"Operator – Edukator" - RAPORT Nielsen Poland Telecom Practice Group

Newsy
Żródło: Nielsen Polska
Opinie: 2

Dzięki uprzejmości Nielsen Polska Telecom Practise Group prezentujemy fragmenty raportu badawczego analizującego wizerunek największych producentów telefonów komórkowych wśród abonentów polskich sieci komórkowych:

Operator – Edukator

Niejednokrotnie żyjemy w przekonaniu, iż jesteśmy jedynymi kreatorami otaczającej nas rzeczywistości, a w związku z tym jej postrzeganie w znacznej mierze zależy od nas samych. Wystarczy jednak chwila refleksji, aby uświadomić sobie, że to, w jaki sposób postrzegamy otaczającą rzeczywistość jest wypadkową wielu czynników. Osobiste doświadczenia, posiadana wiedza, uwarunkowania kulturowe, społeczne i wiele innych mają ogromny wpływ na tworzenie przez nas swoistej mapy percepcji otaczającego świata. Nie od dziś wiadomo, że jednym z najważniejszych czynników mających wpływ na nasze postrzeganie rzeczywistości jest posiadana o niej wiedza w znacznym stopniu uzależniona od źródła jej pochodzenia. Im bardziej wiarygodne w naszym odczuciu źródło informacji, tym większe prawdopodobieństwo internalizacji wiedzy. Praktycznie wszyscy producenci świadomi tej zasady, dbają o właściwe przekazywanie informacji o swoich produktach. Podejmowane działania marketingowe samodzielnie, czy też we współpracy z innymi mają na celu zarówno sprzedaż konkretnego produktu, jak też kształtowanie odpowiedniego wizerunku, dzięki któremu produkt wyróżnia się na rynku pośród konkurencji. Spójność podejmowanych działań sprzyja kształtowaniu wiarygodnej wiedzy o produkcie. Ta z kolei w znacznym stopniu warunkuje pozytywne postrzeganie produktu.
Czy zatem wizerunek producentów telefonów komórkowych wśród abonentów polskich operatorów jest spójny? Analizie poddaliśmy producentów Nokia, Samsung, Sony Ericsson oraz LG.

Abonenci sieci Orange i Plus wskazywali na to, że telefony Nokia oferują dobrą wartość w stosunku do ceny oraz wysoką, jakość dźwięku. Natomiast użytkownicy tej samej marki korzystający z usług Ery wskazywali na dwie inne cechy – telefony Nokia posiadają innowacyjne funkcje, a ponadto są dobre do korzystania z poczty e-mail / wysyłania smsów. Wymienione powyżej atrybuty są wyrazem różnic w postrzeganiu telefonów Nokia. Ponadto abonenci korzystający z usług Ery, Plusa i Orange uważają, że telefony Nokia są dobre do kontaktowania się z ludźmi, mają swój styl, są łatwe w użyciu, wysokiej jakości, posiadają atrakcyjny wyświetlacz, są dobre do słuchania muzyki, oferują szeroki wybór aplikacji, są przydatne w pracy i w prowadzeniu biznesu.

Według abonentów sieci Orange i Plus telefony Sony Ericsson są wysokiej jakości, dają możliwość robienia dobrych zdjęć i filmów, a także są dobre do słuchania muzyki. Przydatność w pracy i prowadzeniu biznesu oraz szeroki wybór aplikacji to cechy przypisywane marce Sony Ericsson przez abonentów Orange i Ery. Dla abonentów sieci Plus telefony Sony Ericsson są dobre do korzystania z poczty email i wysyłania smsów oraz mają baterię, która wystarcza na długo. Klienci Ery podkreślają właściwości systemu operacyjnego, innowacyjność oraz mnogość funkcji dostępnych za przystępną. Generalnie abonenci z Ery bardziej niż pozostali kojarzą markę Sony Ericsson z jej zaawansowaniem technologicznym i funkcjonalnością.

Telefony Samsung w opinii abonentów Orange i Era posiadają atrakcyjne wyświetlacze oraz mają dobrą wartość w stosunku do ceny. Klienci Orange i Plus zwracali uwagę na szeroki wybór aplikacji, uważają również, że telefony Samsunga są dobre do słuchania muzyki. W opinii użytkowników z sieci Era i Plus telefony Samsung przydatne są w pracy i w prowadzeniu biznesu. Z kolei posiadanie innowacyjnych funkcji to cecha kojarzona tylko wśród użytkowników z sieci Plus. Natomiast abonenci Ery jako jedyni docenili wysoką jakość dźwięku telefonów Samsung.
W opinii wszystkich użytkowników telefony Samsung są dobre do kontaktu z innymi, mają swój styl, są łatwe w użyciu, wysokiej jakości, posiadają dużo funkcji jak na swoją cenę, dobre do korzystania z poczty email i wysyłania smsów.

Telefony LG podobnie postrzegane są przez abonentów Orange i Ery. Według nich LG są łatwe w użyciu, o wysokiej jakości, dobre do robienia zdjęć i filmów oraz do korzystania z poczty email i wysyłania smsów. Dla użytkowników z sieci Orange i Plus telefony LG mają swój styl i oferują wysoką jakość dźwięku. Abonenci Ery są jedynymi, którzy postrzegają telefony LG jako dobre do słuchania muzyki. Cechy docenione tylko przez abonentów sieci Plus w odniesieniu do telefonów marki LG to: bateria, która starcza na długo, są dobre do gier oraz oferują szeroki wybór aplikacji. Generalnie abonenci z sieci Plus najlepiej ocenili markę LG na tle pozostałych klientów sieci.

Spośród analizowanych marek telefonów najbardziej jednolity wizerunek posiada Nokia. Zapewne ma to związek ze „stażem” telefonów tej marki na naszym rynku. Wizerunek pozostałych marek telefonów jest mniej jednolity i znacząco się różni w obrębie abonentów trzech największych operatorów. Oznacza to, że operatorzy mają istotny wpływ na kreowanie wizerunku producentów telefonów, który jest efektem działań podjętych wspólnie z producentami.
Rodzi się więc pytanie, w jaki sposób w przyszłości, producenci będą mogli się wyróżnić przy tak dynamicznym wzroście znaczenia Androida unifikującego jeden z elementów, który do niedawna decydował o inności telefonów będących w ofercie?

Przygotował: Nielsen Poland Telecom Practice Group

Opinie:

Opinie archiwalne (2):

Komentuj

Komentarze / 2

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    Pułkownik pisze: 2011-05-11 04:33
    "Abonenci sieci Orange i Plus wskazywali na to, że telefony Nokia oferują dobrą wartość w stosunku do ceny oraz wysoką, jakość dźwięku." - A mi się właśnie głosniczek w Nokii E51 zepsuł :-(
    0
  • Users Avatars Mini
    pieteRob pisze: 2011-05-30 16:17
    Niestety z powyższego tekstu niewiele wynika. Uważam, że analizowanie marek bez podziału chociażby na typ aparatu oraz system operacyjny nie ma zupełnie sensu i jest nieuzasadnione z biznesowego punktu widzenia. Brakuje mi informacji o wielkości próby (w tym w podziale na operatorów). W dodatku tekst źle się czyta, napisany jest jakimś bardzo hermetycznym językiem. A już ostatni akapit i zdanie to mistrzostwo świata bełkotu!
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: