Polasik Research o rynku bezstykowych kart płatniczych

Newsy
Żródło: MasterCard Europe
Opinie: 0

Według raportu „Rynek bezstykowych kart płatniczych w Polsce i na świecie” z grudnia 2008 r. stworzonego przez polską firmę Polasik Research - docelowo w Europie w obiegu może znaleźć się nawet 6 milionów kart do płatności bezstykowych. Raport potwierdza, że rynek transakcji zbliżeniowych może być szansą na szerszą popularyzację elektronicznych instrumentów płatniczych. Poważną rolę w upowszechnianiu bezstykowych form płatności odgrywają banki i organizacje płatnicze.

Według danych Raportu najwięcej kart zbliżeniowych wydała organizacja MasterCard – 28 mln kart, Visa ma ich 8,5 mln, a American Express 2 mln. Według danych na czwarty kwartał 2008 roku na świecie było ponad 50 milionów kart i urządzeń w technologii MasterCard PayPass akceptowanych w ponad 141 tysiącach terminali.

Autorzy raportu oceniają, że uczestnicy rynku na całym świecie bardzo dynamicznie rozwijają nowe technologie, które mają zastąpić tradycyjnego dominanta płatności, czyli gotówkę. Ich zdaniem dotychczasowe sukcesy związane z wdrożeniami kart bezstykowych w Stanach Zjednoczonych i Azji pokazują, że jest to najbardziej perspektywiczny kierunek rozwoju płatności kartowych także w Europie. Cytowany w „Raporcie” dr Christoph Siegelin, dyrektor marketingu firmy Gemalto, lidera w ochronie cyfrowych danych, szacuje, że wydawcy kart jako cel rynkowy dla Europy zakładają docelowo 6 milionów kart wyposażonych w technologię zbliżeniową. Te same założenia dla USA są określane na poziomie 55 milionów, a dla regionu Azji i Pacyfiku – na poziomie 12 milionów kart .

Jak wynika z Raportu podstawową barierą dla popularyzacji płatności zbliżeniowych w Europie jest obawa wydawców przed ponoszeniem dodatkowych kosztów dotyczących technologii (m.in. zgodność ze standardem EMV) i nadmiernym zaangażowaniem organizacyjnym. Warto jednak pamiętać, że zgodnie z wymogami SEPA wszystkie europejskie banki zobowiązane są do wdrożenia standardu EMV do 2010 roku, a karty zbliżeniowe w Europie działają właśnie w oparciu o infrastrukturę EMV.

W związku z tym wiele instytucji finansowych w Europie decyduje się na wdrożenie tej technologii przy okazji migrowania swoich systemów do standardu EMV. Takie połączone wdrożenia standardu EMV i kart bezstykowych EPP wydaje się być szczególnie zasadne w przypadku krajów takich jak Polska, gdzie większość kart nie podległa jeszcze migracji.

Powołując się na wyniki przeprowadzonych przez siebie w Polsce badań, autorzy raportu wskazują, że inną przeszkodą dla rozwoju rynku płatności zbliżeniowych jest opór ze strony handlowców, którzy obawiają się ponoszenia kosztów związanych z akceptowaniem płatności bezstykowych. Właściciele punktów handlowo-usługowych stale zakładają, że gotówka jest najtańszą metoda płatności, nie szacując takich realnych kosztów jak jej liczenie, transport, czy ochrona. Dlatego, zdaniem badaczy, przy wdrażaniu takich projektów jak płatności zbliżeniowe bardzo ważne jest właściwe podejście biznesowe zarówno organizacji płatniczych jak i instytucji finansowych, które w dużej mierze może przyczynić się
do poszerzenia sieci akceptacji.

W raporcie znalazły się także informacje dotyczące płatności mobilnych. Autorzy podkreślają, że rozwój nowoczesnych technologii związanych z dokonywaniem transakcji powinien być dwuetapowy. W pierwszej kolejności powinno mieć miejsce wdrożenie płatności zbliżeniowych (opartych na protokole RFID), a dopiero jakiś czas po tym jak użytkownicy kart bezstykowych przyzwyczają się do takiej formy płatności, powinno następować upowszechnianie płatności mobilnych (bazujących na NFC). Argumentami za takim stopniowym przyzwyczajaniem konsumentów do nowej technologii są: efektywność kosztowa, istotna z punktu widzenia wydawców oraz inercja przyzwyczajeń klientów.

Słuszność metody wprowadzania na rynek nowych technologii w sposób dwufazowy potwierdza także opisane w Raporcie badanie Narodowego Banku Polskiego ”Materiały i Studia” . Wynika z niego, że podobieństwo nowej metody płatności do innej, dostępnej na rynku od pewnego czasu, w istotny sposób wpływa na jej ocenę. Przykładem może być karta zbliżeniowa, która była znacznie lepiej postrzegana przez badanych niż płatności mobilne.

Historia MasterCard PayPass w Polsce

Historię MasterCard PayPass w Polsce rozpoczęły już w 2006 roku rozmowy dotyczące rozwiązań przyspieszających obsługę klienta w restauracjach McDonalds. W ich wyniku, w grudniu 2007 roku, Bank Zachodni WBK i eService, przeprowadziły i sfinalizowały wdrażanie projektów certyfikacyjnych MasterCard PayPass. Oznaczało to zainstalowanie czytników i wydanie pierwszych kart zbliżeniowych. W 2008 roku, do projektu od strony akceptacji dołączyły Coffee Heaven, EuroApteka, RUCH, EMPIK i sieć Żabka.

W lipcu 2008 roku karty PayPass były obecne na Heineken Open'er Festiwal w Gdyni,
a w sierpniu na odbywającym się w Krakowie Festiwalu Coke Live Music. Wszyscy partnerzy handlowi zainstalowali czytniki PayPass w swoich lokalizacjach i punktach sprzedaży. Rozmowy z kolejnymi partnerami trwają, co pozwala wierzyć w dalszy intensywny rozwój technologii płatności zbliżeniowych w Polsce.

Technologię PayPass można wykorzystać biznesowo na wiele różnych sposobów. Główne kierunki rozwoju, to:

  • partnerzy handlowi, sieci i sklepy chcące przyspieszyć proces transakcji, skrócić kolejki i poprawić standard obsługi klienta;

  • szczególnie interesujące są projekty co-brandowe, gdzie klienci danej sieci otrzymują dodatkową korzyść - kartę MasterCard /PayPass/, którą można płacić szybciej właśnie w ich ulubionym sklepie;

  • imprezy masowe, gdzie płatność zbliżeniowa jest idealnym sposobem płatności np.: festiwale, stadiony, parki rozrywki itd. Wprowadzenie płatności zbliżeniowych na imprezach masowych pozwala organizatorom znacznie przyspieszyć proces sprzedaży, a tym samym zwiększyć dochody;

  • płatności mobilne, w formie aplikacji umieszczonej na kartach SIM w telefonach NFC lub w formie naklejki. Telefon to dzisiaj jeden z przedmiotów, z którym się praktycznie nie rozstajemy, dlatego umożliwienie płacenia telefonem otwiera olbrzymie obszary rozwoju dla płatności elektronicznych;

  • karty miejskie, gdzie MasterCard /PayPass/ może być technologią integrującą systemy płatności w różnych miastach, tak „abym Warszawską Kartą Miejską mógł zapłacić we Wrocławiu i odwrotnie”. Warto przypomnieć, ze w 2008 roku Wrocław, jako pierwsze miasto w Polsce, postanowił rozwinąć w mieście infrastrukturę zgodną z certyfikacjami MasterCard PayPass.

Oprócz tych obszarów, technologia MasterCard PayPass może być wykorzystywana przy okazji wielu różnych innowacyjnych projektów, np. w czasie EURO 2012 dla płatności w miastach i na stadionach, w punktach sprzedaży czy w autobusach.

Opinie:

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: