentowanych w reklamach. Oczywiście, reklama może przybierać różne konwencje, m.in. uproszczenia czy żarty. Nie może jednak wprowadzać w błąd co oferty przedsiębiorcy – wyjaśnia Marek Niechciał, Prezes UOKiK.

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożył kary finansowe w łącznej wysokości 40,4 mln zł (30,7 mln zł na Polkomtel i 9,7 mln zł na Cyfrowy Polsat).

Ponadto Prezes UOKiK nakazał Cyfrowemu Polsatowi i Polkomtelowi emisję ogłoszeń o wprowadzeniu konsumentów w błąd. Przez 30 dni mają być emitowane w telewizji, po 5 razy dziennie w paśmie wieczornym. W ogłoszeniach tych spółki mają obowiązek poświecić każdemu z naruszeń co najmniej po 15 sekund. Decyzje Urzędu obie spółki mają zamieścić na swoich stronach wraz z linkiem w górnej części strony głównej.

Decyzje nie są ostateczne, przedsiębiorcy mogą odwołać się do sądu.

Ocena: 4 głosów Aktualna ocena: 10
Drukuj



Komentarze / 36

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    Ui pisze: 2017-02-01 10:50
    I po co było to ściemnianie? Eh..
    18
  • 1_(22)
    troip pisze: 2017-02-01 10:57
    Jednak kłamstwo ma krótkie nogi, a wstyd będzie na całą Polskę.
    15
  • Users Avatars Mini
    cesarz pisze: 2017-02-01 11:02
    Tylko przyklasnąć UOKiK . Jeszcze dobrze przyglądać się bankom .
    21
  • Users Avatars Mini
    aa pisze: 2017-02-01 11:02
    przytarcie nosa Plusowi zawsze cieszy , cóż UOKIK nie nabrał się na śpiewkę z Plusa , ze usługa ma charakter mobilny :) o szkoda :)))
    12
  • Users Avatars Mini
    diss pisze: 2017-02-01 11:58
    że też cwaniacki polkomtel dopiero teraz oberwał za swoje przekręty. sprawiedliwosci stało się zadość
    11
  • Users Avatars Mini
    Minus pisze: 2017-02-01 12:01
    Ten cały UOKiK to chamstwo! Plus to najlepsza sieć! Zawsze mówią prawdę, a jak kłamią to z korzyścią dla klienta! Reklama jest dźwignią handlu! Bez reklamy nic nie sprzedasz. Jak sprzedać coś, mówiąc o tym prawdę? Nie da się. Wszyscy kłamią. Plus nie może, a inni mogą. Chamstwo, drobnomieszczaństwo i góralska muzyka!
    -22
  • Users Avatars Mini
    Ogi pisze: 2017-02-01 12:17
    MInus - biedaku....
    8
  • Users Avatars Mini
    lel pisze: 2017-02-01 12:26
    Po wyczerpaniu limitu? To plus mial farta, ze urzad nie natknal sie na limit PRZED osiagnieciem limitu. Pomijam kwestie 32kb/s, bo to za malo, zeby normalnir stronke odpalic. 40mln to malo, ale poprawcie tytul, bo napisaliscie, ze 30.
    6
  • Users Avatars Mini
    Dfs pisze: 2017-02-01 13:24
    Komunistyczne umowy w końcu to TW Zegarek. Się sprawdza sieć zanim podpiszemy umowę.
    8
  • Users Avatars Mini
    job pisze: 2017-02-01 15:05
    Brawo.
    7
  • Users Avatars Mini
    Bocian pisze: 2017-02-01 15:40
    polkomotel za kłamstwa niech z hajsów wyskakuje. Niech uokik parabankom się przyjrzy - tam to dipiero kary powinny się posypac
    5
  • Users Avatars Mini
    Japa pisze: 2017-02-01 15:45
    Niech decyzja UOKiK bedzie przestrogą dla wszystkich sieci, by te ktore dzis postrzegane są za cacy, nie zeszmaciły sie za pare zł.
    6
  • Users Avatars Mini
    Qba pisze: 2017-02-01 15:48
    I do razu w ludzi. Kończą się promocje i upusty. Zapłacimy i tak za to my wszyscy. Oni grosza nie stracą. Zaraz za nimi banki. Pozdrawiam.
    7
  • Users Avatars Mini
    pawko pisze: 2017-02-01 15:54
    Brawo UOKiK!!!!!! nic mnie tak nie cieszy jak kara dla PLUSA!!!! nie polecam tej badziewnej sieci!!!! Oszuści!!!!
    8
  • Users Avatars Mini
    darek pisze: 2017-02-01 16:03
    tak krzyczycie brawo i brawo. a ja się zastanawiam nad jednym bo jakoś w to nie mogę uwierzyć. po pierwsze LTE bez limitu ---- co to oznacza według was? że LTE jest bez lumitu jeżeli jesteśmy w jego zasięgu a niekiedy tak bywa że wchodzimy do domu i mamy już 3g. i takie rzeczy robi też Play który tez powinien dostać karę. a smart dom? przecież jak wejdziemy do regulaminu i poczytamy go dokładnie to się dowiemy że te towary sa na raty!!! każdy kto podpisał umowę podpisywał do cholery raty kredytu z umową na ten kredyt!!! więc o co dokładnie chodzi bo ja nie wiem??? ja nie chce nikogo bronić ale w reklamach zawsze są gwiazdki które rzadko kto czyta a później się budzi z ręka w nocniku.....
    -9
  • Users Avatars Mini
    jOLKA pisze: 2017-02-01 17:25
    Dopiero teraz? jak polkomtel nabral od ludzi kasy za te sciemy na dwie takie kary??? tylko w polandi mozna okradac ludzi
    8
  • Users Avatars Mini
    kmn pisze: 2017-02-01 18:23
    kara się należy. powinni jeszcze oszustów ukarać za jakość lte i hspa.
    6
  • Users Avatars Mini
    gutek pisze: 2017-02-01 18:26
    i bardzo dobrze, ze ich ukarali. skoncza sie wreszcie klamstwa narzucane przez polkomtela
    7
  • Users Avatars Mini
    sfh pisze: 2017-02-01 18:45
    I bardzo dobrze, że dostali karę. UOKiK powinien jeszcze nakazywać kontakt z klientami, zaproponowanie im zniżki i opłat jak w fałszywej reklamie lub odstąpienie od umowy z winy operatora przez celowe wprowadzenie w błąd. Jeżeli prducenci samochodów wzywają nabywców na naprawy serwisowe itp., opłacają te naprawy to nie widzę powodu by takie obowiązki UOKiK nakładał na nieuczciwych operatorów.
    5
  • Users Avatars Mini
    Nienawidzę Cyfrowego Polsatu pisze: 2017-02-01 20:08
    Brawo my jeżeli klienci zostali wprowadzeni w błąd to powinni mieć prawo do rozwiązania umowy z dziadami
    3
  • Users Avatars Mini
    Krzyś pisze: 2017-02-01 22:50
    Spokojnie ktoś zgarnie kase i kary finansowej nie bedzie. Niesmak zostanie jednak przed ludzmi ;) a to bardziej boli...
    2
  • Users Avatars Mini
    gość pisze: 2017-02-02 11:02
    Brawo UOKiK, Zygmunta należy mieć pod ciągłą obserwacją za te wałki, sieć słaba i stoi w miejscu, odpływ klientów, nikt już na polszmat się nie nabiera, do tego smród po netnecie.... Piękny wizerunek firmy buduje Zyga.
    4
  • Users Avatars Mini
    ztd pisze: 2017-02-02 11:26
    To żeś, "gość", dowalił... Przeciętny klient nie ma pojęcia o jakimś "netnecie", telewizja cenowo jest świetną propozycją, oferty przedłużeniowe też są bardzo dobre. Możesz skowyczeć, a Solorz zbudował imperium i taki ratlerek jak ty tego nie zmieni.
    -5
  • Users Avatars Mini
    Boguś pisze: 2017-02-02 17:17
    Dokładnie, CP i tak ma najlepsze oferty telewizyjne, więc nie ma co się tu czepiać ich. W końcu to nasza największa, Polska firma w branży. A w reklamach - jak zwykle, chodziło o skrót myślowy i stąd całe nieporozumienie.
    -2
  • Users Avatars Mini
    konsument pisze: 2017-02-02 22:26
    kary nie będzie bo to taka wojenka podajzdowa. Solorz skarży Polskę o grube mln to i Polska władza szuka haków żeby mieć pole do rozmów. a co do samej kary i co kasa dla "dobrej zmiany" czy też do czarnej dziury pt budżet państwa. A czemu nie zwrot kasy i odszkodowanie dla "oszukanych klientów"
    1
  • Users Avatars Mini
    Novy pisze: 2017-02-04 11:17
    Jestem przed przedłużeniem/rozwiązaniem umowy. Rozmawiałem z konsultantami orange, play i t-mobile. To co się teraz dzieje to jakaś masakra. Konsultanci obiecują gruszki na wierzbie !!! a że jestem na bieżąco nie daje się zrobić na szaro. Poziom ich wiedzy też jest kiepski... dla nich Mb a MB to jest to samo a prędkość 1 Mb/s to super prędkość i starczy do youtube w FULL HD. Najgorzej jest w PLAY potem Tmobile. Miejcie się na baczności.
    0
  • Users Avatars Mini
    trogalewski pisze: 2017-02-07 10:29
    Też zostałem oszukany przez Plusa. Też miało być no limit, a w praktyce ostre przycięcia, o których w umowie ani słowa. Na szczęście umowa właśnie mi się skończyła i przeszedłem do konkurencji. Jako że jestem firmą, to nie przysługiwała mi pomoc UOKIKu, a Plus szyderczo na moje reklamacje odpowiadał mi, że przyszługuje mi zawsze droga sądowa. Kpina, że w dzisiejszych czasach tak się jeszcze traktuje klientów.
    0
  • Users Avatars Mini
    Mirek pisze: 2017-02-08 20:15
    A ja tam mam net w Plusie, od kilkunastu lat także telefon w Plusie, nie ma z tym operatorem źle.
    0
  • Users Avatars Mini
    Bogdan pisze: 2017-02-09 20:36
    Bez tego, że są ograniczenia w pobieraniu danych, czyli tzw. lejek, to żaden operator nie mógłby oferować netu, z którego dałoby się korzystać. A Plus na pewno taki ma, a przynajmniej ja po sobie mogę powiedzieć, bo wiem, że dobrze im to działa.
    0
  • Users Avatars Mini
    CZarek pisze: 2017-02-10 19:40
    Raz to że reklamy trzeba słuchać inteligentnie. Poza tym, jakoś nie wierzę, żeby pracownicy w Plusie wprowadzali w błąd. Z pracownikami tej firmy zawsze miałem dobry kontakt i jak czegoś z reklamy nie zrozumiałem, to mi zawsze to dobrze wytłumaczyli. Dla mnie to jest dobry operator.
    -19
  • Users Avatars Mini
    do trolla czarka pisze: 2017-02-14 07:25
    chuj mnie obchodzi trollu że dla ciebie plus do dobry operator. Plus to goowno i tyle w temacie!
    2
  • Users Avatars Mini
    Rafał pisze: 2017-02-22 11:03
    Brawo UOKiK oby tak dalej
    0
  • Users Avatars Mini
    Mariusz pisze: 2017-02-22 15:01
    Każdy może mieć swoje zdanie. Polecam jednak popytać tych kilku milionów klientów Plusa, którzy swoje umowy non stop przedłużają. Nie robią tego z lenistwa, tylko z powodu tego, że tak jest po prostu korzystnie.
    0
  • Users Avatars Mini
    Daniel pisze: 2017-02-27 13:12
    Nie rozumiem tego najeżdżania na CP. Po prostu pokażcie mi jakiś inny sposób na to, żeby podstawowe usługi telekomunikacyjne i telewizyjne były na równie dobrym poziomie, a przy tym tańsze.
    0
  • Users Avatars Mini
    Get your ex back fast with the help of a real and genuine spell caster pisze: 2017-03-01 05:24
    Hey guys, Get your ex back fast with the help of a real and genuine spell caster. I'm so excited my broken Marriage has been restored and my husband is back after a breakup, After 12 years of marriage, me and my husband has been into one quarrel or the other until he finally left me and moved to California to be with another woman. i felt my life was over and my kids thought they would never see their father again. i tried to be strong just for the kids but i could not control the pains that torments my heart, my heart was filled with sorrows and pains because i was really in love with my husband. Every day and night i think of him and always wish he would come back to me, I was really upset and i needed help, so i searched for help online and I came across a website that suggested that Dr Unity can help get ex back fast. So, I felt I should give him a try. I contacted him and he told me what to do and i did it then he did a (Love spell) for me. 28 hours later, my husband really called me and told me that he miss me and the kids so much, So Amazing!! So that was how he came back that same day,with lots of love and joy,and he apologized for his mistake,and for the pain he caused me and the kids. Then from that day,our Marriage was now stronger than how it were before,All thanks to Dr Unity. he is so powerful and i decided to share my story on the internet that Dr Unity real and powerful spell caster who i will always pray to live long to help his children in the time of trouble, if you are here and you need your Ex back or your husband moved to another woman, do not cry anymore, contact this powerful spell caster now. Here’s his contact: Email him at: Unityspelltemple@gmail.com , you can also call him or add him on Whats-app: +2348071622464 , his website:http://unityspelltemple.yolasite.com . Jessica, 26 years, Texas, USA.
    0
  • Users Avatars Mini
    Anonimowy Anonim pisze: 2017-04-17 11:52
    Co to da? Powinni dać możliwość zerwania umowy bez kary. A tak nadal wiele ludzi siedzi w tym bagnie.
    1

Najważniejsze

Ostatnie testy