Netia - wyniki za II kw. 2017 r.

Newsy
Opinie: 2

Netia zaprezentowała wyniki finansowe za drugi kwartał 2017 roku. Spółka wypracowała w tym okresie przychody w wysokości 361 mln zł i wygenerowała 97 mln zł skorygowanego zysku EBITDA (marża 27 proc.).

Osiągnęliśmy solidne wyniki finansowe, pomimo silnej presji ze strony konkurentów w obu segmentach rynku. W stosunku do poprzedniego kwartału – głównie za sprawą spadku liczby świadczonych usług - nie zdołaliśmy obronić poziomu przychodów, jednak poprawiliśmy rentowność, wyrażoną zarówno zyskiem EBITDA, jak i EBIT. W całym półroczu wypracowaliśmy też dwukrotnie wyższy zysk netto niż rok temu – powiedziała Katarzyna Iwuć, pełniąca obowiązki prezesa.

W pierwszej połowie bieżącego roku na inwestycje wydaliśmy łącznie 125 mln zł, w tym 35 mln zł w ramach programu modernizacji sieci do standardu światłowodowego. Tempo, w jakim realizujemy ten program jest poniżej naszych oczekiwań. Główną tego przyczyną jest, o wiele dłuższy niż pierwotnie przyjęliśmy, czas pozyskiwania zgód od spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych. Podjęliśmy już szereg działań naprawczych, w tym zdecydowanie zwiększyliśmy zakres występowania o zgody, czego efektów można się spodziewać za kilka miesięcy – dodała Katarzyna Iwuć.

Przychody w II kw. 2017 roku wyniosły 361 mln zł, co oznacza 1 proc. spadek w stosunku do I kw. br. (-7 proc. r-d-r). Segment B2C wypracował 170 mln zł (-3% k-d-k oraz -11% r-d-r) natomiast segment B2B 186 mln zł (+1 proc. k-d-k oraz -3 proc. r-d-r). Za spadkiem przychodów spółki stała w głównej mierze mniejsza o 1,9 proc. (42 tys. sztuk) liczba usług głosowych i dostępu do internetu świadczonych przede wszystkim na sieci obcej w segmencie B2C. Na koniec czerwca 2017 r. Netia świadczyła łącznie 2 mln 48 tys. usług.

Skorygowany zysk EBITDA wyniósł w II kw. br. 97 mln zł i był wyższy niż w poprzednim kwartale o 1 proc. (-15 proc. r-d-r). Skorygowany zysk operacyjny EBIT w II kw. br. wyniósł 18,8 mln zł i był wyższy niż w I kw. br. o ponad 11 proc. Zysk netto za I połowę 2017 roku wyniósł 27,1 mln zł i był o 102 proc. wyższy niż w tym samym okresie 2016 roku.

Realizowany program inwestycyjny sprawił, że skorygowane operacyjne wolne przepływy pieniężne (OpFCF) wyniosły w II kw. br. 21 mln zł (spadek o 57 proc. k-d-k i 69 proc. r-d-r). Jednocześnie zadłużenie spółki spadło na koniec czerwca br. do kwoty 186 mln (-7 k-d-k oraz -38 proc. r-d-r).

Wyniki osiągane przez Dywizję B2B wskazują, że pomimo silnych trendów rynkowych (np. erozja tradycyjnych usług głosowych) i silnej presji na obniżkę cen usług transmisji danych ze strony konkurencji, spółka jest w stanie utrzymywać w tych obszarach pod kontrolą zarówno przychody, jak i rentowność. Obszarem, w którym spółka upatruje przewag strategicznych i intensywnie rozbudowuje infrastrukturę i kompetencje są rozwiązania ICT oraz data center i cloud computing.

Na koniec czerwca br. Dywizja B2C świadczyła 620 tys. usług szerokopasmowego dostępu do internetu (spadek o 14 tys.) oraz 626 tys. usług telefonicznych (-24 tys. k-d-k). Topniała przede wszystkim baza na sieci obcej (BSA, WLR). Wzrosła natomiast o 8 tys. liczba usług dostępowych na własnej zmodernizowanej sieci Netii (NGA). Za sprawą odejścia 11 tys. użytkowników na łączach niezmodernizowanych, spółka odnotowała jednak ujemny bilans usług szerokopasmowych na sieci własnej.

W II kw. Netii przybyło 2 tys. usług TV i na koniec czerwca ich suma sięgnęła 182 tys. W tym samym okresie liczba usług mobilnych wzrosła o 10 tys. i wyniosła 125 tys. W ciągu 12 miesięcy liczba usług Netia Mobile wzrosła o 30 proc.

W efekcie średnia liczba usług przypadających na klienta na koniec czerwca br. wyniosła 1,6 a średni przychód na Klienta (ARPU) utrzymuje się na poziomie 56 zł.

Materiały dodatkowe:

Opinie:

Opinie archiwalne (2):

Komentuj

Komentarze / 2

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    Henryk57 pisze: 2017-08-03 11:15
    Byłem na fajku, usłyszałem jak biuro nad nami narzeka na upc (co 2 dzień awaria, trwajaca w nieskończoność). U nas w biurze mamy ponad 60 osób w Netii i nie mamy zadnych przygód. UPC powinno się ogarnąć i coś z tym zrobić bo takie rozmowy sa najlepszym poznaniem marki od strony konsumentów
    0
  • Users Avatars Mini
    bac pisze: 2017-08-03 18:45
    A u mnie na osiedlu całkowicie na odwrót, UPC stabilne, 250 Mbit, a Netia uparcie wciska "najnowszą usługe". Po przyjrzeniu się okazuje się że to zwykły ADSL/VDSL!
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: