UOKiK: Plus w swoich reklamach wprowadzał w błąd klientów - ogromna kara ponad 30 mln zł

Drukuj

UOKiK twierdzi, że kampanie reklamowe Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu dotyczące oferty smartDOM i Power LTE wprowadzały w błąd.

UOKiK nałożył kary na obie spółki w łącznej wysokości ponad 40 mln zł oraz nakazał emisję informacji o naruszeniu praw konsumentów w telewizji i publikację decyzji na stronach internetowych

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów napływały skargi konsumentów dotyczące dwóch kampanii reklamowych ofert smartDOM i Power LTE. Jest to pakiet usług Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu. Skargi dotyczyły reklam prezentowanych latem 2014 roku w prasie, mediach elektronicznych i na bilboardach hasłem Power LTE - Internet LTE bez limitu danych. Następnie, przed Bożym Narodzeniem, spółki emitowały reklamy telewizyjne, które sugerowały, że pakiet usług wraz ze smartfonem, tabletem i telewizorem można uzyskać za 61 zł miesięcznie.

Klienci skarżyli się do UOKiK, że zostali wprowadzeni w błąd. Pokazują to przykłady:

  • Niestety, mniej więcej po miesiącu użytkowania internetu okazało się, że posiada on limity danych po przekroczeniu których internet znacząco spowalnia.
  • Za tablet i telewizor trzeba dodatkowo i to dużo płacić, a hasło w telewizji wskazuje, że za tę kwotę jest wszystko.

Postępowania UOKiK wobec obu spółek potwierdziły te sygnały. Rzeczywiste warunki promocji Power LTE ograniczały zarówno wielkość transferu (pakiety danych), jak i prędkość transmisji danych po wykorzystaniu pakietu, nawet do 32 kb/s. Konsument nie mógł też kupić pakietu usług telekomunikacyjnych ze smartfonem, tabletem i telewizorem za cenę 61 zł miesięcznie. W rzeczywistości oferta obejmowała tylko cenę za świadczoną usługę, a za sprzęt trzeba było zapłacić dodatkowo.

Zakwestionowaliśmy wprowadzanie w błąd w reklamie usług telekomunikacyjnych i sprzętu elektronicznego. Praktyki obu spółek mogły spowodować straty finansowe u tych konsumentów, którzy zdecydowali się zawrzeć umowę w ramach promocji smartDOM i Power LTE. Nasze postępowania wykazały, że rzeczywiste warunki oferty różniły się od tych prezentowanych w reklamach. Oczywiście, reklama może przybierać różne konwencje, m.in. uproszczenia czy żarty. Nie może jednak wprowadzać w błąd co oferty przedsiębiorcy – wyjaśnia Marek Niechciał, Prezes UOKiK.

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożył kary finansowe w łącznej wysokości 40,4 mln zł (30,7 mln zł na Polkomtel i 9,7 mln zł na Cyfrowy Polsat).

Ponadto Prezes UOKiK nakazał Cyfrowemu Polsatowi i Polkomtelowi emisję ogłoszeń o wprowadzeniu konsumentów w błąd. Przez 30 dni mają być emitowane w telewizji, po 5 razy dziennie w paśmie wieczornym. W ogłoszeniach tych spółki mają obowiązek poświecić każdemu z naruszeń co najmniej po 15 sekund. Decyzje Urzędu obie spółki mają zamieścić na swoich stronach wraz z linkiem w górnej części strony głównej.

Decyzje nie są ostateczne, przedsiębiorcy mogą odwołać się do sądu.

Ocena: 4 głosów Aktualna ocena: 10
Drukuj



Komentarze / 33

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    Ui pisze: 2017-02-01 10:50
    I po co było to ściemnianie? Eh..
    17
  • 1_(22)
    troip pisze: 2017-02-01 10:57
    Jednak kłamstwo ma krótkie nogi, a wstyd będzie na całą Polskę.
    15
  • Users Avatars Mini
    cesarz pisze: 2017-02-01 11:02
    Tylko przyklasnąć UOKiK . Jeszcze dobrze przyglądać się bankom .
    20
  • Users Avatars Mini
    aa pisze: 2017-02-01 11:02
    przytarcie nosa Plusowi zawsze cieszy , cóż UOKIK nie nabrał się na śpiewkę z Plusa , ze usługa ma charakter mobilny :) o szkoda :)))
    12
  • Users Avatars Mini
    diss pisze: 2017-02-01 11:58
    że też cwaniacki polkomtel dopiero teraz oberwał za swoje przekręty. sprawiedliwosci stało się zadość
    11
  • Users Avatars Mini
    Minus pisze: 2017-02-01 12:01
    Ten cały UOKiK to chamstwo! Plus to najlepsza sieć! Zawsze mówią prawdę, a jak kłamią to z korzyścią dla klienta! Reklama jest dźwignią handlu! Bez reklamy nic nie sprzedasz. Jak sprzedać coś, mówiąc o tym prawdę? Nie da się. Wszyscy kłamią. Plus nie może, a inni mogą. Chamstwo, drobnomieszczaństwo i góralska muzyka!
    -19
  • Users Avatars Mini
    Ogi pisze: 2017-02-01 12:17
    MInus - biedaku....
    8
  • Users Avatars Mini
    lel pisze: 2017-02-01 12:26
    Po wyczerpaniu limitu? To plus mial farta, ze urzad nie natknal sie na limit PRZED osiagnieciem limitu. Pomijam kwestie 32kb/s, bo to za malo, zeby normalnir stronke odpalic. 40mln to malo, ale poprawcie tytul, bo napisaliscie, ze 30.
    6
  • Users Avatars Mini
    Dfs pisze: 2017-02-01 13:24
    Komunistyczne umowy w końcu to TW Zegarek. Się sprawdza sieć zanim podpiszemy umowę.
    8
  • Users Avatars Mini
    job pisze: 2017-02-01 15:05
    Brawo.
    7
  • Users Avatars Mini
    Bocian pisze: 2017-02-01 15:40
    polkomotel za kłamstwa niech z hajsów wyskakuje. Niech uokik parabankom się przyjrzy - tam to dipiero kary powinny się posypac
    5
  • Users Avatars Mini
    Japa pisze: 2017-02-01 15:45
    Niech decyzja UOKiK bedzie przestrogą dla wszystkich sieci, by te ktore dzis postrzegane są za cacy, nie zeszmaciły sie za pare zł.
    6
  • Users Avatars Mini
    Qba pisze: 2017-02-01 15:48
    I do razu w ludzi. Kończą się promocje i upusty. Zapłacimy i tak za to my wszyscy. Oni grosza nie stracą. Zaraz za nimi banki. Pozdrawiam.
    7
  • Users Avatars Mini
    pawko pisze: 2017-02-01 15:54
    Brawo UOKiK!!!!!! nic mnie tak nie cieszy jak kara dla PLUSA!!!! nie polecam tej badziewnej sieci!!!! Oszuści!!!!
    8
  • Users Avatars Mini
    darek pisze: 2017-02-01 16:03
    tak krzyczycie brawo i brawo. a ja się zastanawiam nad jednym bo jakoś w to nie mogę uwierzyć. po pierwsze LTE bez limitu ---- co to oznacza według was? że LTE jest bez lumitu jeżeli jesteśmy w jego zasięgu a niekiedy tak bywa że wchodzimy do domu i mamy już 3g. i takie rzeczy robi też Play który tez powinien dostać karę. a smart dom? przecież jak wejdziemy do regulaminu i poczytamy go dokładnie to się dowiemy że te towary sa na raty!!! każdy kto podpisał umowę podpisywał do cholery raty kredytu z umową na ten kredyt!!! więc o co dokładnie chodzi bo ja nie wiem??? ja nie chce nikogo bronić ale w reklamach zawsze są gwiazdki które rzadko kto czyta a później się budzi z ręka w nocniku.....
    -8
  • Users Avatars Mini
    jOLKA pisze: 2017-02-01 17:25
    Dopiero teraz? jak polkomtel nabral od ludzi kasy za te sciemy na dwie takie kary??? tylko w polandi mozna okradac ludzi
    8
  • Users Avatars Mini
    kmn pisze: 2017-02-01 18:23
    kara się należy. powinni jeszcze oszustów ukarać za jakość lte i hspa.
    6
  • Users Avatars Mini
    gutek pisze: 2017-02-01 18:26
    i bardzo dobrze, ze ich ukarali. skoncza sie wreszcie klamstwa narzucane przez polkomtela
    7
  • Users Avatars Mini
    sfh pisze: 2017-02-01 18:45
    I bardzo dobrze, że dostali karę. UOKiK powinien jeszcze nakazywać kontakt z klientami, zaproponowanie im zniżki i opłat jak w fałszywej reklamie lub odstąpienie od umowy z winy operatora przez celowe wprowadzenie w błąd. Jeżeli prducenci samochodów wzywają nabywców na naprawy serwisowe itp., opłacają te naprawy to nie widzę powodu by takie obowiązki UOKiK nakładał na nieuczciwych operatorów.
    5
  • Users Avatars Mini
    Nienawidzę Cyfrowego Polsatu pisze: 2017-02-01 20:08
    Brawo my jeżeli klienci zostali wprowadzeni w błąd to powinni mieć prawo do rozwiązania umowy z dziadami
    3
  • Users Avatars Mini
    Krzyś pisze: 2017-02-01 22:50
    Spokojnie ktoś zgarnie kase i kary finansowej nie bedzie. Niesmak zostanie jednak przed ludzmi ;) a to bardziej boli...
    2
  • Users Avatars Mini
    gość pisze: 2017-02-02 11:02
    Brawo UOKiK, Zygmunta należy mieć pod ciągłą obserwacją za te wałki, sieć słaba i stoi w miejscu, odpływ klientów, nikt już na polszmat się nie nabiera, do tego smród po netnecie.... Piękny wizerunek firmy buduje Zyga.
    4
  • Users Avatars Mini
    ztd pisze: 2017-02-02 11:26
    To żeś, "gość", dowalił... Przeciętny klient nie ma pojęcia o jakimś "netnecie", telewizja cenowo jest świetną propozycją, oferty przedłużeniowe też są bardzo dobre. Możesz skowyczeć, a Solorz zbudował imperium i taki ratlerek jak ty tego nie zmieni.
    -4
  • Users Avatars Mini
    Boguś pisze: 2017-02-02 17:17
    Dokładnie, CP i tak ma najlepsze oferty telewizyjne, więc nie ma co się tu czepiać ich. W końcu to nasza największa, Polska firma w branży. A w reklamach - jak zwykle, chodziło o skrót myślowy i stąd całe nieporozumienie.
    -2
  • Users Avatars Mini
    konsument pisze: 2017-02-02 22:26
    kary nie będzie bo to taka wojenka podajzdowa. Solorz skarży Polskę o grube mln to i Polska władza szuka haków żeby mieć pole do rozmów. a co do samej kary i co kasa dla "dobrej zmiany" czy też do czarnej dziury pt budżet państwa. A czemu nie zwrot kasy i odszkodowanie dla "oszukanych klientów"
    1
  • Users Avatars Mini
    Novy pisze: 2017-02-04 11:17
    Jestem przed przedłużeniem/rozwiązaniem umowy. Rozmawiałem z konsultantami orange, play i t-mobile. To co się teraz dzieje to jakaś masakra. Konsultanci obiecują gruszki na wierzbie !!! a że jestem na bieżąco nie daje się zrobić na szaro. Poziom ich wiedzy też jest kiepski... dla nich Mb a MB to jest to samo a prędkość 1 Mb/s to super prędkość i starczy do youtube w FULL HD. Najgorzej jest w PLAY potem Tmobile. Miejcie się na baczności.
    0
  • Users Avatars Mini
    trogalewski pisze: 2017-02-07 10:29
    Też zostałem oszukany przez Plusa. Też miało być no limit, a w praktyce ostre przycięcia, o których w umowie ani słowa. Na szczęście umowa właśnie mi się skończyła i przeszedłem do konkurencji. Jako że jestem firmą, to nie przysługiwała mi pomoc UOKIKu, a Plus szyderczo na moje reklamacje odpowiadał mi, że przyszługuje mi zawsze droga sądowa. Kpina, że w dzisiejszych czasach tak się jeszcze traktuje klientów.
    0
  • Users Avatars Mini
    Mirek pisze: 2017-02-08 20:15
    A ja tam mam net w Plusie, od kilkunastu lat także telefon w Plusie, nie ma z tym operatorem źle.
    0
  • Users Avatars Mini
    Bogdan pisze: 2017-02-09 20:36
    Bez tego, że są ograniczenia w pobieraniu danych, czyli tzw. lejek, to żaden operator nie mógłby oferować netu, z którego dałoby się korzystać. A Plus na pewno taki ma, a przynajmniej ja po sobie mogę powiedzieć, bo wiem, że dobrze im to działa.
    0
  • Users Avatars Mini
    CZarek pisze: 2017-02-10 19:40
    Raz to że reklamy trzeba słuchać inteligentnie. Poza tym, jakoś nie wierzę, żeby pracownicy w Plusie wprowadzali w błąd. Z pracownikami tej firmy zawsze miałem dobry kontakt i jak czegoś z reklamy nie zrozumiałem, to mi zawsze to dobrze wytłumaczyli. Dla mnie to jest dobry operator.
    -19
  • Users Avatars Mini
    do trolla czarka pisze: 2017-02-14 07:25
    chuj mnie obchodzi trollu że dla ciebie plus do dobry operator. Plus to goowno i tyle w temacie!
    2
  • Users Avatars Mini
    Rafał pisze: 2017-02-22 11:03
    Brawo UOKiK oby tak dalej
    0
  • Users Avatars Mini
    Mariusz pisze: 2017-02-22 15:01
    Każdy może mieć swoje zdanie. Polecam jednak popytać tych kilku milionów klientów Plusa, którzy swoje umowy non stop przedłużają. Nie robią tego z lenistwa, tylko z powodu tego, że tak jest po prostu korzystnie.
    0

Najważniejsze

Ostatnie testy