GSM4F w TP nie działa dobrze - wyniki kontoli UKE

Newsy
Żródło: UKE
Opinie: 8

W związku z napływającymi do Urzędu Komunikacji Elektronicznej skargami abonentów i protestami władz samorządowych dotyczącymi jakości świadczenia usługi powszechnej przez Telekomunikację Polską z wykorzystaniem nowobudowanego systemu radiodostępu „GSM dla stacjonarnych” (GSM4F), delegatura UKE przeprowadziła kontrolę w tym zakresie. Ponadto, Prezes UKE zlecił Instytutowi Łączności Państwowemu Instytutowi Badawczemu w Warszawie przeprowadzenie badań systemu GSM4F pod względem spełniania przez system warunków dla świadczenia usługi o wskaźnikach przewidzianych dla usługi powszechnej.

Skarżący wskazywali przede wszystkim na następujące mankamenty:

a) złą jakość połączeń telefonicznych, trzaski, słaba słyszalność,

b) częste przerwy w świadczeniu usługi,

c) utrudnione korzystanie z faksu, wymuszone korzystanie z automatycznego faksu oraz korzystanie z dodatkowego numeru dedykowanego dla połączeń faksowych i modemowych,

d) abonenci korzystający z numeru faksowego, nie zostali poinformowani o zasadach odpłatności za dodatkowy numer,

e) najgorsza jakość połączeń występująca pomiędzy dwoma numerami pracującymi w technice radiodostępu,

f) niedostateczna jakość instalacji zakończeń sieci,

g) brak bonifikaty do opłaty abonamentowej, w związku z korzystaniem przez TP S.A. z energii elektrycznej Abonenta, dla zasilania urządzeń sieci telekomunikacyjnej (terminal abonencki).

Kontrola i badania systemu zostały przeprowadzone na terenie Województwa Śląskiego.

Zarówno kontrola Delegatury UKE, jak i przeprowadzone przez Instytut Łączności badania w zdecydowanej większości potwierdziły zastrzeżenia skarżących. Badania wykazały, że wiele funkcji i usług oferowanych standardowo abonentom PSTN w ramach usługi powszechnej nie jest realizowane poprzez terminal GSM4F, a dostępne usługi są realizowane przy niedostatecznych wartościach parametrów jakościowych.

Poniżej przedstawiamy podstawowe ustalenia wynikające z przeprowadzonych czynności kontrolnych.

Jakość transmisji głosu. Duże opóźnienia odczuwalne przy prowadzeniu rozmowy i znacznie utrudniające prowadzenie rozmowy. Jakość przesyłanych sygnałów mowy jest wyraźnie niższa niż dla telefonii stacjonarnej.

Jakość transmisji faksowej. Pomiędzy terminalem radiowym a stacjonarnym jakość niezadowalająca. Pomiędzy terminalami radiowymi przesłanie faksu okazuje się wręcz niemożliwe. W związku z tym należy uznać, że w chwili obecnej usługa faxowa nie jest realizowana.

Szybkość dostępu do Internetu. Osiągana rzeczywista szybkość transmisji jest kilkakrotnie mniejsza od typowych wartości osiąganych dla dostępu wdzwanianego. Otrzymane wyniki rażąco odbiegają od szybkości uzyskiwanych w sieci PSTN. Jeżeli uwzględnimy, że użytkownik płaci za czas połączenia a nie ilość odebranych danych, to jest to rozwiązanie kosztowne dla użytkownika.

Szybkość synchronizacji modemu PC równa 33 kbit/s, a wykorzystanie pasma 36%, co daje średnią prędkość na łączu 11,88 kbit/s. Maksymalna szybkość transmisji wynikająca z zastosowania modemu V.90 pozwala na osiągnięcie przepływności w kierunku „download” do 33,6 kbit/s., co uniemożliwia osiągnięcie wskaźnika do 56 kbit/s nawet w teorii.

W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami Prezes UKE podejmie stosowne działania zmierzające do zapewnienia przez TP S.A. właściwego zakresu usług o wymaganych parametrach jakościowych dla abonentów przyłączonych do sieci TP za pomocą systemu GSM4F.

Opinie:

Opinie archiwalne (8):

Komentuj

Komentarze / 8

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    Garay pisze: 2008-01-09 22:12
    Znow to samo. Szkoda slow. Wielkie zapowiedzi, projekty i taki babol. Szczerze to jakos bardziej przekonuje mnie juz Netia. Jakies tam pojedyncze jednostki skarzyly sie, ze jest problem z szybkoscia, ale moi znajomi maja i sa bardzo zadowoleni, wiec pewnie lepiej sie spisuje Netia, niz GSM od TP ;]
    0
  • Users Avatars Mini
    maxbike-1 pisze: 2008-01-09 22:25
    Jak to TP... reklamy jak z ameryki, ale jakość usług jak z PRLu...
    0
  • Users Avatars Mini
    maxbike-1 pisze: 2008-01-09 22:25
    ...dobrze, że nie krzyczą do słuchawki rozmowa kontrolowana!
    0
  • Users Avatars Mini
    realista pisze: 2008-01-10 22:05
    Kpina to jest ten artykol !!! - przeciez abonencki terminal GSM jest tak samo zbudowany jak kazdy telefon komorkowy gdzie wszystkie te uslugi dzialaja dobrze !!
    0
  • Users Avatars Mini
    model-1 pisze: 2008-01-11 10:43
    Kolego realista to prawda że działa to na tej samej zasadzie ale trzeba mieć jeszcze odpowiedni sprzęty w centrali a jak się ich nie ma to jest problem i to wielki i dlatego takie cyrki nie widy wychodzą. Dlatego tez mniemam wnioskować o nałożenie kary na TP w wysokości 1000000 zł min za świadczenie usług odbiegających od standardów i umowy oraz działanie na szkodę klienta.
    0
  • Users Avatars Mini
    nick pisze: 2008-01-11 15:23
    model: Wnioskuje o nałożenie kary na nakładającego karę ;-)
    0
  • Users Avatars Mini
    marco pisze: 2008-01-23 22:59
    mnie dziwi, że w ogóle tp wypuszcza na rynek usługę, której nie potrafi nawet opanować. przecież to kpina. sami z siebie kpią jak i z klientów , ktorym wciskają taki kit. ciekaw jestem jakby netia wyszła na świadczeniu usług za pośrednictwem p4. znając życie wszystko byłoby jak w zegarku, bo solidna firma działałaby na doświadczeniu drugiej. niby tp jest z orangem związana, ale jakoś się chyba nie chcą dzielić wnioskami... a Netia zaciera ręce...
    0
  • Users Avatars Mini
    woldek pisze: 2008-02-09 19:51
    dziwne to jest, że tak przyszłościową technologię tepsa zrobiła w tak kiepski sposób. przecież to nie jest aż taki problem żeby przedłużyć moment oddania i doszlifować wszystko do najdrobniejszego szczegółu. jakoś netia potrafi oddać dobrą usługę do użytku. dlatego tepsa nie może?
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: