Orange - wyniki w IV kw. 2016 r.

Newsy
Opinie: 0

Grupa Orange podała swoje wyniki za 2016 r. Firma zanotowała w tym okresie stratę netto w wysokości 1.75 mld zł. Wynik netto został obciążony jednorazowym odpisem.

Wyniki Grupy Orange:

Kluczowe wskaźniki (w mln zł), MSSF 4 kw. 2015 4 kw. 2016 Zmiana 12 m. 2015 12 m. 2016 Zmiana
przychody Grupy 2 926 2 981 +1,9% 11 840 11 538 -2,6%
skorygowane przychody1 2 926 2 981 +1,9% 11 826 11 538 -2,4%
EBITDA 584 640 +9,6% 3 431 3 163 -7,8%
marża EBITDA 20,0% 21,5% +1,5 pp 29,0% 27,4% -1,6 pp
skorygowana EBITDA 673 640 -4,9% 3 517 3 163 -10,1%
skorygowana marża EBITDA 23,0% 21,5% -1,5 pp 29,7% 27,4% -2,3 pp
zysk operacyjny/ strata operacyjna -118 -1 848 nd. 572 -1 354 nd.
zysk/strata netto -153 -1 898 nd. 254 -1 746 nd.
nakłady inwestycyjne 860 777 -9,7% 1 998 5 169 +158,7%
skorygowane nakłady inwestycyjne 860 777 -9,7% 1 998 2 001 +0,2%
organiczne przepływy pieniężne 863 165 -80,9% 962 -2 528 nd.
skorygowane organiczne przepływy pieniężne1 122 165 +35,2% 962 620 -35,6%

Dane dotyczące liczby klientów:

Kluczowe wskaźniki KPI (w tys.) 4 kw. 2015 4 kw. 2016 Zmiana2
liczba klientów usług konwergentnych 728 879 +20,7%
dostępy mobilne (liczba kart SIM) 15 906 15 990 +0,6%
post-paid 8 361 9 453 +13,4%
pre-paid 7 545 6 537 -13,5%
mobilne dostępy szerokopasmowe 2 001 2 666 +33,2%
stacjonarne łącza głosowe (rynek detaliczny) 4 194 3 932 -6,2%
stacjonarne dostępy szerokopasmowe (rynek detaliczny) 2 105 2 015 -3,3%

Podsumowanie:

  • wynik netto za 2016 rok obciążony niegotówkowym odpisem na aktywa w wysokości 1 793 mln zł, wynikającym z przeszacowania przyszłych przepływów pieniężnych w powiązaniu ze wzrostem stopy dyskontowej, w celu odzwierciedlenia większego ryzyka gospodarczego
  • spadek skorygowanych przychodów3 o -2,4% rok-do-roku, nieznacznie niższy wobec -2,9% w 2015 r.
  • wzrost przychodów z usług mobilnych o 4,9% rok-do-roku, odzwierciedlający duży wzrost przychodów ze sprzedaży sprzętu i przyrost liczby klientów abonamentowych
  • w samym 4 kw. wzrost przychodów o 1,9% rok-do-roku, dzięki przychodom ze sprzedaży sprzętu i wyższym przychodom z usług ICT
  • przyrost o +13% rok-do-roku liczby klientów mobilnych usług abonamentowych, +368 tys. przyłączeń netto w 4 kw. (+1,1 mln w całym roku)
  • przyrost o +33% rok-do-roku liczby klientów mobilnego Internetu, +51 tys. przyłączeń netto w 4 kw. (+665 tys. w całym roku)
  • przyrost o +65% rok-do-roku liczby klientów VHBB, w tym +71 tys. przyłączeń do sieci światłowodowej netto w całym roku (z czego +31 tys. w 4 kw.)
  • przyrost o +21% rok-do-roku liczby klientów ofert konwergentnych, +42 tys. przyłączeń netto w 4 kw. (+151 tys. w całym roku)
  • na usługi przedpłacone wpłynął znaczny spadek liczby nowych aktywacji po wprowadzeniu obowiązku rejestracji kart SIM
  • skorygowana EBITDA w wysokości 3 163 mln zł, osiągnięty cel całoroczny
  • skorygowana marża EBITDA na poziomie 27,4%, spadek o 2,3 pp rok-do-roku, odzwierciedlający wyższe koszty międzyoperatorskie i koszty sprzedaży
  • skorygowane nakłady inwestycyjne3 w wysokości 2 001 mln zł (stabilne rok-do-roku), w tym 528 mln zł na rozbudowę sieci światłowodowej; zgodnie z oczekiwaniami rocznymi
  • z wyłączeniem nakładów na sieć światłowodową, spadek nakładów inwestycyjnych o 13% rok-do-roku, do poziomu poniżej 1,5 mld zł
  • ok. 1,5 mln gospodarstw domowych w zasięgu sieci światłowodowej na koniec roku (z czego 755 tys. objęto zasięgiem w 2016 r.)
  • skorygowane organiczne przepływy pieniężne3 w wysokości 620 mln zł
  • Zarząd prognozuje w 2017 r. skorygowaną EBITDA w przedziale 2,8-3,0 mld zł, odzwierciedlającą głównie dalszą presję na przychody z usług tradycyjnych oraz przewidywany wpływ nowych regulacji roamingowych i niepewności w segmencie usług przedpłaconych

Biorąc pod uwagę perspektywę wyzwań biznesowych, decyzję o maksymalnej alokacji środków pieniężnych na strategiczne projekty inwestycyjne oraz potencjalną płatność kary nałożonej przez Komisję Europejską, zarząd nie będzie rekomendował wypłacania dywidendy w 2017.

 

Odnosząc się do wyników za 2016 rok i perspektyw na 2017 rok, Jean-François Fallacher, CEo Orange stwierdził:

“W ubiegłym roku, zgodnie ze średniookresowym planem działań, skoncentrowaliśmy się na inwestycjach w poprawę jakości sieci oraz bardzo aktywnym podejściu do pozyskania klientów. Zgodnie z planami, podwoiliśmy wielkość sieci światłowodowej, rozszerzając jej zasięg na blisko 1,5 mln gospodarstw domowych, a także rozbudowaliśmy sieć mobilną 4G/LTE, obejmując jej zasięgiem niemal całą populację Polski.
Dzięki ofercie światłowodowej, przyłączyliśmy więcej klientów szybkiego Internetu stacjonarnego niż rok wcześniej, przy znaczącym wzroście liczby przyłączeń do sieci światłowodowej w 4 kw. Pomimo niesłabnącej konkurencji, liczba klientów mobilnych usług abonamentowych zwiększyła się o 13% rok-do-roku, co stanowi najwyższy wzrost od wielu lat. Według naszych szacunków, zwiększyliśmy udział ilościowy w rynku szybkiego Internetu o kilka punktów procentowych, zaś nasz udział wartościowy w detalicznym rynku mobilnym się ustabilizował. W segmencie usług przedpłaconych, w 2016 roku szczególnym wyzwaniem było wprowadzenie obowiązkowej rejestracji klientów. Do dnia 1 lutego bieżącego roku, około 96% spośród naszych aktywnych klientów zarejestrowało karty SIM – co uważamy za sukces i dowód na to, że dobrze poradziliśmy sobie z tą zmianą.

W 2017 roku, nasze zasadnicze priorytety nie ulegną zmianie, ale jeszcze bardziej skoncentrujemy się na usprawnieniu działalności komercyjnej i procesu inwestycyjnego. Warto podkreślić, że tym działaniom będą sprzyjać wprowadzone od początku 2017 roku zmiany organizacyjne w obszarze rynku masowego i biznesowego. Jeszcze bardziej uatrakcyjnimy propozycję dla klientów i przebudujemy kanały dystrybucji. Kilka dni temu wprowadziliśmy nową ofertę Orange Love – nasz pierwszy zdefiniowany pakiet (tzw. ”hard bundle”) usług stacjonarnych i mobilnych. Wraz z telewizją 4K, ta oferta wyznacza nowe podejście do pozyskiwania gospodarstw domowych i promowania konwergencji. W 2017 roku planujemy poszerzyć zasięg sieci światłowodowej o ponad milion gospodarstw domowych, tj. znacznie więcej niż w 2016 roku, jednocześnie skracając czas dostarczenia usługi. Ponadto, przyspieszymy proces upraszczania i przekształcania działalności, aby zwiększyć elastyczność i bronić rentowności. Aktualizację bardziej długoterminowych prognoz postanowiliśmy przedstawić w dalszej części roku, kiedy będziemy mieć lepszy obraz skutków opisanych wyżej działań.”

Orange podał, że 96% aktywnej bazy kart SIM tego operatora zostało zarejestrowanych.

baza klientów (w tys.) 2015   2016
1 kw. 2 kw. 3 kw. 4 kw.   1 kw. 2 kw. 3 kw. 4 kw.
                   
Klienci konwergentni  591 627 667 728   766 799 837 879
                   
Stacjonarne usługi głosowe                  
POTS, ISDN i WLL 3 880 3 780 3 681 3 580   3 487 3 415 3 337 3 268
VoIP 555 567 587 614   633 644 651 664
Razem łącza główne – rynek detaliczny 4 435 4 347 4 268 4 194   4 120 4 059 3 988 3 932
                   
Dostępy szerokopasmowe                  
ADSL 1 902 1 850 1 794 1 734   1 669 1 613 1 562 1 503
VHBB (VDSL+Fibre) 207 232 271 316   366 409 436 492
w tym VDSL 204 227 263 299   339 370 379 404
w tym Fibre 3 5 8 17   27 39 57 88
CDMA 89 77 66 55   44 35 27 20
Rynek detaliczny – łącznie 2 198 2 159 2 131 2 105   2 079 2 057 2 025 2 015
                   
 Baza klientów usług TV                   
IPTV  150 156 169 184   200 213 214 234
DTH (telewizja satelitarna) 606 605 605 603   597 590 548 532
Liczba klientów usług TV 756 761 774 787   797 803 761 766
W tym pakiety telewizyjne 'nc+' 158 158 164 182   190 194 194 195
                   
3P usługi (TV+FBB+VoIP) 441 455 478 507   531 547 527 543
                   
Liczba usług telefonii komórkowej (karty SIM)                  
Post-paid 7 727 7 897 8 087 8 361   8 576 8 798 9 085 9 453
- w tym klienci biznesowi 2 496 2 561 2 601 2 688   2 754 2 817 2 893 2 986
Pre-paid 7 791 7 690 7 606 7 545   7 689 7 898 7 309 6 537
Razem3 15 518 15 587 15 693 15 906   16 265 16 696 16 394 15 990
- w tym abonenci dedykowanych usług mobilnego dostępu szerokopasmowego 1 590 1 693 1 806 2 001   2 229 2 473 2 615 2 666
Liczba klientów usług hurtowych                  
WLR 991 933 886 832   780 730 693 652
BSA 263 261 254 245   234 222 213 202
LLU 146 141 136 131   125 120 116 110
                   
kwartalne ARPU w zł na miesiąc 2015   2016
1 kw. 2 kw. 3 kw. 4 kw.   1 kw. 2 kw. 3 kw. 4 kw.
                   
detaliczne ARPU z usług głosowych telefonii stacjonarnej  40,4 40,2 40,0 39,3   39,2 38,7 38,4 37,9
                   
ARPU z usług stacjonarnego dostępu szerokopasmowego, telewizji i VoIP  60,8 61,4 61,2 61,2   60,3 60,2 60,3 59,9
                   
ARPU z usług telefonii komórkowej                  
Post-paid 50,5 50,0 49,1 47,1   45,3 44,3 43,7 41,9
- w tym klienci biznesowi 57,1 55,0 53,9 49,8   48,8 46,8 46,0 44,0
Pre-paid 12,1 12,9 13,2 12,7   12,4 11,9 12,0 12,6
Zagregowane 30,2 30,6 30,6 29,8   28,9 28,1 28,1 28,5
                   
ARPU z usług detalicznych 25,6 25,7 25,6 24,5   23,6 22,8 22,8 22,6
ARPU z usług hurtowych 4,6 4,9 5,0 5,3   5,3 5,3 5,3 5,9
                   
ARPU z telefonów komórkowych 31,0 31,7 31,8 31,1   30,1 29,7 30,1 30,6
ARPU z mobilnego internetu 23,1 22,2 21,8 20,7   21,4 19,2 17,9 18,5
                   
Statystyki rynkowe 2015   2016
1 kw. 2 kw. 3 kw. 4 kw.   1 kw. 2 kw. 3 kw. 4 kw.
                   
Rynek telefonii stacjonarnej                  
Wskaźnik penetracji (w % gospodarstw domowych)1 44,1% 43,6% 42,6% 42,1%   41,4% 40,8% 40,3% 39,9%
Rynek dostępu lokalnego w Polsce – dane szacunkowe (w mln) 8,4 8,3 8,1 8,0   7,9 7,8 7,8 7,7
Dostęp lokalny – rynek detaliczny 1,2 52,9% 52,5% 52,4% 52,1%   51,9% 51,7% 51,4% 51,1%
Wartościowy udział w rynku1 59,0% 58,8% 58,7% 58,1%   58,0% 57,5% 57,1% 56,8%
                   
Rynek dostępu szerokopasmowego1                  
B2C penetracja (w % gospodarstw domowych)1 46,1% 45,9% 45,7% 45,6%   45,5% 45,4% 45,0% 45,0%
Szacunkowa liczba użytkowników dostępu szerokopasmowego na rynku (w tys.)1 7 266 7 253 7 238 7 246   7 244 7 239 7 204 7 215
                   
Ilościowy udział w rynku (w %)1 30,4% 29,9% 29,6% 29,3%   28,9% 28,7% 28,1% 27,9%
Wartościowy udział w rynku (w %)1 38,4% 38,2% 37,5% 36,9%   36,3% 36,0% 35,7% 35,4%
                   
Rynek telefonii komórkowej                  
Wskaźnik penetracji dla usług komórkowych  150,9% 152,0% 153,4% 146,2%   147,2% 148,8% 146,3% 142,4%
Ilościowy udział w rynku telefonii komórkowej 26,8% 26,8% 26,7% 28,4%   28,9% 29,3% 29,3% 29,3%
                   
1 Szacunki Spółki
Dostęp lokalny z wyłączeniem hurtowej odsprzedaży abonamentu (WLR)
                 
                   
pozostałe statystyki operacyjne telefonii komórkowej 2015   2016
1 kw. 2 kw. 3 kw. 4 kw.   1 kw. 2 kw. 3 kw. 4 kw.
                   
Klienci operatorów wirtualnych (MVNO) (w tys.) 11 8 8 7   7 6 6 5
                   
Liczba smartfonów (w tys.) 4 768 4 965 5 256 5 470   5 809 5 996 6 057 6 291
                   
AUPU (w minutach)                  
Post-paid 335,6 345,0 341,3 342,5   345,0 359,3 351,1 354,5
Pre-paid 100,0 106,0 107,8 107,5   105,3 104,4 104,7 113,7
Zagregowane 210,9 220,1 221,1 223,9   225,3 231,8 230,4 244,7
Wskaźnik odejść klientów telefonii komórkowej w danym kwartale (w %)                  
Post-paid 3,7 3,2 3,0 3,0   3,0 2,8 2,7 2,8
Pre-paid 16,7 16,1 17,0 16,9   15,7 15,2 16,8 18,1
                   
SAC post-paid (zł) 375,1 320,8 306,8 336,4   265,7 237,5 211,0 214,7
SRC post-paid (zł) 292,3 259,0 214,6 277,6   221,1 177,2 174,8 186,0
                   
Pokrycie dla sieci 4G (w % ludności) 72,0% 78,8% 79,0% 83,7%   89,2% 95,4% 97,4% 99,1%
Pokrycie dla sieci 3G (w % ludności) 99,4% 99,4% 99,6% 99,6%   99,6% 99,6% 99,6% 99,6%
                   
Struktura zatrudnienia w Grupie - dane raportowane
(w przeliczeniu na pełne aktywne etaty, na koniec okresu) 
2015   2016
1 kw. 2 kw. 3 kw. 4 kw.   1 kw. 2 kw. 3 kw. 4 kw.
Orange Polska 17 887 17 393 16 871 16 599   16 497 16 099 15 786 15 537
50% pracowników  Networks 369 354 356 368   349 338 344 343
Razem 18 256 17 747 17 227 16 967   16 846 16 437 16 130 15 880

 

 

Materiały dodatkowe:

Opinie:

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: