Rynek okularów AI zacznie szybko rosnąć, ale jeszcze przez kilka lat to będzie ilościowa nisza

Newsy
Opinie: 0
Rynek okularów AI zacznie szybko rosnąć, ale jeszcze przez kilka lat to będzie ilościowa nisza

Rynek okularów AI jest na dobrej drodze do silnego wzrostu - według najnowszych badań przeprowadzonych przez Omdia, w 2025 r. sprzedaż tych urządzeń wzrośnie o 158%, osiągając 5,1 mln sztuk na całym świecie.

Do 2026 r. rynek ten ma przekroczyć 10 mln sztuk, napędzany rosnącym udziałem wiodących dostawców technologii konsumenckich, takich jak Google i Xiaomi, a do 2030 r. ma osiągnąć 35 mln sztuk, co oznacza średni roczny wzrost (CAGR) na poziomie 47% w latach 2025–2030.

„Włączenie inteligencji do okularów codziennego użytku może zmienić sposób, w jaki doświadczamy codziennego życia” – powiedział Jason Low, dyrektor ds. badań w Omdia. „W przeciwieństwie do urządzeń noszonych na nadgarstku, okulary z AI napotykają na takie wyzwania, jak obawy dotyczące prywatności związane z wbudowanymi kamerami i mikrofonami, a także opór społeczny wobec noszenia ich przez cały dzień. Czynniki te mogą w krótkim okresie utrudniać powszechne przyjęcie tych urządzeń poza gronem pierwszych entuzjastów. „

„Meta stała się pionierem w dziedzinie okularów AI. Jej współpraca z EssilorLuxottica i marką Ray-Ban miała kluczowe znaczenie, przekształcając koncepcję, która kiedyś była postrzegana jako geekowska i zbyt techniczna, w produkt o mainstreamowym uroku” – skomentował Qiran Ju, starszy analityk w Omdia. „Połączenie siły dystrybucyjnej EssilorLuxottica i prestiżu kulturowego Ray Ban zapewniło przełom, którego brakowało wcześniejszym próbom stworzenia inteligentnych okularów, takim jak Google Glass”.

Oczekuje się, że Chiny staną się drugim co do wielkości rynkiem okularów AI po Stanach Zjednoczonych, a dostawy mają osiągnąć 1,2 mln sztuk w 2026 r., co stanowi 12% udziału w globalnych dostawach. Kraj ten wyróżnia się swoim specyficznym ekosystemem, w którym silnie uczestniczą duże firmy internetowe, dostawcy inteligentnych urządzeń i nowi gracze. Unikalne środowisko rynkowe i szybka komercjalizacja technologii GenAI stworzą solidne podstawy dla rozwoju okularów AI w Chinach.

Producenci okularów AI coraz częściej starają się zatrzymać użytkowników w swoich ekosystemach i platformach AI. Strategia ta niesie jednak ze sobą ryzyko ograniczenia ogólnej użyteczności urządzeń. „Prawdziwie niezależna od platformy i urządzenia sztuczna inteligencja mogłaby przekształcić okulary AI w niezbędne narzędzie codziennego użytku. Aby to osiągnąć, sztuczna inteligencja musi jednak towarzyszyć użytkownikom wszędzie, co stanowi poważne wyzwanie biznesowe i techniczne dla producentów” – dodał Low.

Omdia definiuje okulary AI jako urządzenia noszone na głowie, które zawierają wbudowane i/lub oparte na chmurze modele LLM w celu dostarczania informacji kontekstowych i pomocy. Okulary te wykorzystują interfejs multimodalny – zazwyczaj głosowy i wizualny – do interpretacji otoczenia użytkownika i dostarczania odpowiednich wyników, takich jak odpowiedzi audio lub subtelne nakładki wizualne.

 

 

Opinie:

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: