Reklama Plusa z Lamparską naruszyła Kodeks Etyki Reklamy - Plus twierdzi, że nigdy nie zobowiązywał się do jego przestrzegania

Newsy
Opinie: 23
Opinie: 23

Komisji Etyki Reklamy uznała, że jedna z tegorocznych reklam Polkomtela naruszyła normy Kodeksu Etyki Reklamy.

Reklama dotyczy oferty „Ja+ na kartę" - główna bohaterka znajduje się w sklepie/salonie odzieżowym, postać grana przez Szymona Majewskiego odradza jej wybór sukienki w kolorach nawiązujących do konkurencyjnych operatorów telekomunikacyjnych: sieci Orange (kolor pomarańczowy), Play (kolor fioletowy) i T-Mobile (różowy). Na końcu wybrzmiewa hasło „Myślisz, że utknąłeś u operatora bo zarejestrowałeś numer?" i opisana jest oferta Polkomtel „6 GB, rozmowy i SMS/MMS BEZ LIMITU, ipla w prezencie za 14,50 zł na 30 dni (przez 3 miesiące)".

Reklama była w opinii Orange reklamą porównawczą:

Wskazuje na to sama reklama (pojawiają się kolory charakterystyczne dla 4 głównych operatów usług telekomunikacyjnych obecnych na rynku oraz hasło wskazujące na wyższość oferty Plus w porównaniu do reszty operatorów w tym oferty skarżącego) pozwalające na rozpoznanie skarżącej. Również reakcja rynku (tytuły prasowe pojawiające się po, emisji reklamy, przykładowo:

http://www.wirtualnemedia.pl/art/kul/plus-ia-na-karte-w-reklamie-szvmon-maiewski-doradza-sukienke-magdalenie-iamparskiei oraz

http://www.gsmmaniak.pl/683470/plus-reklama-sezon-zielone/ jak też

http://www.gsmmaniak.pl/search/magdalena+lamparska+w+reklamie+plus/ oraz

gsmonline.pl/newsy/plus-lamparska-reklama

...) nie pozostawiająca wątpliwości jak reklama jest odbierana i jaki był jej cel. Tym samym należy uznać, że porównanie powyższe zostało zastosowane m.in. po to by promować i pokazać w najlepszym świetle usługi Polkomtel (konstrukcja spotu - historia jak i zakończenie ukazuje ofertę Polkomtel jako najlepszą).

Po pierwsze, reklama nie spełnia wymogów reklamy porównawczej, przede wszystkim nie wskazuje do jakich elementów oferty skarżącej porównano ofertę Plus aby uznać, że jest ona lepsza (czy nawet najlepsza). Co istotne, porównując same oferty, nie można uznać, że oferta na kartę (pre-paid) Plus jest lepsza od oferty Orange. Tym samym oprócz nie spełniania warunków wskazanych dla reklamy porównawczej można uznać, że konsument został wprowadzony w błąd (co więcej, przez to, że nie ma wskazanych elementów branych pod uwagę przy porównaniu konsument nie wie czy porównanie jest rzetelne i prawdziwe i nie ma możliwości tego zweryfikować).

Reklama nie porównuje istotnych cech usługi a jedynie skupia się na dyskredytowaniu oferty skarżącej (i pozostałych operatorów) by wypromować usługę Polkomtel. Usługi i samo przedsiębiorstwo Orange zostało przedstawione w sposób niekorzystny. Wyrażenie passe (użyte w spocie w odniesieniu do skarżącej) jest zdecydowanie nacechowane negatywnie, co więcej ośmiesza i dyskredytuje.

Po drugie, abstrahując od wadliwości przygotowanej reklamy porównawczej sama oferta Polkomtel została ukazana w sposób nieprawidłowy. Brakuje w tym przekazie najistotniejszej cechy usługi telekomunikacyjnej jaką jest jej cena (w tym wypadku kwota miesięcznego zobowiązania wynikającego z aktywacji płatnej usługi cyklicznej). W ofercie „na kartę" nie ma abonamentu aczkolwiek w sytuacji, kiedy abonent aktywuje usługę, która aktywuje się cyklicznie - automatycznie (na kształt abonamentu) jego konto jest obciążane po zakończeniu każdego cyklu określoną kwotą. W takiej sytuacji (cyklicznej płatnej usługi w ofercie na kartę - jak w przypadku reklamowanej usługi Polkomtel) wysokość tego zobowiązania za dany cykl (w tym wypadku za okres 30 dni) jest najistotniejszym elementem tej usługi. Na końcu spotu wskazano, że abonent płaci 14,50 zł co 30 dni przez 3 miesiące. Jednakże brakuje najistotniej informacji, że automatycznie od 4 miesiąca kwota zobowiązania wynosić będzie już 29 zł co 30 dni. Informacji o kwocie 29 zł nie ma w przekazie głosowym (tzw. voice over), nie ma jej również na kartach pojawiających się w spocie ani w ramach historii pokazanej w spocie. Informacji tej nie ma też w nocie prawnej na dole ekranu. Brak informacji w spocie o cenie usługi za cały okres trwania usługi (tj. od 4 miesiąca - cyklu) powoduje, że konsument mógł zostać wprowadzony w błąd.

Polkomtel przygotował pisemną odpowiedź na zarzuty Komisji:

W pierwszej kolejności zwrócić należy uwagę na fakt, że Kodeks Etyki Reklamy jest przejawem samoregulacji i nie zawiera przepisów prawa powszechnie obowiązującego. W art. 1 ust.2 Kodeksu wprost wskazano, iż „Kodeks nie stanowi zbioru norm zastępujących bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa, a jedynie zawiera zbiór zasad nakładających na podmioty nim objęte dodatkowe ograniczenia, niezależnie od obowiązujących przepisów prawa.".

Polkomtel Sp. z o.o. nie jest sygnatariuszem Kodeksu, nigdy nie zobowiązywała się również do jego stosowania. Bezpodstawne jest więc czynienie Polkomtel Sp. z o.o. zarzutu, że naruszyła Kodeks, którego nie miała obowiązku stosować.

Oczywistym jest przy tym, że akty samoregulacji (np. kodeksy dobrych praktyk), takie jak m.in. Kodeks Etyki Reklamy, wiążą tylko podmioty, które zobowiązały się je stosować.

Co więcej, przepisy prawa powszechnie obowiązującego nie zawierają sankcji nawet za niestosowanie się do takich kodeksów dobrych praktyk przez podmioty, które zobowiązały się je przestrzegać. Sankcjonowane jest wyłącznie nieprzestrzeganie kodeksu dobrych praktyk, do którego przedsiębiorca dobrowolnie przystąpił, jeżeli przedsiębiorca ten informuje w ramach praktyki rynkowej, że jest związany kodeksem dobrych praktyk-jako zakazana praktyka rynkowa stanowiąca działanie wprowadzające w błąd (art. 5 ust. 2 pkt 4) ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym).

Biorąc powyższe pod uwagę niedopuszczalne jest ocenianie działań Polkomtel Sp. z o.o. jako naruszających postanowienia Kodeksu Etyki Reklamy. Polkomtel Sp. z o.o. nie będąc związana Kodeksem nie mogła go naruszyć.

Z daleko posuniętej ostrożności procesowej, Skarżona uważa, że skarga jest bezpodstawna i jest wyłącznie wynikiem subiektywnego błędnego odbioru reklamy przez jednego z konkurentów. Reklama nawet hipotetycznie nie narusza przepisów Kodeksu Etyki Reklamy.

Skarżona zamierza się bronić przed bezpodstawnymi zarzutami Skarżącego przed sądem powszechnym, stąd też nie zamierza wdawać się w spór merytoryczny przed Komisją Etyki Reklamy.

Niezależnie od powyższego, postępowanie jest bezprzedmiotowe dla Skarżonej również z tego powodu, że kwestionowana reklama nie jest już stosowana i nie będzie stosowana w przyszłości.

Podsumowując, skarga nie zasługuje na uwzględnienie, zarówno z przyczyn formalnych, jak i merytorycznych.

Plus skasował opisywaną reklamę z Youtube i przestał ją emitować w kanałach telewizyjnych.

Opinie:

Opinie archiwalne (23):

Komentuj

Komentarze / 23

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    troip pisze: 2017-09-25 09:04
    te reklamy to.. w ogole powinny byc zlikwidowane. słuza jedynie wprowadzaniu w bład. dobry porodukt nie wymaga reklam
    16
  • Users Avatars Mini
    Pati pisze: 2017-09-25 09:24
    Ja kupuje przeważnie pomarańczowe sukienki, a różowe bardzo rzadko.
    0
  • Users Avatars Mini
    /// pisze: 2017-09-25 09:48
    Cyfrowy Polsat przyznał się, że nie jest uczciwy wobec swwoich klientów w prezentowany przez siebie reklamach.
    15
  • Users Avatars Mini
    ziuatsek pisze: 2017-09-25 11:33
    Pamiętacie "małego transfera" https://www.youtube.com/watch?v=cn10NcYQOvE
    1
  • Users Avatars Mini
    ziuatsek pisze: 2017-09-25 11:35
    Wszystkie reklamy irytują ale te z celebryckimi "autorytetami" irytują najbardziej ... niestety większość to łyka bo gdyby się to nie kalkulowało korporacjom to ...
    4
  • Users Avatars Mini
    zx pisze: 2017-09-25 11:36
    Co mi tam ich reklama jak sieć mają zapchaną dlatego wolę 100 razy Orange.Nie wiem kto się jeszcze kieruję reklamą w TV a nie zasięgiem i jakością sieci...
    4
  • Users Avatars Mini
    pabloki pisze: 2017-09-25 12:01
    Bardzo źle że "Polkomtel Sp. z o.o. nie jest sygnatariuszem Kodeksu, nigdy nie zobowiązywała się również do jego stosowania" . To przyznanie sie do niestosowania umownych zasad etyki określonych w tym porozumieniu. Mimo że to jest umowny kodeks pokazuje słabość plusa w tym zakresie . Co do reklamy orange " małego transfera" to tam dla nie zorientowanych nie ma bezpośredniego wskazania na konkretna sieć. W reklamie plus o kolorze każdej sukienki był komentarz .
    3
  • Users Avatars Mini
    iphoneski pisze: 2017-09-25 12:23
    @zx, większość kieruje się reklamą w tv. Przecież inaczej Play nie zdobyłby klientów. Zauważ, że Play ma ceny najwyższe i jednocześnie najsłabszy zasięg, najgorszą jakość a ludzie pchają się tam. Co prawda coraz więcej odchodzi ale mimo wszystko dużo przyszło właśnie dzięki reklamie.
    -17
  • Users Avatars Mini
    Malleus pisze: 2017-09-25 12:42
    "Plus twierdzi, że nigdy nie zobowiązywał się do jego przestrzegania - Kodeksu Etyki Reklamy", Plus nie wie co to etyka, myśli że to podnoszenie cen na etykietach w salonach, gdyby mogli - to konsultanci w salonach przed podpisaniem umowy lali by klientom wódkę, oraz mówili "podpisuj nie czytaj, cooo ??, nam nie wierzysz !?!?"
    70
  • Users Avatars Mini
    Yebać plusa pisze: 2017-09-25 15:24
    nie kupować tego goowna od zembatego i już!
    4
  • Users Avatars Mini
    Mariol pisze: 2017-09-25 16:10
    A mi się zdaje, że ta reklama jest po prostu dobra i trafnie punktuje konkurencję Plusa. I dlatego boli :D
    -9
  • Users Avatars Mini
    HENIO pisze: 2017-09-25 16:24
    tylko przygłupim trollom plusa może cokolowiek podobać się z tej sieci dla niepełnosprawnych umysłowo!
    42
  • Users Avatars Mini
    HENIO pisze: 2017-09-25 16:44
    Czyli dla mnie, niepełnosprawnego przygłupiego trolla wszystkiego.
    -2
  • Users Avatars Mini
    xxx pisze: 2017-09-25 16:53
    Czyli to wszystko nieprawda? Cycki też???
    3
  • Users Avatars Mini
    iphoneski pisze: 2017-09-25 17:09
    Widzę, że płatne trole z konkuręcji już przypełzły.
    -20
  • Users Avatars Mini
    O.T.D. pisze: 2017-09-25 19:24
    Ja polecam internet mibilny Orange, najlepszy, najszybszy, u mnie w Rzeszowie nr. 1
    3
  • Users Avatars Mini
    Kozin pisze: 2017-09-25 21:49
    Ale bzdura, za chwilę usłyszymy, że Play naruszył bo ściągnął celebrytów z Plusa itp. Akurat reklama z Plusa z Lamparską jest dość subtelna i nie każdy wie o co chodzi.
    -1
  • Users Avatars Mini
    Abonent pisze: 2017-09-26 04:21
    Plus stwierdził już to miesiąc temu, Orange wysmarował jakieś durne pisemne lamenty nie wiadomo do kogo i nie wiadomo o co... Żenada roku. Czy w orange naprawdę rządzą jacyś durnie? To wielka korporacja, a zachowują się jak przedszkolaki w piaskownicy " mamo, bo niedobry plus powiedział, że jestem passe". A ruszcie łby, wymyślcie jakiś lekki i zabawny spot pokazujący zalety waszej oferty. Plus często stawia na zabawne reklamy z przymrużeniem oka, za to Orange niemal zawsze nadęte i wielce ekskluzywne, reklamy bez polotu.
    -2
  • Users Avatars Mini
    akoo pisze: 2017-09-26 14:25
    a to dziwne, bo w tv stosują te durne znaczniki wieku... pewnie ze strachu ;) a reklamy z tego kierunku zawsze do wiernego, prostego lub nieświadomego klienta... prrrru... brawo ty, i Asterix
    0
  • Users Avatars Mini
    Modelski pisze: 2017-09-26 15:29
    Masz rację Abonent - dziwne ośmieszanie się pomarańczowego operatora. A Plus fakt faktem, zrobił to zwiewnie i zabawnie, w czym zasługa na pewno Majewskiego.
    -4
  • Users Avatars Mini
    Mateusz Maks pisze: 2017-09-27 15:32
    A mnie się ta reklama świetnie podoba. Bardzo fajnie przedstawia Plusa na wyższej pozycji niż konkurencję. I o to przecież chodzi w reklamie, co nie?
    0
  • Users Avatars Mini
    Ulka pisze: 2017-09-27 20:29
    No dokładnie. NIby jakim cudem ma naruszać kodeks fikcyjny, którego przecież się nie zobowiązali przestrzegać. A jeszcze inna sprawa, przecież nic tam w tej reklamie nie jest takiego, co by było obraźliwe czy coś. Dla mnie wyraża jasno, czemu warto wybrać Plusa a nie innych operatorów i o to chyba w reklamie się głównie rozchodzi.
    0
  • Users Avatars Mini
    zx pisze: 2017-09-29 07:16
    Jeżeli jest słabszy produkt od konkurencji (w tym przypadku sieć plusa) to nadrabia się to reklamą. To samo dotyczy Playa.Nie jestem fanem T-Mobile i Orange ale oni mają zmodernizowaną i nowoczesną sieć. Nie mam nic do Plusa,nawet im kibicuję ale mogli by się zabrać na poważnie za poprawę zasięgu i pojemności.
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: