Zapowiada się koniec firm oszukujących na serwisach premium sms

Newsy
Opinie: 5

Rada Ministrów przyjęła dzisiaj przygotowany w Ministerstwie Cyfryzacji projekt zmian w Prawie telekomunikacyjnym. Głównym celem zmian jest walka z nadużyciami za pomocą tzw. smsów premium.

Najważniejsze zmiany:

Ochrona abonenta przed nieprzewidzianymi rachunkami za usługi o podwyższonej opłacie i niechcianymi usługami:

Wzmocnione regulacje dotyczące progów kwotowych na tzw. usługi Premium Rate, czyli drogich, dodatkowo płatnych smsów. Do dotychczasowych trzech progów: 35, 100 i 200 zł dodano próg 0 zł (czyli całkowita blokada tego rodzaju usług)

Obecnie abonent może, ale nie musi określać, czy chce korzystać z usługi smsów o podwyższonej opłacie. A jeśli chce – do jakiej kwoty. W efekcie jest to furtka do nadużyć dla nieuczciwych firm. Zgodnie z nowym projektem, jeśli abonent nie określi żadnego progu - progiem domyślnym będzie 35 zł

Przekroczenie progu zaskutkuje koniecznością poinformowania abonenta o tym fakcie i automatyczną blokadą połączeń na numery Premium. Obecnie blokada jest uruchamiana dopiero na żądanie abonenta – projekt wprowadza obowiązek uruchomienia jej natychmiast po osiągnięciu wybranego lub domyślnego progu,

Abonent będzie musiał wyrazić zgodę na świadczenie usług bezpośrednio przed rozpoczęciem świadczenia, co zwiększy świadomość abonentów co do charakteru usługi, którą zamawiają – np. świadczenie cyklicznej, powtarzalnej usługi SMS Premium (np. dowcip dnia),

Wprowadzono możliwość blokowania połączeń nawet w przypadku, gdy są bezpłatne. Chodzi o ochronę głównie dzieci przed nieprzeznaczonymi dla nich treściami,

Zobowiązano dostawcę tego rodzaju usług do zamieszczania informacji o nich na rachunku telefonicznym. Dzięki temu abonent będzie świadomy gdzie kierować reklamację,

Jeśli dojdzie do nadużyć lub niedopełnienia obowiązków, abonent nie będzie mógł być obciążony opłatą.

Uporządkowanie rejestru usług o podwyższonej opłacie, prowadzonego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (regulator rynku telekomunikacyjnego):

Podmiot realizujący dodatkowe świadczenie (czyli treść, a nie usługę telekomunikacyjną) będzie musiał podać więcej informacji w zgłoszeniu, m.in. wskazać adres poczty elektronicznej i numer telefonu, które umożliwią skuteczny kontakt z dostawcą usługi,

Zgłoszenie będzie zawierać oświadczenie o prawdziwości danych w zgłoszeniu – odpowiedzialność karna za podanie nieprawdziwych danych – obecnie brak jest takiej sankcji,

Nowy termin zgłoszenia usługi do rejestru – 14 a nie 7 dni przed rozpoczęciem świadczenia,

Na dostawcach dodatkowego świadczenia ciążyć będzie obowiązek stałej aktualizacji danych zawartych w rejestrze, aby rejestr zawierał tylko aktualne dane o faktycznie oferowanych na rynku usługach,

Operator (a zatem podmiot, na czyjego infrastrukturze oferowane będą usługi – może być niezależny od dostawcy usługi o podwyższonej opłacie) będzie miał obowiązek blokować usługi niewpisane do rejestru, co wymusi na podmiotach zamierzających oferować tego rodzaju usługi, wpisywanie się i dbanie o aktualność danych w rejestrze.

Nowe narzędzia Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej:

Prezes UKE będzie mógł w drodze decyzji nakazać:

  • Przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu - zablokowanie dostępu do numeru lub pobierania opłat za usługi Premium,
  • Podmiotowi realizującemu dodatkowe świadczenie - zaprzestanie świadczenia usługi,
  • Usługodawcy (np. portalowi społecznościowemu) - usunięcie informacji promocyjnych lub reklamowych usług Premium,
  • Wprowadzenie kar za brak blokowania usług o podwyższonej opłacie niewpisanych do rejestru.

Opinie:

Opinie archiwalne (5):

Komentuj

Komentarze / 5

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    pabloki pisze: 2018-01-04 16:33
    Nie widzę ochrony przed smsami premium autoamtycznie uruchamiających subskrypcję. Powodzenia w walkach z firmami zarejestrowanymi w rajach podatkowych. Tu wchodzi prawo międzynarodowe.
    1
  • Users Avatars Mini
    bac pisze: 2018-01-04 17:20
    Ochrona będzie w postaci 35 zyla/mies. Na więcej nie naciągnie się nieoświeconego w tych kwestiach statystycznego Kowalskiego
    0
  • Users Avatars Mini
    xxx pisze: 2018-01-04 19:03
    @pabloki: Ten problem będzie miał na glowie Operator komórkowy, a nie odbiorca treści.
    0
  • Users Avatars Mini
    pabloki pisze: 2018-01-04 21:03
    @xxx stroną umowy jest abonent/użytkownik ktoremu podmiot (nie operator ) wyswiadczył usługe . Opertor jest tylko zobowiązany do pobrania opłaty za tą usługę.
    1
  • Users Avatars Mini
    Grzegorz Szewczak pisze: 2018-01-05 09:09
    Mam pomysł dla organów ustawodawczych na kolejną blokadę. W momencie wykorzystania w całości pakietu internetowego - CAŁKOWITA BLOKADA połączeń internetowych do momentu aktywacji kolejnego pakietu przez użytkownika. Ile to już ludzi straciło nawet kilkaset złotych z konta prepaid z tego powodu...
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: