PIIT broni obecnych operatorów komórkowych

Newsy
Żródło: PIIT
Opinie: 10

W imieniu trzech operatorów telefonii komórkowej - członków Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji - PIIT przedstawiła prezesowi URTiP uwagi dotyczące koncepcji przeprowadzenia przetargu na zagospodarowanie wolnych częstotliwości w pasmach 1800 MHz i UMTS. Pozytywnie oceniając dotychczasowe działania Prezesa URTiP zmierzające do zwiększenia konkurencji w zakresie oferowanych usług, zwiększenia stopnia nasycenia telefonią komórkową oraz obniżki cen świadczonych usług, PIIT zwraca uwagę, że działania te muszą być jednak podejmowane z uwzględnieniem równości w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej oraz z poszanowaniem praw nabytych. Powinny być także wyjaśnione wszystkie wątpliwości natury prawnej, aby wyniki przetargu nie zostały podważone na drodze postępowania sądowego. Izba ocenia, że wydaje się koniecznym wypracowanie nowych zasad przydziału wolnych częstotliwości i deklaruje swój udział w konsultacjach dotyczących tego przetargu.

Warszawa, 28 listopada 2004 r.

Uwagi Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji w zakresie "Koncepcji przeprowadzenia przetargu na zagospodarowanie częstotliwości w pasmach DCS i UMTS"

Przetarg powinien umożliwić realizację podstawowych celów w zakresie rozwoju polskiego rynku telekomunikacyjnego. Przede wszystkim powinien stworzyć warunki do wzrostu nasycenia usługami telefonii komórkowej, spowodować spadek cen świadczonych usług oraz zapewnić rozbudowę infrastruktury. W opinii Izby w sposób niewystarczający są zapewnione mechanizmy gwarantujące rozwój infrastruktury telekomunikacyjnej w Polsce. Kontrowersyjnym z punktu widzenia rozwoju infrastruktury jest rozwiązanie, aby podmiot wyłoniony w wyniku przetargu zwolniony był z obowiązku pokrycia zasięgiem swoich usług określonej procentowo części terytorium kraju, ale aby jego obowiązek ograniczał się do pokrycia zasięgiem sieci określonej procentowo populacji kraju. W ten sposób określone wymagania spowodują, że nowy operator inwestował będzie przede wszystkim w infrastrukturę na obszarach najbardziej zurbanizowanych, gdyż w ten sposób najłatwiej będzie mu zrealizować nałożony na niego obowiązek. Tymczasem z punktu widzenia rozwoju infrastruktury w Polsce i obniżenia cen świadczonych usług, konieczne jest zapewnienie inwestycji przede wszystkim na obszarach wiejskich, szczególnie niedoinwestowanych, gdzie występuje bardzo niskie nasycenie telefonią komórkową.

Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji popiera zawarty w Dokumencie postulat ogłoszenia dwóch odrębnych przetargów: jednego dla DCS (1800 MHz) i drugiego dla UMTS. Rozwiązanie takie jest zgodne z dotychczasową praktyką. Częstotliwości DCS (1800 MHz) i UMTS dotyczą odmiennych technologii i mogą być wykorzystywane przez dwóch operatorów, co w rezultacie może zapewnić większą konkurencyjność usług. Rozdział częstotliwości zaowocuje także większymi wpływami do skarbu państwa. W opinii Izby ogłoszenie dwóch oddzielnych przetargów będzie korzystne dla rozwoju rynku telekomunikacyjnego w Polsce. Odrębnym zagadnieniem pozostaje zawarte w Dokumencie rozwiązanie polegające na wyłonieniu jednego lub dwóch podmiotów w przetargu dotyczącym pasma DCS (1800 MHz). Proponowany podział na dwa pakiety po 49 kanałów lub jeden - 99 kanałów wydaje się rozwiązaniem nieuwzględniającym ewentualnego zainteresowania ze strony przedsiębiorców inną liczbą kanałów. Narzucenie takiego podziału nie wynika z posiadania przez URTiP określonych przesłanek, co spowodować może nieuwzględnienie faktycznego zapotrzebowania przedsiębiorców na liczbę kanałów.

W Dokumencie sformułowana została propozycja, aby dla zwiększenia konkurencyjności na rynku usług telefonii ruchomej preferencyjnie oceniane były oferty podmiotów, które zarówno nie posiadają prawa do dysponowania częstotliwościami w paśmie DCS, ani w paśmie UMTS, jak również nie są powiązane z podmiotami, które posiadają prawa do przedmiotowych częstotliwości. Preferencyjny wybór podmiotu, na rzecz którego zostanie dokonana rezerwacja częstotliwości, mógłby być uzasadniony w sytuacji stwierdzenia braku skutecznej konkurencji, czyli po przeprowadzeniu odpowiedniego badania rynku przez Prezesa URTiP w porozumieniu z Prezesem UOKiK. Tymczasem nie przeprowadzono analizy rynku, która stwierdziłaby brak skutecznej konkurencji w zakresie usług telefonii mobilnej, co ewentualnie mogłoby uzasadniać preferencyjne traktowanie nowych operatorów. Przepis art. 116 ust. 5 Pt formułuje dwa kryteria ocen: zachowanie warunków konkurencji oraz wysokość zadeklarowanej kwoty. Zgodnie z ustawą oba te kryteria powinny być traktowane równorzędnie. Ustawa nie dopuszcza możliwości pominięcia jednego z tych kryteriów lub jego marginalizacji.

W nawiązaniu do wyrażonej wyżej opinii Izby o niewystarczających mechanizmach gwarantujących rozwój infrastruktury telekomunikacyjnej w Polsce w wyniku wprowadzenia na rynek nowego podmiotu, zwrócić należy uwagę, że wydanie decyzji nakazujących obecnym na rynku operatorom telefonii komórkowej uruchomienie roamingu krajowego dla nowego operatora DCS i UMTS wymagałoby przeprowadzania długotrwałej procedury wyznaczenia posiadającego SMP na tym rynku operatora. Warto przy tym zauważyć, że rynkiem tym jest obecnie jeszcze wciąż rozwijający się rynek DCS oraz praktycznie nieistniejący rynek UMTS.

Wątpliwości budzi także prawna możliwość nałożenia na dotychczasowych operatorów obowiązku zapewnienia roamingu wewnętrznego. Wątpliwości te wynikają z podnoszonej przez operatorów kwestii zakazu roamingu krajowego zawartego w zapisach koncesyjnych dotyczących rezerwacji częstotliwości i jako takich pozostających w mocy również po dokonaniu wpisu operatorów do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych.

Prawne zastrzeżenia wywołują także pojawiające się koncepcje zapewnienia zwycięzcy przetargu asymetrycznych stawek interkonektowych. Nakazanie w trybie decyzji administracyjnych obecnym operatorom zastosowania asymetrycznych stawek interconnectowych również wymagałoby, zgodnie z obowiązującym Prawem telekomunikacyjnym, stwierdzenia braku skutecznej konkurencji i wyznaczenia operatorów posiadających znaczącą pozycję rynkową, a także wykazania, że nałożenie obowiązku stosowania asymetrycznych stawek interkonektowych jest środkiem zaradczym adekwatnym i proporcjonalnym do stwierdzonego problemu.

Opinie:

Opinie archiwalne (10):

Komentuj

Komentarze / 10

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2004-12-01 23:35
    To ciekawe, że udupić MNO próbują a za tepsę jakoś się nie chcą wziąć... Uwązam, że nie można zmieniać zasad gry w trakcie gry... Jest zakas roamingu? Dlaczego? Kto to wymyślił i po co? Teraz już nie jest potrzebny zakaz? A wręcz potrzeba roamingu? Dlaczego? Żeby "ktoś" mógł zarobić łatwo i szybko? Wiele pytań się nasuwa ;-)
    0
  • Users Avatars Mini
    jawal pisze: 2004-12-01 23:58
    No pewnie 3 dotychczaowi udzialowcy rynku powinni decydowac na jakich zasadach moga wejsc nowi! Super w ten sposob juz od 15 lat konserwuje sie tp.sa, a my jak bylismy w koncowce telekomunikacyjenj europy wschodniej(!) tak odstajemy coraz bardziej!
    0
  • Users Avatars Mini
    Tomek19 pisze: 2004-12-02 00:03
    Najlepiej jeszcze jakby 3 dotychczasowych operatorów połączyło się w jednego i oczywiście ceny powinny pójść w górę, bo czemu ma być coraz taniej. Najlepiej, żeby nie było konkurencji, niskich cen, możliwości wyboru. Jakby był 1 operator, to wszyscy mieliby tego samego. Jak tak dalej będzie, to o usługach i telefonach podobnych do tych z np. Holandii będzie trzeba zapomnieć, bo przecież po co rynek telekomunikacyjny ma się rozwijać.
    0
  • Users Avatars Mini
    za pisze: 2004-12-02 00:06
    Lepiej niech PIIT sie nie miesza do tego za bardzo. 4 operator powinien wejść i to bez żadnych przeszkód. 4 operator to nowe miejsca pracy w nim samy jak i w firmach zewnętrznych (dostawcy sprzętu, oprogramowania i wiele innych) a co za tym idzie wzrost gospodarczy. Myślę, że jak dotychczasowi operatorzy zamiast 300 mln zysku zarobią po 250 mln dzieląc się z czwartym to nic im się nie stanie a dla społeczeństwa i gospodarki będzie to ogromna korzyść.
    0
  • Users Avatars Mini
    jawal pisze: 2004-12-02 00:20
    ***za: przemawia przez ciebie prawdziwy duch proletariatu! Przedsiebiorca powinien zrezygnowac z zysku w imie dobra ogolu!
    0
  • Users Avatars Mini
    maras pisze: 2004-12-02 01:37
    cóż wlo ja jakoś nie zauważyłem nigdy w PIIT czy URT/URTIP działań broniących pozycję TP. wręcz przeciwnie od zawsze zmusza się tępsę do ustępstw (wbrew interesom firmy), do udostępniania infrastruktury, narzuca asymetryczne nierówne IC itd itd i wiecznie wszystkie te urzędy krzycza jaka tepsa jest be bo broni się przed konkurencją. dalej przeciez od samego początku konkurencji w stacjonarce masz to że TP musi inwestować wszędzie jako operator narodowy czyli np na nieopłacalnych wiejskich terenach, ale już konkurencja nie musi i niewiele robi w tym temacie bo w mieście ma większy i szybszy zysk. I jakoś żadnemu urzędowi to nie przeszkadza. A tutaj w sprawie opów GSM nagła odmiana, nagle wszytkie te sprawy które konkurencja/urzędy próbują wymusić na tepsie stają się argumentem przeciw nowym graczom GSM. Że będa to samo wymuszać na opach GSM. Ciekwe że według tych urzedów/instytucji gdy tak się traktuje tepsę to jest ok, ale gdy innych opów to już jest bee.
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2004-12-02 10:49
    maras - ile lat to trwa? Ja wszystko rozumiem, nie mówię, że tepsa jest zła bo widzę, że się i tam poprawia, ale to tylko przykład. Nie mówię, że nie maja współpracować - ale w gospodarce rynkowej współpraca nie opiera się na nakazach administracyjnych przecież. Bo roaming to nie sprawa regulatora a USTAWY! Bo nakaz pokrycia zasięgiem nie obszaru kraju (!!!) a populacji - to nie sprawa regulatora a USTAWY! To uważasz za uczciwe? Dotychczas nie pozwalano operatorom (NIE POZWALANO) na współpracę w tym zakresie - dochodziło do absurdów, że nawet nie mogli na jednej wieży nadajników postawić (a nie sądzę by się nie chcieli dogadywać w tym zakresie kiedyś skoro dzisiaj mogą - ale dzisiaj jest i inne prawo i inne podejście), tylko w promieniu kilkudziesięciu metrów trzy stoją i straszą ludzi (tak - gdyby była jedna trzykrotnie większej mocy nie byłoby takiego problemu jak trzy wieże i podobnej mocy).
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2004-12-02 10:53
    Teraz ni z tego ni z owego żeby "liberalizować rynek" istniejący operatorzy mają udostępniać infrstrukturę za psie pieniądze? Zeby tylko "nowy" miał dobrze? To oczywiście daleko idące, ale dlaczego ja mam za to płacić? Siedem lat płacę swojemu operatorowi który spłaca koncesje z tych pieniędzy, który buduje sieć z tych pieniędzy, oferuje mi ceny jakie oferuje i nagle przyjdzie nowy i ma podane do stołu? Ja szybciej w tym inny interes zobaczę niż interes rynku i konsumentów.
    0
  • Users Avatars Mini
    w pisze: 2004-12-02 12:28
    Wystarczy spojrzec na liste czlonkow szacownej PIIT zeby domyslec sie dlaczego tak lobbuja... To na pewno nie jest organizacja prokliencka.
    0
  • Users Avatars Mini
    miczu pisze: 2004-12-02 13:48
    to sa sami łapówkarze i złodzieje i tyle!!!!
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: