T-Mobile Polska w II kw. 2017 r. - wyniki

Newsy
Opinie: 21

T-Mobile Polska na koniec czerwca 2017 roku obsługiwał 10,251 miliona klientów. Baza abonentów wyniosła 6,741 miliona, a klientów usług przedpłaconych 3,510 miliona. Liczba aktywacji netto w bazie klientów kontraktowych w drugim kwartale 2017 r. wyniosła 45 tysięcy, co oznacza, że jest on już piątym z kolei kwartałem, w którym T-Mobile odnotowuje wzrost bazy klientów abonamentowych. W pierwszej połowie 2017 roku spółka odnotowała wzrost łącznej liczby abonentów o 129 tysięcy. 

W drugim kwartale 2017 roku zmniejszył się wskaźnik odejść klientów (churn) o 1,3 punktu procentowego w porównaniu do wyników spółki w drugim kwartale roku ubiegłego.

„T-Mobile Polska w drugim kwartale 2017 roku poprawił wyniki operacyjne w porównaniu do poprzedniego roku. Zwiększyła się lojalność klientów T-Mobile, co widać w niższym wskaźniku churn oraz w wyraźnej poprawie statystyk przenoszalności numerów. Przychody całkowite spółki w Q2 odzwierciedlają większą bazę klientów oraz rosnącą sprzedaż urządzeń. Dodatkowo na wyniki całego rynku telekomunikacyjnego będą miały wpływ dwa negatywne trendy wynikające z wprowadzenia nowych regulacji roamingowych w czerwcu: utracone przychody oraz rosnące koszty obsługi roamingu w UE.” – powiedział Andreas Maierhofer, prezes T-Mobile Polska.

Wyższa popularność usług transmisji danych w T-Mobile Polska przekłada się na wyższy udział przychodów z usług niegłosowych, który w drugim kwartale br. osiągnął poziom 48%.

W drugim kwartale 2017 roku przychody całkowite T-Mobile Polska osiągnęły wartość 1,594 miliarda złotych, a w całym pierwszym półroczu 2017 roku wyniosły 3,165 miliarda złotych i były wyższe o 0,5% w stosunku do analogicznego okresu 2016 roku. W drugim kwartale skorygowana EBITDA T-Mobile Polska wyniosła 525 milionów złotych, a marża EBITDA osiągnęła poziom 32,9%. Bazując na porównywalnych danych, w drugim kwartale 2017 roku przychody całkowite T-Mobile Polska wzrosły o 2,3%, a EBITDA zmniejszyła się o 4,6% w porównaniu do tego samego okresu w ubiegłym roku.

„Na wyniki finansowe T-Mobile Polska w pierwszej połowie 2017 roku wpływ miały rosnące przychody jak również szereg kosztów zmiennych jak koszty urządzeń, interkonektu oraz roamingu, które są odzwierciedlane w wyniku EBITDA Spółki.” - powiedział Szabolcs Gaborjani, członek zarządu ds. finansowych.

Obecnie w zasięgu sieci LTE T-Mobile Polska znajduje się 99,8% populacji Polski, co odpowiada 97% powierzchni kraju. W ciągu ostatnich trzech miesięcy liczba stacji obsługujących technologię LTE zwiększyła się o 450 i obecnie już 9750 stacji bazowych oferuje klientom T-Mobile Polska zasięg 4G. Wraz ze stale rosnącym pokryciem LTE w T-Mobile Polska rośnie również liczba stacji bazowych obsługujących agregację pasma, która gwarantuje klientom wyższą pojemność sieci i pozwala na osiąganie znacznie wyższych prędkości transmisji danych. Obecnie blisko 2300 stacji wspiera agregację pasma w technologii LTE, co przekłada się na pokrycie 26% populacji kraju tą technologią. W ostatnim czasie T-Mobile Polska wdrożył również wyższe modulacje QAM (Quadrature Amplitude Modulation), QAM256 dla ściągania i QAM64 dla wysyłania danych, które zapewniają wyższą prędkość korzystania z sieci. Obecnie maksymalna technologiczna prędkość dostępna w sieci T-Mobile Polska to 354 Mbps.

    Note Q2
2016
Q3
2016
Q4
2016
FY
2016
Q1
2017
Q2
2017
Change
%
H1
2016
H1
2017
Change
%
                         
FIXED NETWORK (END OF PERIOD)                        
Fixed network Access Lines ('000) 2 18 20 20 20 33 31 72,2 18 31 72,2
 - IP ('000)   2 2 2 2 2 1 (50,0) 2 1 (50,0)
Broadband Access Lines Retail ('000) 2 10 10 10 10 20 18 80,0 10 18 80,0
TV (IPTV, SAT, Cable) ('000)   0 0 0 0 0 0 n.a. 0 0 n.a.
Wholesale Bundled Access Lines ('000)   0 0 0 0 0 0 n.a. 0 0 n.a.
ULLs/Wholesale PSTN ('000)   0 0 0 0 0 0 n.a. 0 0 n.a.
Wholesale Unbundled Access Lines ('000)   5 5 5 5 0 0 (100,0) 5 0 (100,0)
MOBILE COMMUNICATIONS (END OF PERIOD)                      
Service revenue (€)   220 235 246 945 217 227 3,2 464 445 (4,1)
CUSTOMERS ('000)   11 635 11 221 10 634 10 634 10 229 10 251 (11,9) 11 635 10 251 (11,9)
 - contract ('000)   6 516 6 541 6 612 6 612 6 696 6 741 3,5 6 516 6 741 3,5
 - prepaid ('000) 1 5 119 4 680 4 022 4 022 3 533 3 510 (31,4) 5 119 3 510 (31,4)
NET ADDS ('000)   (186) (414) (587) (1 422) (405) 21 n.a. (421) (383) 9,0
 - contract ('000)   (3) 25 70 43 84 45 n.a. (53) 129 n.a.
 - prepaid ('000)   (183) (440) (657) (1 465) (489) (24) 86,9 (368) (513) (39,4)
AVERAGE MONTHLY CHURN (%)   3,3 3,2 3,4 3,3 3,2 2,0 (1,3p) 3,4 2,6 (0,8p)
 - contract (%)   1,1 1,2 1,4 1,2 1,3 1,1 0,0p 1,1 1,2 0,1p
SAC PER GROSS ADD   6 6 10 7 7 2 (66,7) 6 4 (33,3)
 - contract   27 16 15 21 12 3 (88,9) 29 7 (75,9)
 - prepaid   1 1 4 2 2 2 100,0 1 2 100,0
SRC PER RETAINED CUSTOMER   0 (1) 13 4 (3) (5) n.a. 0 (4) n.a.
ARPU   6 7 8 7 7 7 16,7 7 7 0,0
 - contract   9 10 11 10 10 10 11,1 10 10 0,0
 - prepaid   2 2 2 2 2 3 50,0 2 2 0,0
NON-VOICE % OF ARPU (%)   46 42 42 42 47 48 2p 42 48 6p
MOU PER CUSTOMER (min)   213 215 232 216 246 248 16,4 209 247 18,2
 - contract (min)   334 327 338 331 340 330 (1,2) 330 335 1,5