T-Mobile Polska - wyniki w 2017 r.

Najważniejsze | Newsy
Opinie: 23

T-Mobile podał swoje wyniki za 2017 r.

W czwartym kwartale 2017 roku liczba abonentów T-Mobile Polska wzrosła o 124 tysiące, a w ciągu całego 2017 roku zwiększyła się o 309 tysięcy.

T-Mobile Polska na koniec grudnia 2017 roku obsługiwał 10,454 miliona klientów. W czwartym kwartale baza klientów usług abonamentowych zwiększyła się o 124 tysięcy do 6,921 miliona. W całym 2017 roku baza abonentów spółki wzrosła o 309 tysięcy. Baza klientów usług przedpłaconych wyniosła 3,533 miliona i zwiększyła się o 33 tysięcy numerów w porównaniu z trzecim kwartałem 2017 roku. 

Rok 2017 z wielu powodów był bardzo ważny dla dalszego rozwoju T-Mobile. To rok mocnych inwestycji w rozbudowę sieci sprzedaży oraz w zwiększenie zatrudnienia w obszarach bezpośrednio związanych z obsługą klientów. Dzięki temu jesteśmy bliżej potrzeb naszych klientów, a oni szybciej mogą się z nami skontaktować. Połączenie najlepszej i najszybszej sieci mobilnej z większym naciskiem na jakość obsługi, jak również uproszczenie produktów i rozszerzenie sieci sprzedaży procentuje ciągłym wzrostem satysfakcji klientów. Ma to również kluczowy wpływ na widoczny trend powrotu klientów do T Mobile. - powiedział cytowany w komunikacie Andreas Maierhofer, Prezes T-Mobile Polska.

W 2017 roku skonsolidowane przychody całkowite spółki wyniosły 6,422 miliarda złotych, co oznacza nieznaczny spadek o 1,1% w porównaniu do 2016 roku. Przychody z usług mobilnych wyniosły 5,972 miliarda złotych i były niższe o 1,4% w porównaniu z wynikami z ubiegłego roku. Pozostałe przychody Spółki, uwzględniające m.in. usługi stacjonarne oraz ICT wyniosły 451 milionów złotych i były wyższe o 3,4% w porównaniu z 2016 rokiem. W czwartym kwartale 2017 roku skonsolidowane przychody całkowite T-Mobile Polska wyniosły 1,657 miliarda złotych.

Po kilku latach spadków, w 2017 roku całkowite przychody T-Mobile w zasadzie ustabilizowały się, co podkreślają dobre wyniki operacyjne. Na efektywność działalności operacyjnej mierzoną EBITDA miały silny wpływ utracone przychody z usług i wyższe koszty związane z wprowadzeniem regulacji Roam Like At Home, zwiększeniem zatrudnienia odzwierciadlającym rozbudowę sieci sprzedaży, a także wyższe nakłady marketingowe w porównaniu do przeszłości. W przyszłości spodziewamy się stabilizacji marży EBITDA, ponieważ zniknie wpływ większości zdarzeń jednorazowych. - powiedział Juraj Andras, członek zarządu ds. finansowych.

W 2017 roku T-Mobile Polska zwiększył zatrudnienie w obsłudze klienta i sprzedaży, co jest odzwierciedlone w wyższych kosztach pośrednich spółki w porównaniu do 2016 roku. Istotnymi czynnikami wpływającymi na wynik EBITDA w 2017 roku są również trendy rynkowe związane z dominacją nielimitowanych usług zarówno w segmencie abonamentowym jak i przedpłaconym, a także silna presja cenowa.

 

Skutkują one obniżeniem przychodów z usług telekomunikacyjnych oraz wyższymi kosztami obsługi połączeń międzyoperatorskich.

Wynik skonsolidowany EBITDA za 12 miesięcy 2017 roku jest równy 1,782 miliarda złotych i jest niższy o 15,1 procent w porównaniu do 2016 roku.

Po wyłączeniu negatywnego wpływu regulacji roamingowych EBITDA byłaby niższa o 9,8% w 2017 roku. W czwartym kwartale 2017 roku EBITDA T Mobile Polska wyniosła 450 milionów złotych z widocznym wpływem regulacji roamingowych w wysokości 44 milionów złotych. Bez tego efektu EBITDA obniżyłaby się o 17,6% w porównaniu do czwartego kwartału 2016 r.

W 2017 roku liczba stacji bazowych obsługujących klientów w technologii LTE wzrosła o 1 827 do 10 217, a liczba stacji oferujących klientom LTE 800 MHz wzrosła o 3 621 i na koniec roku wynosiła 5 593.

Oznacza to, że 99,8 % populacji kraju znajduje się w zasięgu technologii LTE T-Mobile. Oprócz zwiększenia zasięgu, T Mobile Polska wdraża nowe rozwiązania i technologie, które zapewniają klientom lepsze parametry korzystania z sieci. Technologia Carrier Aggregation LTE była dostępna na koniec roku na ponad 3,9 tysiącu stacji bazowych docierając do 43,3% populacji Polski.

W 2017 roku T-Mobile Polska otworzył 103 nowe sklepy zwiększając ich liczbę do 665 punktów sprzedaży w całym kraju. Równocześnie ze zwiększaniem sieci sprzedaży T-Mobile zatrudnił setki pracowników, w zespołach odpowiedzialnych za sprzedaż i bezpośrednią obsługę klientów. Spółka ułatwiła klientom kontakt z telefonicznym biurem obsługi wdrażając nowy IVR, który przyczynił się do blisko czterokrotnego skrócenia czasu oczekiwania na połączenie z konsultantem. T Mobile systematycznie rozwija także aplikację Mój T‑Mobile, która wzbogaciła się w ostatnich miesiącach o całą listę nowych funkcjonalności, m.in., płatności on-line, listę faktur z 12 miesięcy wstecz czy mapę salonów. W ciągu ostatniego roku liczba klientów korzystających z aplikacji wzrosła dwukrotnie.

W czwartym kwartale 2017 roku T-Mobile Polska zanotował wzrost bazy klientów usług przedpłaconych o 33 tysiące w porównaniu do poprzedniego kwartału. W całym 2017 roku spółka zwiększyła średni przychód miesięczny na klienta usług przedpłaconych do 12 złotych z 10 złotych w 2016 roku. 

Wprowadzona w połowie września nowa oferta Nielimitowanego Internetu Domowego przyciąga do T-Mobile nowych klientów szczególnie z obszarów wiejskich i z małych miast, którzy stanowią 70% wszystkich aktywacji.

Wyniki finansowe

    Note Q4
2016
millions of €
Q1
2017
millions of €
Q2
2017
millions of €
Q3
2017
millions of €
Q4
2017
millions of €
Change

%
FY
2016
millions of €
FY
2017
millions of €
Change

%
                       
TOTAL REVENUE     394 364 378 376 392 (0,5) 1 488 1 509 1,4
PRODUCT VIEW     394 364 378 376 392 (0,5) 1 488 1 509 1,4
 - Fixed network     25 25 25 27 29 16,0 99 105 6,1
 - Mobile communications     368 339 352 349 363 (1,4) 1 388 1 403 1,1
SEGMENT VIEW     394 364 378 376 392 (0,5) 1 488 1 509 1,4
 - of which Consumer     217 206 207 208 213 (1,8) 812 834 2,7
 - of which Business     138 122 129 124 133 (3,6) 516 508 (1,6)
EBITDA   2 136 100 125 88 106 (22,1) 482 419 (13,1)
EBITDA MARGIN (EBITDA / TOTAL REVENUE) %   34,5 27,5 33,1 23,4 27,0 (7,5p) 32,4 27,8 (4,6p)
CASH CAPEX (AS REPORTED)     70 76 34 45 48 (31,4) 1 143 203 (82,2)
CASH CONTRIBUTION     66 24 91 43 58 (12,1) (661) 216 n.a.

Wyniki operacyjne

    Note Q4
2016
Q1
2017
Q2
2017
Q3
2017
Q4
2017
Change
%
FY
2016
FY
2017
Change
%
                       
FIXED NETWORK (END OF PERIOD)                      
Fixed network Access Lines ('000)   20 33 31 29 32 60,0 20 32 60,0
 - IP ('000)   2 2 1 1 2 0,0 2 2 0,0
Broadband Access Lines Retail ('000)   10 20 18 17 15 50,0 10 15 50,0
TV (IPTV, SAT, Cable) ('000)   0 0 0 0 0 n.a. 0 0 n.a.
Wholesale Bundled Access Lines ('000)   0 0 0 0 0 n.a. 0 0 n.a.
ULLs/Wholesale PSTN ('000)   0 0 0 0 0 n.a. 0 0 n.a.
Wholesale Unbundled Access Lines ('000)   5 0 0 0 0 n.a. 5 0 n.a.
MOBILE COMMUNICATIONS (END OF PERIOD)                    
Service revenue (€)   246 217 227 224 230 (6,5) 945 899 (4,9)
CUSTOMERS ('000)   10 634 10 229 10 251 10 297 10 454 (1,7) 10 634 10 454 (1,7)
 - contract ('000)   6 612 6 696 6 741 6 797 6 921 4,7 6 612 6 921 4,7
 - prepaid ('000)   4 022 3 533 3 510 3 500 3 533 (12,2) 4 022 3 533 (12,2)
NET ADDS ('000)   (587) (405) 21 46 156 n.a. (1 422) (180) 87,3
 - contract ('000)   70 84 45 56 124 77,1 43 309 n.a.
 - prepaid ('000)   (657) (489) (24) (10) 33 n.a. (1 465) (490) 66,6
AVERAGE MONTHLY CHURN (%)   3,4 3,2 2,0 1,8 1,5 (1,9p) 3,3 2,1 (1,2p)
 - contract (%)   1,4 1,3 1,1 1,0 1,0 (0,4p) 1,2 1,1 (0,1p)
SAC PER GROSS ADD   10 7 2 5 3 (70,0) 7 4 (42,9)
 - contract   15 12 3 9 3 (80,0) 21 7 (66,7)
 - prepaid   4 2 2 3 3 (25,0) 2 3 50,0
SRC PER RETAINED CUSTOMER   13 (3) (5) (6) (12) n.a. 4 (6) n.a.
ARPU   8 7 7 7 7 (12,5) 7 7 0,0
 - contract   11 10 10 9 10 (9,1) 10 10 0,0
 - prepaid   2 2 3 3 3 50,0 2 3 50,0
NON-VOICE % OF ARPU (%)   42 47 48 48 50 8p 42 48 6p
MOU PER CUSTOMER (min)   232 246 248 258 269 15,9 216 255 18,1
 - contract (min)   338 340 330 340 356 5,3 331 342 3,3