„Klikaj rozważnie” - walka z dialerami

Newsy
Żródło: UKE
Opinie: 9

Prezes UKE Anna Streżyńska zapowiedziała inaugurację akcji „Klikaj rozważnie”, która ma na celu uświadomienie zagrożeń w sieci Internet związanych z dialerami.

Rozpoczęta w Światowym Dniu Telekomunikacji (17 maja 2006 r.) akcja antydialerowa jest projektem Urzędu Komunikacji Elektronicznej i Ministerstwa Transportu realizowanym we współpracy z Krajową Izbą Gospodarczą Elektroniki i Telekomunikacji, Polską Izbą Informatyki i Telekomunikacji oraz zrzeszonymi w tych izbach operatoratorami świadczących usługi dostępu do sieci Internet (w szczególności Telekomunikacja Polska S.A.).

W czerwcu 2006 r. planowane jest rozwinięcie akcji „Klikaj rozważnie” w postaci spotów reklamowych ostrzegających przed dialerami międzynarodowymi i promujących zarazem szerokopasmowy dostęp do internetu jako rozwiązanie bezpieczniejsze.

W ramach akcji antydialerowej uzgodniono następujące działania wspólne z operatorami:

  • rozszerzenie informacji o dialerach na stronach internetowych operatorów;

  • zawieszenie na stronach operatorów telefonii stacjonarnej oprogramowania antydialerowego (TP udostępni swój program innym operatorom);

  • akcja prasowa i wspólnie z portalami;

  • wykorzystanie programu telewizyjnego „Konsument” i podobnych programów do pokazania informacji czym są dialery i jak można się zabezpieczyć przed ich negatywnym działaniem;

  • ulotki przestrzegające przed dialerami i pokazujące jak z nimi walczyć (dołączone do rachunków telefonicznych) i w miejscach publicznych, związanych z miejscami ochrony konsumentów;

  • promocja usługi ograniczenia wysokości rachunku telefonicnzego (ustalenie górnego limitu ogranicza przed niepożądanym wzrostem wysokości rachunków);

  • rozważenie możliwości wprowadzenia ścieżki numeracyjnej dla dialerów (przeddział numeracji dla dialerów, jak w Niemczech).

Najwięcej wniosków o mediacje wpływających do UKE dotyczy skutków działania dialerów - zarówno krajowych (0-700, 0-708, etc.), jak i międzynarodowych. TP S.A. przystępuje do ugody z poszkodowanymi użytkownikami tylko w przypadkach, gdy sama przekroczyła 30-dniowy termin rozpatrywania reklamacji. W innym przypadku powołuje się na Regulamin świadczenia usług powszechnych TP, nakazujący płacić klientowi, bez względu na to, kto inicjował połączenie. Stosowany przez operatora system ostrzegawczy jest cenną inicjatywą, ale nie pociesza klientów, którym system billingowy już naliczył wysokie rachunki. Zgodnie z zapisami art. 101 ust 4 ustawy Prawo telekomunikacyjne abonenci operatora wyznaczonego mogą wstrzymać się z zapłatą spornej kwoty na czas wniesienia reklamacji.

Ponadto TP S.A. wciąż nie uruchomiła zapowiedzi głosowej na wszystkich numerach o podwyższonej płatności, mimo iż minęło 1,5 roku od wprowadzenia w życie ustawy. Prezes UKE przeprowadził w marcu 2006 r. kontrolę, która wykazała brak informowania przez TP S.A. użytkowników końcowych o koszcie połączenia, poza najwyższymi taryfami (TP S.A. nakazano usunięcie tych nieprawidłowości).

Opinie:

Opinie archiwalne (9):

Komentuj

Komentarze / 9

Dodaj komentarz

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: